Διευκρινήσεις Καλαϊτζίδη για την μεταφορά των μαθητών
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης
"Σχετικά με τα προβλήματα στην μεταφορά των μαθητών, ο αντιπεριφερειάρχης Κώστας Καλαϊτζίδης έκανε την εξής δηλωση:
" Επειδή εσχάτως μας έχουν προκύψει πολλοί αναρμόδιοι ή και παραπληροφορημένοι «δημόσιοι κατήγοροι» αναφορικά με το ζήτημα των σχολικών μεταφορών στην Ημαθία, οφείλω ως αντιπεριφερειάρχης Ημαθίας να τονίσω τα εξής, για την ενημέρωση των καλόπιστων γονέων και μαθητών. Όσο δε αφορά αυτούς που αναζητούν ευθύνες στην αυτοδιοίκηση, ανάμεικτες με φαντασιοπληξίες περί εκλογικών ωφελημάτων από την πλευρά μου θα τονίσω ότι κρίνουν εξ ιδίων τα αλλότρια. Επισημαίνω λοιπόν ότι:
Είμαστε από τις πρώτες περιφερειακές ενότητες που ολοκλήρωσαν με επιτυχία το διεθνή διαγωνισμό μεταφοράς μαθητών για τη διετία 2017-2019.
Τα δρομολόγια που έχουν συμβασιοποιηθεί, εκτελούνται και φέτος από την αρχή της χρονιάς χωρίς το παραμικρό πρόβλημα.
Τα δρομολόγια καταρτίζονται σύμφωνα με τα στοιχεία που αποστέλλει η Πρωτοβάθμια και η Δευτεροβάθμια Διεύθυνση Εκπαίδευσης της Ημαθίας, τον Ιανουάριο κάθε έτους.
Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, υπάρχουν συνεχώς μεταβολές από αλλαγές, συγχωνεύσεις ή μετεγκαταστάσεις σχολείων, μετέγγραφες και διάφορους άλλους λόγους.
Κάθε φορά που προκύπτει αλλαγή, η γραφειοκρατική διαδικασία ανάθεσης ενός νέου ή τροποποιημένου άνω του 20% δρομολογίου, διαρκεί έως και 3 μήνες.
Ταυτόχρονα, πολλά δρομολόγια της περιφερειακής μας ενότητας, κυρίως στα πιο απομακρυσμένα από τα αστικά κέντρα χωριά, είναι ασύμφορα οικονομικά και οι μεταφορείς δεν εκδηλώνουν ενδιαφέρον με αποτέλεσμα να μένουν αδιάθετα. (Η πολιτεία πληρώνει έμφορτα χιλιόμετρα και όπως καταλαβαίνει ο καθένας είναι αδύνατο ένας ιδιώτης να ενδιαφερθεί να μεταφέρει τα παιδιά από τον Αρχάγγελο στην Ειρηνούπολη ,για παράδειγμα, και να αποζημιωθεί γι αυτή τη μετακίνηση, όταν θα πρέπει να στείλει το όχημα από τη Βέροια ή τη Νάουσα. Να εκτελέσει δηλαδή 50 ή 60 χιλιόμετρα και να αποζημιωθεί για 5 χιλιόμετρα!)
Η ΚΥΑ δίνει ως μόνη εναλλακτική σε αυτήν την περίπτωση το επίδομα στο γονέα ή κηδεμόνα για να μεταφέρει το παιδί από και προς το σχολείο, κάτι που γνωρίζουμε ότι δεν λύνει το πρόβλημα, καθώς πολλοί γονείς εργάζονται ή άλλοι μπορεί να μη διαθέτουν όχημα (Αυτοί της τελευταίας περίπτωσης δεν δικαιούνται καν το επίδομα καθώς απαραίτητη προϋπόθεση βάση της ΚΥΑ για να επιδοτηθεί ο γονέας, είναι να διαθέτει Ι.Χ. Επιβατηγό και δίπλωμα οδήγησης).
