Ολοκλήρωση με επιτυχία του Διασχολικού Ομίλου Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 4ου & 3ου Γυμνασίου Βέροιας
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης

Ο διασχολικός Όμιλος Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Προγραμματισμού του 4ου Γυμνασίου Βέροιας, σε συνεργασία με το 3ο Γυμνάσιο Βέροιας, ολοκλήρωσε με επιτυχία τον κύκλο δραστηριοτήτων του για το σχολικό έτος 2024-2025. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν συνολικά 8 μαθητές από το σχολείο μας, υπό την καθοδήγηση δύο εκπαιδευτικών του 4ου Γυμνασίου και 3ου Γυμνασίου.
Η δράση ξεκίνησε ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2024, πριν την επίσημη πρόσκληση για συγκρότηση ομίλων, ενταγμένη στον γενικότερο σχεδιασμό των καινοτόμων δράσεων της σχολικής μονάδας. Τα μαθήματα πραγματοποιούνταν κάθε Παρασκευή (13:30–15:00) στην αίθουσα Πληροφορικής του 4ου Γυμνασίου με έναρξη στις 18/10/2024 και ολοκληρώθηκαν στις 16 Μαΐου 2025.
Ο Όμιλος εστίασε στην εισαγωγή των μαθητών στον κόσμο της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και των τεχνολογιών STEM. Οι πρώτες εβδομάδες αφιερώθηκαν στην εξοικείωση με τα ρομπότ Edison και τον οπτικό προγραμματισμό, ενώ το κύριο μέρος της δράσης βασίστηκε στην εκπαιδευτική πλατφόρμα Arduino UNO. Οι μαθητές δούλεψαν με πραγματικό υλικό (αισθητήρες, μικροελεγκτές, breadboards) και λογισμικό (Arduino IDE, Tinkercad) και υλοποίησαν πληθώρα μικρών έργων με αυξανόμενο βαθμό δυσκολίας, όπως:
άναμμα LED με αισθητήρα ή διακόπτη, φωτεινός σηματοδότης, αισθητήρας παρκαρίσματος, μετρητής ύψους με αισθητήρα απόστασης, μικρός μετεωρολογικός σταθμός, ανιχνευτής καπνού/CO2, προσομοίωση ανεμόμυλου με σερβοκινητήρα.
Τα έργα αποτέλεσαν εφαλτήριο για την ανάπτυξη αλγοριθμικής σκέψης, δεξιοτήτων επίλυσης προβλήματος, συνεργασίας και δημιουργικότητας, ενώ η έμφαση δόθηκε στη σύνδεση της τεχνολογίας με πραγματικές εφαρμογές και ανάγκες.
Κομβικό σημείο της δράσης αποτέλεσε η Διημερίδα Ρομποτικής που πραγματοποιήθηκε στις 26 Φεβρουαρίου 2025, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Βέροιας, με τη στήριξη του Δήμου. Οι μαθητές παρουσίασαν έργα τους μπροστά σε κοινό, με συμμετοχή γονέων, εκπαιδευτικών και μαθητών της Στ΄ Δημοτικού. Το φεστιβάλ ενίσχυσε την εξωστρέφεια, τη διασχολική συνεργασία, την αυτοπεποίθηση των μαθητών και συνέβαλε στην ομαλή μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, προσελκύοντας το ενδιαφέρον για μελλοντική συμμετοχή.
Σημαντική καινοτομία αποτέλεσε η διαθεματική σύνδεση του Ομίλου με μαθήματα όπως η Φυσική και η Τεχνολογία. Πιλοτικά, και με εφαρμογή για αρχή στο περιβάλλον του ομίλου, αξιοποιήθηκαν ρομποτικές κατασκευές στο πλαίσιο δημιουργίας σχεδίων μαθημάτων για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου. Αυτό ενίσχυσε τη διεπιστημονική μάθηση και την ενεργή εμπλοκή των μαθητών σε ποικίλα γνωστικά πεδία.
Η διάχυση της δράσης υποστηρίχθηκε από τη δημιουργία ενός ειδικού blog (https://blogs.sch.gr/4gveroboclub/), το οποίο ενημερωνόταν εβδομαδιαία με φωτογραφίες, βίντεο και περιγραφές των δραστηριοτήτων. Η ιστοσελίδα του σχολείου και τα τοπικά μέσα ενημέρωσης πρόβαλαν συστηματικά το έργο του Ομίλου, ενισχύοντας την επικοινωνία με την εκπαιδευτική κοινότητα και το ευρύτερο κοινό.
Η δράση έκλεισε με αποτίμηση μέσω ερωτηματολογίων σε μαθητές και γονείς. Τα δεδομένα ανέδειξαν θετικά συναισθήματα εμπλοκής και ικανοποίησης από τη συμμετοχή, ανάπτυξη τεχνολογικών δεξιοτήτων και ομαδικής συνεργασίας, επιθυμία επέκτασης του προγράμματος και επανάληψής του την επόμενη χρονιά.
Ο Όμιλος Εκπαιδευτικής Ρομποτικής λειτούργησε ως θετικό πρότυπο συνεργασίας μεταξύ σχολείων, καινοτομίας και ενίσχυσης δεξιοτήτων του 21ου αιώνα. Η επιτυχημένη του υλοποίηση προσφέρει πολύτιμο εκπαιδευτικό απόθεμα για μελλοντικές δράσεις και συνιστά καλή πρακτική αξιοποίησης των ψηφιακών και ήπιων δεξιοτήτων των μαθητών.