Με έργα για βιολί και πιάνο άνοιξε η αυλαία των Εαρινών Συμφωνιών
- Γράφτηκε από τον/την Μαρία Τριγώνη
Πρεμιέρα για τον τέταρτο κύκλο των Εαρινών Συμφωνιών που διοργανώνει την άνοιξη το Δημοτικό Ωδείο Βέροιας πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Παρασκευής, στην Αντωνιάδειο Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.
Οι Εαρινές Συμφωνίες απευθύνονται εκτός από το φιλόμουσο κοινό της πόλης μας, σε σπουδαστές του ΔΩΒ αλλά κι άλλων ωδείων και καθηγητές που μπορούν να παρουσιάσουν μέρος της προσωπικής τους δουλειάς και μελέτης στους σπουδαστές τους, αλλά και στο κοινό.
Την αυλαία των τριήμερων εκδηλώσεων άνοιξαν δύο νεαρές μουσικοί, η Σοφία Κουπίδου και η Κωνσταντίνα Κουκουμπέση. Οι καλλιτέχνιδες παρουσίασαν συναυλία μουσικής δωματίου, το πρόγραμμα «For Children (για τα παιδιά)», με έργα για βιολί και πιάνο.
Χαιρετισμό απηύθυνε ο πρόεδρος της ΚΕΠΑ Δήμου Βέροιας Κώστας Ρίζος και ο καλλιτεχνικός διευθυντής της διοργάνωσης Πέτρος Ρίστας.
Με τη Σονάτα Νο.19 σε Μι ύφεση μείζονα για πιάνο και βιολί του W.A. Mozart, ξεκίνησε η συναυλία. Όταν ο W.A.Mozart, βρέθηκε στο Mannheim της Γερμανίας σε αναζήτηση δουλειάς γνώρισε ένα πολύ δημοφιλές είδος σύνθεσης, τα ντουέτα για πιάνο και βιολί. Θέλοντας να εξερευνήσει αυτό το στυλ γραφής συνέθεσε έξι Σονάτες για πιάνο και βιολί (ονομαζόμενες και Σονάτες “Palatine”) έργο που εξέδωσε το 1778. Στη συλλογή αυτή ανήκει και η Σονάτα Νο.19 σε Μι ύφεση μείζονα η οποία αποτελείται από δύο μέρη, ένα Allegro σε μορφή σονάτας και ένα Rondo και τα δύο όργανα έχουν ισάξιο ρόλο.
Το δεύτερο έργο “For Children” του Ούγγρου συνθέτη Bela Bartok είναι ένα σύνολο μικρών κομματιών για πιάνο βασισμένα σε παραδοσιακές Ουγγρικές και Σλοβάκικες μελωδίες, γραμμένο το 1908 και 1909. Ο επίσης Ουγγρικής καταγωγής Ede Zathureczky, βιολιστής και δάσκαλος, επέλεξε δέκα από τα κομμάτια της συλλογής αυτής και έκανε μία μεταγραφή για βιολί και πιάνο. Τόσο η αρχική σύνθεση όσο και η μεταγραφή απευθύνεται σε μαθητές με στόχο την τεχνική αλλά και ερμηνευτική τους εξέλιξη.
Το έργο “In the Mists” για σόλο πιάνο γράφτηκε το 1912 από τον Τσέχο συνθέτη Leos Janacek λίγα χρόνια μετά το θάνατο της κόρης του. Εξερευνά τις κλίμακες με πολλές υφέσεις και δημιουργεί μέσα από αυτές ένα “ομιχλώδες τοπίο” για τον ακροατή.
Τέλος, η Σονατίνα Ορ.100 του Antonin Dvorak, γράφτηκε το 1893 κατά την παραμονή του συνθέτη στη Νέα Υόρκη. Ευδιάκριτη σε όλο το έργο είναι η επιρροή που έχει ασκήσει στον Dvorak η αμερικανική μουσική αλλά και ο παραδοσιακός ήχος της Τσεχίας που έχει πάντα κυρίαρχο ρόλο στη μουσική του. Αποτελείται από τέσσερα μέρη, Allegro risoluto, Larghetto, Molto vivace και Allegro και είναι αφιερωμένη στα παιδιά του που έπαιζαν βιολί και πιάνο.
Το πρόγραμμα είχε ως εξής:
Συντελεστές
Σοφία Κουπίδου – Βιολί
Κωνσταντίνα Κουκουμπέση – πιάνο
Καλλιτεχνική διεύθυνση: Πέτρος Ρίστας
Βιογραφικά
>>Η Σοφία Κουπίδου γεννήθηκε στη Βέροια όπου και ξεκίνησε μαθήματα βιολιού σε ηλικία 7 ετών. Το 2017 πήρε πτυχίο βιολιού από το Ωδείο Φίλιππος Νάκας με βαθμό Άριστα παμψηφεί. Το 2019 αποφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, στην κατεύθυνση της μουσικοπαιδαγωγικής, έχοντας πραγματοποιήσει διπλωματική εργασία στον τομέα της ιστορικά τεκμηριωμένης ερμηνείας, προσεγγίζοντας συγκεκριμένα τα πρώιμα έργα για μπαρόκ βιολί (υπεύθυνος καθηγητής Θοδωρής Κίτσος). Το 2021 πήρε Δίπλωμα Βιολιού από το Ωδείο Φίλιππος Νάκας Θεσσαλονίκης (τάξη Παρασκευής Καραγιάννη) με βαθμό Άριστα και Α' βραβείο.
