tsakiridis

Δείτε τις προσφορές!

ΓΕΡΟΥΛΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Εμπορία Ελαστικών - Ζαντών

ΦΩΤΙΑΔΗΣ  Θέρμανση - Κλιματισμός - Φυσικό Αέριο - Υγραέριο - Αντλίες Θερμότητας - Ανακαινίσεις

ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ Γραφείο Τελετών

 didactica

access ban20

pistofidis ban1

Γονείς και ψηφιακή ασφάλεια μαθητών: Αποτελέσματα ερωτηματολογίου από την ημερίδα στην Βέροιας

Η Ένωση Γονέων & Κηδεμόνων του Δήμου Βέροιας και οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, στο πλαίσιο της διοργάνωσης ημερίδας με θέμα την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο, που πραγματοποιήθηκε στο Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο, την Κυριακή 3/3/2024 και ώρα 18.00', συγκέντρωσε τις απαντήσεις ενός ανώνυμου ερωτηματολογίου για γονείς. Απάντησαν 396 γονείς παιδιών Α/θμιας Εκπαίδευσης και 233 γονείς παιδιών Β/θμιας Εκπαίδευσης.

Η ανάλυση των δεδομένων έγινε με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης και με τις επιφυλάξεις που απορρέουν από την εγκυρότητα του εργαλείου. Οι απαντήσεις έχουν ως εξής:

1. Το παιδί σας έχει δικό του κινητό ή χρησιμοποιεί του γονέα; ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ

24,49% των γονιών ανέφεραν ότι το παιδί τους χρησιμοποιεί δικό του κινητό (97 απαντήσεις).

40,15% των γονιών ανέφεραν ότι το παιδί τους χρησιμοποιεί κινητό των γονιών (159 απαντήσεις).

35,35% των γονιών ανέφεραν ότι το παιδί τους δεν χρησιμοποιεί καθόλου κινητό (140 απαντήσεις).

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Σχεδόν το σύνολο των μαθητών/τριών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (97,85%) διαθέτει δικό του κινητό τηλέφωνο (228).

Πολύ μικρό ποσοστό (1,72%) χρησιμοποιεί το κινητό των γονιών (4 απαντήσεις). Ελάχιστο ποσοστό παιδιών (0,43%) δεν χρησιμοποιεί καθόλου κινητό τηλέφωνο (1 απάντηση).

Βάσει των παραπάνω δεδομένων και σε σύγκριση με τα αποτελέσματα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, μπορούμε να κάνουμε τις εξής παρατηρήσεις: Αύξηση της χρήσης κινητού: Είναι πολύ πιθανό να παρατηρήσουμε μια αύξηση στη χρήση κινητών τηλεφώνων, καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν και περνούν από την πρωτοβάθμια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως η κοινωνική πίεση, η ανάγκη για επικοινωνία με τους συνομηλίκους, η χρήση του κινητού για εκπαιδευτικούς σκοπούς κ.λπ. Μεγαλύτερη αυτονομία: Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι μαθητές/τριες έχουν συνήθως μεγαλύτερη αυτονομία και ελευθερία επιλογών. Αυτό αντικατοπτρίζεται και στην απόκτηση ενός προσωπικού κινητού τηλεφώνου.

Επιπτώσεις στην εκπαίδευση: Η ευρεία χρήση των κινητών τηλεφώνων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση εγείρει ερωτήματα σχετικά με τις επιπτώσεις της στην εκπαιδευτική διαδικασία. Από τη μια, τα κινητά μπορούν να αποτελέσουν ένα εργαλείο μάθησης, ενώ από την άλλη μπορεί να αποσπούν την προσοχή των μαθητών και να επηρεάσουν αρνητικά την απόδοσή τους.

Για πιο ολοκληρωμένα συμπεράσματα, θα ήταν χρήσιμο:

Να συγκρίνουμε τα αποτελέσματα των δύο βαθμίδων εκπαίδευσης σε ένα ενιαίο διάγραμμα ή πίνακα.

Να εξετάσουμε άλλους παράγοντες που μπορεί να επηρεάζουν τη χρήση κινητών τηλεφώνων, όπως το φύλο, το οικογενειακό εισόδημα, ο τύπος του σχολείου κ.λπ. Να αναζητήσουμε έρευνες που έχουν διεξαχθεί σε άλλες χώρες για να δούμε αν υπάρχουν παρόμοια αποτελέσματα.

Σημείωση: Τα παραπάνω αποτελέσματα βασίζονται αποκλειστικά στα δεδομένα που μας δόθηκαν και μπορεί να μην είναι αντιπροσωπευτικά του γενικού πληθυσμού.

3. Πόσες ώρες την ημέρα το παιδί σας ασχολείται με ηλεκτρονικά μέσα

(κινητό, play station, Η/Υ);

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Καθόλου: 24% (95 απαντήσεις)

1-2 ώρες: 59% (233 απαντήσεις)

3-5 ώρες: 12% (47 απαντήσεις))

Παραπάνω: 5% (21απαντήσεις)

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Καθόλου: 1% (3 απαντήσεις) 1-2 ώρες: 47% (110 απαντήσεις) 3-5 ώρες: 42%) (97 απαντήσεις) Παραπάνω ώρες: 10% (23 απαντήσεις)

Γενικές παρατηρήσεις:

Αύξηση της χρήσης: Φαίνεται ότι όσο προχωράμε σε υψηλότερες βαθμίδες εκπαίδευσης, αυξάνεται και ο μέσος όρος των ωρών που τα παιδιά αφιερώνουν σε ηλεκτρονικά μέσα.

Μεγαλύτερη διασπορά: Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση παρατηρούμε μεγαλύτερη διασπορά στις απαντήσεις, με ένα σημαντικό ποσοστό μαθητών/τριών να αφιερώνει πάνω από 3 ώρες ημερησίως.

Μείωση του "καθόλου": Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό παιδιών που δεν χρησιμοποιούν καθόλου ηλεκτρονικά μέσα, ενώ στη δευτεροβάθμια αυτό το ποσοστό μειώνεται δραματικά.

Πιθανές εξηγήσεις:

Ακαδημαϊκές απαιτήσεις: Οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν αυξημένες ακαδημαϊκές απαιτήσεις και ενδεχομένως χρησιμοποιούν τα ηλεκτρονικά μέσα για μελέτη, έρευνα ή επικοινωνία με συμμαθητές/τριες.

Κοινωνική πίεση: Η πίεση από τους/τις συνομηλίκους για τη χρήση των social media και των video games μπορεί να είναι πιο έντονη στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Αυτονομία: Οι έφηβοι έχουν μεγαλύτερη αυτονομία και μπορούν να διαχειριστούν μόνοι τους τον χρόνο που αφιερώνουν σε ηλεκτρονικές συσκευές.

