Ο Πρωθυπουργός εγκαινίασε το αναστηλωμένο Ανάκτορο των Αιγών
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης
Τα εγκαίνια του αναστηλωμένου ανακτόρου του βασιλιά των Μακεδόνων, Φιλίππου Β' στις Αιγές, που έχει χαρακτηριστεί "Παρθενώνας της Μακεδονίας", εγκαινίασε σήμερα το μεσημέρι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητροτάκης.
«Δεν είναι τυχαία η επιλογή μου να είμαι και πάλι εδώ, στην πρώτη, ουσιαστικά, επίσκεψη του νέου χρόνου, τιμώντας ένα μνημείο του Βασιλείου των Μακεδόνων», είπε ο πρωθυπουργός και τόνισε: «Στοίχημα μας είναι να μπορέσουμε να καταστήσουμε τις Αιγές ένα σημείο συνάντησης με το μεγαλείο των αρχαίων μας καταβολών. Μια σφραγίδα της διαχρονικής τους ελληνικότητας αλλά και ένα μέρος της σύγχρονη ζωής μας. Αυτό το θαυμαστό αρχαιολογικό πάρκο μπορεί και πρέπει να γίνει ένας καταλύτης οικονομικής ανάπτυξης για τη Βεργίνα, για την Ημαθία, για ολόκληρη τη Μακεδονία» είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την ομιλία του στην τελετή εγκαινίων η οποία έγινε στο Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών.
Παράλληλα σημείωσε πως είναι «εθνικό στοίχημα» ο πολλαπλασιασμός των επισκεπτών στο αρχαιολογικό πάρκο των Αιγών.
Ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε εντυπωσιασμένος από την ξενάγησή του στο αναστηλωμένο ανάκτορο, αναφέρθηκε στον Μανόλη Ανδρόνικο και συνεχάρη την αρχαιολόγο Αγγελική Κοτταρίδη και τους συνεργάτες της.
Το μήνυμα της Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, που δεν ήρθε στην Ημαθία λόγω covid, διάβασε ο Γ.Γρ. Υπουργείου Πολιτισμού Γιώργος Διδασκάλου.
Την Αγγελική Κοτταρίδη προλόγισε η αναπληρώτρια προϊσταμένη ΕΦΑ Ημαθίας Γεωργία Στρατούλη. Η κ. Κοτταρίδη παρουσίασε στην ομιλία της τις παρεμβάσεις της ΕΦΑ στην Ημαθία και την πορεία αναστήλωσης του Ανακτόρου.
Στην τελετή εγκαινίων παραβρέθηκαν ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοίδης, οι υφυπουργοί Αγροτικής Ανάπτυξης Διονύσης Σταμενίτης, Μακεδονίας και Θράκης Στάθης Κωνσταντινίδης, οι βουλευτές Απόστολος Βεσυρόπουλος, Αναστάσιος Μπαρτζώκας, Λάζαρος Τσαβδαρίδης, Φάνης Παππάς, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, ο αντιπεριφερειάρχης Ημαθίας Κώστας Καλαιτζίδης, οι δήμαρχοι Βέροιας Κωνσταντίνος Βοργιαζίδης, Νάουσας Νικόλαος Κουτσογιάννης κ.α.
Το Ανάκτορο
Επίκεντρο του μεγάλου οικοδομικού προγράμματος, με το οποίο ο Φιλίππος Β΄ (359-336 π.Χ.) εκσυγχρόνισε και αναβάθμισε τις Αιγές, τη βασιλική μητρόπολη των Μακεδόνων, είναι το ανάκτορο, το «βασίλειον» των Αιγών –με την αρχαία ονομασία του- με έκταση περ. 15.000 τ.μ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο οικοδόμημα της κλασικής Ελλάδας.
Κτίριο λιτό και λειτουργικό και συγχρόνως μνημειακό και επιβλητικό, το αρχετυπικό οικοδόμημα χαρακτηρίζεται από την πολυτέλεια των υλικών, την εφευρετικότητα και την τελειότητα της εκτέλεσης, τα απροσδόκητα επιτεύγματα της τεχνολογίας και, συγχρόνως, από τη γεωμετρική καθαρότητα της φόρμας που διαμορφώνει ένα σύνολο απαράμιλλης ηρεμίας, κομψότητας και αρμονίας, όπου όλα υποτάσσονται στη γοητεία του μέτρου.
