Περί δημιουργικότητας…
- Γράφτηκε από τον/την Μαρία Τριγώνη
Της Κωνσταντίας Μουρτζίλα, υπεύθυνης του ΚΔΑΠ Καρουζέλ
Στα πλαίσια του καλοκαιριού, μία από τις μεγαλύτερες ανησυχίες των γονιών είναι το πώς θα βοηθήσουν τα παιδιά τους, ώστε να προετοιμαστούν κατάλληλα για την επόμενη σχολική χρονιά. Συνήθεις σκέψεις, όπως «να λύσει πολλές ασκήσεις μαθηματικών», «να γράφει κάθε μέρα ορθογραφία» ή «να διαβάζει τα βιβλία της επόμενης τάξης», προκαλούν αναστάτωση στους ίδιους τους γονείς με αντίθετα αποτελέσματα για το παιδί. Σε όλα τα παραπάνω οι λέξεις κλειδιά για μια επιτυχημένη απάντηση είναι η καλλιέργεια της δημιουργικότητας!
Σχήμα 1 Οι στόχοι (με βάση τη νέα «αναθεωρημένη» ταξινομία διδακτικών στόχων του Bloom), για τον γνωστικό τομέα, εκφράζοντας επιγραμματικά με τη μορφή ρημάτων (Anderson & Krathwohl, 2001)
Η δημιουργικότητα, χαρακτηριζόμενη ως η δεξιότητα του 21ου αιώνα, δεν αποτελεί ένα ταλέντο με το οποίο κάποιος γεννιέται. Αντιθέτως, καλλιεργείται με την εξάσκηση σε ένα σωστό περιβάλλον, με τη σωστή εκπαίδευση και με τα κατάλληλα δημιουργικά εργαλεία. Η ενθάρρυνση είναι αυτή που θα ενισχύσει την αυτοπεποίθηση των παιδιών και θα δώσει ισχυρά κίνητρα προς την επιτυχία. Εδώ έγκειται και η συνεργασία των γονιών και των εκπαιδευτικών οι οποίοι θα καθοδηγήσουν τα παιδιά σε μία εκπαίδευση με δημιουργικότητα και θα τα αποτρέψουν από τη, χωρίς όρια, χρήση του διαδικτύου και της τηλεόρασης.
Τι μπορούμε να κάνουμε;
- Να δίνουμε ευκαιρίες στα παιδιά.
- Να ενισχύουμε την περιέργειά τους.
- Να εκφραζόμαστε μέσω ερωτήσεων.
- Να ενθαρρύνουμε να μοιράζονται τη γνώμη τους.
Όλα τα παραπάνω μπορούν να επιτευχθούν χωρίς τον φόβο της αποτυχίας ή του λάθους.
Στις μέρες μας δε βλέπουμε τα παιδιά να παίζουν στις αλάνες, όπως συνέβαινε παλαιότερα. Παρατηρούμε νέα δεδομένα να έχουν αλλάξει αυτόν τον παραδοσιακό τρόπο συμπεριφοράς και να υπάρχουν πλέον διαφορετικές ευκαιρίες για τη σωστή αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου. Βάσει αυτής της αλλαγής κάνουν την εμφάνισή τους τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (ΚΔΑΠ) όχι ως χώροι φύλαξης, αλλά ως παιδαγωγικοί χώροι, όπου τα παιδιά καταφέρνουν να αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους μέσω ατομικών ή ομαδικών ποιοτικών δραστηριοτήτων. Καταφέρνουν να εκφραστούν με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους μέσα από τη δραματοποίηση, την κίνηση, το τραγούδι, τη ζωγραφική, τις κατασκευές κ.ά., ίσως ακόμη και βοηθώντας τα να ανακαλύψουν τις κλίσεις τους και τα ταλέντα τους. Με ειδικά σχεδιασμένα προγράμματα, έχοντας τον εκπαιδευτικό τους χαρακτήρα, το «Καρουζέλ» ΚΔΑΠ προσφέρει στα παιδιά τη δυνατότητα, μέσω του παιχνιδιού, να αναζητήσουν τη γνώση, να αναπτύξουν δεξιότητες, να καλλιεργήσουν την αυτοεκτίμησή τους και να καταλάβουν τους γύρω τους, περνώντας δημιουργικά τις ώρες τους εκτός σχολικού ωραρίου. Πρόκειται για έναν νέο χώρο στην πόλη μας που έρχεται να «στηρίξει» τα παιδιά, ώστε να ενισχυθεί η μάθηση και η κοινωνικοποίηση αλλά και τους γονείς οι οποίοι μπορούν να νιώθουν ήσυχοι, εφόσον γνωρίζουν πως μετά το σχολείο καθίσταται δυνατή η συνέχεια της δημιουργικής μάθησης και της διασκέδασης.
Επομένως, ο χώρος και το περιβάλλον του παιδιού, η προσφορά ελεύθερου χρόνου, οι συζητήσεις για διάφορα θέματα με την ανάπτυξη επιχειρημάτων και την προτροπή έκφρασης διαφορετικής γνώμης, η ενθάρρυνση ανάγνωσης ενός βιβλίου για την καλλιέργεια της φαντασίας, η συμμετοχή σε πολιτιστικές δραστηριότητες, το παιχνίδι με τη φύση, η ζωγραφική ακόμη και η μαγειρική είναι κάποια από τα βασικά συστατικά για την ενίσχυση της δημιουργικότητας των παιδιών.
Ελάτε να γνωριστούμε και να παίξουμε!
Σας περιμένουμε με χαρά!
- ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ
- ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ
- ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ
- ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ
- ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ
- ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ
- ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ
- ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ
- ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ
- ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ
- ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ ΚΑΡΟΥΖΕΛ ΚΔΑΠ
https://pliroforiodotis.gr/index.php/news/society-menu/education-menu/71574-peri-dimiourgikotitas-2021#sigProIdc088fe0842
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Anderson, L., & Krathwohl, D. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Addison Wesley Longman.