Επειδή σε διάφορα άρθρα και δημοσιεύσεις, έχει λανθασμένα διατυπωθεί ότι η Περιφερειακή Ενότητα Ημαθίας έχει λάβει χρήματα από το Υπουργείο για να εκτελέσει τη μεταφορά, η πραγματικότητα είναι ότι χρήματα έρχονται σταδιακά και διατίθενται στους μεταφορείς που εκτελούν το έργο, σύμφωνα με τις βεβαιώσεις εκτελεσθέντων δρομολογίων από τους διευθυντές των σχολικών μονάδων.(πληρώνεται ότι εκτελείται και βεβαιώνεται δηλαδή και δεν υπάρχει συγκεκριμένο ποσό που να καλύπτει όλη τη μεταφορά).
Έχουμε όλα αυτά τα χρόνια επανειλημμένα ζητήσει να τροποποιηθεί η ΚΥΑ από το Υπουργείο κάνοντας μάλιστα και συγκεκριμένες προτάσεις που θα έδιναν λύσεις στο πρόβλημα τις οποίες παραθέτω παρακάτω, χωρίς ωστόσο να έχουμε βρει έως τώρα ανταπόκριση.
1.Να δημοπρατούμε ομαδοποιημένα δρομολόγια και όχι μεμονωμένα. Με αυτό τον τρόπο θα μειωθούν κατά πολύ τα αδιάθετα δρομολόγια (συνήθως ταξί).
2.Να καθιερωθεί ελάχιστο κόστος δρομολογίου (όπως έγινε σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη) το οποίο να είναι δεσμευμένο και να μην ξεπερνά τη προαίρεση 20%. Τα μεγαλύτερα προβλήματα υπάρχουν σε περιοχές που δεν γίνονται μεταφορές μαθητών λόγω άγονου διαγωνισμού λόγω μη συμφέρουσας τιμής μεταφοράς. Για να αποφύγουμε να εκτιναχτεί ο προϋπολογισμός του έργου εκτός προαίρεσης, να υπάρχει η δυνατότητα χρήσης ελάχιστου κόστους αλλά με τον ανωτέρω τρόπο.
3.Όπως έχει παρατηρηθεί ο αλγόριθμος του υπολογισμού του κοστολογίου της διαδρομής των ταξί ή Δ.Χ. επιβατικών, δεν τροποποιείται με τη τροποποίηση της νέας τιμής καυσίμου ανά μήνα, κάτι το οποίο πρέπει να αλλάξει.
4.Ο έλεγχος της προαίρεσης (20%) να γίνεται επί του συνολικού έργου μεταφοράς μαθητών και όχι ανά δρομολόγιο ή ανά ομάδα δρομολογίων. Με αυτή την αλλαγή ενώ δεν τροποποιείται ουσιαστικά ο προϋπολογισμός του έργου, είναι όμως πιο ελαστικό στις εσωτερικές του αλλαγές λόγω τροποποίησης των αναγκών ανά έτος και έτσι να γίνεται πιο ευέλικτο το έργο χωρίς οικονομικές επιβαρύνσεις.
5.Τα οριστικά στοιχειά για τη νέα σχολική χρονιά να στέλνονται στη Π.Ε. τέλη Ιουνίου και όχι Αρχές της νέας σχολικής χρονιάς. Με αυτό τον τρόπο κερδίζουμε δύο ολόκληρους μήνες διαδικασίας (σύνταξη δρομολογίων, οικονομική επιτροπή, διαγωνισμοί κλπ.).
6.Τα δρομολόγια που εκτελούνται και πληρώνονται με διαπιστωτικές πράξεις να εκκαθαρίζονται με την αρχική τιμή σύμφωνα με την Κ.Υ.Α. αναπροσαρμοσμένη με την με τη μέση τιμή καυσίμου ανά μήνα. Αυτό εξασφαλίζει αφ’ ενός ότι ο μεταφορέας θα πληρωθεί, ακόμα και αν για το δρομολόγιο δεν υπάρξει ενδιαφέρον στο διαγωνισμό που θα επακολουθήσει. Αφ’ ετέρου, ακόμα και αν υπάρξει κατακύρωση σε αντίπαλο του ήδη διενεργούντος; τη μεταφορά, ο οποίος, προκειμένου να πλήξει οικονομικά αυτόν, δώσει πολύ χαμηλή προσφορά (με αποτέλεσμα να χάσει κάποια χρήματα ο ίδιος αλλά πολύ περισσότερα ο ήδη ενεργών τη μεταφορά, που θα έχει διανύσει το μεγαλύτερο μέρος της σχολικής; χρονιάς μέχρι την επίσημη κατακύρωση του δρομολογίου στον μειοδότη), να μη χάσει χρήματα. Έτσι δεν θα υπάρχουν προβλήματα μέχρι τη σύνταξη των νέων δρομολογίων.
