Οι φορείς της εκπαίδευσης κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου: Ελλείψεις, συγχωνεύσεις και δυσμενείς συνθήκες στα Σχολεία
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης
Συνέντευξη τύπου πραγματοποιήθηκε από φορείς της εκπαίδευσης, με κύριους ομιλητές την πρόεδρο της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων Σοφία Καλτσίδου, τον πρόεδρο του Συλλόγου Δασκάλων (ΣΕΠΕ) Παναγιώτη Χατζησάββα και την πρόεδρο της ΕΛΜΕ Ημαθίας Χαρά Αξούριστου.
Οι φορείς ανέδειξαν τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η σχολική κοινότητα, ενώ παράλληλα έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου για την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Η σχολική χρονιά ξεκίνησε με άγχος και εμπόδια
Οι εκπρόσωποι των φορέων κατήγγειλαν ότι η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε υπό δύσκολες συνθήκες, γεμάτες άγχος και αγωνία τόσο για τους μαθητές όσο και για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς. Ένα από τα κεντρικά προβλήματα που ανέδειξαν είναι οι συγχωνεύσεις τμημάτων, οι οποίες έχουν οδηγήσει σε συνθήκες ασφυξίας στα σχολεία, με τμήματα που περιλαμβάνουν έως και 25 μαθητές. Η συνθήκη αυτή, σύμφωνα με την πρόεδρο της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων, Σοφία Καλτσίδου, δημιουργεί προβλήματα τόσο στην ποιότητα της εκπαίδευσης.
Ελλείψεις σε χώρους και προσωπικό
Σύμφωνα με την κ. Καλτσίδου, οι μαθητές αναγκάζονται να φοιτούν σε ακατάλληλες αίθουσες, όπως υπόγεια ή χώρους δίπλα σε λεβητοστάσια, γεγονός που θέτει σε κίνδυνο την ασφάλειά τους. Η έλλειψη σχολικών κτιρίων και υποδομών εντείνει το πρόβλημα, ενώ οι τάξεις είναι υπερφορτωμένες, δημιουργώντας συνθήκες που δεν επιτρέπουν στους μαθητές, ειδικά σε αυτούς με μαθησιακές δυσκολίες, να λάβουν την απαραίτητη υποστήριξη.
Παράλληλα, η κ. Καλτσίδου ανέφερε την έλλειψη προσωπικού, τόσο σε εκπαιδευτικό όσο και διοικητικό επίπεδο, με αποτέλεσμα να μην καλύπτονται οι βασικές ανάγκες των σχολείων. Οι φορείς επεσήμαναν την ανάγκη δημιουργίας τμημάτων με 15 μαθητές και τη στελέχωση των σχολείων με επαρκές προσωπικό, ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Συγχωνεύσεις και μετακινήσεις μαθητών
Μιλώντας για τις συγχωνεύσεις, η κ. Αξούριστου στάθηκε στην απόφαση να μειωθούν τα τμήματα στα γυμνάσια και να καταργηθούν τα ολιγομελή τμήματα, κυρίως στην επαγγελματική εκπαίδευση. Αναφέρθηκε στην κατάσταση που επικρατεί στα ΕΠΑΛ, όπου μαθητές από την Αλεξάνδρεια αναγκάζονται να μετακινούνται στη Νάουσα και το αντίστροφο, καθώς δεν δημιουργούνται ειδικότητες στα τοπικά σχολεία. Οι φορείς ζητούν να μην καταργηθούν τα ολιγομελή τμήματα και να επιτραπεί στους μαθητές να φοιτούν στις σχολές της επιλογής τους χωρίς να μετακινούνται σε μακρινές περιοχές.
Προβλήματα στις προμήθειες και χαμηλοί μισθοί
Η κατάργηση των σχολικών επιτροπών αποτελεί ένα ακόμη πρόβλημα που δημιουργεί σοβαρές ελλείψεις στα σχολεία. Στην παρούσα φάση, τα σχολεία δεν έχουν τη δυνατότητα να καλύψουν τις βασικές ανάγκες τους, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την έλλειψη φωτοτυπικού χαρτιού, όπως ανέφεραν οι φορείς.
Την ίδια στιγμή, οι χαμηλοί μισθοί των εκπαιδευτικών, και ιδιαίτερα των νεοδιόριστων, δημιουργούν αβεβαιότητα και ανασφάλεια τονισε ο κ. Χατζησάββας. Οι νεοδιόριστοι ζητούν την άμεση μονιμοποίησή τους, καθώς παραμένουν σε κατάσταση αβεβαιότητας για το εργασιακό τους μέλλον.
Αντίδραση της εκπαιδευτικής κοινότητας
Οι φορείς κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η εκπαιδευτική κοινότητα ζητά άμεσα την κατάργηση των συγχωνεύσεων, την ενίσχυση των υποδομών και τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών. Για το σκοπό αυτό, την Πέμπτη έχει προγραμματιστεί συλλαλητήριο στο κέντρο της Βέροιας, με τη συμμετοχή γονέων, μαθητών και εκπαιδευτικών.