Επιπτώσεις:

Η αυξημένη χρήση ηλεκτρονικών μέσων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση μπορεί να έχει τόσο θετικές όσο και αρνητικές επιπτώσεις, όπως:

Θετικές: Βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων, ευκολότερη πρόσβαση σε πληροφορίες, ανάπτυξη της επικοινωνίας.

Αρνητικές: Μείωση της σωματικής δραστηριότητας, διαταραχές στον ύπνο, προβλήματα συγκέντρωσης, κοινωνική απομόνωση

Συμπέρασμα:

Τα αποτελέσματα της έρευνας υπογραμμίζουν την ανάγκη για ισορροπία στη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων από τους/τις μαθητές/τριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι σημαντικό να ενθαρρυνθεί η υγιής χρήση των τεχνολογιών,

καθώς και η ανάπτυξη άλλων δραστηριοτήτων, όπως η φιλαναγνωσία, ο αθλητισμός και οι κοινωνικές συναναστροφές.

4. Πόσες ώρες την ημέρα παρακολουθεί τηλεόραση;
Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Καθόλου: 24,75% (98 απαντήσεις) 1-2 ώρες: 68,94% (273 απαντήσεις) 3-5 ώρες: 6,31% (25 απαντήσεις) Δευτεροβάθμια

Καθόλου: 58.5% (136 απαντήσεις) 1-2 ώρες: 39.6% (92 απαντήσεις) 3-5 ώρες: 2% (5 απαντήσεις)

Συγκριτικά με την προηγούμενη ανάλυση για τα ηλεκτρονικά μέσα:

Μείωση: Φαίνεται ότι η τηλεόραση έχει χάσει έδαφος σε σχέση με άλλες

ηλεκτρονικές συσκευές, όπως τα κινητά και οι υπολογιστές, ιδιαίτερα στις νεότερες

γενιές.

Ισορροπία: Ωστόσο, παραμένει μια σημαντική πηγή ψυχαγωγίας για τα παιδιά, με την πλειοψηφία να αφιερώνει αρκετές ώρες καθημερινά στην παρακολούθησή της.

Επιπλέον παρατηρήσεις:

Αλλαγή στις τηλεθεαματικές συνήθειες: Η αύξηση των ψηφιακών πλατφορμών και των streaming υπηρεσιών έχει επηρεάσει τις τηλεθεαματικές συνήθειες των παιδιών, με πολλούς να προτιμούν να παρακολουθούν τηλεοπτικές εκπομπές και ταινίες μέσω διαδικτύου.

Σημασία του περιεχομένου: Το είδος των προγραμμάτων που παρακολουθούν τα παιδιά είναι επίσης σημαντικό, καθώς μπορεί να επηρεάσει την ανάπτυξή τους. Γονικός έλεγχος: Οι γονείς διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στον καθορισμό του χρόνου που τα παιδιά τους αφιερώνουν στην τηλεόραση και στην επιλογή των προγραμμάτων που παρακολουθούν.

Συμπέρασμα:

Η τηλεόραση εξακολουθεί να αποτελεί μέρος της καθημερινότητας των παιδιών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, αν και ο χρόνος που αφιερώνουν σε αυτήν έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια. Είναι σημαντικό οι γονείς να είναι ενήμεροι για τις τηλεοπτικές συνήθειες των παιδιών τους και να επιλέγουν προγράμματα που είναι κατάλληλα για την ηλικία τους και συμβάλλουν στην ολοκληρωμένη ανάπτυξή τους.

5. Το παιδί σας έχει λογαριασμό σε κάποιο από τα κοινωνικά δίκτυα (facebook,
Instagram, tik tok);

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Όχι: 88,64% (351 απαντήσεις) Ναι: 11,36% (45 απαντήσεις)

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Όχι: 14,16% (33 απαντήσεις) Ναι: 85,84% (200 απαντήσεις)

Δραματική αύξηση στη χρήση των κοινωνικών δικτύων:

Πρωτοβάθμια: Η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν διαθέτει λογαριασμό σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο.

Δευτεροβάθμια: Αντίθετα, στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών έχει λογαριασμό σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο.

Αιτίες της διαφοράς:

Ηλικία: Οι έφηβοι της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν μεγαλύτερη ανάγκη για κοινωνική αλληλεπίδραση και ταυτοποίηση, στοιχεία που καλύπτονται σε μεγάλο βαθμό από τα κοινωνικά δίκτυα.

Πίεση από τους συνομηλίκους: Η πίεση των φίλων και των συμμαθητών/ τριών για τη δημιουργία λογαριασμών στα social media είναι έντονη στην εφηβεία. Αλλαγή στις τεχνολογικές συνήθειες: Η τεχνολογία εξελίσσεται συνεχώς και τα παιδιά μεγαλώνουν σε  έναν κόσμο όπου τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας.

Επιπτώσεις:

Η αυξημένη χρήση των κοινωνικών δικτύων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση μπορεί να έχει τόσο θετικές όσο και αρνητικές επιπτώσεις, όπως:

Θετικές: Διεύρυνση του κοινωνικού κύκλου, ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας, πρόσβαση σε πληροφορίες.

Αρνητικές: Κίνδυνος για την ψυχική υγεία (cyberbullying, κατάθλιψη), εθισμός, απώλεια της ιδιωτικότητας).

Συμπέρασμα:

Η χρήση των κοινωνικών δικτύων από τους εφήβους αποτελεί ένα σύνθετο ζήτημα που απαιτεί προσοχή από τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και την κοινωνία γενικότερα. Είναι σημαντικό να βρεθούν τρόποι για να υποστηρίξουμε τους εφήβους, ώστε να χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα με υπευθυνότητα και να αποκομίσουν τα μέγιστα οφέλη από αυτά, αποφεύγοντας παράλληλα τους κινδύνους.

Προτάσεις για τους γονείς:

Ανοικτή επικοινωνία: Συζητήστε με τα παιδιά σας για τα κοινωνικά δίκτυα και εξηγήστε τους πιθανούς κινδύνους.

Θέστε όρια: Ορίστε συγκεκριμένους κανόνες για τη χρήση των κοινωνικών δικτύων (π.χ. χρόνος χρήσης, τύπος περιεχομένου).

Παρακολουθήστε τη δραστηριότητα των παιδιών σας: Ενημερωθείτε για τα κοινωνικά δίκτυα που χρησιμοποιούν τα παιδιά σας και παρακολουθήστε τη δραστηριότητά τους.

Εκπαιδεύστε τα παιδιά σας για την ασφάλεια στο διαδίκτυο: Διδάξτε τους πώς να προστατεύουν την ιδιωτικότητά τους και πώς να αναγνωρίζουν και να αποφεύγουν τους κινδύνους.

