Εκδήλωση αφιερωμένη στην Αποκριά της Βέροιας και της Νάουσας πραγματοποιήθηκε στην Στέγη (φωτογραφίες, βίντεο)
- Γράφτηκε από τον/την Μαρία Τριγώνη
Εκδήλωση λόγου και μουσικής, αφιερωμένη στην Αποκριά στη Βέροια και τη Νάουσα, πραγματοποίησε η Εταιρεία Μελετών Ιστορίας και Πολιτισμού Ν. Ημαθίας (Ε.Μ.Ι.Π.Η.).
Το απόγευμα της Πέμπτης, συμπολίτες μας από Βέροια και Νάουσα, γέμισαν το Φουαγιέ της Αντωνιάδειου Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών για να παρακολουθήσουν μια ενδιαφέρουσα εκδήλωση, πως γιορτάζονταν η αποκριά στις δύο πόλεις.
Ήταν η πρώτη εκδήλωση με το νέο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΜΙΠΗ, έτσι χαιρετισμό απεύθυνε ο νέος πρόεδρος Νίκος Βουδούρης.
Ξεκινώντας τον λόγο πήρε ο δρ. Εμμανουήλ Ξυνάδας, επικ. Καθηγητής της Πατριαρχικής Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Κρήτης, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα «Όψεις και Πτυχές της Αποκριάς στη Βέροια του 20ου αιώνα».
Ο κ. Ξυνάδας αναφέρθηκε σε στοιχεία παλαιότερης έρευνάς του που διατίθεται και σε σχετική έκδοση της Ε.Μ.Ι.Π.Η. για το θέμα αυτό. Επικεντρώθηκε στην μουσική και το τραγούδι την περίοδο της αποκριάς στην Βέροια. «Η μουσική παράδοση της πόλης μεταδόθηκε στόμα με στόμα. Υπήρχαν τα δημοτικά τραγούδια, ένα σύνθετο λαϊκό δημιούργημα στο οποίο συνδυάζονται αρμονικά ο ποιητικός λόγος και η προσαρμοσμένη στο ρυθμό όρχηση όταν είναι χορευτικό. Χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, στα διηγηματικά και στα κυρίως δημοτικά τραγούδια, που χωρίζονται σε υποκατηγορίες. Στην κατηγορία των εθιμικών τραγουδιών ανήκουν και τα αποκριάτικα τραγούδια, που έχουν σατιρικό χαρακτήρα και τραγουδιούνται τις ημέρες της αποκριάς…». Βασιζόμενος στις μαρτυρίες των λαογράφων της πόλης αναφέρθηκε στα έθιμα της περιόδου της Αποκριάς, στα χαρακτηριστικά της μουσικής παράδοσης που συνυπάρχει με τα τραγούδια, και αναλυτικά ποιοι τα τραγουδούσαν (άνδρες ή γυναίκες), ποιες ήταν οι συνήθειες των κατοίκων, ποιος ήταν ο τρόπος μεταμφίεσης, ποιο ήταν το επίκεντρο του καρναβαλιού, ποια είδη μουσικών οργάνων χρησιμοποιούνταν, ποια τραγούδια ακούγονταν (ακολουθούσαν το ρεύμα της εποχής, οπότε εκτός από τα τοπικά ακούγονταν και ευρωπαϊκά), στις επιδράσεις της Δύσης στην Αποκριά, στην θεματολογία των τραγουδιών (επηρεασμένα από τον κοινωνικό βίο της πόλης, των πολιτικών προσώπων κτλ), στην χρήση σκωπτικών και σατιρικών τραγουδιών που ήταν προκλητικά έως χυδαίου χιούμορ, στην γλώσσα και την δομή των τραγουδιών (με την χρήση του ντόπιου γλωσσικού ιδιώματος), στους χορούς και από ποιους χορεύονταν κ.α. Παράλληλα ανέφερε τίτλους τραγουδιών που κατέγραψαν οι λαογράφοι κι αναφέρονταν στις γειτονιές της πόλης.
Έπειτα τον λόγο πήρε ο Δημήτριος Μπάιτσης, Ιστορικός Ερευνητής – Συγγραφέας και ένας εκ των παλαιοτέρων «Γενίτσαρων» της Νάουσας, ο οποίος μίλησε για το μοναδικό δρώμενο της περιοχής «Γενίτσαροι και Μπούλες».
