Εκδήλωση για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 στη Φυτειά
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης
To Σάββατο 28 Αυγούστου το βράδυ στη κεντρική πλατεία της Φυτειάς πραγματοποιήθηκε επετειακή εκδήλωση για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 με τίτλο: «Ο αγώνας του 1821 μέσα από την τέχνη».
Στην αρχή της εκδήλωσης απηύθυναν χαιρετισμό ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, ο Δήμαρχος Βεροίας κ. Κωνσταντίνος Βοργιαζίδης και ο πρόεδρος της τοπικής κοινότητας κ. Κωνσταντίνος Βύζας.
Κεντρική ομιλήτρια της εκδήλωσης ήταν η Διδάκτωρ του Παιδαγωγικού Τμήματος του Α.Π.Θ. κ. Ελένη Τσέου. Παράλληλα ο κ. Αντώνιος Γκαμπράνης ανέγνωσε γράμματα του Θεοδώρου Κολοκοτρώνη στον Ιμπραήμ, ενώ η εκδήλωση πλαισιώθηκε μουσικά.
Πριν την έναρξη της εκδήλωσης ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων και οι εκπρόσωποι των τοπικών αρχών επισκέφτηκαν το κοινοτικό κατάστημα, όπου και ξεναγήθηκαν στην έκθεση με τα εικαστικά έργα των τοπικών καλλιτεχνών, η οποία θα διαρκέσει έως τις 4 Σεπτεμβρίου.
Ο Σεβασμιώτατος στον χαιρετισμό του ανέφερε μεταξύ άλλων: Ὁ Ἑλληνισμός ἁπανταχοῦ τῆς γῆς τιμᾶ φέτος τήν ἐπέτειο τῶν 200 χρόνων ἀπό τήν ἔναρξη τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως. Τιμᾶ τήν ἀποφασιστικότητα τῶν πατέρων του νά διεκδικήσουν τήν ἐλευθερία τους ἀπό τόν δυσβάστακτο τουρκικό ζυγό. Τιμᾶ τό σθένος καί τή γενναιότητα τῆς ψυχῆς τους νά ἀγωνισθοῦν γιά τό δικαίωμά τους νά ζοῦν ἀπαλλαγμένοι ἀπό τά δεσμά τῶν Τούρκων κατακτητῶν.
Τήν Ἑλληνική Ἐπανάσταση ὅμως δέν τήν τιμοῦμε μόνο ἐμεῖς, οἱ Ἕλληνες. Τήν τιμᾶ ὁλόκληρος ὁ κόσμος, στήν Εὐρώπη καί στήν Ἀμερική. Καί αὐτό ὄχι μόνο γιατί ἡ Ἑλληνική Ἐπανάσταση δέν ἦταν ἁπλῶς ἕνα σημαντικό, ἕνα μοναδικό γεγονός πού σημάδεψε τόν 19ο αἰώνα, ἀλλά ἦταν ἕνα γεγονός, πού γράφηκε στήν παγκόσμια ἱστορία μέ χρυσᾶ γράμματα. Διότι ποτέ κανένας λαός μετά ἀπό τετρακόσια καί πλέον χρόνια σκλαβιᾶς, χωρίς μέσα, χωρίς χρήματα, χωρίς ὑποστήριξη, δέν τόλμησε νά ξεσηκωθεῖ καί μάλιστα μέ ἕνα σύνθημα πρωτόγνωρο, μέ ἕνα σύνθημα ἀντίθετο πρός τήν ἀνθρώπινη λογική, ἕνα σύνθημα πού ὑπερέβαινε τήν ἀνθρώπινη φύση, τό «ἐλευθερία ἤ θάνατος».
Τό σύνθημα αὐτό εἶχε ὅμως ἀντίκτυπο στίς ψυχές τῶν Ἑλλήνων, γιατί τροφοδοτεῖτο ἀπό ἕνα ἄλλο σύνθημα, πού ἐξέφραζε τούς λόγους γιά τούς ὁποίους ξεσηκώθηκαν νά πολεμήσουν οἱ Ἕλληνες. Καί αὐτό ἦταν τό «γιά τοῦ Χριστοῦ τήν πίστη τήν ἁγία καί τῆς πατρίδος τήν ἐλευθερία».