Έχει υπάρξει τακτικό μέλος της Συμφωνικής Ορχήστρας του ΑΠΘ με μαέστρους τους κ. Δημήτρη Δημόπουλο και κ. Βλαδίμηρο Συμεωνίδη, της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης (MOYSA) με μαέστρους την κ. Ζωή Ζενιώδη και τον κ. Θοδωρή Παπαδημητρίου, του Συνόλου Παλαιάς Μουσικής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών με υπεύθυνο καθηγητή τον κ. Θοδωρή Κίτσο, του Συνόλου Εγχόρδων του Ωδείου Φίλιππος Νάκας Θεσσαλονίκης με υπεύθυνη διδασκαλίας την κ. Παρασκευή Καραγιάννη. Έχει συμμετάσχει ως μέλος της ορχήστρας σε παραγωγές της Όπερας “Διδώ και Αινείας” του H. Purcell στην
Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών Θεσσαλονίκης και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης καθώς επίσης και της όπερας “Δον Τζιοβάνι” του W.A. Mozart στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Επίσης, έχει πάρει μέρος, ως μέλος ορχηστρικού συνόλου, σε συναυλία του έργου “Θεοφάνης ο Έλληνας” του Στ. Καρατζιά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο στην Κωνσταντινούπολη. Έχει πραγματοποιήσει συναυλίες μουσικής δωματίου ως μέλος κουαρτέτου εγχόρδων στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας Θεσσαλονίκης και έχει λάβει μέρος στον Κύκλο Νέων Μουσικών του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Τέλος, έχει πραγματοποιήσει ρεσιτάλ βιολιού σε πόλεις της Βόρειας Ελλάδας μεταξύ των οποίων η Θεσσαλονίκη, η Βέροια και η Κοζάνη.
Έχει λάβει μέρος ως ενεργό μέλος σε σεμινάρια του μαέστρου και Δασκάλου Γιώργου Χατζηνίκου, σε Masterclass Βιολιού με τον Χρήστο Κανέττη, σε σεμινάριο βιολιού στο φεστιβάλ του Πηλίου με τον Απόλλωνα Γραμματικόπουλο και σε άλλα ως ακροάτρια.
Από το 2017 έως σήμερα διδάσκει βιολί στο Νέο Ωδείο Κοζάνης, από το 2018 έως σήμερα στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας Θεσσαλονίκης και από το 2022 έως και σήμερα στα Δημοτικά Ωδεία Σταυρούπολης και Πολίχνης του Δήμου Παύλου Μελά Θεσσαλονίκης.
>>Η Κωνσταντίνα Κουκουμπέση γεννήθηκε στην Κοζάνη όπου και ξεκίνησε μαθήματα πιάνου σε ηλικία 13 ετών. Το 2014 εισήχθη στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με πλήρη υποτροφία από την Κυπριακή Δημοκρατία. Αποφοίτησε το 2020 με Integrated Master στον τομέα της μουσικής ανάλυσης με Άριστα (τάξη Κώστα Τσούγκρα). Το 2021 πήρε πτυχίο πιάνου με Άριστα Παμψηφεί και το 2023 δίπλωμα πιάνου με Άριστα (τάξη Φανής Καραγιάννη). Είναι κάτοχος των Ανώτερων Θεωρητικών Αρμονίας (τάξη Μαρίας Καραγιάννη), Αντίστιξης και Φούγκας (τάξη Βασίλη Κίτσου).
Έχει λάβει μέρος στον Κύκλο Νέων Μουσικών του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, στο σύνολο Παλαιάς Μουσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης καθώς και σε συναυλίες μουσικής δωματίου (τάξη Παρασκευής Καραγιάννη).
Έχει συμμετάσχει ως ενεργό μέλος σε σεμινάρια πιάνου και ερμηνείας με τους Γιώργο Χατζηνίκο, Δημήτρη Δημόπουλο, Τίτο Γουβέλη, Βασίλη Κίτσο και σε Masterclass πιάνου με τον Michael Shinn.
Από το 2021 διδάσκει πιάνο και θεωρητικά στο Δημοτικό Ωδείο Πτολεμαΐδας και από το 2022 στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας Θεσσαλονίκης.
- DSC_0571 DSC_0571
- DSC_0576 DSC_0576
- DSC_0577 DSC_0577
- DSC_0592 DSC_0592
- DSC_0580 DSC_0580
- DSC_0568 DSC_0568
- DSC_0581 DSC_0581
- DSC_0606 DSC_0606
- DSC_0584 DSC_0584
- DSC_0585 DSC_0585
- DSC_0586 DSC_0586
- DSC_0608 DSC_0608
- DSC_0587 DSC_0587
- DSC_0588 DSC_0588
- DSC_0590 DSC_0590
- DSC_0599 DSC_0599
- DSC_0600 DSC_0600
- DSC_0601 DSC_0601
- DSC_0602 DSC_0602
- DSC_0603 DSC_0603
- DSC_0604 DSC_0604
- DSC_0620 DSC_0620
- DSC_0619 DSC_0619
- DSC_0621 DSC_0621
- DSC_0623 DSC_0623
- DSC_0625 DSC_0625
- DSC_0629 DSC_0629
- DSC_0630 DSC_0630
- DSC_0626 DSC_0626
- DSC_0631 DSC_0631
- DSC_0615 DSC_0615
- DSC_0613 DSC_0613
https://pliroforiodotis.gr/index.php/news/culture-menu/mousik-menu/95640-me-erga-gia-violi-kai-piano-anoikse-i-avlaia-ton-earinon-symfonion#sigProIdf1622337c6