6. Πόσες φορές έχετε συμμετάσχει σε συζητήσεις ή ημερίδες για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο;

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Πολλές: 18,18% (72 απαντήσεις) Μια: 23,23% (92 απαντήσεις)

Δύο: 10,35% (41 απαντήσεις) Καθόλου: 47,73% (189 απαντήσεις)

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Πολλές: 20,56% (48 απαντήσεις)

Μια: 23,22% (54 απαντήσεις) Δύο: 15,02% (35 απαντήσεις) Καθόλου: 41,16% (96 απαντήσεις)

Παρατηρήσεις:

Χαμηλή συμμετοχή: Και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης, ένα σημαντικό ποσοστό

γονέων δηλώνει ότι δεν έχει συμμετάσχει σε σχετικές εκδηλώσεις.

Τα ποσοστά συμμετοχής στις δύο βαθμίδες είναι σχετικά παρόμοια, με μικρές

διαφορές.

Ερμηνεία:

Έλλειψη πληροφόρησης: Πολλοί γονείς ενδεχομένως να μην είναι ενήμεροι για τέτοιες εκδηλώσεις ή να μην έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν. Άλλες προτεραιότητες: Οι γονείς μπορεί να έχουν πολλές υποχρεώσεις και να δυσκολεύονται να βρουν χρόνο για να παρακολουθήσουν τέτοιες εκδηλώσεις. Αίσθηση ασφάλειας: Μερικοί γονείς μπορεί να θεωρούν ότι δεν χρειάζεται να συμμετάσχουν σε τέτοιες εκδηλώσεις, καθώς πιστεύουν ότι γνωρίζουν ήδη αρκετά για την ασφάλεια στο διαδίκτυο.

Πρόταση:

Τα αποτελέσματα της έρευνας υποδεικνύουν την ανάγκη για εντατικοποίηση των προσπαθειών ενημέρωσης των γονέων σχετικά με την ασφάλεια των παιδιών τους στο διαδίκτυο. Για να αυξηθεί η συμμετοχή των γονέων σε τέτοιες εκδηλώσεις, θα μπορούσαν να υιοθετηθούν οι εξής στρατηγικές:

Ενημέρωση μέσω σχολείων: Τα σχολεία θα μπορούσαν να ενημερώνουν τους γονείς για τις εκδηλώσεις που διοργανώνονται και να τους ενθαρρύνουν να συμμετάσχουν. Διοργάνωση εκδηλώσεων σε ευέλικτες ώρες: Οι εκδηλώσεις θα μπορούσαν να διοργανώνονται σε ώρες που να είναι βολικές για τους γονείς που εργάζονται. Προσφορά επιλογών συμμετοχής: Οι γονείς θα μπορούσαν να έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σε διαδικτυακές εκδηλώσεις ή να παρακολουθήσουν ηχογραφήσεις των παρουσιάσεων.

Συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς: Οι εκπαιδευτικοί θα μπορούσαν να παρέχουν στους γονείς χρήσιμες πληροφορίες και συμβουλές σχετικά με την ασφάλεια στο διαδίκτυο.

7. Πόση ώρα της ημέρας αφιερώνει η μητέρα να ακούσει το παιδί (να συζητήσουν);

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Πολλές ώρες: 70,96% (282 απαντήσεις)

Μια ώρα: 21,21% (84 απαντήσεις)

Μισή ώρα: 7,58% (30 απαντήσεις)

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Πολλές ώρες: 54,50% (127) Μια ώρα: 31,33% (73 απαντήσεις) Μισή ώρα: 12,88% (30 απαντήσεις)

Παρατηρήσεις:

Υψηλή συμμετοχή: Και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης, ένα σημαντικό ποσοστό μητέρων δηλώνει ότι αφιερώνει αρκετό χρόνο για να ακούσει το παιδί της.

Μείωση στη δευτεροβάθμια: Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση παρατηρείται μια μικρή μείωση του χρόνου που αφιερώνεται στην επικοινωνία με το παιδί, σε σύγκριση με την πρωτοβάθμια.

Ερμηνεία:

Σημασία της επικοινωνίας: Οι μητέρες αναγνωρίζουν τη σημασία της επικοινωνίας με τα παιδιά τους, ανεξαρτήτως ηλικίας.

Αλλαγές στις ανάγκες: Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, οι ανάγκες τους αλλάζουν και οι τρόποι επικοινωνίας μπορεί να διαφοροποιηθούν.

Άλλες υποχρεώσεις: Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι έφηβοι μπορεί να είναι πιο ανεξάρτητοι και οι μητέρες μπορεί να έχουν περισσότερες υποχρεώσεις (επαγγελματικές, οικιακές κ.λπ.).

Συμπέρασμα:

Παρόλο που υπάρχει μια μικρή μείωση του χρόνου που αφιερώνεται στην επικοινωνία με το παιδί στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η πλειοψηφία των μητέρων εξακολουθεί να δίνει μεγάλη σημασία σε αυτήν τη σχέση. Η ανοιχτή και ειλικρινής επικοινωνία μεταξύ γονέα και παιδιού είναι ιδιαίτερα σημαντική στην εφηβεία, καθώς βοηθά τα παιδιά να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν και να αναπτύξουν μια υγιή αυτοεκτίμηση.

Προτάσεις:

Ποιοτικός χρόνος: Είναι σημαντικό να αφιερώνετε ποιοτικό χρόνο στο παιδί σας, χωρίς διακοπές από άλλες δραστηριότητες.

Ακρόαση: Ακούστε προσεκτικά αυτό που έχει να σας πει το παιδί σας, χωρίς να το διακόπτετε.

Εμπιστοσύνη: Χτίστε μια σχέση εμπιστοσύνης με το παιδί σας, ώστε να αισθάνεται άνετα να μοιράζεται μαζί σας τα συναισθήματα και τις σκέψεις του. Ελαστικότητα: Προσαρμόστε τον τρόπο επικοινωνίας σας στις ανάγκες και την ηλικία του παιδιού σας.

8. Πόση ώρα της ημέρας αφιερώνει ο πατέρας να ακούσει το παιδί (να συζητήσουν);

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Πολλές ώρες: 44,95% (178 απαντήσεις)

Μια ώρα: 31,06% (123 απαντήσεις)

Μισή ώρα: 18,18% (72 απαντήσεις)

Καθόλου: 5,81% )23 απαντήσεις)

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Πολλές ώρες: 31,76% (74 απαντήσεις) Μια ώρα: 30,90% (72 απαντήσεις) Μισή ώρα: 27,86% (65 απαντήσεις) Καθόλου: 9,44% (22 απαντήσεις)

Παρατηρήσεις:

Υψηλή συμμετοχή: Και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης, ένα σημαντικό ποσοστό πατέρων δηλώνει ότι αφιερώνει χρόνο για να ακούσει το παιδί του. Μεγαλύτερη διαφορά: Σε σύγκριση με τις μητέρες, παρατηρείται μεγαλύτερη διαφορά μεταξύ των δύο βαθμίδων εκπαίδευσης όσον αφορά τον χρόνο που αφιερώνουν οι πατέρες στην επικοινωνία με τα παιδιά τους.

