Εγκαινιάστηκε η περιοδική εικαστική έκθεση «Οι ζωγράφοι της Σταφυλής» στο Βυζαντινό Μουσείο Βέροιας (φωτογραφίες, βίντεο)
- Γράφτηκε από τον/την Μαρία Τριγώνη
Τα εγκαίνια της ομαδικής εικαστικής έκθεσης «Οι ζωγράφοι της Σταφυλής» πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο στο Βυζαντινό Μουσείο Βέροιας.
Στην έκθεση συμμετέχουν με τα έργα τους οι: Βασίλης Βαφειάδης, Θανάσης Καραμήτας, Νικόλας Κυριάκου, Γιάννης Μαβίδης, Κώστας Ντιός, Μαρία Ξαγοράρη, Γιώργος Πολίτης και Φωτεινή Χαμιδιελή.
Πρόκειται για καλλιτέχνες που έργα τους φιλοξενούνται στο περιοδικό για τον λόγο και τις τέχνες, «Σταφυλή». Στα λογοτεχνικά έντυπα εδώ και αρκετά χρόνια παρουσιάζεται το εικαστικό έργο διαφόρων καλλιτεχνών εμπλουτίζοντας την ύλη, ενώ συχνά συνομιλεί με τα κείμενα ή τα ποιήματα του τεύχους. Στην παρούσα έκθεση συναντώνται ζωντανά και συνομιλούν οι ζωγράφοι που φιλοξενούνται στο λογοτεχνικό περιοδικό “Σταφυλή” υπό την διεύθυνση των ποιητών Κώστα Ριζάκη και Διώνης Δημητριάδου. Η «Σταφυλή» ξεκίνησε να εκδίδεται το 2021, από τις εκδόσεις Κουκκίδα. Έχει θαυμάσια τυπογραφία, ήρεμη σελιδοποίηση, με εικαστική επιμέλεια της Φωτεινής Χαμιδελή.
Χαιρετισμό απηύθυνε η Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας και η εικαστικός Φωτεινή Χαμιδιελή.
Δείτε τι δήλωσαν στον Πληροφοριοδότη «Οι Ζωγράφοι της Σταφυλής»:
Ο Γιώργος Πολίτης ευχαρίστησε το περιοδικό Σταφυλή και τους συντελεστές του, το Βυζαντινό Μουσείο Βέροιας και την Αγγελική Κοτταρίδη για την φιλοξενία και την ψυχή της έκθεσης την Φωτεινή Χαμιδιελή. Όσον αφορά τα έργα του είπε ότι πρόκειται για μία σειρά έργων που σχετίζονται με τον ανθρώπινο πόνο, με την προσφυγιά. Ξεκίνησαν σαν έργα που σχετίζονταν με τους κυνηγημένους ανθρώπους, τους πρόσφυγες, τους πρόσφυγες του Ελληνισμού από τα γεγονότα της Κωνσταντινούπολης κ.α. Είναι μικτές τεχνικές σε χαρτί, υδατοτεχνικές.
Ο Βασίλης Βαφειάδης είπε ότι όλη η ζωγραφική του πορεία χαρακτηρίζεται από ενότητες. Τα έργα που εκτίθενται στο Βυζαντινό Μουσείο είναι μέρος της ενότητας «Επί Σκηνής», όπου δημιουργείται σκηνικός χώρο με κεντρική παρουσία του ανθρώπου, που κατά κάποιον τρόπο πρωταγωνιστεί σε ένα απροσδιόριστο περιβάλλον, είτε προβάλλοντας μοναχικός είτε συνυπάρχοντας με φαντασιακές παρουσίες στο περιβάλλοντα χώρο, όπως είναι το έργο «Φαίδρα». «Έχει μεγάλο ενδιαφέρον ότι πάντα θα πρέπει να υπερβαίνουμε αυτό κατακτάμε και αυτή η πρόκληση είναι αυτή που μας ενεργοποιεί και συνεχίζουμε να ζωγραφίζουμε έως ότου μπορούμε». Στην Βέροια πρωτοήρθε με έκθεσή του το 1978, ακολούθησε το 2010 και τώρα είναι η τρίτη φορά. Χαίρεται ιδιαίτερα γι αυτό και ειδικά που βρίσκεται σε έναν καταπληκτικό χώρο και ο τρόπος που στήθηκε και φωτίζονται τα έργα είναι ιδιαίτερος. Λειτουργεί αφαιρετικά, δεν τον ενδιαφέρει η αναπαράσταση θέλει να απομακρύνεται από την πιστή απεικόνιση της πραγματικότητας και να δημιουργεί μία νέα πραγματικότητα, που ενδεχομένως να παραπέμπει κάπου, αλλά αφήνει να το συμπληρώσει ο θεατής με την φαντασία του.