Γι᾽ αὐτούς τούς δύο λόγους ξεσηκώθηκαν οἱ πρόγονοί μας. Καί δέν ξεσηκώθηκαν μόνο οἱ ἄνδρες, ξεσηκώθηκαν καί οἱ γυναῖκες καί οἱ νέοι καί τά παιδιά, καί συστρατεύθηκαν στόν ἴδιο ἀγώνα, χωρίς νά ὑπολογίσουν τόν θάνατο, χωρίς νά μετρήσουν τή ζωή, χωρίς νά φοβηθοῦν τίποτε.
Αὐτά τά μοναδικά χαρακτηριστικά τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως ἀπέναντι στή θηριωδία τῶν Τούρκων, οἱ ἀγριότητες τῶν ὁποίων συγκλόνιζαν τήν κοινή γνώμη, δέν ἦταν δυνατόν νά ἀφήσουν κανέναν ἀσυγκίνητο. Χιλιάδες ἦταν ἐκεῖνοι θέλησαν νά βοηθήσουν μέ διάφορους τρόπους τήν Ἑλληνική Ἐπανάσταση. Πολλοί ἦταν αὐτοί πού ἀποφάσισαν νά ἀφήσουν τίς πατρίδες τους καί νά ἔρθουν γιά νά πολεμήσουν στό πλευρό τῶν Ἑλλήνων. Πολλοί ἦταν καί οἱ ποιητές, οἱ πεζογράφοι, οἱ ζωγράφοι, οἱ καλλιτέχνες, Ἕλληνες καί ξένοι, πού ἐμπνεύσθηκαν ἀπό τή γενναιότητα τῶν Ἑλλήνων, ἀπό τή θυσία τους, ἀπό τόν ἡρωισμό τους καί τούς ἀπαθανάτισαν στά ἔργα τους.
Ἄν ρίξει κανείς μιά γρήγορη ματιά στήν ἱστορία τῆς τέχνης δέν θά δυσκολευθεῖ νά ἐντοπίσει τά ἔργα πού ἀποτυπώνουν πρόσωπα καί στιγμιότυπα τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως, πού ξαναζωντανεύουν μέ τόν χρωστήρα τους μορφές καί γεγονότα αὐτῆς τῆς ἡρωϊκῆς περιόδου τῆς ἑλληνικῆς ἱστορίας.
Τά ὀνόματα τῶν καλλιτεχνῶν πολλά καί διάσημα. Ὁ Γερμανός Πέτερ φόν Χές πού ἀπό τόν Ρήγα Φεραῖο, πού ψάλλει τόν Θούριο, καί τόν ἀπαγχονισμό τοῦ Πατριάρχου Γρηγορίου τοῦ Ε´, μέχρι τόν Παλαιῶν Πατρῶν νά εὐλογεῖ τά ὅπλα τῶν ἀγωνιστῶν καί τήν ἅλωση τῆς Τριπόλεως, ἔχει δημιουργήσει τή δική του πινακοθήκη τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως.
Μαζί του καί ὁ Κάρολος Κρατσάιζεν πού μᾶς κληροδότησε τίς προσωπογραφίες ὅλων σχεδόν τῶν Ἑλλήνων ὁπλαρχηγῶν, ὁ Λουδοβίκος Λιπαρίνι πού ἀπαθανάτισε καί αὐτός τόν Παλαιῶν Πατρῶν Γερμανό νά ὑψώνει τό λάβαρο τῆς ἐπαναστάσεως, ἀλλά καί ὁ Εὐγένιος Ντελακρουά, πού ἐμπνεύσθηκε ἀπό τή σφαγή τῆς Χίου, πού τήν ἀποτύπωσε μέ συγκλονιστικό τρόπο.