Μείωση στη δευτεροβάθμια: Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση παρατηρείται μια μεγαλύτερη μείωση του χρόνου που αφιερώνεται στην επικοινωνία με το παιδί, σε σύγκριση με την πρωτοβάθμια.

Ερμηνεία:

Παραδοσιακοί ρόλοι: Είναι πιθανό οι παραδοσιακοί ρόλοι φύλου να επηρεάζουν τον χρόνο που αφιερώνουν οι πατέρες στην ανατροφή των παιδιών. Επαγγελματικές   υποχρεώσεις:    Οι   πατέρες    συχνά    έχουν   περισσότερες επαγγελματικές υποχρεώσεις, γεγονός που μπορεί να περιορίζει τον χρόνο που μπορούν να αφιερώσουν στην οικογένεια.

Αλλαγή στις οικογενειακές δομές: Οι αλλαγές στις οικογενειακές δομές και οι αυξανόμενες απαιτήσεις της σύγχρονης ζωής μπορεί να επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο οι πατέρες αλληλεπιδρούν με τα παιδιά τους.

Προτάσεις:

Η συμμετοχή των πατέρων στην ανατροφή των παιδιών είναι εξίσου σημαντική με αυτή των μητέρων. Ωστόσο, τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι οι πατέρες τείνουν να αφιερώνουν λιγότερο χρόνο στην επικοινωνία με τα παιδιά τους, ιδιαίτερα στην εφηβεία.

Κοινός χρόνος: Οι γονείς θα πρέπει να προσπαθούν να αφιερώσουν κοινό χρόνο στην οικογένεια, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που ενδιαφέρουν όλα τα μέλη. Επικοινωνία: Είναι σημαντικό να υπάρχει ανοιχτή και ειλικρινής επικοινωνία μεταξύ πατέρα και παιδιού.

Υποστήριξη: Οι μητέρες θα πρέπει να υποστηρίζουν τους πατέρες στην προσπάθειά τους να συμμετάσχουν ενεργά στην ανατροφή των παιδιών.

9. Πόση ώρα, συνήθως, συγκεντρώνεται όλη η οικογένεια στο σπίτι; Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Πολλές ώρες: 74,75% (295)

Μια ώρα: 21,47% (85 απαντήσεις) Μισή ώρα: 2,53% (10 απαντήσεις) Καθόλου: 1,52% (6 απαντήσεις)

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Πολλές ώρες: 61,37% (143 απαντήσεις) Μια ώρα: 30,90% (72 απαντήσεις) Μισή ώρα: 5,15% (12 απαντήσεις) Καθόλου: 2,58% (6 απαντήσεις) Παρατηρήσεις:

Υψηλή συχνότητα: Και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης, η πλειοψηφία των οικογενειών δηλώνει ότι αφιερώνει χρόνο για να συγκεντρωθεί στο σπίτι. Μικρή διαφορά: Η διαφορά μεταξύ πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όσον αφορά τον χρόνο που αφιερώνεται για οικογενειακές δραστηριότητες είναι σχετικά μικρή.

Ερμηνεία:

Σημασία του οικογενειακού χρόνου: Οι γονείς αναγνωρίζουν τη σημασία του οικογενειακού χρόνου και προσπαθούν να αφιερώσουν χρόνο για να είναι μαζί με τα παιδιά τους.

Εξωσχολικές δραστηριότητες: Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, μπορεί να συμμετέχουν σε περισσότερες εξωσχολικές δραστηριότητες, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει τον χρόνο που αφιερώνεται ως οικογένεια.

Εφήβεια: Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι έφηβοι μπορεί να περνούν περισσότερο χρόνο με φίλους και συνομηλίκους, γεγονός που μπορεί να μειώσει τον χρόνο που αφιερώνουν στην οικογένεια.

Προτάσεις:

Ο χρόνος που αφιερώνεται ως οικογένεια είναι πολύ σημαντικός για την ανάπτυξη των παιδιών και την ενίσχυση των οικογενειακών δεσμών.

Καθορισμός   χρόνου:   Προγραμματίστε   συγκεκριμένες   ώρες   ή   μέρες   για οικογενειακές δραστηριότητες, όπως το δείπνο, παιχνίδια, ή κοινές δραστηριότητες. Ενεργή συμμετοχή: Όλα τα μέλη της οικογένειας θα πρέπει να συμμετέχουν ενεργά στις οικογενειακές δραστηριότητες.

Επικοινωνία: Αφιερώστε χρόνο για να συζητήσετε με τα παιδιά σας και να μοιραστείτε τα ενδιαφέροντά σας.

Ευελιξία: Προσαρμόστε τον οικογενειακό χρόνο στις ανάγκες και τις προτιμήσεις όλων των μελών.

10. Πόσες ώρες την ημέρα ξοδεύετε ως αποκλειστικό χρόνο με το παιδί σας, χωρίς

να κάνετε ταυτόχρονα άλλες εργασίες (νοικοκυριό, τηλέφωνα κλπ);

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Πολλές ώρες: 47,98% (190 απαντήσεις)

Μια ώρα: 40,40% (160 απαντήσεις)

Μισή ώρα: 10,86% (43 απαντήσεις)

Καθόλου: 0

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Πολλές ώρες: 37,77% (88 απαντήσεις) Μια ώρα: 41,16% (96 απαντήσεις) Μισή ώρα: 18,88% (44 απαντήσεις) Καθόλου: 2,15% (5 απαντήσεις)

Παρατηρήσεις:

Υψηλή  αφιέρωση χρόνου:  Και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης,  οι γονείς αφιερώνουν σημαντικό χρόνο για αποκλειστική απασχόληση με τα παιδιά τους. Μείωση στη δευτεροβάθμια: Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση παρατηρείται μια μικρή μείωση του χρόνου που αφιερώνεται σε αποκλειστική απασχόληση με το παιδί, σε σύγκριση με την πρωτοβάθμια.

Ερμηνεία:

Σημασία της ατομικής προσοχής: Οι γονείς αναγνωρίζουν τη σημασία του να προσφέρουν ατομική προσοχή στα παιδιά τους, ανεξάρτητα από την ηλικία τους. Αλλαγές στις ανάγκες: Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, οι ανάγκες τους αλλάζουν και οι τρόποι αλληλεπίδρασης με τους γονείς τους μπορεί να διαφοροποιηθούν. Άλλες υποχρεώσεις: Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι έφηβοι μπορεί να είναι πιο ανεξάρτητοι και οι γονείς μπορεί να έχουν περισσότερες υποχρεώσεις (επαγγελματικές, οικιακές κ.λπ.).