Με το μνημειώδες πρόπυλο, που παραπέμπει σε ιερό, τις εντυπωσιακές διώροφες στοές της πρόσοψης που ανοίγονται στην πόλη και προσκαλούν τους πολίτες να κάνουν χρήση του χώρου τους, το μέγα περιστύλιο, γύρω από το οποίο οργανώνονται οι χώροι των συμποσίων, την θόλο που σύμφωνα με τις επιγραφές ήταν ιερό του Πατρώου Ηρακλή, τη βιβλιοθήκη/αρχείο και το μικρότερο δυτικό περιστύλιο που εξυπηρετούσε βοηθητικές χρήσεις (παλαίστρα κλπ.) το «βασίλειον» καθίδρυμα των Αιγών στέγαζε όλες εκείνες τις δομές που ήταν απαραίτητες για την άσκηση της πολυεπίπεδης δημόσιας εξουσίας.
Με 16 δωρικούς κίονες σε κάθε πλευρά του, το μέγα περιστύλιο των Αιγών, που εικονοποιεί την έννοια του τετραγώνου, είναι το πρώτο του είδους του. Έχοντας έκταση 4.000 τ.μ., χωρούσε τουλάχιστον 8.000 άτομα και μπορούσε να λειτουργήσει ως τόπος συνάθροισης των Μακεδόνων. Ο τόπος συνάθροισης των πολιτών παίρνει εικόνα αυλής και η λέξη «αυλή» γίνεται συνώνυμη με την έννοια της βασιλείας.
Ο αρχιτέκτονας συγχώνευσε με τρόπο εξαιρετικά εφευρετικό παραδοσιακά στοιχεία και ριζοσπαστικές επινοήσεις Το κτίριο άρχισε να κατασκευάζεται στα μέσα του 4ου αι. και είχε ολοκληρωθεί το 336 π.Χ., όταν ο Φίλιππος Β΄, στο αποκορύφωμα του εορτασμού της παντοδυναμίας του, δολοφονήθηκε, καθώς έμπαινε στο γειτονικό θέατρο. Στο μεγάλο περιστύλιο του ανακτόρου ανακηρύχθηκε βασιλιάς των Μακεδόνων ο Αλέξανδρος Γ΄ (Αρριανός, Αλ. Α. 1.25.1 – 2 ) και ξεκίνησε την πορεία που θα άλλαζε τον κόσμο.
Το ανάκτορο καταστρέφεται παραδειγματικά στα μέσα του 2ου αι.π.Χ., μετά την οριστική κατάλυση του βασιλείου από τους Ρωμαίους του Μέτελλου, το 148 π.Χ.
Ό,τι απέμεινε από τη λιθαρπαγή, που συνεχίστηκε για αιώνες, αποκαλύφθηκε με την ανασκαφή που ξεκίνησε το 1865 και συνεχίστηκε τον 20ό αιώνα, τη δεκαετία του 1930 και τις δεκαετίες του 1950-1960.
Το έργο συντήρησης, στερέωσης, αποκατάστασης και αναστήλωσης του μνημείου που πραγματοποιήθηκε από την αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας με αυτεπιστασία. Διήρκεσε από το 2007 μέχρι το 2023 ως συγχρηματοδοτούμενο έργο διαδοχικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων, με συνολικό προϋπολογισμό 20.300.000 ευρώ.
Το έργο επεκτάθηκε στο σύνολο της έκτασης του μνημείου (15.000 τ.μ.) και στον περιβάλλοντα χώρο αυτού σε συνολική έκταση περ. 25.000 τ.μ.
Έγινε εκ νέου αποκάλυψη των λειψάνων, ανασκαφή και στρωματογραφική τεκμηρίωση, συντήρηση και συστηματική καταγραφή όλων των κινητών ευρημάτων και των λίθινων αρχιτεκτονικών μελών (πολλές δεκάδες χιλιάδες), τεκμηρίωση και στερέωση των σωζόμενων στοιχείων στην θέση τους, συντήρηση και αισθητική αποκατάσταση των ψηφιδωτών και των μαρμαροθετημάτων των δαπέδων (περ. 1.400 τ.μ.), στερέωση, συμπλήρωση και αποκατάσταση θεμελιώσεων και υποβάσεων, αναστήλωση κιονοστοιχιών επιτόπου και αναστήλωση τμήματος του άνω ορόφου της πρόσοψης στο αίθριο του μουσείου, καθώς και το μεγάλο έργο αντιστήριξης του πρανούς πάνω στο οποίο βρίσκεται το μνημείο.
