Επισκέψεις του Δημοτικού Κουλούρας για τις ανάγκες του Erasmus+
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης
Μια ιδιωτική εμπορική επιχείρηση είχαν την ευκαιρία μαθητές των μεγάλων τάξεων του Δημοτικού σχολείου Κουλούρας να επισκεφθούν και να γνωρίσουν τον τρόπο λειτουργίας της στα πλαίσια του προγράμματος ERASMUS+ με τίτλο “MONEY MATTERS”.
Η ξενάγηση στο χώρο έγινε από τον υπεύθυνο πωλήσεων της επιχείρησης. Για το οικονομικό πλαίσιο λειτουργίας της επιχείρησης μίλησε στα παιδιά με όσο το δυνατό απλούστερο και κατανοητό λόγο ο υπεύθυνος του Λογιστηρίου. Οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να πληροφορηθούν για τις διαδικασίες έναρξης και χρηματοδότησης μιας επιχείρησης, για το αρχικό κεφάλαιο, για τη δυνατότητα λήψης δανείων, για τις αγορές, τις πωλήσεις, τα κέρδη, τις ζημίες, τη μισθοδοσία των υπαλλήλων, τα έξοδα λειτουργίας, για τις έννοιες έσοδα-έξοδα καθώς και για την τήρηση λογιστικών βιβλίων, για τις υποχρεώσεις της απέναντι στην πολιτεία και το κράτος (φορολογία), τους εργαζόμενους (μισθοδοσία, ασφάλιση, άδειες ...)
Τέλος έγινε αναφορά για τις δυνατότητες που έχουν παρόμοιες επιχειρήσεις αξιοποίησης προγραμμάτων και κονδυλίων που προέρχονται από προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και προορίζονται για την αξιοποίηση, ανάπτυξη και επέκταση των εργασιών τους, βελτίωση των υποδομών και αντικατάσταση και εκσυγχρονισμό των μηχανημάτων τους.
Επίσκεψη στο κατάστημα της Τράπεζας Πειραιώς
Μια ξεχωριστή επίσκεψη πραγματοποίησαν οι μαθητές της Ε΄& Στ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας στο κατάστημα της Τράπεζας Πειραιώς, στη Βέροια, στα πλαίσια του προγράμματος ERASMUS+ με τίτλο “MONEY MATTERS”.
Πριν την επίσκεψη, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την παλιά καλή ελληνική ταινία «Μια ζωή την έχουμε» το σενάριο της οποίας βασίζεται σε ένα λογιστικό λάθος ενός ταμία μιας τράπεζας ... (γι’ αυτό και στη συνέχεια, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, ήταν έκδηλη η αγωνία των μαθητών μέσω των ερωτημάτων τους για το τι γίνεται σε περίπτωση λάθους του ταμία).
Τα παιδιά συνοδευόμενα απ’ τους υπεύθυνους συνοδούς εκπαιδευτικούς και τον Διευθυντή του σχολείου, έτυχαν υποδοχής από την Προϊσταμένη του καταστήματος κα Κούγια, η οποία με υπομονή και απλό λόγο παρουσίασε τα τμήματα της τράπεζας και τους τομείς στους οποίους δραστηριοποιείται. Παρουσίασε και εξήγησε τη λειτουργία των μηχανημάτων και της ηλεκτρονικής υποστήριξης, που όπως η ίδια είπε σιγά-σιγά αντικαθιστούν το ανθρώπινο δυναμικό. Έκανε επίσης, μια περιγραφή των ικανοτήτων, δεξιοτήτων και γνώσεων που πρέπει να έχει κανείς για να αποτελεί μέλος του προσωπικού μιας τράπεζας, τόσο σε επίπεδο υποστήριξης όσο και ανάπτυξης. Με την άδεια του διευθυντή της Τράπεζας, η κα Κούγια ξενάγησε στη συνέχεια τους μαθητές στα υπόγεια του καταστήματος και τους έδειξε την ¨καρδιά¨ του συστήματος (ψηφιακό κέντρο) καθώς και τα απόκρυφά του (θυρίδες ...).
Κατόπιν οι μαθητές επισκέφθηκαν το γραφείο του Διευθυντή του καταστήματος ο οποίος πρόθυμα απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις και απορίες τους. Μέσα από την οθόνη του υπολογιστή τους παρουσίασε τους χώρους που κανείς δεν μπορεί να έχει πρόσβαση (θησαυροφυλάκιο). Τους μίλησε για τις δραστηριότητες που αναπτύσσει το συγκεκριμένο κατάστημα, για τη συνεργασία με τον αγροτικό τομέα, – μιας και το σύνολο σχεδόν των μαθητών προέρχονται από αγροτικές οικογένειες που έχουν συναλλαγές με τη συγκεκριμένη τράπεζα, για τα προγράμματα που έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν οι αγρότες, τις επιδοτήσεις, χρηματοδοτήσεις κ.λ.π.
Μετά τις απαραίτητες αναμνηστικές φωτογραφίες και αφού έκαναν χρήση γνωριμίας των μηχανημάτων της Τράπεζας (ανάληψη από ΑΤΜ) οι μαθητές έφυγαν καταγοητευμένοι και ενθουσιασμένοι από το κατάστημα της Τράπεζας Πειραιώς.