Προτάσεις:

Παρόλο που ο κοινός αυτός χρόνος μειώνεται ελαφρώς στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, είναι σημαντικό οι γονείς να προσπαθούν να διατηρήσουν αυτόν τον ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά τους, ανεξάρτητα από την ηλικία τους. Καθημερινές στιγμές: Ακόμη και μικρές στιγμές αποκλειστικού χρόνου με το παιδί μπορούν να έχουν μεγάλη σημασία.

Δραστηριότητες: Συμμετέχετε σε δραστηριότητες που αρέσουν στο παιδί σας, όπως το διάβασμα, τα παιχνίδια ή η συζήτηση.

Ακρόαση: Ακούστε προσεκτικά αυτό που έχει να σας πει το παιδί σας, χωρίς διακοπές.

Ευέλικτα ωράρια: Προσαρμόστε τον χρόνο που αφιερώνετε σε κάθε παιδί ανάλογα με τις ανάγκες του.

11. Το παιδί σας, τις πιο πολλές φορές, εκφράζεται θετικά ή αρνητικά, όταν αναφέρεται σε άλλα πρόσωπα (φίλους, δασκάλους, γείτονες κ.ά); Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Θετικά: 93,94% (372 απαντήσεις) Αρνητικά: 6,06% (24 απαντήσεις)

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Θετικά: 81,50% (190 απαντήσεις) Αρνητικά: 18,50% (43 απαντήσεις)

Παρατηρήσεις:

Υψηλά ποσοστά θετικής εκφραστικότητας: Και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης, τα παιδιά εκφράζονται κυρίως θετικά για άλλα πρόσωπα.

Μείωση θετικής εκφραστικότητας στη δευτεροβάθμια: Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση παρατηρείται μια μικρή μείωση του ποσοστού των παιδιών που εκφράζονται θετικά για άλλα πρόσωπα, σε σύγκριση με την πρωτοβάθμια.

Ερμηνεία:

Ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων: Τα παιδιά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση βρίσκονται σε μια φάση έντονης κοινωνικής ανάπτυξης και έχουν γενικά μια πιο θετική προσέγγιση στις ανθρώπινες σχέσεις.

Εφηβική ηλικία: Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα παιδιά εισέρχονται στην εφηβεία, μια περίοδος κατά την οποία οι διαπροσωπικές σχέσεις γίνονται πιο σύνθετες και ενδέχεται να προκύψουν περισσότερες συγκρούσεις.

Κοινωνική πίεση: Οι έφηβοι μπορεί να βιώσουν μεγαλύτερη κοινωνική πίεση και να είναι πιο κριτικοί απέναντι στους άλλους.

Προτάσεις:

Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι τα παιδιά γενικά έχουν μια θετική στάση απέναντι στους άλλους. Ωστόσο, είναι φυσιολογικό να παρατηρείται μια μικρή μείωση της θετικής εκφραστικότητας στην εφηβεία.

Κοινωνικές αλληλεπιδράσεις: Ενθαρρύνετε το παιδί σας να συμμετέχει σε διάφορες κοινωνικές δραστηριότητες.

Επικοινωνία: Συζητήστε με το παιδί σας για τις σχέσεις του με τους άλλους και βοηθήστε το να κατανοήσει τα συναισθήματά του.

Επίλυση συγκρούσεων: Διδάξτε στο παιδί σας υγιείς τρόπους επίλυσης συγκρούσεων. Ενσυναίσθηση: Ενθαρρύνετε το παιδί σας να βλέπει τα πράγματα από την οπτική γωνία των άλλων.

12. Χρησιμοποιεί το παιδί σας λεξιλόγιο που δεν χρησιμοποιείτε στο σπίτι;

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Όχι: 62,12% (246 απαντήσεις)

Ναι: 37,88% (150 απαντήσεις)

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Όχι: 60,52% (141 απαντήσεις)

Ναι: 39,48% (92 απαντήσεις)

Παρατηρήσεις:

Υψηλό ποσοστό αρνητικών απαντήσεων: Και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης, ένα σημαντικό ποσοστό γονέων δηλώνει ότι τα παιδιά τους δεν χρησιμοποιούν λεξιλόγιο που δεν χρησιμοποιείται στο σπίτι.

Μικρή διαφορά: Η διαφορά μεταξύ πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι σχετικά μικρή.

Ερμηνεία:

Επηρεασμός από το περιβάλλον: Το λεξιλόγιο που χρησιμοποιούν τα παιδιά επηρεάζεται    σημαντικά    από    το    περιβάλλον    στο    οποίο    μεγαλώνουν, συμπεριλαμβανομένης της οικογένειας, του σχολείου και των φίλων. Σχολικό περιβάλλον: Είναι πιθανό τα παιδιά να μαθαίνουν νέες λέξεις στο σχολείο και να τις χρησιμοποιούν στην καθημερινή τους επικοινωνία.

Μέσα ενημέρωσης: Τα μέσα ενημέρωσης, όπως η τηλεόραση και ο υπολογιστής, μπορεί επίσης να επηρεάσουν το λεξιλόγιο των παιδιών.

Προτάσεις:

Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι το λεξιλόγιο των παιδιών επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένου του οικογενειακού περιβάλλοντος και του σχολικού περιβάλλοντος.

Διάβασμα: Διαβάστε μαζί με το παιδί σας βιβλία και περιοδικά.

Συζητήσεις: Συζητήστε με το παιδί σας για διάφορα θέματα και ενθαρρύνετέ το να

εκφράζεται με σαφήνεια.

Νέο λεξιλόγιο: Εισάγετε νέες λέξεις στην καθημερινή σας επικοινωνία με το παιδί σας.

Παίξτε με τις λέξεις: Παίξτε παιχνίδια με λέξεις, όπως σταυρόλεξα ή σκράμπλ.

13.  Υπάρχει  στο  δωμάτιο  του  παιδιού  ηλεκτρονικό  μέσο  που  μπορεί να χρησιμοποιήσει (κινητό, play station, laptop); Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Όχι: 68,18% (270 απαντήσεις) Ναι: 31,82% (126 απαντήσεις)

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Όχι: 15,45% (36 απαντήσεις) Ναι: 84,55% (197 απαντήσεις)

Παρατηρήσεις:

Μεγάλη διαφορά μεταξύ των βαθμίδων: Υπάρχει μια πολύ μεγάλη διαφορά μεταξύ της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όσον αφορά την παρουσία ηλεκτρονικών μέσων στα δωμάτια των παιδιών.

Αύξηση στη δευτεροβάθμια: Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ένα πολύ υψηλό ποσοστό παιδιών έχει πρόσβαση σε ηλεκτρονικά μέσα στο δωμάτιό τους.

Ερμηνεία:

Ηλικία: Η αύξηση της παρουσίας ηλεκτρονικών μέσων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σχετίζεται άμεσα με την ηλικία των παιδιών. Οι έφηβοι εκφράζουν μεγαλύτερη ανάγκη για επικοινωνία και διασκέδαση μέσω του διαδικτύου και των κοινωνικών μέσων.