Επιστημονικά και διοικητικά υπεύθυνη του έργου σε όλες τις φάσεις ήταν η Δρ Αγγελική Κοτταρίδη, αρχαιολόγος και επιβλέποντες της τελικής φάσης ήσαν οι: Ολυμπία Φελεκίδου, πολιτικός μηχανικός-αναστηλώτρια, Κική Κυρηττοπούλου, αρχιτέκτων, Εύα Κοντογουλίδου, αρχαιολόγος, Κώστας Τζίμπουλας, συντηρητής αρχαιοτήτων, Γιώργος Κωνσταντινόπουλος, εργατοτεχνίτης.
Ο αριθμός των εργαζομένων ΙΔΟΧ κυμάνθηκε από 70-160.
Η ομιλία Μητσοτάκη
Στην ομιλία του ο Πρωθυπουργός σημείωσε:
"Σεβασμιότατε, κύριε Περιφερειάρχα, κύριοι Δήμαρχοι, κύριοι συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στην Βουλή, κύριε Γενικέ, αγαπητή κυρία Κοτταρίδη, αγαπητή Αγγελική, φίλες και φίλοι,
Πριν απ’ όλα να σας ευχηθώ καλή χρονιά, με την ευχή το 2024 να γίνει ένα ορόσημο μεγαλύτερης εθνικής προόδου αλλά και πολιτισμού, καθώς αύριο θα ανοίξει για πρώτη φορά τις πύλες του στο κοινό – αποδίδουμε μετά από πολλά χρόνια κοπιώδους εργασίας το «βασίλειο καθίδρυμα», θα έρθω στη συνέχεια στη μεγάλη σημασία αυτού του κτιρίου, του Φιλίππου του Β΄.
Είναι ο τόπος στον οποίον στέφθηκε βασιλιάς στην κυριολεξία, όπως μου θύμισε η κυρία Κοτταρίδη, λίγα λεπτά μετά τη δολοφονία του πατέρα του Φιλίππου, ο Μέγας Αλέξανδρος, για να ξεκινήσει αυτή τη λαμπρή εκστρατεία μετατρέποντας τον τότε γνωστό κόσμο στην ελληνιστική οικουμένη, στην πρώτη ουσιαστικά έκφραση της παγκοσμιοποίησης εκείνης της εποχής.
Αυτό το οποίο κάνουμε σήμερα κατά συνέπεια είναι ένα γεγονός, εκτιμώ, με παγκόσμια σημασία και πολύ μεγάλη διεθνή εμβέλεια. Δεν είναι τυχαίο ότι πριν από ένα χρόνο περίπου ξαναβρέθηκα σε αυτό το χώρο, σε αυτό το κτήμα, εγκαινιάζοντας το νέο Πολυκεντρικό Μουσείο των Αιγών, το οποίο έχει ήδη δείξει στους πρώτους έντεκα μήνες της λειτουργίας του πολύ μεγάλη δυναμική.
Είναι το κεντρικό σημείο γύρω από το οποίο ξεδιπλώνεται ένας μεγάλος -μοναδικός, θα έλεγα, για τα ελληνικά δεδομένα- αρχαιολογικός χώρος, με τον τάφο του Φιλίππου, το αποτέλεσμα αυτής της μοναδικής ανασκαφικής δραστηριότητας του Μανώλη Ανδρόνικου, τη νεκρόπολη, όλη την ταφική συστάδα, το αρχαίο θέατρο λίγο παρακάτω από το ανάκτορο. Σε όλα αυτά τώρα προστίθεται και το αναστηλωμένο ανάκτορο, ώστε όλα αυτά να λειτουργήσουν συμπληρωματικά και να μπορούν να συνδιαλέγονται δυναμικά με τον επισκέπτη.