7.Το 90 λεπτό της ΚΥΑ δεν μπορεί να περιλαμβάνει και τα νήπια. Είναι προφανές ότι παιδία ηλικίας 4-5 χρονών δεν μπορούν να περιμένουν μόνα τους να μεταφερθούν.
8.Στη ΚΥΑ υπάρχει κενό τι γίνεται για αριθμό μαθητών 9 έως 12. (μέχρι 9 ταξί από 12 μικρό λεωφορείο – στο ενδιάμεσο τι θα ισχύσει;).
9.Για τα ειδικά σχολεία να μην ισχύει το 90 λεπτό. Παρουσιάζονται μεγάλα προβλήματα με τις διαφορετικές ώρες σχολάσματος των σχολείων.
10.Τα ειδικά σχολεία καθώς και το Μουσικό σχολείο να μπορούν να μελετηθούν και να σταλούν στην οικονομική επιτροπή ανεξάρτητα από τα υπόλοιπα σχολεία και σε προτεραιότητα. Τα μεν ειδικά για ευνόητους λόγους το δε μουσικό διότι συγκεντρώνει παιδιά από όλο το νομό και τίθεται σοβαρό πρόβλημα εύρυθμης λειτουργίας του.
11.Στα ειδικά σχολεία να απαιτηθεί να χρησιμοποιούνται ειδικά διαμορφωμένα οχήματα και να μην είναι ασαφές πότε απαιτείται.
12.Να διευκρινίζεται στη Κ.Υ.Α. ποιος καθορίζει τη χρήση ή μη συνοδού στις περιπτώσεις μεταφοράς μαθητών ειδικών σχολείων.
Όλα αυτά τα ζητήματα τα έθεσα, για ακόμη μία φορά τα τελευταία χρόνια, μαζί με τους συνεργάτες μου, στην σύσκεψη των φορέων που πραγματοποιήθηκε την περασμένη βδομάδα, ώστε να δρομολογηθεί μια νομοθετική φόρμουλα που θα καλύπτει την γραφειοκρατική διαδικασία που εξέθεσα.
Την Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ μια αναμόρφωση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου, η οποία όπως προκύπτει επιλύει το θέμα της μεταφοράς των μαθητών του Μουσικού σχολείου που αντιμετώπιζαν πρόβλημα το τελευταίο διάστημα και από τη Δευτέρα και οι μαθητές του σχολείου από την περιοχή της Νάουσας θα μεταφέρονται κανονικά. Ελπίζω να υπάρξουν ανάλογες τροποποιήσεις που θα επιλύουν και τα υπόλοιπα προβλήματα. Ακόμη και κακοπροαίρετος να είναι κάποιος βλέπει πως μόλις διαμορφώθηκαν οι κατάλληλες νομοθετικά συνθήκες, οι υπηρεσίες της Περιφερειακής μας Ενότητας λειτούργησαν άμεσα.
Κλείνω με μια επισήμανση. Όσοι αναζητούν «παρατηρητές» και «συμπάθειες» στην προσπάθεια που καταβάλλουμε, με ελάχιστο προσωπικό, να λύσουμε όλα αυτά τα χρόνια την σχολική μεταφορική «γάγγραινα» , ας κοιτάξουν στον καθρέφτη. Σίγουρα θα αναγνωρίσουν τον εαυτό τους. Είτε μέσα από συλλόγους που εκπροσωπούν, «αραία, αραία καμιά πενηνταραία», είτε συνδικαλιστικές σκοπιμότητες, σύνθεσης διοικητικών συμβουλίων".