Ο Νικόλας Κυρικάκου είπε ότι τα έργα που εκτίθενται στην έκθεση προϋπήρχαν, είναι της τελευταίας πενταετίας. Το θέμα υπάρχει. Είναι οι μορφές, αλλά είναι δοσμένες σε μορφή αφαιρετική. Είναι σημαντικό ένα έργο να υποβάλει συναισθήματα και τρόπο σκέψης παρά να είναι άμεσο. Το έμμεσο μπορεί να πάει πολύ μακριά, να προκαλέσει τον θεατή και να βλέπει συνέχεια πράγματα. Το σημαντικό είναι να υπάρχει διάρκεια βλέποντας ο θεατής ένα έργο. Κι αυτά που αισθάνεται μπορεί να αλλάζουν εφόσον ο άνθρωπος εξελίσσεται, όμως το έργο να παραμένει σταθερό. Το κάθε έργο πρέπει να έχει παγκοσμιότητα. Η δομή του, ο σκελετός του είναι πάντα γεωμετρικός. Σε αυτά έχει πάρει στοιχεία κυβισμού, υπάρχει συνοχή, υπάρχει σκέψη και μελέτη. Η μορφή του όμως, το εξωτερικό κομμάτι είναι εξπρεσιονιστικό, υπάρχουν τα συναισθήματα. Είναι ένα μίγμα λογικής και συναισθήματος. Είναι έργα που είναι επηρεασμένα από τη φύση, ζει μέσα στη φύση, στην Ποτίδαια Χαλκιδικής, και είναι λογικό να το εκφράζει αυτό που αισθάνεται και βλέπει γύρω του. Υπάρχουν Γυναίκες στη Θάλασσα, Μορφές στο Χωριό, κι άλλες Μορφές από την παιδική ηλικία, «Memo» τα ονομάζει. Δεν τα βλέπει αλλά τα ανακαλεί από τη μνήμη του, κι εφόσον τα έχει μέσα του παραμένει ζωντανό και το εκφράζει. Τα υλικά είναι ακριλικά γιατί τον βοηθούν στον τρόπο έκφρασής του, στις πολλές στρώσεις, στη διαφάνεια, στο γρήγορο στέγνωμα, στα πολλαπλά επίπεδα
Ο Γιάννης Μαβίδης είπε ότι τα έργα του είναι ‘μικρής αναδρομικής’. Ξεκινούν από το 2013 και φτάνει στο 2022.. Κύριο θέμα και αποκλειστικά είναι το τοπίο. «Τα δέντρα», «Ο κόκκινος φράχτης», «Ο ποδηλάτης» κ.α. Τα χρώματα έντονα του αρέσουν σε μικρή ποσότητα απέναντι σε χρώματα γκρίζα, σκούρα, μουντά. Αυτό φαίνεται στα έργα του. Παλαιότερα ζωγράφιζε ανθρώπινες φόρμες, όμως τα τελευταία δέκα χρόνια την έχει εγκαταλείψει. Έχει επικεντρωθεί στο τοπίο, γιατί σε αυτό βρίσκει μια ελευθερία έκφρασης και στην αφαίρεση, κάτι που δεν μπορούσε να κάνει στην ανθρώπινη φιγούρα. Επίσης ασχολείται και με την νεκρή φύση. Χρησιμοποιεί λάδια πάνω σε καμβά.
Η Φωτεινή Χαμιδιελή είπε ότι τα έργα της που εκτίθενται μπήκαν στην «Σταφυλή», το ένα μάλιστα ήταν και στο εξώφυλλο. Όσον αφορά τα έργα της είπε ότι δουλεύει με την γυναικεία μορφή, είναι ένα όχημα για να απελευθερώνεται. Επειδή τη γνωρίζει καλά, πλέον μπορεί να είναι πιο τολμηρή σε κάποια πράγματα. Εξοικειώθηκε με τη μορφή της, γιατί ίσως ‘μιλάει’ σε αυτήν για την κατάστασή μας, για όσα βιώνουμε σαν γυναίκες, αυτά που ακούει και βλέπει από το περιβάλλον, η μητέρα, η κόρη, η φίλη, οι σχέσεις… Εφόσον έγινε και γιαγιά μπήκαν στα έργα της και οι παιδικές μορφές. Τα έργα είναι αποτέλεσμα μικτής τεχνικής. Χρησιμοποιεί πολλά και διαφορετικά υλικά. Πολλές φορές στρώνει χαρτιά πάνω στον καμβά και δουλεύει επάνω σε αυτά. Δουλεύει ακριλικά. Της αρέσει το σχέδιο και γι αυτό βλέπουμε σε πολλά σημεία να χρησιμοποιεί την γραμμή, που γίνεται ένα με τις επίπεδες επιφάνειες και τις χρωματικές επιφάνειες.