Όπως τυχαία δεν είναι και η επιλογή μου να είμαι πάλι εδώ, στην πρώτη μου επίσκεψη του νέου χρόνου. Τιμώντας ένα μνημείο του Βασιλείου των Μακεδόνων, το οποίο με αφετηρία τις Αιγές άφησε το αποτύπωμά του από τον Δούναβη, διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Φίλιππος ο Β’ υπήρξε ουσιαστικά ο πρώτος Ευρωπαίος βασιλιάς, επεκτείνοντας προς τα βόρεια τη δυναμική του νέου του Βασιλείου, για να έρθει ο γιός του στη συνέχεια και να φτάσει το ελληνιστικό αποτύπωμα μέχρι την Ινδία και την Αίγυπτο.
Είναι ένα αποτύπωμα ζωντανό στο πέρασμα των αιώνων, χάρη στη διαρκή και αρμονική ώσμωση του ελληνικού πολιτισμού με τους μεγάλους πολιτισμούς με τους οποίους συναντήθηκε.
Αν αυτή η πορεία είναι πολύ γνωστή, είναι χιλιοειπωμένη, ο χώρος από τον οποίο ξεκίνησε αυτή η πορεία παραμένει, θα έλεγα, ακόμα σχετικά άγνωστος στο ευρύ κοινό. Είναι παρών στα βιβλία της Ιστορίας αλλά είναι σε μεγάλο βαθμό απών από τη βιωμένη εμπειρία.
Στοίχημά μας, λοιπόν, είναι να μπορέσουμε να καταστήσουμε τις Αιγές ένα σημείο συνάντησης με το μεγαλείο των αρχαίων μας καταβολών. Μια σφραγίδα της διαχρονικής τους ελληνικότητας, αλλά και ένα μέρος της σύγχρονης ζωής μας.
Γιατί, παρά τη φθορά του χρόνου και, όπως ακούσαμε, την ισοπεδωτική παρέμβαση των Ρωμαίων, οι οποίοι επιχείρησαν να σβήσουν από τη μνήμη όλες τις ενδείξεις μεγαλείου του Μακεδονικού πολιτισμού, αυτό το πνεύμα των Αιγών τελικά δεν έσβησε, ώστε σήμερα να μπορεί να αναδεικνύεται ξανά σε τρισδιάστατη μορφή από τη λήθη, από τη σκόνη των αιώνων, με όλη την λάμψη της κλασικής του αίγλης.
Αυτή η αποκατάσταση, λοιπόν, του καθιδρύματος δεν είναι απλώς μια τεχνική πράξη αρχαιολογικής αναστήλωσης. Υποκλίνομαι με θαυμασμό, κυρία Κοτταρίδου -απευθύνομαι σε σας και σε όλους τους συνεργάτες σας- στην πολυπλοκότητα του έργου το οποίο υλοποιήσατε.
Σκεφτείτε πόσο δύσκολο είναι να έρχεσαι σε αυτόν τον χώρο, να βλέπεις πέτρες απλωμένες και να πρέπει να ανασυνθέσεις μέσα από αυτό το ακατανόητο σε πολλούς από εμάς σύνολο, ένα μοναδικό ως προς την σύλληψή του αρχιτεκτόνημα. Αυτό πετύχατε και νομίζω ότι σας είμαστε ευγνώμονες και αξίζει σε σας προσωπικά και στους συνεργάτες σας ένα πολύ θερμό χειροκρότημα.
Ο πυρήνας της πολιτικής μας για τον πολιτισμό είναι απλώς η προαιώνια παράδοση, η ιστορία μας, να μετατρέπεται και σε ένα στοιχείο προβληματισμού για το παρόν. Τα μνημεία δεν στέκουν απλά ακίνητοι μάρτυρες του χρόνου, αλλα μπορούν να γίνουν ενεργά συστατικά της καθημερινότητάς μας και γι’ αυτό, όπως ειπώθηκε, αυτό το θαυμαστό αρχαιολογικό πάρκο μπορεί και πρέπει, αγαπητέ κύριε Περιφερειάρχα, κύριοι Δήμαρχοι, να γίνει ένας καταλύτης οικονομικής ανάπτυξης για τη Βεργίνα, για την Ημαθία, για ολόκληρη την Μακεδονία.
Μία εμπειρία για δεκάδες, εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες οι οποίοι μαζί με την ιστορία θα μπορούν να μοιράζονται και το ιδιαίτερο χρώμα της περιοχής: από την πανέμορφη φύση και τη ξεχωριστή γαστρονομία, μέχρι τα πεζοπορικά μονοπάτια και τα χιονοδρομικά κέντρα.