Εκπαιδευτικές ανάγκες: Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα ηλεκτρονικά μέσα χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Κοινωνική πίεση: Η πίεση των συνομηλίκων και η επιθυμία να ενταχθούν σε κοινωνικές ομάδες μπορεί να οδηγήσει τους εφήβους να ζητήσουν πρόσβαση σε ηλεκτρονικά μέσα.

Συμπέρασμα:

Είναι σημαντικό οι γονείς να θέσουν όρια στη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων και να διασφαλίσουν ότι τα παιδιά τους χρησιμοποιούν τον ελεύθερο χρόνο τους με υγιή τρόπο.

Προτάσεις:

Η παρουσία ηλεκτρονικών μέσων στα δωμάτια των παιδιών είναι ένα φαινόμενο που αυξάνεται, ιδιαίτερα στην εφηβεία.

Όρια χρήσης: Θέστε σαφή όρια στον χρόνο που τα παιδιά σας περνούν μπροστά σε οθόνες.

Επιλογή περιεχομένου: Επιλέξτε προσεκτικά το περιεχόμενο που μπορούν να έχουν πρόσβαση τα παιδιά σας.

Κοινός χρόνος: Αφιερώστε χρόνο για να κάνετε δραστηριότητες μαζί με τα παιδιά σας, μακριά από τις οθόνες.

Διάλογος: Συζητήστε με τα παιδιά σας για τους κινδύνους του διαδικτύου και τη σημασία της ασφαλούς χρήσης του.

14. Γράψτε το μικρό όνομα τριών ηλεκτρονικών φίλων του παιδιού σας. Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Δεν έχει ηλεκτρονικούς φίλους: 43,18% (171 απαντήσεις)

Δεν γνωρίζω: 3,28% (13 απαντήσεις)

Δεν θυμάμαι: 0,25% (1 απάντηση)

Δεν καταλαβαίνω την ερώτηση: 0,25% (1 απάντηση)

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Δεν έχει ηλεκτρονικούς φίλους: 7,28% (17 απαντήσεις) Δεν ξέρω: 4,29% (10 απαντήσεις)

Σημείωση: Τα ποσοστά αυτά δεν αθροίζουν το 100% των απαντήσεων, επειδή οι λοιπές απαντήσεις αναφέρονται κυρίως σε ονόματα πραγματικών φίλων των παιδιών και μερικές σε ονόματα ηλεκτρονικών φίλων.

Παρατήρηση:

Σύγκριση με πρωτοβάθμια: Είναι ενδιαφέρον να συγκρίνουμε αυτά τα ποσοστά με αυτά που βρήκαμε για τους γονείς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Φαίνεται ότι ένα μικρότερο ποσοστό γονέων παιδιών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δηλώνει ότι τα

παιδιά τους δεν έχουν ηλεκτρονικούς φίλους. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως η μεγαλύτερη αυτονομία των εφήβων ή η ευρύτερη χρήση των κοινωνικών μέσων από αυτή την ηλικιακή ομάδα.

Είναι σημαντικό να είστε ενήμεροι για τις δραστηριότητες και τις συνήθειες του παιδιού σας στο διαδίκτυο και να διατηρείτε ανοιχτή επικοινωνία μαζί του για θέματα ασφαλείας και συμπεριφοράς στο διαδίκτυο.

15.  Ποιο ψηφιακό παιχνίδι παίζετε μαζί με το παιδί σας;
Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Δεν παίζουν κανένα ηλεκτρονικό παιχνίδι: 53,79% (213 απαντήσεις) Περίπου το 53,79% των γονέων της Α'θμιας Εκπαίδευσης δήλωσαν ότι δεν παίζουν κανένα ηλεκτρονικό παιχνίδι με τα παιδιά τους. Διάφορα παιχνίδια FIFA, Minecraft, Roblox, Εκατομμυριούχος, τρίλιζα, γκρινιάρη, uno, lego, γνώσεων κ.ά. αναφέρονται μία φορά το καθένα.

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Δεν παίζουν κανένα ηλεκτρονικό παιχνίδι: 63,52% (148 απαντήσεις). Διάφορα παιχνίδια FIFA, Εκατομμυριούχος, γνώσεων κ.ά. αναφέρονται μία φορά.

Προτάσεις:

Παρατηρούμε ότι ένα μεγαλύτερο ποσοστό γονέων της Δ'θμιας Εκπαίδευσης δηλώνει ότι δεν παίζει καθόλου ηλεκτρονικά παιχνίδια με τα παιδιά τους σε σύγκριση με τους γονείς της Α'θμιας. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως: Αύξηση της αυτονομίας: Τα παιδιά της Δ'θμιας είναι συνήθως μεγαλύτερα και πιο ανεξάρτητα, οπότε μπορεί να επιλέγουν να παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια μόνα τους ή με φίλους.

Αλλαγή  ενδιαφερόντων:   Τα  ενδιαφέροντα των  εφήβων  μπορεί να  έχουν μετατοπιστεί προς άλλες δραστηριότητες πέρα από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Αντίληψη των γονέων: Οι γονείς εφήβων μπορεί να έχουν διαφορετική αντίληψη για τον ρόλο τους στο παιχνίδι με τα παιδιά τους σε σχέση με τους γονείς μικρότερων παιδιών.

Προτάσεις:

Ενδεχομένως, οι γονείς να επιλέγουν να απολαμβάνουν άλλες δραστηριότητες μαζί με το παιδί τους. Είναι σημαντικό να βρίσκετε κοινές δραστηριότητες που απολαμβάνετε και να δημιουργείτε ένα ισχυρό δεσμό.

16.  Ποιο ψηφιακό παιχνίδι παίζει το παιδί σας τον τελευταίο μήνα;
Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Δεν παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια τον τελευταίο μήνα: 29,95% (119 απαντήσεις) Δεν γνωρίζω: 0,76% (3απαντήσεις)

Σημείωση: Τα ποσοστά αυτά δεν αθροίζουν το 100% των απαντήσεων, επειδή οι λοιπές απαντήσεις αναφέρονται κυρίως σε ονόματα ηλεκτρονικών παιχνιδιών, τα πιο συχνά :

Roblox: 8,33% (33 απαντήσεις) Fifa: 4,04% (16 απαντήσεις) Stuble guys: 2,53% (10 απαντήσεις) Fortnite: 2,53% (10 απαντήσεις) Brawlstars: 2,53% (10 απαντήσεις) Super Mario: 1,52% (6 απαντήσεις)

Toca Boca: 1,26% (5 απαντήσεις)

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Δεν παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια τον τελευταίο μήνα: 29,57% (69 απαντήσεις) Δεν γνωρίζω: 4,72% (11 απαντήσεις)