Την εκδήλωση διοργάνωσε η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας και οι Φίλοι του Πολυκεντρικού Μουσείου των Αιγών και του Δικτύου του.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30 Απριλίου 2023.
Την έκθεση επιμελήθηκε η Φωτεινή Χαμιδιελή και η Μερόπη Χατζημιχάλη, Αρχιτέκτων ΕΦΑ Ημαθίας.
ΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΤΗΣ ΣΤΑΦΥΛΗΣ
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΕΡΟΙΑΣ : Φεβρουάριος – Απρίλιος 2023
Ο Βασίλης Βαφειάδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1953.Από το 1974 μέχρι το 1979 διαμένοντας στη Θεσσαλονίκη για σπουδές, αναπτύσσει παράλληλα τις εικαστικές του αναζητήσεις μέσα από το πρώτο του εργαστήρι στην οδό Νικηφόρου Φωκά. Το 1979 επιστρέφει στις Σέρρες ενώ ήδη έχει αναπτύξει συνεργασίες με γνωστές Γκαλερί της Θεσσαλονίκης και αργότερα των Αθηνών. Το 1988 δημιουργεί στις Σέρρες τον εικαστικό χώρο «ΑΡΜΟΣ», όπου μέχρι σήμερα οργανώνονται πολλές σημαντικές εικαστικές εκδηλώσεις Ζωγραφικής, Γλυπτικής, Φωτογραφίας κ. ά. με συμμετοχή αξιόλογων Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών. Διετέλεσε Διευθυντής της Δημοτικής Επιχείρησης Πολιτιστικής και Κοινωνικής Ανάπτυξης (ΔΕΠΚΑ) Σερρών, της Νομαρχιακής Επιχείρησης Πολιτισμού Σερρών (ΝΕΠΟΣ) και από το 2007 έως το 2010 Διευθυντής Πολιτισμού-Τουρισμού της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Σερρών.
Ο Θανάσης Καραμήτας γεννήθηκε στο Δομοκό Φθιώτιδας το 1949. Τελείωσε το Μαθηματικό τμήμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσ/νίκης. Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης με Δασκάλους τους Κυριάκο Μορταράκο, Σάββα Κωνσταντινίδη και Γιώργο Τσακίρη. Είναι μέλος του Ε.Ε.Τ.Ε του Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Β. Ελλάδας (Σ.Κ.Ε.Τ.Β.Ε) και του Συλλόγου Εικαστικών Τεχνών Κ. Ελλάδας (Σ.Κ.Ε.Τ.Κ.Ε). Συμμετείχε σε πολλές ομαδικές εκθέσεις, έχει εικονογραφήσει βιβλία και έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Ο Νικόλας Κυριάκου γεννήθηκε στη Ν. Ποτίδαια Χαλκιδικής όπου ζει και έχει το εργαστήριό του μέχρι και σήμερα. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Ρώμης από το 1977-1981.Από το 1984 έως το 2011 δίδαξε το μάθημα του ελεύθερου σχεδίου και του χρώματος σε όλες τις βαθμίδες της δημόσιας εκπαίδευσης καθώς και σε ιδιωτικές σχολές και συλλόγους. Παράλληλα έχει πραγματοποιήσει 30 ατομικές εκθέσεις –κυρίως στην Ελλάδα– και πάνω από 120 ομαδικές σε Ευρώπη και Αμερική. Για τη ζωγραφική του στα πλαίσια των ατομικών εκθέσεων έχουν γράψει ακαδημαϊκοί, όπως ο Χρύσανθος Χρήστου, ιστορικοί τέχνης και επιμελητές.