Πράγματι δεν είναι πολλές οι περιοχές όπως η Ημαθία όπου πραγματικά μπορεί να υπάρξει τόσος πολιτισμός σε μία τόσο συγκεντρωμένη γεωγραφική ενότητα.
Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίον ουσιαστικά το ένδοξο παρελθόν εντάσσεται στο δημιουργικό σήμερα: με νέες θέσεις εργασίας, με κινητοποίηση της τοπικής οικονομίας, με όλο και περισσότερες πολιτιστικές, εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες. Έχετε ήδη αναλάβει πολλές ως Εφορία Ημαθίας και την ώρα που η αρχαιολογική σκαπάνη προφανώς θα συνεχίζει να δουλεύει, διότι το έργο αυτό ουσιαστικά δεν σταματά ποτέ, η επιστημονική έρευνα θα συνεχίσει να επεκτείνεται. Με άλλα λόγια, την ώρα που η Μακεδονία και ο δικός της «Παρθενώνας» θα γίνονται κέντρο της διεθνούς προσοχής.
Κυρίες και κύριοι, πρέπει να σας πω ότι εντυπωσιάστηκα βαθιά από αυτό το οποίο είδα πριν από λίγο, διότι αυτό το ανάκτορο είναι πραγματικά ένα πολύ ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό έργο. Ένα κομψοτέχνημα, διώροφο, με πολλά μωσαϊκά και τοιχογραφίες που αντανακλούν την αίγλη και την ισχύ του Φιλίππου.
Ουσιαστικά αυτός ο χώρος έρχεται σε αντιδιαστολή -νομίζω ότι το εξηγήσατε πολύ καλά, κυρία Κοτταρίδου- με τους ναούς της αρχαιότητας, με τον Παρθενώνα, το σημαντικότερο επίτευγμα της Αθηναϊκής Δημοκρατίας στην αίγλη της. Ήταν ένα λειτουργικό κτήριο, ένα ανοιχτό κτήριο. Είναι ένα κέντρο διοικητικής, θρησκευτικής, δικαστικής, στρατιωτικής εξουσίας και νομίζω είναι ένα κτήριο το οποίο ίσως συμβολίζει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αυτή την συναρπαστική, για εμάς που έχουμε και ένα ενδιαφέρον για την ιστορία, μετάβαση από τις πόλεις-κράτη της κλασικής Ελλάδας σε ένα πρόπλασμα μιας ενιαίας και εξωστρεφούς κεντρικής εξουσίας που κάλυπτε μια πολύ μεγαλύτερη γεωγραφική ενότητα.
Είναι έτσι ένα τοπόσημο που γεφυρώνει τη συνένωση των ελληνικών πόλεων με τη διαδρομή προς την ελληνιστική και τη ρωμαϊκή περίοδο.
Ουσιαστικά με τον τρόπο της αποτελεί έναν από τους πρώτους, ίσως τον πρώτο σταθμό πολιτειακής εξέλιξης στον ευρωπαϊκό χώρο. Και με μέγεθος μάλιστα πολύ πέρα από την κλίμακα των κλασικών χρόνων αλλά και με τη συναρμογή της παλιάς αγοράς σε χώρο συνύπαρξης των πολιτών με τα ίδια τα στελέχη της εξουσίας.
Ναι, είναι όντως το πρώτο περιστύλιο στην αρχαία ελληνική αρχιτεκτονική αυτό το οποίο από αύριο θα έχουν οι επισκέπτες την ευκαιρία να θαυμάσουν.
Είναι μια πολιτική αγορά, όχι μια εμπορική αγορά, μια πολιτική αγορά όπως θα την ήθελε ο Αριστοτέλης σε διαχωρισμό, δηλαδή, με την προγενέστερη μορφή της αγοράς όπου βασικά διεξαγόντουσαν εμπορικές δραστηριότητες.
Ακριβώς σε αυτόν τον χώρο της συνάθροισης ανακηρύχθηκε βασιλιάς και στρατηλάτης ο Αλέξανδρος. Είναι μια καινοτομία που παραπέμπει σε αυτή την έννοια της πεφωτισμένης ηγεμονίας, η οποία στάθηκε ουσιαστικά και ιδεολογική, πολιτική βάση όλου του ελληνιστικού κόσμου που ακολούθησε.
