Στο βυθό…του ΕΕΕΕΚ Βέροιας παρέα με τον Τριγωνοψαρούλη και τους φίλους του
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης
Δεν είμαι χαζούλης,
δεν είμαι κουτός
Ο Τριγωνοψαρούλης,
ο διαφορετικός
Στην καρδιά του χειμώνα κολυμπήσαμε μέχρι το βυθό... του ΕΕΕΕΚ Βέροιας, παρέα με τον Τριγωνοψαρούλη και τους φίλους του, με σκοπό την καλλιέργεια της φιλααναγνωσίας και την ενίσχυση θετικών προτύπων αποδοχής της διαφορετικότητας από τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου μας.
Σωσίβιο αποτέλεσε το παιχνιδόκουτο του Τριγωνοψαρούλη (δανείζεται δωρεάν σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας από τις εκδόσεις του συγγραφέα Βαγγέλη Ηλιόπουλου) και το πολυσύνθετο εκπαιδευτικό υλικό που προσαρμόσαμε στις ανάγκες και στις ιδιαιτερότητες των μαθητών μας.
Το διαδραστικό υλικό περιλαμβάνει παιχνίδια με τα κείμενα και τις εικόνες των βιβλίων της σειράς, παιχνίδια παρατηρητικότητας, φαντασίας, κίνησης, δραστηριότητες με λέξεις, στίχους και τραγούδια, γλωσσικά παιχνίδια, κουίζ, κάρτες με εικόνες και ονόματα των πρωταγωνιστών, ομαδικά και επιτραπέζια παιχνίδια, που αναφέρονται σε όλα τα βιβλία και τις περιπέτειες του Τριγωνοψαρούλη και στα τραγούδια του.
Αξιοποιήσαμε το υλικό ατομικά αλλά και σε μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες, ανάλογα με τις ανάγκες και τον τρόπο λειτουργίας κάθε ομάδας και τάξης. Στις περισσότερες δράσεις χρησιμοποιήσαμε κατάλληλα και στοιχεία της εικονογράφησης για τους μαθητές που δε διαβάζουν ή δεν έχουν διαβάσει ποτέ τις περιπέτειες του μικρού ήρωα. Επιλέξαμε από τις πολλές δραστηριότητες αυτές που ταιριάζουν στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ενδιαφέροντα των μαθητών ανάλογα με τις ανάγκες και τη φαντασία μας.
Πιο αναλυτικά, παίξαμε τόμπολα με εξώφυλλα, συνθέσαμε τριγωνολέξεις, ταιριάξαμε κάρτες με εικόνες ηρώων από τα βιβλία, λύσαμε τριγωνοαινίγματα, φτιάξαμε τις δικές μας περιπέτειες, μπερδέψαμε στίχους από ρεφρέν των τραγουδιών του Τριγωνοψαρούλη, γίναμε ντεντέκτιβ στοιχείων και βρήκαμε τις λεπτομέρειες, ψαροζωγραφίσαμε, καθρεπτοδιαβάσαμε, παίξαμε το άλλο μου μισό, το μέμορυ του τριγωνοψαρούλη, παντομίμα με τον τριγωνοψαρούλη, το μαγικό μαργαριτάρι, το παιχνίδι των ερωτήσεων για το πόσο καλά ξέρουμε τον τριγωνοψαρούλη, βρήκαμε τις φράσεις που ξέφυγαν από τα βιβλία, λύσαμε σταυρόλεξα και κρυπτόλεξα και γλιτώσαμε από το αγκίστρι του ψαρά, μέχρι που με τη δική μας φαντασία ανατρέψαμε την ιστορία και φτιάξαμε τη δική μας.
Για το ψαράκι της ιστορίας μας τουλάχιστον, το αμερικάνικο όνειρο λειτούργησε μια χαρά: από αντιήρωας έγινε σούπερ σταρ και για κάποιους ακόμα και φαινόμενο.
Ας μη διαφεύγει ωστόσο από τους επίδοξους μιμητές που θα ζηλέψουν την επιτυχία του, ότι η διαφορετικότητα από μόνη της δεν κάνει τη διαφορά! Η συνταγή της επιτυχίας δίνεται συχνά, αλλά σπάνια ακολουθείται: Όπως και ο Τριγωνοψαρούλης, έτσι κι εκείνοι θα χρειαστεί πρώτα να γνωρίσουν τον εαυτό τους και τις ιδιαίτερες δυνάμεις που τους κάνουν ξεχωριστούς, έπειτα να καταστρώσουν ένα σχέδιο πάνω στο οποίο θα εργαστούν με υπευθυνότητα και τέλος να έχουν την επιμονή και την τύχη μέχρι να το δουν να πετυχαίνει.
Άλλωστε, «το δάσος θα ήταν ένα πολύ σιωπηρό μέρος, αν τα μόνα πουλιά που κελαηδούσαν ήταν αυτά που κελαηδούν καλύτερα». Αμερικανός ποιητής Henry Van Dyke
Κολίτσης Νίκος
Φιλόλογος ειδικής αγωγής Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Βέροιας