Επιμόρφωση εκπαιδευτικών του 5ου ΓΕΛ Βέροιας στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τις δυνατότητές της στην Εκπαίδευση
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης

Το 5ο Γενικό Λύκειο Βέροιας συμμετείχε ενεργά σε δράσεις επαγγελματικής ανάπτυξης προσωπικού στο πλαίσιο ευρωπαϊκών κινητικοτήτων Erasmus+, εστιάζοντας στις σύγχρονες εξελίξεις στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) και τις εφαρμογές της στη διδασκαλία και τη μάθηση.
Συγκεκριμένα, ο Διευθυντής του σχολείου, Δρ. Καραφυλλίδης Απόστολος, παρακολούθησε το πρόγραμμα "AI for Education: Exploring the Frontiers of ICT" στη Μάλτα, από τις 26 Απριλίου έως και τις 3 Μαΐου 2025.
Παράλληλα, η καθηγήτρια Αγγλικών κα Γιαννάκη Έλενα συμμετείχε στο επιμορφωτικό πρόγραμμα "ChatGPT and Basic AI Tools", το οποίο πραγματοποιήθηκε στο Άμστερνταμ από τις 25 έως και τις 30 Νοεμβρίου 2024.
Και τα δύο σεμινάρια διοργανώθηκαν από τον αναγνωρισμένο ευρωπαϊκό φορέα Europass Teacher Academy και παρείχαν στους συμμετέχοντες θεωρητική κατάρτιση αλλά και πρακτικές δεξιότητες στη χρήση σύγχρονων εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν σε ποικίλα διδακτικά περιβάλλοντα.
Ενδεικτικά εργαλεία που παρουσιάστηκαν:
- Magic School AI – για τη δημιουργία προσαρμοσμένων φύλλων εργασίας, σχεδίων μαθήματος και υλικού διαφοροποίησης.
- Vidnoz, Lumen5, www.heygen.com – για δημιουργία εκπαιδευτικών βίντεο, ψηφιακών αφηγήσεων και παρουσιάσεων με συνθετική φωνή και avatars.
- NotebookLM και Napkin – για ανάλυση περιεχομένου, σημειώσεις και υποστήριξη σε project-based learning.
- Diffit, app.conker.ai – για δημιουργία κουίζ, ερωτήσεων κατανόησης και τροποποίηση κειμένων ανάλογα με το επίπεδο δυσκολίας.
- Gamma και Julius.ai – για δυναμικές παρουσιάσεις, ανάλυση δεδομένων και υποστήριξη στη λήψη αποφάσεων.
- Mizou.com – εργαλείο διαλόγου και αναστοχαστικής μάθησης με χρήση AI.
Ενδεικτικές Διδακτικές Εφαρμογές:
- Μάθημα Αγγλικών:
- Δημιουργία διαλόγων με avatars στο Heygen ή το Vidnoz για την εξάσκηση προφορικής επικοινωνίας.
- Εμπλουτισμός λεξιλογίου και κατανόησης κειμένων με το Diffit, προσαρμόζοντας τα κείμενα στις ανάγκες κάθε μαθητή.
- Παραγωγή σύντομων παρουσιάσεων με το Gamma για προφορική εξάσκηση.
- Μαθήματα Θετικών Επιστημών (π.χ. Βιολογία, Χημεία):
- Δημιουργία ενημερωτικών βίντεο στο Lumen5 για την οπτικοποίηση φαινομένων και πειραμάτων.
- Συνεργατική επεξεργασία γνώσεων σε project με χρήση NotebookLM και Napkin.
- Ανάλυση δεδομένων από εργαστηριακές δραστηριότητες με το Julius.ai.
- Μάθημα Ιστορίας ή Φιλολογικά Μαθήματα:
- Ανασύνθεση ιστορικών γεγονότων μέσα από διαδραστικά video avatars (π.χ. ιστορικές προσωπικότητες μέσω Heygen).
- Ανάθεση δημιουργικής γραφής με υποστήριξη από το Magic School AI ή το Mizou για εμπλοκή σε αναστοχαστικό διάλογο.
- Χρήση του Diffit για την απλοποίηση κειμένων αρχαίας ή νέας ελληνικής.
- Πληροφορική ή Σχολικά Projects:
- Ανάπτυξη παρουσιάσεων και portfolios με το Gamma ή το Lumen5.
- Δημιουργία κουίζ αυτοαξιολόγησης με το Conker.ai.
- Εισαγωγή στην ηθική της ΤΝ και κριτική χρήση με σενάρια από το Magic School AI.
Διδακτικό υλικό και δραστηριότητες διδακτικών εφαρμογών που υλοποιήθηκαν στο σχολείο με εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης είναι αναρτημένα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα Wakelet
https://wakelet.com/wake/WEe6YSXs0m8L6ddfqpuC4
και στους παρακάτω υπερσυνδέσμους :
https://sway.cloud.microsoft/s/HRSmWm7ynaODxcsz/exportstoryget?fileType=1&outputType=0&etag=0x8DD9208D1C5EE25&cacheVersion=3&filename=Sway.pdf
Το podcast του 5ου ΓΕΛ ΒΕΡΟΙΑΣ
Η ενσωμάτωση αυτών των εργαλείων στη σχολική καθημερινότητα αναμένεται να ενισχύσει:
- Την ενεργητική συμμετοχή των μαθητών.
- Τη διαφοροποίηση και εξατομίκευση της μάθησης.
- Την ανάπτυξη ψηφιακών και κριτικών δεξιοτήτων.
- Τη μείωση του φόρτου εργασίας των εκπαιδευτικών μέσω αυτοματοποίησης καθηκόντων.
Το 5ο ΓΕΛ Βέροιας αξιοποιεί τα αποτελέσματα αυτών των επιμορφώσεων μέσα από πιλοτικές εφαρμογές, εργαστήρια επιμόρφωσης εκπαιδευτικών και διαμοιρασμό καλών πρακτικών. Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να μετατραπεί από αφηρημένη έννοια σε πρακτικό εργαλείο μετασχηματισμού της μάθησης – και το σχολείο μας φιλοδοξεί να πρωτοστατήσει σε αυτή τη μετάβαση.