Ο Φίλιππος και ο Αλέξανδρος, εξάλλου, με τον τρόπο τους υπήρξαν δεινοί μεταρρυθμιστές. Ο πρώτος, εξελίσσοντας ουσιαστικά μια αρχαϊκή κοινωνία σε μια κοινωνία με πιο αστικά χαρακτηριστικά, με κοινούς, με ενιαίους θεσμούς. Και ο δεύτερος, ιδρύοντας πόλεις, ενσωματώνοντας μεγάλους και διαφορετικούς πληθυσμούς σε μια πρωτοφανούς έκτασης αυτοκρατορία.
Βλέπετε, λοιπόν, πώς ένα μνημείο ουσιαστικά μπορεί να διαπερνά την αρχαιολογία και την Ιστορία, να οδηγεί στην πολιτική επιστήμη, στην κοινωνική ανθρωπολογία. Να έχει τη δύναμη ουσιαστικά να διαπερνά εποχές, οξύνοντας την αναζήτηση για διαχρονικά αιτήματα τα οποία απασχολούν και εμάς στις ημέρες μας, από την οργάνωση του κράτους μέχρι την κατανομή των δημόσιων πόρων και τη συνύπαρξη διαφορετικών λαών και πολιτισμών.
Νομίζω ότι αυτός είναι ένας ακόμα λόγος να εκτιμήσουμε όλα αυτά τα οποία βλέπουμε γύρω μας, τα αποτελέσματα ενός πολύ μεγάλου ταξιδιού που ξεκίνησε -όπως αναφέρθηκε και στις παρουσιάσεις- από τις ανασκαφές ενός νέου Γάλλου αρχαιολόγου, του Leon Heuzey, και μετά του Κωνσταντίνου Ρωμαίου, για να κορυφωθεί με τις ανακαλύψεις του σπουδαίου Μανώλη Ανδρόνικου. Ένα ταξίδι το οποίο διαρκεί ως σήμερα και θα συνεχιστεί με βεβαιότητα, πλουτίζοντας όχι απλά τη γνώση μας αλλά και τη σκέψη μας σε πολλά διαφορετικά επίπεδα.
Διότι η σπουδαιότητα τέτοιων μνημείων υπερβαίνει τα τοπικά όρια, γίνεται κτήμα ολόκληρης της ανθρωπότητας. Κι εμείς ως θεματοφύλακες αυτής της πολύτιμης πολιτιστικής κληρονομιάς, μοναδικής πολιτιστικής κληρονομιάς, οφείλουμε να την προστατεύουμε, να την αναδεικνύουμε, να την προβάλλουμε και ταυτόχρονα να διευρύνουμε και τους ορίζοντες τους οποίους ανοίγει η κάθε νέα ψηφίδα η οποία ανακαλύπτεται.
Έτσι πιστεύω ότι καλούμαστε να δούμε και τον πολιτισμό στο παρόν, όπως τον περιέγραψα και στην αρχή: ως ένα προσκλητήριο γνώσης αλλά και συμμετοχής, που ενισχύει το ανήκειν. Αλλά βέβαια και ως μοχλό ανάπτυξης κάθε γωνιάς της πατρίδας μας. Και τελικά, ως ένα παράγοντα εθνικής ακτινοβολίας που θα μετατρέπεται σε κοινωνική ευημερία.
Αυτό είναι το όραμα το οποίο υπηρετεί το σχέδιό μας, όπως είπε και ο Γενικός Γραμματέας, το μεγαλύτερο σχέδιο επένδυσης στον πολιτισμό. Ξεπερνά το 1 δισεκατομμύριο ευρώ, εν πολλοίς χρηματοδοτούμενο από ευρωπαϊκούς πόρους. Ανοίγω μια παρένθεση για το πόσο μεγάλη σημασία βλέπετε ότι έχει όχι μόνο η συμμετοχή μας στην ευρωπαϊκή οικογένεια, αλλά και η δυνατότητά μας να διεκδικούμε ευρωπαϊκούς πόρους τους οποίους κινητοποιούμε στη συνέχεια για να ενισχύουμε τη συλλογική ευημερία.