Μαζί τους καί οἱ σπουδαῖοι Ἕλληνες ζωγράφοι, ὁ Νικόλαος Γύζης μέ τό «Κρυφό Σχολειό» καί τή «Δόξα τῶν Ψαρῶν», ὁ Διονύσιος Τσόκας μέ τόν ὅρκο τῶν Φιλικῶν καί τόν πατριάρχη Γρηγόριο Ε´, ὁ Νικηφόρος Λύτρας, πού ἀπαθανάτισε τήν πυρπόληση τῆς τουρκικῆς ναυαρχίδας ἀπό τόν Κανάρη, ἀλλά καί ὁ Θεόδωρος Βρυζάκης μέ τίς μνημειώδεις σκηνές τῆς ὑποδοχῆς τοῦ Λόρδου Βύρωνα, τῆς ἐξόδου τοῦ Μεσολογγίου καί τῆς θυσίας τοῦ Χρήστου Καψάλη, ἀλλά καί τήν «Ἑλλάδα εὐγνωμονοῦσα».
Ὅμως δέν εἶναι μόνο οἱ καλλιτέχνες τῆς ἐποχῆς ἐκείνης πού ἐμπνεύσθηκαν ἀπό τόν ἀγώνα τοῦ 1821 καί τόν ἀποτύπωσαν ὁ καθένας μέ τόν δικό του τρόπο. Ἡ Ἑλληνική ἐπανάσταση συνεχίζει νά συγκινεῖ καί νά ἐμπνέει, γιατί στά πρόσωπα τῶν ἀγωνιστῶν τοῦ 1821 ἀντανακλᾶ ἡ ἀγάπη γιά τήν πατρίδα, ἡ τόλμη καί ἡ αὐτοθυσία, πού διέθεταν αὐτοί οἱ ἄνθρωποι, ἄνδρες καί γυναῖκες, ὥστε νά ἀποτελοῦν ἀντικείμενο θαυμασμοῦ μέχρι καί σήμερα ἀπό Ἕλληνες καί ξένους.
Καί αὐτό δείχνει ὅτι ἡ ἀρετή δέν θαμπώνει ἀπό τόν χρόνο καί ὅτι ἡ φιλοπατρία καί ἡ προσφορά στήν πατρίδα δέν εἶναι ἰδανικά ξεπερασμένα, ἀλλά ἱκανά νά συγκινήσουν τούς ἀνθρώπους καί νά ἐμπνεύσουν τούς καλλιτέχνες ὅσα χρόνια καί ἄν περάσουν.
Τό ἀποδεικνύει αὐτό ἡ Ἔκθεση πού ἐγκαινιάσαμε ἀπόψε ἐδῶ στή Φυτειά, στήν ὁποία συμμετέχουν τόσοι πολλοί καλλιτέχνες μέ τά ἔργα τους. Θέλω νά τούς συγχαρῶ ὅλους καί νά τούς εὐχαριστήσω θερμά γιά τή συμμετοχή τους.
Θέλω νά συγχαρῶ ὅμως ἰδιαιτέρως καί τόν πρόεδρο τῆς κοινότητος τῆς Φυτειᾶς κ. Κωνσταντίνο Βύζα, ἀλλά καί τόν δήμαρχο Βεροίας κ. Κωνσταντίνο Βοργιαζίδη, γιά τήν ἐξαιρετική πρωτοβουλία τῆς διοργανώσεως αὐτῆς τῆς Ἐκθέσεως, ἀλλά καί τῆς ἀποψινῆς ἐπετειακῆς ἐκδηλώσεως, καί βεβαίως τήν ὁμιλήτρια κ. Ἑλένη Τσέου, διδάκτορα τοῦ Παιδαγωγικοῦ Τμήματος τοῦ Α.Π.Θ., ἀλλά καί τούς λοιπούς συντελεστές καί χορηγούς τῆς ἐκδηλώσεως, γιατί καί μέ αὐτή τήν ἐκδήλωση τιμοῦμε τό μεγάλο γεγονός τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως. Τιμοῦμε τόν ἀγώνα τῶν προγόνων μας γιά νά εἴμεθα ἐμεῖς σήμερα ἕνα ἐλεύθερο κράτος. Τούς τιμοῦμε, γιατί μέ τό αἷμα καί τή θυσία τους ἔγραψαν τό ὄνομα τῆς Ἑλλάδος μέ ἀνεξίτηλα γράμματα στό βιβλίο τῆς Ἱστορίας καί ἔκαναν ὅλο τόν κόσμο νά ὑποκλίνεται, ἀκόμη καί σήμερα, στό μεγαλεῖο τους.
