Για την παιδεία
- Γράφτηκε από τον/την Αρθρογράφος
Γράφει ο Θεόφιλος Τεληγιαννίδης
Της Παιδείας αι μεν ρίζαι πικραί, οι δε καρποί γλυκείς (Ισοκράτης).
Αγαπητοί Συμπολίτες,
Με την ευκαιρία της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς επιθυμώ να ευχηθώ σε όλους τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές κάθε βαθμίδας καθώς και τους γονείς, καλή σχολική χρονιά με υγεία, δύναμη και ευλογία!
Η Παιδεία είναι ένα σύστημα αγωγής, που σκοπό έχει να διαμορφώσει προσωπικότητες, ελεύθερες και ολοκληρωμένες, ικανές να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της κοινωνικής ζωής καθώς επίσης η συνεχής προσπάθεια του ανθρώπου να καταστήσει τον εαυτό του ηθική και πνευματική προσωπικότητα.
Η Παιδεία έχει τις εξής μορφές: την Εθνική Παιδεία που αναφέρεται στα ανώτερα ιδανικά, την Ανθρωπιστική Παιδεία, δηλαδή την πίστη στη δύναμη των αξιών, την Κοινωνική Παιδεία που αναφέρεται στην κοινωνική συμπεριφορά του ανθρώπου, την Επαγγελματική, Εγκυκλοπαιδική, Καλλιτεχνική Παιδεία κλπ.
Η Οικογένεια είναι το πρώτο σχολείο της ζωής, ο πρώτος χώρος παιδευτικής και μορφωτικής κοινότητας, όπου διαμορφώνεται η προσωπικότητα και ο χαρακτήρας του νέου ανθρώπου. Το πνευματικό επίπεδο της οικογένειας δίνει και τα ανάλογα πρότυπα-αξίες και αγωγή για τον προσανατολισμό του νέου στην Παιδεία.
Το Σχολείο είναι ο πιο σημαντικός και ο πιο οργανωμένος παράγοντας συστηματικής αγωγής και μόρφωσης. Όλες τις ενέργειες του σχολείου τις κατευθύνει η Επιστήμη, η Παιδαγωγική, ο προγραμματισμός κλπ. Το Σχολείο εφοδιάζει τους νέους με μεγάλες κοινωνικές αρετές, με πνευματικά και ψυχικά εφόδια χρήσιμα για τη ζωή τους.
Η Πολιτεία με τη σωστή οργάνωση, την υλικοτεχνική υποδομή, τα μέσα διδασκαλίας, τα εργαστήρια, το εκπαιδευτικό προσωπικό, την μετεκπαίδευση, την έρευνα κλπ., ασκεί βαθιά επίδραση στους νέους και προσπαθεί να διαπλάσει το ήθος, την αξιοπρέπεια και την εθνική τους συνείδηση. Η έλλειψη σωστής παιδείας σε μία πολιτεία, συνεπάγεται στην οπισθοδρόμηση του πολιτισμού, στην αλλοτρίωση του ατόμου, κυριαρχούν στον άνθρωπο κατώτερα ένστικτα, πάθη, αδυναμίες, αμάθεια, κοινωνική αποτελμάτωση κλπ.
Το ερώτημα που προκύπτει είναι: Άραγε η σημερινή παιδεία ανταποκρίνεται στο πνεύμα των καιρών και στις ανάγκες του λαού μας;
Πιστεύω πως με στοχευμένες αποφάσεις και πράξεις μπορεί να φτάσει σε ένα καλό και αξιοπρεπές επίπεδο. Δεν νοείται στη σημερινή εποχή πολλά σχολεία να μην εκπληρώνουν τα όσα ο Νόμος ορίζει για την λειτουργία τους σε τρόπο ώστε να κάνουν μελέτες προκειμένου να ενταχθούν σε ενεργειακά προγράμματα, να γίνονται μαθήματα το χειμώνα σε πολλά σχολεία με κάτω από 20 βαθμούς Κελσίου και το χειρότερο να κλείνουν σχολεία λόγω μη ικανού αριθμού μαθητών. Αυτό σημαίνει υποβάθμιση…
Η Πολιτεία οφείλει να μεριμνά για την καλύτερη οργάνωση και λειτουργία των σχολείων κι αυτό όπως είναι φυσικό δεν θα το αφήσουμε σε εκκρεμότητα. Θα αγωνιστούμε από κοινού όλοι οι εμπλεκόμενοι Φορείς, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Καλή Σχολική Χρονιά!