Είναι, λοιπόν, μια πολυδιάστατη επένδυση, επεκτείνεται σε χιλιάδες δράσεις. Αρκεί να δει κανείς το τι γίνεται εδώ, μόνο στην Ημαθία, σε όλα τα πεδία του πολιτισμού.
Στη σύμπλευση, θα επαναλάβω, με την οικονομία και τον τουρισμό. Και εδώ καλούμαστε όλοι μαζί, κράτος, περιφέρεια και δήμοι να βάλουμε ένα εθνικό στοίχημα: να αυξήσουμε, να πολλαπλασιάσουμε, θα έλεγα, την επισκεψιμότητα αυτού του μοναδικού χώρου.
Και όσο περισσότεροι επισκέπτες στην περιοχή, τόσο περισσότερο θα τονώνεται η τοπική οικονομία, αλλά και τόσο πιο δυναμικά αυτή η μοναδική κοιτίδα πολιτισμού θα στέλνει την ακτινοβολία της σε κάθε γωνιά του κόσμου.
Σε μια χώρα με βαρύ παρελθόν αλλά και με δημιουργικό παρόν και μέλλον. Με άλλα λόγια, σε μια χώρα αυτογνωσίας, αισιοδοξίας και αυτοπεποίθησης.
Συγχαρητήρια, λοιπόν, για ακόμα μια φορά στους πρωτεργάτες. Καλά εγκαίνια αύριο, καλό ποδαρικό, ανημέρα της μεγάλης εορτής των Θεοφανίων, σε αυτόν τον σπουδαίο αρχαιολογικό χώρο. Και καλή χρονιά σε όλους και σε όλες. Ευχαριστώ πάρα πολύ.
Νωρίτερα, ο Πρωθυπουργός ξεναγήθηκε στο αναστηλωμένο ανάκτορο από την Επίτιμη Έφορο Αρχαιοτήτων, Αγγελική Κοτταρίδη, και επισκέφτηκε το γειτονικό αρχαίο θέατρο όπου δολοφονήθηκε ο Φίλιππος Β’.
Ο Πρωθυπουργός ενημερώθηκε για τις εργασίες συντήρησης, στερέωσης, αποκατάστασης και αναστήλωσης του ανακτόρου, που διήρκεσαν από το 2007 έως το 2023, και για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιολογική ομάδα ανακάλυψε τη μορφή που είχε το βασιλικό συγκρότημα στην αρχαιότητα.
Το μνημείο, που χρονολογείται από τον 4ο αιώνα πΧ, έχει έκταση περίπου 15.000 τετραγωνικά μέτρα. Αποτελεί το μεγαλύτερο οικοδόμημα της κλασικής Ελλάδας. Στο μεγάλο περιστύλιο του ανακτόρου ανακηρύχθηκε βασιλιάς των Μακεδόνων ο
Μέγας Αλέξανδρος".
- DSC_0025 DSC_0025
- DSC_0004 DSC_0004
- DSC_0021 DSC_0021
- DSC_0005 DSC_0005
- DSC_0007 DSC_0007
- DSC_0012 DSC_0012
- DSC_0016 DSC_0016
- DSC_0015 DSC_0015
- DSC_0018 DSC_0018
- DSC_0020 DSC_0020
- DSC_0022 DSC_0022
- DSC_0001 DSC_0001
- DSC_0027 DSC_0027
- DSC_0030 DSC_0030
- DSC_0031 DSC_0031
- DSC_0038 DSC_0038
- DSC_0028 DSC_0028
- DSC_0040 DSC_0040
- DSC_0042 DSC_0042
- DSC_0046 DSC_0046
- DSC_0041 DSC_0041
- DSC_0051 DSC_0051
- DSC_0053 DSC_0053
- DSC_0056 DSC_0056
- DSC_0058 DSC_0058
- DSC_0060 DSC_0060
- DSC_0065 DSC_0065
- DSC_0063 DSC_0063
- DSC_0066 DSC_0066
- DSC_0070 DSC_0070
- DSC_0067 DSC_0067
- DSC_0081 DSC_0081
- DSC_0082 DSC_0082
- DSC_0083 DSC_0083
- DSC_0084 DSC_0084
- DSC_0086 DSC_0086
- DSC_0087 DSC_0087
- DSC_0085 DSC_0085
- DSC_0089 DSC_0089
- DSC_0088 DSC_0088
- DSC_0090 DSC_0090
- DSC_0091 DSC_0091
- DSC_0092 DSC_0092
- DSC_0093 DSC_0093
- DSC_0094 DSC_0094