Ο κ. Μπάιτσης έκανε μία ιστορική αναδρομή στην πόλη των νερών, του κρασιού, των φρούτων, των βιομηχανιών, των εθίμων, στην Νάουσα κι έπειτα στον κορμό του αποκριάτικου εθίμου, το έθιμο Γενίτσαροι και Μπούλες και πως εξελίχθηκε αυτό με το πέρασμα των χρόνων. Στάθηκε σε 2-3 μαρτυρίες για το έθιμο για το πού κρατά τις ρίζες του.
Στην διεξαγωγή του δρώμενου παρατηρούνται τα εξής:
Το τελετουργικό είναι αυστηρά τυπικό και περιορισμένο σε απαραβίαστα πλαίσια
Έχουμε μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο που τελείτε, την Αποκριά
Ένα καθιερωμένο δρομολόγιο που τελείται μέσα στα όρια της παλιάς πόλης
Συγκεκριμένη στολή, τα τελευταία 125 χρόνια
Διεξάγεται από άρρενες άγαμους νέους
Εγγίζει τις λαϊκές τάξεις, η άρχουσα τάξη δεν μετέχει στα μπουλούκια, κάνει όμως τα παιδιά της Γενίτσαρους σε μικρή ηλικία
Τον αριθμό των μπουλουκιών
Ο πρόσωπος βγαίνει στα Αλώνια, ενώ παλαιότερα στα Καμένα
Τους χορούς και τα τραγούδια
«Η στολή του Γενίτσαρου πέρα από τα βασικά εξαρτήματα επιβάλλεται και ενθουσιάζει με τον πρόσωπο, τα ασημικά και την πάλα.
Η σημασία του εθίμου στη σύγχρονη Ελληνική κοινωνία είναι σπουδαιότατη καθώς προβάλει την τοπική ανόθευτη κατά τη διάρκεια των χρόνων παράδοση τους μύθους τους θρύλους τα τραγούδια και τους ηρωικούς αγώνες της Νάουσας. Αποτελεί την πολιτιστική ταυτότητα της πόλης και προσελκύει πλήθος επισκεπτών κατά την περίοδο της Αποκριάς ενισχύοντας σημαντικά και την τοπική οικονομία της πόλης», πρόσθεσε.
Παράλληλα προβλήθηκε φωτογραφικό υλικό από το δρώμενο της Νάουσας.
Ακολούθησε το τελετουργικό του ντυσίματος του Γενίτσαρου, δίνοντας μια ξεχωριστή ευκαιρία σε όλους να βιώσουν το δρώμενο από κοντά. Ο Χρήστος Λένος χορευτής ‘έγινε’ Γενίτσαρος με την βοήθεια του Αντιπροέδρου της Ευξείνου Λέσχης Νάουσας.
Οι παρευρισκόμενοι απόλαυσαν τοπικό κρασί και παραδοσιακούς ήχους και σκοπούς από τον Βαγγέλη Ψαθά (ζουρνά) και τον Σταύρο Παζαράντζη (νταούλι).
Στην εκδήλωση παρέστησαν οι:
- DSC_0031 DSC_0031
- DSC_0143 DSC_0143
- DSC_0035 DSC_0035
- DSC_0036 DSC_0036
- DSC_0056 DSC_0056
- DSC_0060 DSC_0060
- DSC_0032 DSC_0032
- DSC_0037 DSC_0037
- DSC_0039 DSC_0039
- DSC_0034 DSC_0034
- DSC_0040 DSC_0040
- DSC_0043 DSC_0043
- DSC_0045 DSC_0045
- DSC_0046 DSC_0046
- DSC_0048 DSC_0048
- DSC_0049 DSC_0049
- DSC_0050 DSC_0050
- DSC_0052 DSC_0052
- DSC_0054 DSC_0054
- DSC_0061 DSC_0061
- DSC_0064 DSC_0064
- DSC_0066 DSC_0066
- DSC_0068 DSC_0068
- DSC_0071 DSC_0071
- DSC_0072 DSC_0072
- DSC_0074 DSC_0074
- DSC_0075 DSC_0075