Σέ ἐμᾶς μένει ὄχι μόνο νά ἐμπνεόμεθα ἀπό τόν ἀγώνα τους ἀλλά καί νά μιμούμεθα τήν ἀγάπη καί τήν προσφορά τους γιά τήν πατρίδα.
- EkdhlwshFyteia2021-1 EkdhlwshFyteia2021-1
- EkdhlwshFyteia2021-2 EkdhlwshFyteia2021-2
- EkdhlwshFyteia2021-3 EkdhlwshFyteia2021-3
- EkdhlwshFyteia2021-4 EkdhlwshFyteia2021-4
- EkdhlwshFyteia2021-5 EkdhlwshFyteia2021-5
- EkdhlwshFyteia2021-6 EkdhlwshFyteia2021-6
- EkdhlwshFyteia2021-7 EkdhlwshFyteia2021-7
- EkdhlwshFyteia2021-8 EkdhlwshFyteia2021-8
- EkdhlwshFyteia2021-11 EkdhlwshFyteia2021-11
- EkdhlwshFyteia2021-9 EkdhlwshFyteia2021-9
- EkdhlwshFyteia2021-12 EkdhlwshFyteia2021-12
- EkdhlwshFyteia2021-10 EkdhlwshFyteia2021-10
- EkdhlwshFyteia2021-13 EkdhlwshFyteia2021-13
- EkdhlwshFyteia2021-14 EkdhlwshFyteia2021-14
- EkdhlwshFyteia2021-15 EkdhlwshFyteia2021-15
- EkdhlwshFyteia2021-16 EkdhlwshFyteia2021-16
- EkdhlwshFyteia2021-17 EkdhlwshFyteia2021-17
- EkdhlwshFyteia2021-20 EkdhlwshFyteia2021-20
- EkdhlwshFyteia2021-23 EkdhlwshFyteia2021-23
- EkdhlwshFyteia2021-18 EkdhlwshFyteia2021-18
- EkdhlwshFyteia2021-22 EkdhlwshFyteia2021-22
- EkdhlwshFyteia2021-19 EkdhlwshFyteia2021-19
- EkdhlwshFyteia2021-24 EkdhlwshFyteia2021-24
- EkdhlwshFyteia2021-21 EkdhlwshFyteia2021-21
- EkdhlwshFyteia2021-26 EkdhlwshFyteia2021-26
- EkdhlwshFyteia2021-25 EkdhlwshFyteia2021-25
- EkdhlwshFyteia2021-27 EkdhlwshFyteia2021-27
- EkdhlwshFyteia2021-28 EkdhlwshFyteia2021-28
- EkdhlwshFyteia2021-31 EkdhlwshFyteia2021-31
- EkdhlwshFyteia2021-32 EkdhlwshFyteia2021-32
- EkdhlwshFyteia2021-29 EkdhlwshFyteia2021-29
- EkdhlwshFyteia2021-33 EkdhlwshFyteia2021-33
- EkdhlwshFyteia2021-30 EkdhlwshFyteia2021-30
- EkdhlwshFyteia2021-34 EkdhlwshFyteia2021-34
https://pliroforiodotis.gr/index.php/news/culture-menu/difer-menu/72189-200-1821#sigProId776ad83b9d