Στην Δημόσια Βιβλιοθήκη Βέροιας
Τους χώρους της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης της Βέροιας επισκέφθηκαν μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας στα πλαίσια της εβδομάδας δράσεων και επισκέψεων του προγράμματος ERASMUS+ με τίτλο “MONEY MATTERS” που υλοποιούν μαζί με πέντε εταίρους ισάριθμων ευρωπαϊκών σχολείων.
Στόχος της επίσκεψης ήταν οι μαθητές να αποκτήσουν δεξιότητες που αφορούν την επίσκεψη στη βιβλιοθήκη, τη στοχευμένη αναζήτηση, την επιλογή και το δανεισμό βιβλίων, περιοδικών και όχι μόνο, ανάλογα με το αντικείμενο ενδιαφέροντος και μελέτης που τους απασχολεί.
Στη συγκεκριμένη επίσκεψή μας το αντικείμενο μελέτης ήταν τα χρήματα, τα νομίσματα, η οικονομία. Οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να αναζητήσουν τα ράφια με τα βιβλία οικονομικού περιεχομένου, να περιπλανηθούν στις ράχες των βιβλίων διαβάζοντας τίτλους και συγγραφείς, να ξεφυλλίσουν αρκετά από αυτά και τέλος να δανειστούν ορισμένα που σε συνεργασία με τους υπεύθυνους συνοδούς εκπαιδευτικούς έκριναν ότι θα τους χρησιμεύσουν στην υλοποίηση και τις δραστηριότητες του προγράμματος “MONEY MATTERS”.
Την ευθύνη της υποδοχής, της φιλοξενίας και της ξενάγησης στους χώρους της βιβλιοθήκης καθώς και της παρουσίασης του τρόπου λειτουργίας και των δυνατοτήτων της ανέλαβε η κα Τολίκα, την οποία ευχαριστούμε ιδιαίτερα.
Στο Βυζαντινό Μουσείο
Το Βυζαντινό Μουσείο Βεροίας, το οποίο στεγάζεται σε ένα παλιό βιομηχανικό κτίριο των αρχών του 20ου αιώνα, του υδροκίνητου αλευρόμυλου του Στέργιου Μάρκου, επισκέφτηκαν οι μαθητές του Δημοτικού σχολείου Κουλούρας στα πλαίσια του προγράμματος ERASMUS+ με τίτλο “MONEY MATTERS” .
Στο Μουσείο, εκτός των άλλων σημαντικότατων εκθεμάτων που αποτελούν το πολιτιστικό απόθεμα της περιοχής της Βέροιας των βυζαντινών, μεταβυζαντινών και οθωμανικών χρόνων, φιλοξενείται και μια ενδιαφέρουσα συλλογή νομισμάτων αυτής της περιόδου καθώς και ένας χάρτης των νομισματοκοπείων που λειτουργούσαν στην ευρύτερη περιοχή κατά την ίδια περίοδο.
Οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να συλλέξουν πλήθος πληροφοριών και να μάθουν σχετικά με τη βυζαντινή ιστορία της Βέροιας, το ρόλο των χρημάτων πιστών χορηγών και δωρητών στην ανοικοδόμηση τόσο μεγάλου αριθμού βυζαντινών εκκλησιών (σώζονται ως τις ημέρες μας περίπου 40 απ’ αυτές) μέσα βέβαια, από τις πληροφορίες που δίνονται από τα νομίσματα που βρέθηκαν και χρονολογούνται από την εποχή των Αλέξανδρου Α και Γ, του Κάσσανδρου κ.α., στην ¨αγορά¨ που προσδιορίζεται κάτω από την εκκλησία του πολιούχου της πόλης Αγίου Αντωνίου.
Πληροφορήθηκαν για την απεικόνιση των νομισμάτων εκείνης της εποχής κατά την οποία κυριαρχούσε η μορφή του αυτοκράτορα καθώς και τα σύμβολα του Χριστιανισμού (λάβαρο με το Χριστόγραμμα, σταυροφόρος σφαίρα ).
Τέλος, έγινε μια αναγωγή της εποχής εκείνης και της νομισματικής της κατάστασής της με το σήμερα και την Ευρωπαϊκή Ενοποίηση. Κι αυτό γιατί η νομισματική οικονομία της μεγάλης Βυζαντινής Αυτοκρατορίας είχε ανάγκη από ένα ασφαλές και κοινά αποδεκτό μέσο για τις συναλλαγές της, δηλαδή ένα σταθερό νόμισμα. Τη σημασία του σταθερού νομίσματος επέβαλε η γραφειοκρατική δομή της Δημόσιας Διοίκησης και του έμμισθου στρατού.
Η ύπαρξη ενός σταθερού και κοινού νομίσματος για τη φορολογία του πληθυσμού που θα επέτρεπε τη σταθερή μισθοδοσία του στρατού και την απρόσκοπτη λειτουργία της γραφειοκρατικής μηχανής ήταν κάτι περισσότερο από αναγκαία. Σ’ αυτή την περίοδο τα νομίσματα που κυκλοφορούσαν (χρυσά, αργυρά, χάλκινα) πραγματοποιούσαν όλους τους ρόλους του σύγχρονου χρήματος: δωρίζονται, κερδίζονται με εργασία ή παροχή υπηρεσιών, δαπανώνται για συναλλαγές, αποθησαυρίζονται, επενδύονται, δανείζονται εντόκως, φορολογούνται, κατάσχονται ...