- DSC_0076 DSC_0076
- DSC_0078 DSC_0078
- DSC_0080 DSC_0080
- DSC_0083 DSC_0083
- DSC_0081 DSC_0081
- DSC_0084 DSC_0084
- DSC_0085 DSC_0085
- DSC_0086 DSC_0086
- DSC_0087 DSC_0087
- DSC_0088 DSC_0088
- DSC_0090 DSC_0090
- DSC_0091 DSC_0091
- DSC_0092 DSC_0092
- DSC_0093 DSC_0093
- DSC_0095 DSC_0095
- DSC_0097 DSC_0097
- DSC_0098 DSC_0098
- DSC_0065 DSC_0065
- DSC_0099 DSC_0099
- DSC_0101 DSC_0101
- DSC_0102 DSC_0102
- DSC_0104 DSC_0104
- DSC_0105 DSC_0105
- DSC_0106 DSC_0106
- DSC_0108 DSC_0108
- DSC_0110 DSC_0110
- DSC_0111 DSC_0111
- DSC_0112 DSC_0112
- DSC_0113 DSC_0113
- DSC_0115 DSC_0115
- DSC_0116 DSC_0116
- DSC_0117 DSC_0117
- DSC_0118 DSC_0118
- DSC_0119 DSC_0119
- DSC_0120 DSC_0120
- DSC_0121 DSC_0121
- DSC_0122 DSC_0122
- DSC_0123 DSC_0123
- DSC_0124 DSC_0124
- DSC_0125 DSC_0125
- DSC_0126 DSC_0126
- DSC_0127 DSC_0127
- DSC_0128 DSC_0128
- DSC_0129 DSC_0129
- DSC_0131 DSC_0131
- DSC_0132 DSC_0132
- DSC_0133 DSC_0133
- DSC_0134 DSC_0134
- DSC_0136 DSC_0136
- DSC_0137 DSC_0137
- DSC_0138 DSC_0138
- DSC_0139 DSC_0139
- DSC_0141 DSC_0141
- DSC_0142 DSC_0142
- DSC_0145 DSC_0145
- DSC_0146 DSC_0146
- DSC_0149 DSC_0149
- DSC_0150 DSC_0150
- DSC_0151 DSC_0151
- DSC_0153 DSC_0153
- DSC_0156 DSC_0156
- DSC_0157 DSC_0157
- DSC_0158 DSC_0158
- DSC_0161 DSC_0161
- DSC_0162 DSC_0162
- DSC_0163 DSC_0163
- DSC_0164 DSC_0164
- DSC_0165 DSC_0165
- DSC_0166 DSC_0166
- DSC_0168 DSC_0168
- DSC_0169 DSC_0169
- DSC_0170 DSC_0170
- DSC_0171 DSC_0171
- DSC_0172 DSC_0172
- DSC_0174 DSC_0174
- DSC_0175 DSC_0175
- DSC_0176 DSC_0176
- DSC_0177 DSC_0177
- DSC_0179 DSC_0179
- DSC_0181 DSC_0181
- DSC_0182 DSC_0182
- DSC_0183 DSC_0183
- DSC_0185 DSC_0185
- DSC_0186 DSC_0186
- DSC_0188 DSC_0188
- DSC_0190 DSC_0190
- DSC_0192 DSC_0192
- DSC_0193 DSC_0193
- DSC_0194 DSC_0194
- DSC_0195 DSC_0195
- DSC_0196 DSC_0196
- DSC_0197 DSC_0197
- DSC_0198 DSC_0198
- DSC_0199 DSC_0199
- DSC_0200 DSC_0200
- DSC_0201 DSC_0201
- DSC_0202 DSC_0202
- DSC_0204 DSC_0204
- DSC_0205 DSC_0205
- DSC_0206 DSC_0206
- DSC_0207 DSC_0207
- DSC_0209 DSC_0209
- DSC_0210 DSC_0210
- DSC_0214 DSC_0214
- DSC_0215 DSC_0215
- DSC_0219 DSC_0219
- DSC_0222 DSC_0222
- DSC_0223 DSC_0223
- DSC_0225 DSC_0225
- DSC_0227 DSC_0227
- DSC_0228 DSC_0228
- DSC_0229 DSC_0229
- DSC_0231 DSC_0231
- DSC_0233 DSC_0233
- DSC_0235 DSC_0235
- DSC_0237 DSC_0237
- DSC_0243 DSC_0243
- DSC_0245 DSC_0245
- DSC_0246 DSC_0246
- DSC_0247 DSC_0247
- DSC_0249 DSC_0249
- DSC_0144 DSC_0144
- DSC_0059 DSC_0059