Το διεκδικητικό πλαίσιο:
Οι φορείς διεκδικούν:
Να παρθούν πίσω οι συγχωνεύσεις συμπτύξεις τμημάτων.
Μείωση του αριθμού των μαθητών/τριών ανά τμήμα ώστε η διδασκαλία να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες. 15 μαθητές/τριες το ανώτερο ανά τμήμα σε Νηπιαγωγεία και Α - Β Δημοτικού. 20 μαθητές/τριες ανά τμήμα στις υπόλοιπες τάξεις.
2η Νηπιαγωγός σε όσα λειτουργούν με περισσότερους από 15 μαθητές/τριες.
Ένα τμήμα Γενικής Παιδείας, 15 σε κατευθύνσεις και ομάδες Προσανατολισμού στα ΓΕΛ, σε τομείς και ειδικότητες στα ΕΠΑΛ και 10 στα εργαστήρια.
Να εγκριθούν όλα τα τμήματα έτσι ώστε οι μαθητές/τριες να επιλέγουν την κατεύθυνση (ΓΕΛ ή τον τομέα/ειδικότητα (ΕΠΑΛ) που επιθυμούν. Ένα τμήμα ένταξης σε κάθε Δημοτικό και Νηπιαγωγείο και 20 σε μεγαλύτερα σχολεία. Καμιά αναστολή 2ου Τμήματος Ένταξης όπου υπήρχε.
Επίσης, διεκδικούν:
Να γίνουν δεκτά όλα τα αιτήματα των σχολείων για κατατμήσεις (διχοτομήσεις-τριχοτομήσεις με παιδαγωγικά κριτήρια).
Εφαρμογή των νόμων που προστατεύουν τους/τις μαθητές/τριες με ειδικές μαθησιακές ανάγκες και επικαιροποίησή τους. Να καλυφθούν όλα τα κενά στην παράλληλη στήριξη με βάση τις ανάγκες χωρίς κανένα «κόφτη».
Έγκριση ολιγομελών τμημάτων στα ΕΠΑΛ και στα ΓΕΛ χωρίς την μετακίνηση μαθητών/τριών σε όμορα σχολεία.
Μαζικούς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών. Κανένα εκπαιδευτικό κενό με το "πρώτο κουδούνι".
Μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών/τριών. Εξίσωση των δικαιωμάτων των αναπληρωτών με τους μόνιμους συναδέλφους.
Να δηλωθούν όλα τα κενά όλων των ειδικοτήτων από τις διευθύνσεις εκπαίδευσης και να καλυφθούν όλα στην Α’ φάση πρόσληψης αναπληρωτών/τριών.
Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για τα σχολεία στο ύψος των αναγκών τους.
Άμεση και ουσιαστική ικανοποίηση των μορφωτικών αναγκών των μαθητών! Οι μαθητές δεν είναι αριθμοί!
Επίλυση του στεγαστικού προβλήματος, που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα οι νεοδιόριστοι και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί.
Αύξηση στη χρηματοδότηση της Σχολικής Επιτροπής. Καμία οικονομική επιβάρυνση των γονιών για τη λειτουργία των σχολείων.
Κατάργηση του ΦΠΑ στα σχολικά είδη.
Διεύρυνση του προγράμματος των σχολικών γευμάτων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Εξασφάλιση της δωρεάν μεταφοράς των μαθητών στο σχολείο με ευθύνη των Περιφερειών.
Εξασφάλιση μόνιμου προσωπικού καθαριότητας πλήρους εργασίας σε κάθε σχολείο. Εξασφάλιση όλου του απαραίτητου βοηθητικού σχολικού προσωπικού.
Κανένα σχολείο χωρίς σχολικό ιατρό και νοσηλευτή, χωρίς σχολικό ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό. Δημιουργία σχολιατρικής υπηρεσίας.
Επιπλέον:
Κανένας μαθητής χωρίς κάλυψη παράλληλης στήριξης.
Πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας σε όλα τα σχολεία.
Μόνιμος δάσκαλος σε κάθε ολοήμερο τμήμα για την εξασφάλιση της σταθερής παιδαγωγικής σχέσης και μελέτης των μαθητών.
Δωρεάν προγράμματα αθλητικής και πολιτιστικής δράσης στα σχολεία τις απογευματινές ώρες.
Κεντρικό πανελλαδικό σχέδιο για ανέγερση σύγχρονων νέων σχολείων. Κατάργηση τώρα κάθε τάξης container.
Κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων και της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
Ολόπλευρη στήριξη στις οικογένειες με παιδιά ΑΜΕΑ. Δωρεάν Ειδική Αγωγή για όσα παιδιά την έχουν ανάγκη και στη δομή που το καθένα χρειάζεται, με μόνιμο εκπαιδευτικό, ΕΕΠ και ΕΒΠ.