- DSC_0096 DSC_0096
- DSC_0098 DSC_0098
- DSC_0101 DSC_0101
- DSC_0100 DSC_0100
- DSC_0102 DSC_0102
- DSC_0103 DSC_0103
- DSC_0106 DSC_0106
- DSC_0108 DSC_0108
- DSC_0109 DSC_0109
- DSC_0112 DSC_0112
- DSC_0113 DSC_0113
- DSC_0114 DSC_0114
- DSC_0115 DSC_0115
- DSC_0118 DSC_0118
- DSC_0119 DSC_0119
- DSC_0120 DSC_0120
- DSC_0121 DSC_0121
- DSC_0123 DSC_0123
- DSC_0124 DSC_0124
- DSC_0128 DSC_0128
- DSC_0130 DSC_0130
- DSC_0132 DSC_0132
- DSC_0133 DSC_0133
- DSC_0134 DSC_0134
- DSC_0135 DSC_0135
- DSC_0137 DSC_0137
- DSC_0139 DSC_0139
- DSC_0140 DSC_0140
- DSC_0141 DSC_0141
- DSC_0142 DSC_0142
- DSC_0143 DSC_0143
- DSC_0144 DSC_0144
- DSC_0145 DSC_0145
- DSC_0146 DSC_0146
- DSC_0147 DSC_0147
- DSC_0148 DSC_0148
- DSC_0149 DSC_0149
- DSC_0150 DSC_0150
- DSC_0155 DSC_0155
- DSC_0156 DSC_0156
- DSC_0157 DSC_0157
- DSC_0158 DSC_0158
- DSC_0159 DSC_0159
- 20240105_131905 20240105_131905
- 20240105_131908 20240105_131908
- 20240105_131915 20240105_131915
- 20240105_131920 20240105_131920
- 20240105_131927 20240105_131927
- 20240105_131938 20240105_131938
- 20240105_131941 20240105_131941
- 20240105_131947 20240105_131947
- 20240105_131949 20240105_131949
- 20240105_132022 20240105_132022
- 20240105_132036 20240105_132036
- 20240105_132100 20240105_132100
- 20240105_132843 20240105_132843
- 20240105_132102 20240105_132102
- 20240105_132847 20240105_132847
- 20240105_132923 20240105_132923
- DSC_0161 DSC_0161
- 20240105_132933 20240105_132933
- DSC_0166 DSC_0166
- DSC_0168 DSC_0168
- DSC_0170 DSC_0170
- DSC_0171 DSC_0171
- 20240105_133701 20240105_133701
- DSC_0172 DSC_0172
- 20240105_133708 20240105_133708
- 20240105_133717 20240105_133717
- DSC_0173 DSC_0173
- DSC_0175 DSC_0175
- DSC_0177 DSC_0177
- DSC_0179 DSC_0179
- DSC_0180 DSC_0180
- DSC_0182 DSC_0182
- DSC_0186 DSC_0186
- DSC_0178 DSC_0178
- 20240105_134644 20240105_134644
- 20240105_134652 20240105_134652
- DSC_0192 DSC_0192
- 20240105_134702 20240105_134702
- DSC_0189 DSC_0189
- DSC_0193 DSC_0193
- DSC_0194 DSC_0194
- DSC_0196 DSC_0196
- DSC_0197 DSC_0197
- DSC_0200 DSC_0200
- DSC_0201 DSC_0201
- DSC_0204 DSC_0204
- DSC_0206 DSC_0206
- DSC_0207 DSC_0207
- DSC_0214 DSC_0214
- DSC_0220 DSC_0220
- DSC_0222 DSC_0222
- DSC_0225 DSC_0225
- DSC_0227 DSC_0227
- DSC_0229 DSC_0229
- DSC_0231 DSC_0231
- DSC_0232 DSC_0232
- DSC_0233 DSC_0233
- DSC_0234 DSC_0234
- DSC_0236 DSC_0236
- DSC_0238 DSC_0238
- DSC_0239 DSC_0239
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
- ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
https://pliroforiodotis.gr/index.php/news/culture-menu/difer-menu/93519-egkainia-anaktoroy#sigProId20aee034f1