Σημείωση: Τα ποσοστά αυτά δεν αθροίζουν το 100% των απαντήσεων, επειδή οι λοιπές απαντήσεις αναφέρονται κυρίως σε ονόματα ηλεκτρονικών παιχνιδιών, τα πιο συχνά:

Fortnite: 9,44% (22 απαντήσεις)

Brawlstars: 3,01% (7 απαντήσεις) Roblox: 2,15% (5 απαντήσεις) Fifa: 1,72% (4 απαντήσεις) Minecraft: 1,72% (4 απαντήσεις)

Ηλεκτρονικά παιχνίδια που καταγράφηκαν:

Roblox: Είναι το πιο δημοφιλές παιχνίδι και στις δύο εκπαιδευτικές βαθμίδες, αν και με μεγαλύτερο ποσοστό στην πρωτοβάθμια. Η ανοιχτή πλατφόρμα του Roblox και η δυνατότητα δημιουργίας παιχνιδιών από τους χρήστες το καθιστούν ελκυστικό για ένα ευρύ φάσμα ηλικιών.

Fortnite: Είναι ιδιαίτερα δημοφιλές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, υποδεικνύοντας μια προτίμηση για παιχνίδια μάχης και επιβίωσης σε αυτή την ηλικιακή ομάδα. Super Mario, Toca Boca: Αυτά τα παιχνίδια είναι πιο δημοφιλή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση,    ανταποκρινόμενα    πιθανώς    σε    πιο    απλά    γραφικά    και παιχνιδομηχανισμούς που απευθύνονται σε μικρότερα παιδιά.

Fifa, Brawlstars: Αυτά τα παιχνίδια έχουν παρόμοια δημοτικότητα και στις δύο βαθμίδες, υποδεικνύοντας μια σταθερή προτίμηση για αθλητικά και παιχνίδια στρατηγικής.

Minecraft: Είναι πιο δημοφιλές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, υποδεικνύοντας ενδιαφέρον για δημιουργικό παιχνίδι και κατασκευές.

Παρατηρήσεις:

Παρόμοια ποσοστά: Είναι ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε ότι τα ποσοστά των γονέων που δήλωσαν ότι τα παιδιά τους δεν έπαιξαν καθόλου ηλεκτρονικά παιχνίδια τον τελευταίο μήνα είναι αρκετά παρόμοια και για τις δύο εκπαιδευτικές βαθμίδες. Μικρό ποσοστό "δεν γνωρίζω": Το ποσοστό των γονέων που δήλωσαν "δεν γνωρίζω" είναι γενικά μικρό, υποδεικνύοντας ότι οι περισσότεροι γονείς έχουν μια καλή εικόνα για τις συνήθειες των παιδιών τους σχετικά με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια.

17. Γράψτε τρεις ηλεκτρονικές σελίδες, στις οποίες έχει πλοηγηθεί το παιδί σας στο Διαδίκτυο την τελευταία εβδομάδα.

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Δεν έχει πλοηγηθεί σε συγκεκριμένες σελίδες: 32,07% (127απαντήσεις) Δεν γνωρίζω: 0,51% (2 απαντήσεις).

Σημείωση: Τα ποσοστά αυτά δεν αθροίζουν το 100% των απαντήσεων, επειδή οι λοιπές απαντήσεις αναφέρονται κυρίως στις ηλεκτρονικές σελίδες: YouTube, TikTok, Google, Netflix, Wikipedia, Pinterest κ.ά. με τη σειρά που καταγράφονται.

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Δεν έχει πλοηγηθεί σε συγκεκριμένες σελίδες: 4,29% (10 απαντήσεις)

Δεν γνωρίζω: 10,73% (25 απαντήσεις).

Σημείωση: Τα ποσοστά αυτά δεν αθροίζουν το 100% των απαντήσεων, επειδή οι λοιπές απαντήσεις αναφέρονται κυρίως στις ηλεκτρονικές σελίδες: Κοινωνικά δίκτυα: Instagram, TikTok, Snapchat, Facebook Ψυχαγωγία: YouTube, Netflix, Twitch

Εκπαίδευση: E-class, Wikipedia, ηλεκτρονικά σχολικά βιβλία

Αθλητικές και αγοραστικές ιστοσελίδες: Nike, Adidas, Ηλεκτρονικά καταστήματα

ρούχων και παπουτσιών

Μουσική: Spotify, Εφαρμογές για μουσική

Παιχνίδια: Roblox, Fortnite, Minecraft

Παρατηρήσεις:

Διαφορετικά ποσοστά: Παρατηρούμε μια σημαντική διαφορά στα ποσοστά μεταξύ των δύο εκπαιδευτικών βαθμίδων. Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ένα μεγαλύτερο ποσοστό γονέων δεν μπορούσε να αναφέρει συγκεκριμένες σελίδες, πιθανότατα λόγω της μικρότερης ηλικίας των παιδιών και της περιορισμένης πρόσβασής τους στο διαδίκτυο χωρίς την επίβλεψη των γονέων.

Μεγαλύτερο ποσοστό "δεν γνωρίζω" στη Δ' Θμια: Στη Δ' Θμια, ένα μεγαλύτερο ποσοστό γονέων δήλωσε ότι δεν γνωρίζει τις σελίδες που επισκέφτηκε το παιδί τους. Αυτό μπορεί να οφείλεται στην αυξημένη αυτονομία των εφήβων και στην ευρύτερη χρήση του διαδικτύου χωρίς την άμεση επίβλεψη των γονέων.

YouTube: Τα παιδιά απολαμβάνουν μια ευρεία γκάμα δραστηριοτήτων και ενδιαφερόντων στο Διαδίκτυο, ωστόσο οι περισσότερες αναφορές έγιναν για το YouTube και στις δύο βαθμίδες.

ΓΕΝΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ

Από τις απαντήσεις των γονέων τόσο της πρωτοβάθμιας όσο και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης προκύπτουν κάποια ενδιαφέροντα συμπεράσματα σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών από τα παιδιά τους.

Κύρια σημεία που προκύπτουν: Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση:

Ένα σημαντικό ποσοστό γονέων αναφέρει ότι τα παιδιά τους δεν παίζουν καθόλου

ηλεκτρονικά παιχνίδια ή δεν έχουν πρόσβαση σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες.

Οι γονείς έχουν σχετικά καλή εικόνα για τις δραστηριότητες των παιδιών τους στο

διαδίκτυο.

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση:

Υπάρχει μια τάση για μεγαλύτερη αυτονομία των εφήβων στη χρήση του διαδικτύου, με αποτέλεσμα οι γονείς να έχουν λιγότερη πληροφόρηση για τις δραστηριότητές τους.

