Ένα Παραμύθι στη Νοηματική Γλώσσα: Η Γιορτή της Διαφορετικότητας στο Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης
Στα πλαίσια της ενίσχυσης της Ένταξης, της Πολυμορφίας και της Πολυγλωσσίας που χαρακτηρίζουν τη σύγχρονη κοινωνία, ο 7ος «Δεκέμβρης των Παραμυθιών» του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας περιέλαβε φέτος μια ιδιαίτερη δραστηριότητα: την αφήγηση ενός παραμυθιού στη Νοηματική Γλώσσα.
Η Νοηματική Γλώσσα, με τα δικά της γραμματικά και συντακτικά χαρακτηριστικά, είναι ένας μοναδικός τρόπος επικοινωνίας που συνδυάζει τις κινήσεις των χεριών, τις εκφράσεις του προσώπου και τη γλώσσα του σώματος. Μέσα από αυτή την πρωτοβουλία, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ανακαλύψουν τη σημασία της αποδοχής της διαφορετικότητας, αναγνωρίζοντας ότι η αναπηρία είναι φυσικό κομμάτι της κοινωνίας, όπως κάθε άλλη μορφή ποικιλομορφίας.
Η εκδήλωση περιλάμβανε την παρουσίαση του παραμυθιού «Το δέντρο που έδινε» στη Νοηματική Γλώσσα από την Ελένη Γεωργιάδου, Νοσηλεύτρια και Διερμηνέα Νοηματικής. Η αφήγηση κέρδισε το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή των παιδιών, ενθαρρύνοντάς τα να εμπλακούν ενεργά στις δράσεις που ακολούθησαν.
Μαθαίνοντας Μέσα από τη Δράση
Οι μαθητές, εμπνευσμένοι από το παραμύθι, έκαναν ποικίλες δραστηριότητες:
Αλφάβητο στη Νοηματική: Έμαθαν να σχηματίζουν με τα χέρια τους το ελληνικό αλφάβητο στη Νοηματική και σχημάτισαν λέξεις όπως "Κουλούρα", "Αγάπη" και "Σχολείο".
Παιχνίδι παντομίμας: Οι μαθητές αντιστοίχισαν λέξεις με κινήσεις στη Νοηματική, κάνοντας τη μάθηση διασκεδαστική.
Εκπαιδευτικό παιχνίδι με λέξεις: Ένα παιδί από κάθε τάξη επέλεγε μια λέξη, η οποία παρουσιαζόταν στη Νοηματική από τη διερμηνέα, με τους συμμαθητές του να προσπαθούν να τη μαντέψουν.
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με τη συμμετοχή όλων σε ένα τραγούδι. Οι μαθητές τραγούδησαν το «Χέρια που μιλάνε» με τη συνοδεία κιθάρας, υπό τη μουσική επιμέλεια του Μουσικού Μερκούριου Νεστορόπουλου.
Ενσωμάτωση και Αποδοχή
Αυτή η πρωτοβουλία ανέδειξε τη σημασία της ευαισθητοποίησης από μικρή ηλικία, καθώς οι μαθητές κατανόησαν ότι η διαφορετικότητα είναι πλούτος. Μαθαίνοντας για τη Νοηματική και την κουλτούρα της αναπηρίας, τα παιδιά καλλιεργούν στάσεις αποδοχής και ενσυναίσθησης που θα τα συνοδεύουν σε όλη τους τη ζωή.
Ο «Δεκέμβρης των Παραμυθιών» απέδειξε για άλλη μια φορά πως η εκπαίδευση δεν περιορίζεται μόνο στα βιβλία, αλλά είναι μια πολύπλευρη διαδικασία που προάγει την κοινωνική συνείδηση και τη συλλογικότητα.