Ο Γιάννης Μαβίδης γεννήθηκε 1947 στην Αθήνα. Από το 1957 ζει μόνιμα στη Θεσσαλονίκη. Στη ζωγραφική είναι αυτοδίδακτος. Επί σειρά ετών συνεργάστηκε με την μικρή Πινακοθήκη «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος του ΣΚΕΤΒΕ. Πραγματοποίησε 14 ατομικές εκθέσεις και έλαβε μέρος σε πολλές ομαδικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό . Έργα του υπάρχουν σε κρατικές και ιδιωτικές συλλογές
Ο Κώστας Ντιός γεννήθηκε στην Σιάτιστα Κοζάνης το 1959. Ξεκίνησε τις σπουδές του στην Εcole National Superieure des Beaux - Arts στο Παρίσι το 1978. Δούλεψε αρχικά στο εργαστήρι του γλύπτη Cesar. Συνέχισε στο εργαστήρι του Olivier Debre. Αποφοίτησε από την Σχολή το 1983. Ζει στην Κοζάνη από το 1991 και εργάζεται στη Μέση Εκπαίδευση.
Η Μαρία Ξαγοράρη γεννήθηκε το 1975 σε ναυτική οικογένεια από τη Σύρο. Η αγάπη της για την λογοτεχνία, τη μουσική και τα εικαστικά καλλιεργήθηκε από νεαρή ηλικία μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον. Σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με δάσκαλο το Βαγγέλη Δημητρέα. Η επαγγελματική της πορεία περιλαμβάνει πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς και εργασία στην αποκατάσταση οροφογραφιών και κοσμηματογράφησης ιστορικών κτιρίων, όπως το θέατρο Απόλλων, το Μέγαρο Βελισσαρόπουλου και το Δημοτικό Μέγαρο στην Ερμούπολη της Σύρου. Για πάνω από 15 χρόνια δίδαξε σχέδιο και ζωγραφικη σε ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα και το 2006 ίδρυσε το εργαστήριο Chiaroscuro το οποίο διηύθυνε για έξι χρόνια. Από το 2015 ζει και εργάζεται στο Kreuzlingen της Ελβετίας. Έργα τις βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, την Ελβετία, το Ισραήλ καθώς και στη δημοτική συλλογή του Δήμου Ερμούπολης Σύρου.
Ο Γιώργος Πολίτης ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Δουλεύει με διάφορα μέσα, αλλά προτιμά κυρίως την υδατογραφία, χάρη στα πιο διάφανα και φωτεινά αποτελέσματά της. Διετέλεσε Πρόεδρος του Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βορείου Ελλάδος (ΣΚΕΤΒΕ) κατά το διάστημα 2009 – 2015. Επίσης είναι εκλεγμένο μέλος (Signature Member) των ενώσεων Royal Institute of Painters in Watercolours (RI) στην Αγγλία, American Watercolor Society (AWS), North East Watercolor Society (NEWS), Arizona Watercolor Association (AWA), San Diego Watercolor Society (SDWS) στις ΗΠΑ και Institute of Figurative Arts (IAF) στον Καναδά. Έχει εκθέσει τα έργα του σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ έχει κερδίσει και πολλές διακρίσεις σε διεθνείς εκθέσεις και διαγωνισμούς. Είναι ο διοργανωτής και επιμελητής της διεθνούς έκθεσης Watercolor International στη Θεσσαλονίκη. Έχει διατελέσει κριτής σε πολλές διεθνείς εκθέσεις (Biennale Estaimpuis-Belgium, IWS Watercolor – Turkey, IWS Spain Watercolor Exhibition, Fabriano Prize – Italy κ.α.). Είναι συχνά προσκεκλημένος σε διεθνείς εκθέσεις για να παρουσιάσει demonstrations ή workshops. Τα έργα του έχουν παρουσιαστεί σε διεθνή βιβλία και περιοδικά τέχνης (L’ Art de l’ Aquarelle, Artissime, The Art of Watercolor, The Artist-UK, International Artist, Le Grand Livre d’ Aquarelle κ.α.)
