Παιχνιδόλεξα: Εργαστήριο δημιουργικής γραφής στο Γυμνάσιο Τρικάλων
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης
Η Χαρά Ανδρεΐδου, συγγραφέας, εκπαιδευτικός και εισηγήτρια εργαστηρίων δημιουργικής γραφής, θα συντονίσει στο Γυμνάσιο Τρικάλων, την Παρασκευή 30 Μαρτίου μια δράση δημιουργικής γραφής, που αφορά το χτίσιμο, βήμα με βήμα, μιας αφήγησης με αφετηρία μία μόνο λέξη. Η δράση θα γίνει με την ενεργό εμπλοκή των συμμετεχόντων και σε ρεαλιστικό χρόνο.
Εργαστήριο Ασκήσεων Δημιουργικής Γραφής για εκπαιδευτικούς, παιδιά και εφήβους
Εισηγήτρια: Δρ. Χαρά Ανδρεΐδου, συγγραφέας – εκπαιδευτικός
Η πιο συχνή φράση που ακούμε όταν ζητάμε από τους μαθητές μας να γράψουν ένα αφηγηματικό κείμενο, είναι: «Δεν ξέρω τι να γράψω», και, όταν το συζητάμε με άλλους εκπαιδευτικούς: «Δεν θέλουν να γράψουν». Στόχος αυτής της δραστηριότητας – που είναι ένα δίωρο πρακτικών ασκήσεων, χωρίς θεωρία – είναι, από τη μια, να ξεδιπλώσει τρόπους που θα παροτρύνουν τους μαθητές στο ζύμωμα με τις λέξεις και θα ξεμπλοκάρουν τη δημιουργική τους πλευρά, και, από την άλλη, να δώσει ώθηση και κάποιες πρώτες ιδέες στους εκπαιδευτικούς για να αποφασίσουν να καταπιαστούν με το θέμα της δημιουργικής γραφής στο σχολείο.
Στη διάρκεια της συνάντησης, οι συμμετέχοντες θα βιώσουν προσωπικά το χτίσιμο ενός αφηγήματος βήμα με το βήμα, ξεκινώντας από μία μόνο λέξη ή μία μόνο εικόνα, με τη βοήθεια της κλιμακωτής γραφής και παίζοντας με τις άπειρες δυνατότητες του λόγου. Ακολουθώντας τη μέθοδο του εργαστηρίου, θα δουλέψουν όλοι μαζί συγχρόνως και, παρ’ όλο που θα πατήσουν σε μια κοινή για όλους αφετηρία και θα εφαρμόσουν την κοινή για όλους μέθοδο, θα μπορέσει ο καθένας ξεχωριστά να δημιουργήσει τη δική του, μοναδική, πρωτότυπη ιστορία, που θα τον ικανοποιεί και θα τον εκφράζει.
Θα μιλήσουμε επίσης για τη σχέση της δημιουργικής ανάγνωσης με τη δημιουργική γραφή και τον τρόπο που μπορούμε, με την εφαρμογή της ίδιας μεθόδου, να χρησιμοποιήσουμε την πρώτη για να περάσουμε στη δεύτερη, ακολουθώντας τον αντίστροφο δρόμο από αυτόν των προηγούμενων συναντήσεων, δηλαδή αυτόν της αποσύνθεσης ενός κειμένου και του περιορισμού του στα εκ των ων ουκ άνευ, και, ακολούθως, στην αναδημιουργία του με τον προσωπικό τρόπο του καθενός.
Τα οφέλη της μεθόδου αυτής είναι πολλαπλά. Κατ’ αρχάς αξιοποιούμε τον χρόνο που έχουμε στο σχολείο και δεν φορτώνουμε τα παιδιά με εργασίες στο σπίτι.
Επίσης, αξιοποιούμε τη δυναμική της ομάδας για να εμπλέξουμε στο παιχνίδι με τις λέξεις όλα τα παιδιά. Επιπλέον, κάνουμε γλωσσική διδασκαλία με τρόπο δημιουργικό και προσφιλή στους μαθητές μας. Το κυριότερο, επιτρέπουμε στους μαθητές μας να ανακαλύψουν μόνοι τους τη δύναμη των λέξεων, του λόγου, να γοητευθούν από αυτήν και να τη χρησιμοποιήσουν συνειδητά για να εκφραστούν και να επικοινωνήσουν με τους άλλους σε ένα επίπεδο πιο πάνω από τον τετριμμένο και τυποποιημένο προφορικό λόγο.