Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων: Ενημέρωση για το πρόγραμμα ΕΥΖΗΝ
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης
Από την Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ανακοινώθηκαν τα εξής: "Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων κοινοποίησε την υπ΄αριθμ. 189790/Δ5/24-11-2014 εγκύκλιο, προκειμένου να ξεκινήσει η εφαρμογή του προγράμματος Εθνική Δράση Υγείας για τη Ζωή των Νέων (Ε.Υ.ΖΗ.Ν.) για το τρέχον σχολικό έτος, με ημερομηνία διεξαγωγής από 15/12/2014 έως 15/05/2015. Το εν λόγω πρόγραμμα δημιούργησε τα προηγούμενα έτη και δημιουργεί επιφυλάξεις για τις μεθόδους συλλογής στοιχείων, τους στόχους του και την εξαγωγή συμπερασμάτων για ανήλικα παιδιά, μια και η προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα αποτελεί δικαίωμα κατοχυρωμένο από το σύνταγμα.
Το πρόγραμμα διεξάγεται υπό την επιστημονική παρακολούθηση του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, με χρηματοδότηση από τον ΟΠΑΠ ΑΕ με το ποσό των 1.500.000 ευρώ για το διάστημα 2013-17. Θα δημιουργηθεί μια βάση δεδομένων και θα αφορά ολόκληρο το μαθητικό πληθυσμό, ενώ παραμένει ασαφής ο τρόπος που θα χρησιμοποιηθεί αυτή η βάση. Ποια τα συμπεράσματα όμως από τις προηγούμενες εφαρμογές του προγράμματος και ποιος τα χρησιμοποίησε;
Γεννιέται το ερώτημα γιατί δεν αναφέρεται με σαφήνεια αν είναι υποχρεωτική ή προαιρετική η συμμετοχή, διότι σύμφωνα με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα: «Αν δεν υπάρχει επαρκής νομική κάλυψη για τη νομιμότητα της ανωτέρω επεξεργασίας (το Ε.Υ.ΖΗ.Ν.) απαιτείται οπωσδήποτε η έγγραφη συναίνεση του γονέα του μαθητή, η οποία δίδεται μετά από προηγούμενη ενημέρωση και το όλο πρόγραμμα εφαρμόζεται προαιρετικά». Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι δεν είναι υποχρεωτική αφού προϋποθέτει συγκατάθεση γονέα (ενυπόγραφη) και ιατρική βεβαίωση (Α.Δ.Υ.Μ.).
Ποιο είναι το ενδιαφέρον του κράτους για τη σωματική διάπλαση, τις δραστηριότητες και τις διατροφικές συνήθειες των μαθητών, όταν κάθε μέρα υπάρχουν κρούσματα λιποθυμιών από υποσιτισμό; Μήπως όλα αυτά θα λυθούν όταν θα στείλουν στο σπίτι συμβουλές άσκησης και διατροφής; Ποια μέτρα έχουν παρθεί για τα πεινασμένα παιδιά; Πώς εξασφαλίζεται « η πρόσβαση σε πολύτιμες υπηρεσίες που αφορούν την υγεία τους ακόμη και σε περιπτώσεις όπου αυτή δε θα ήταν εφικτή λόγω γεωγραφικών, οικονομικών ή άλλων περιορισμών», όταν παρότι υπάρχουν αυτοί οι περιορισμοί, δεν υπάρχει δωρεάν μεταφορά των μαθητών στα σχολεία τους;
Στη δοκιμασία του παλίνδρομου τεστ αντοχής 20 μέτρων και του παλίνδρομου τεστ ταχύτητας 10Χ5 μέτρων, οι μαθητές πρέπει να εξαντλήσουν τα όρια αντοχής τους, με ότι αυτό συνεπάγεται. Χωρίς την παρουσία Ιατρού πραγματοποιούνται ασκήσεις επικίνδυνες για αυτές τις ηλικίες. Γιατί μεταφέρουν την ευθύνη για τη συμμετοχή των μαθητών στο παλίνδρομο τεστ αντοχής στους γονείς, όταν πέρυσι υπήρχαν λιποθυμίες μαθητών, που συμμετείχαν σε αυτό; Μήπως την ευθύνη την έχει το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, που κατάργησε την εξέταση από Καρδιολόγο για την έκδοση του Α.Δ.Υ.Μ., χωρίς να ενδιαφέρεται για την πρόληψη της υγείας των μαθητών;
Πώς είναι δυνατόν να ζητείται από τα σχολεία να καλύψουν τις δαπάνες, μέσω των Σχολικών Επιτροπών, για την προμήθεια των υλικών που απαιτούνται για τις μετρήσεις των μαθητών, να χρησιμοποιείται ο εξοπλισμός του σχολείου (υλικά, χώροι, υπολογιστές), όταν πολλά σχολεία δεν έχουν τα βασικά για να λειτουργήσουν και όταν το πρόγραμμα αυτό επιδοτείται με 1.500.000 ευρώ; Θα απασχολείται η Διεύθυνση με τη καταχώρηση όλων των στοιχείων στη βάση δεδομένων κι όχι με τα πραγματικά προβλήματα; Ποιος θα φέρει την ευθύνη για τα παιδιά που δε θα συμμετάσχουν, όταν ο εκπαιδευτικός θα είναι απασχολημένος με τις μετρήσεις των υπολοίπων; Τελικά όποιος θέλει θα μπορεί να χρησιμοποιεί τα χρήματα του σχολείου, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές και θα αλλάζει το πρόγραμμα, για να κάνει τη δική του έρευνα;
Ενημερώνουμε όλους τους γονείς ότι έχουν το δικαίωμα να μην υπογράψουν, διότι δεν είναι υποχρεωτικό. Τους καλούμε να αρνηθούν να συμμετάσχουν τα παιδιά τους σε αυτό το πρόγραμμα, που δεν διασφαλίζει την τήρηση όλων των προϋποθέσεων που απαιτούνται. Συμφωνούμε με την υλοποίηση προγραμμάτων που σκοπό έχουν την ουσιαστική αντιμετώπιση κοινωνικών προβλημάτων προς όφελος της παιδείας, της υγείας, της πρόνοιας και της ασφάλειας των μαθητών. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε να γίνουν τα παιδιά όλων μας στατιστικά στοιχεία προς εκμετάλλευση".