Η Φωτεινή Χαμιδιελή γεννήθηκε στην Βέροια όπου και ζει. Σπούδασε ζωγραφική στην Σχολά Καλών Τεχνών του Ροντ Άϊλαντ (Rhode Island School of Design) των Η.Π.Α. (1975-1978) και συνέχισε τις σπουδές της στο παράρτημα της σχολής στην Ρώμη (1978-79). Έχει παρουσιάσει τα έργα της σε 20 ατομικές ενώ ενεργά συμμετείχε σε πολλές ομαδικές, εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
- DSC_0353 DSC_0353
- DSC_0356 DSC_0356
- DSC_0411 DSC_0411
- DSC_0357 DSC_0357
- DSC_0404 DSC_0404
- DSC_0358 DSC_0358
- DSC_0407 DSC_0407
- DSC_0409 DSC_0409
- DSC_0360 DSC_0360
- DSC_0399 DSC_0399
- DSC_0361 DSC_0361
- DSC_0362 DSC_0362
- DSC_0363 DSC_0363
- DSC_0376 DSC_0376
- DSC_0364 DSC_0364
- DSC_0375 DSC_0375
- DSC_0365 DSC_0365
- DSC_0374 DSC_0374
- DSC_0366 DSC_0366
- DSC_0367 DSC_0367
- DSC_0369 DSC_0369
- DSC_0379 DSC_0379
- DSC_0380 DSC_0380
- DSC_0381 DSC_0381
- DSC_0385 DSC_0385
- DSC_0386 DSC_0386
- DSC_0388 DSC_0388
- DSC_0389 DSC_0389
- DSC_0391 DSC_0391
- DSC_0392 DSC_0392
- DSC_0393 DSC_0393
- DSC_0394 DSC_0394
- DSC_0395 DSC_0395
- DSC_0396 DSC_0396
- DSC_0402 DSC_0402
- DSC_0412 DSC_0412
- DSC_0414 DSC_0414
- DSC_0417 DSC_0417
- DSC_0419 DSC_0419
- DSC_0420 DSC_0420
- DSC_0422 DSC_0422
- DSC_0423 DSC_0423
- DSC_0424 DSC_0424
- DSC_0426 DSC_0426
- DSC_0427 DSC_0427
- DSC_0428 DSC_0428
- DSC_0429 DSC_0429
- DSC_0430 DSC_0430
- DSC_0431 DSC_0431
- DSC_0432 DSC_0432
- DSC_0433 DSC_0433
- DSC_0434 DSC_0434
- DSC_0435 DSC_0435
- DSC_0436 DSC_0436
- DSC_0437 DSC_0437
- DSC_0438 DSC_0438
- DSC_0439 DSC_0439
- DSC_0440 DSC_0440
- DSC_0441 DSC_0441
- DSC_0442 DSC_0442
- DSC_0443 DSC_0443
- DSC_0444 DSC_0444
- DSC_0445 DSC_0445
- DSC_0446 DSC_0446
- DSC_0447 DSC_0447
- DSC_0448 DSC_0448
- DSC_0452 DSC_0452
- DSC_0453 DSC_0453
- DSC_0455 DSC_0455
- DSC_0457 DSC_0457
- DSC_0458 DSC_0458
- DSC_0450 DSC_0450
- DSC_0459 DSC_0459
- DSC_0461 DSC_0461
- DSC_0463 DSC_0463
- DSC_0464 DSC_0464
- DSC_0465 DSC_0465
- DSC_0466 DSC_0466
- DSC_0470 DSC_0470
- DSC_0471 DSC_0471
- DSC_0472 DSC_0472
- DSC_0474 DSC_0474
- DSC_0475 DSC_0475
- DSC_0480 DSC_0480
- DSC_0476 DSC_0476
- DSC_0481 DSC_0481
- DSC_0482 DSC_0482
- DSC_0483 DSC_0483
- DSC_0484 DSC_0484
- DSC_0485 DSC_0485
- DSC_0486 DSC_0486
- DSC_0487 DSC_0487
- DSC_0488 DSC_0488
- DSC_0489 DSC_0489
- DSC_0490 DSC_0490
- DSC_0491 DSC_0491
- DSC_0492 DSC_0492
- DSC_0493 DSC_0493
- DSC_0494 DSC_0494
- DSC_0497 DSC_0497
- DSC_0498 DSC_0498
- DSC_0501 DSC_0501
- DSC_0502 DSC_0502
- DSC_0503 DSC_0503
- DSC_0504 DSC_0504
- DSC_0505 DSC_0505
- DSC_0507 DSC_0507
- DSC_0508 DSC_0508
- DSC_0511 DSC_0511
- DSC_0509 DSC_0509
- DSC_0515 DSC_0515
- DSC_0514 DSC_0514
- DSC_0510 DSC_0510
- DSC_0512 DSC_0512
- DSC_0462 DSC_0462
- DSC_0517 DSC_0517
- DSC_0518 DSC_0518
- DSC_0519 DSC_0519
- DSC_0520 DSC_0520
- DSC_0521 DSC_0521
- DSC_0522 DSC_0522
- DSC_0355 DSC_0355