Ένα μικρότερο ποσοστό γονέων αναφέρει ότι τα παιδιά τους δεν παίζουν καθόλου ηλεκτρονικά παιχνίδια σε σχέση με την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Πιθανές Ερμηνείες:

Ηλικία και Ανάπτυξη: Η αύξηση της ηλικίας των παιδιών συνοδεύεται από μεγαλύτερη αυτονομία και εξερεύνηση του διαδικτύου.

Γονική Εποπτεία: Οι γονείς παιδιών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης τείνουν να έχουν πιο ενεργό ρόλο στην επιλογή του περιεχομένου που καταναλώνουν τα παιδιά τους.

Τεχνολογική Εξοικείωση: Η μεγαλύτερη εξοικείωση των εφήβων με τις τεχνολογίες μπορεί να δυσκολεύει τους γονείς να παρακολουθούν τις δραστηριότητές τους στο διαδίκτυο.

Συνολικά:

Τα δεδομένα υποδεικνύουν ότι η χρήση του διαδικτύου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής των παιδιών, τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των δύο ομάδων, οι οποίες σχετίζονται κυρίως με την ηλικία και την ανάπτυξη των παιδιών, καθώς και με το επίπεδο γονικής εποπτείας.

Διαφορές μεταξύ των δύο βαθμίδων:

Πιο ποικίλες προτιμήσεις στην πρωτοβάθμια: Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία στις προτιμήσεις των παιχνιδιών, με πολλά παιχνίδια να έχουν μικρότερο αλλά όχι ασήμαντο ποσοστό προτίμησης.

Εστίαση   σε   συγκεκριμένα   είδη   παιχνιδιών   στη   δευτεροβάθμια:   Στη

δευτεροβάθμια εκπαίδευση παρατηρείται μια μεγαλύτερη συγκέντρωση στις προτιμήσεις, με τα παιχνίδια μάχης και επιβίωσης (Fortnite) και τα παιχνίδια δημιουργικότητας (Minecraft) να ξεχωρίζουν.

Συμπεράσματα:

Οι προτιμήσεις των παιδιών σε ηλεκτρονικά παιχνίδια επηρεάζονται σημαντικά από την ηλικία τους.

Τα παιχνίδια που προσφέρουν ανοιχτό περιβάλλον παιχνιδιού, δυνατότητες κοινωνικοποίησης και προκλήσεις είναι πιο δημοφιλή.

Οι γονείς θα πρέπει να είναι ενήμεροι για τα παιχνίδια που παίζουν τα παιδιά τους και να επιλέγουν παιχνίδια που είναι κατάλληλα για την ηλικία τους και προάγουν την ανάπτυξη δεξιοτήτων και δημιουργικότητας.

Προτάσεις για Γονείς:

Δημιουργήστε ένα ανοιχτό κανάλι επικοινωνίας με τα παιδιά σας: Μιλήστε μαζί τους για το διαδίκτυο, τους κινδύνους που κρύβει, και πώς μπορούν να είναι ασφαλείς.

Θέστε όρια και κανόνες: Ορίστε σαφείς κανόνες για τη χρήση του διαδικτύου, όπως χρονικά όρια, κατάλληλες ιστοσελίδες και εφαρμογές και ρυθμίσεις απορρήτου. Εποπτεύστε τη διαδικτυακή δραστηριότητα των παιδιών σας: Βεβαιωθείτε ότι γνωρίζετε τι κάνουν τα παιδιά σας online και με ποιους επικοινωνούν. Χρησιμοποιήστε λογισμικό γονικού ελέγχου: Εγκαταστήστε λογισμικό γονικού ελέγχου για να φιλτράρετε ακατάλληλο περιεχόμενο και να περιορίσετε τον χρόνο που τα παιδιά σας περνούν online.

Συλλογικές δράσεις: Ενθαρρύνετε τα παιδιά για τη συμμετοχή τους σε συλλογικές δραστηριότητες π.χ. αθλητισμός, χορός, χορωδία, εθελοντισμός κλπ. Δώστε το καλό παράδειγμα: Δείξτε στα παιδιά σας υγιείς συνήθειες χρήσης του διαδικτύου, όπως ισορροπημένη χρήση, σεβασμός προς τους άλλους χρήστες και κριτική σκέψη.

Προτάσεις για Εκπαιδευτικούς:

Ενσωματώστε την ψηφιακή ασφάλεια στο πρόγραμμα σπουδών: Διδάξτε στους/στις μαθητές/τριες βασικές αρχές ψηφιακής ασφάλειας και ψηφιακής ευαισθητοποίησης.

Χρησιμοποιήστε διαδραστικές μεθόδους: Διοργανώστε παιχνίδια, δραστηριότητες και συζητήσεις για να κάνετε την εκμάθηση για την ψηφιακή ασφάλεια διασκεδαστική και ενδιαφέρουσα. Συλλογικές δράσεις: Ενθαρρύνετε τα παιδιά για τη συμμετοχή τους σε συλλογικές δραστηριότητες π.χ. αθλητισμός, χορός, χορωδία, ομαδικά παιχνίδια κλπ.

Συλλογικές δράσεις: Ενθαρρύνετε τα παιδιά για τη συμμετοχή τους σε συλλογικές δραστηριότητες π.χ. αθλητισμός, χορός, χορωδία, ομαδικά παιχνίδια κλπ. Συνεργαστείτε με τους γονείς: Ενημερώστε τους γονείς για τις δράσεις που υλοποιείτε στο σχολείο για την ψηφιακή ασφάλεια και ενθαρρύνετε την επικοινωνία μαζί τους.

Χρησιμοποιήστε τα διαθέσιμα εκπαιδευτικά υλικά: Υπάρχει πληθώρα εκπαιδευτικού υλικού για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο.

Διερεύνηση απαντήσεων ερωτηματολογίου

Τα δεδομένα του ερωτηματολογίου μπορούν να αποτελέσουν το έναυσμα για παραπέρα διερεύνηση π.χ. να συγκρίνουμε τα ποσοστά μεταξύ αγοριών και κοριτσιών, μεταξύ διαφορετικών ηλικιακών ομάδων, τον τύπο των ηλεκτρονικών παιχνιδιών και δημοφιλών ιστοσελίδων που παίζονται ή ο χρόνος που αφιερώνεται σε αυτά, αν υπάρχει κάποια σχέση μεταξύ του χρόνου που αφιερώνεται στα ηλεκτρονικά παιχνίδια και της ακαδημαϊκής επίδοσης των παιδιών, καθώς και στις κοινωνικέ σχέσεις των παιδιών. Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς οι προτιμήσεις αλλάζουν στο μέλλον και ποιες πλατφόρμες και παιχνίδια γίνονται δημοφιλέστερα.

methodos orizontio

https://www.pliroforiodotis.gr/index.php/news/society-menu/education-menu/92749-smarteching-education-4

meta morfo22

protonio ban egraf

kyriazis

savantidou ban

ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΠΡΟΤΥΠΟ

sidiropoulos

studio 69