Ημαθία: Δωρεάν υπηρεσίες πληροφόρησης και συμβουλευτικής σε εργαζομένους από το ΙΝΕ ΓΣΕΕ
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης
Την λειτουργία δικτύου πληροφόρησης και συμβουλευτικής εργαζομένων εργαζομένων, ανέργων, οικονομικών μεταναστών σε θέματα εργασιακών σχέσεων, κοινωνικής ασφάλισης και απασχόλησης ανακοίνωσε το τοπικό παράρτημα του ΙΝΕ ΓΣΕΕ. Πρόκειται για δωρεάν παροχή υπηρεσιών που έχει στόχο να ενημερώσει τους εργαζομένους για τα δικαιώματά τους.
Μιλώντας για τις υπηρεσίες του δικτύου και τους στόχους του, ο Παύλος Δραγκόλας, πρόεδρος του τοπικού παραρτήματος ΙΝΕ ΓΣΕΕ τόνισε: «Τα τελευταία χρόνια, λόγω κρίσης οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να παρακολουθήσουν αυτές τις εξελίξεις. Τα ΣΕΠΕ (επιθεώρηση εργασίας) έχουν απαξιωθεί επειδή δεν έχουν προσωπικό όπως και το ΙΚΑ. Αυτό το κενό αποφάσισε να το καλύψει η ΓΣΕΕ με την ίδρυση ενός δικτύου ενημέρωσης και συμβουλευτικής των εργαζομένων. Δημιούργησε ένα δίκτυο στα παραρτήματα του ΙΝΕ ΓΣΕΕ και με επιστημονικούς συνεργάτες που προσέλαβε θα εξυπηρετήσει τους εργαζόμενους σε θέματα ενημέρωσης και συμβουλευτικής σε εργασιακά και συνταξιοδοτικά ζητήματα. Θα συγκεντρώνονται ερωτήματα από τα Εργατικά Κέντρα και θα δίνονται απαντήσεις είτε από το τοπικό παράρτημα είτε από τα κεντρικά του ΙΝΕ ΓΣΕΕ. Εκεί που δεν υπάρχουν Εργατικά Κέντρα, ζητήθηκε η συνεργασία των δήμων. Επίσης, οι εργαζόμενοι μπορούν να απευθύνουν το ερώτημά του διαδικτυακά μέσω της ιστοσελίδας του ΙΝΕ ΓΣΕΕ. Οι απαντήσεις και η υποστήριξη είναι δωρεάν. Για καλύτερη εξυπηρέτηση, τα Γραφεία του τοπικού ΙΝΕ ΓΣΕΕ θα μεταφερθούν στο κέντρο της Βέροιας. Το 70% των εργαζομένων δεν γνωρίζουν το πώς αμείβονται. Καταλαβαίνεται τι άγνοια έχουν οι εργαζόμενοι στα εργασιακά θέματα».
Ο Δημήτρης Ταχματζίδης πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου σημείωσε: «Το Ινστιτούτο μας άφησε το στίγμα του στην Ημαθία με μια μελέτη για την εργασία στην Ημαθία. Ξέραμε πριν 2-3 χρόνια ξέραμε τα επίπεδα ανεργίας και σε ποιες ηλικίες. Κάνουμε μια σοβαρή δουλειά, υποστηρικτική προς τα Εργατικά Κέντρα. Ας μην τρέχουν για εργασιακά, συνταξιοδοτικά ζητήματα οι εργαζόμενοι σε ιδιωτικά γραφεία. Ας έρθουν πρώτα εδώ και αν δεν καλυφτούν τότε ας πάνε σε γραφείο έξω».
Η Στέλλα Μπαρμπαρούση, διευθύντρια του τοπικού ΙΝΕ ΓΣΕΕ πρόσθεσε: «Δεν είναι αποσπασματική δουλειά. Έχουμε μια εμπειρία 20 ετών, το υλικό μας βγαίνει από νομικούς και οικονομολόγους. Το δίκτυο είναι σε συνέργεια με τις υπόλοιπες δράσεις μας και εξετάζουμε πώς το ένα θα υποστηρίξει το άλλο. Ανάλογα με τις εξελίξεις, αναβαθμίζεται και το δίκτυο. Το υλικό του δικτύου εκτός από την ανακοίνωση στον τύπο, αποστέλλεται και ηλεκτρονικά σε εργαζομένους που το επιθυμούν. Εργασιακές σχέσεις, κοινωνική ασφάλιση και απασχόληση είναι οι τρεις τομείς που δίδει το δίκτυο απαντήσεις στους εργαζομένους».
Η Δήμητρα Σιδηροπούλου, επιστημονική σύμβουλος για το δίκτυο που δημιουργήθηκε, επεσήμανε: «Η καινοτομία αυτής της δράσης είναι η δωρεάν παροχή ενημέρωσης στους εργαζομένους. ΟΙ απαντήσεις έρχονται από ομάδα εμπειρογνωμόνων, κυρίως νομικών. Στόχος μας είναι η προστασία της απασχόλησης μέσα από την σωστή ενημέρωση».
ΔΙΚΤΥΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
1. Περιγραφή του Δικτύου και των υπηρεσιών
H πληροφόρηση και η συμβουλευτική των εργαζομένων του συνόλου του εργατικού δυναμικού, των πολιτών ευρύτερα, καθίσταται μια εκ των βασικών προτεραιοτήτων πολιτικής, εξαιτίας των ισχυρών και εκτεταμένων ανατροπών στην οικονομία και την κοινωνία, με επακόλουθο τη ραγδαία επιδείνωση των συνθηκών στην αγορά εργασίας, την εντονότερη κατάλυση των εργασιακών σχέσεων, των συνθηκών και των όρων απασχόλησης, καθώς επίσης τη συνεχή επιδείνωση της λειτουργίας του θεσμού της κοινωνικής ασφάλισης.
Με βάση την παραπάνω κοινή διαπίστωση και στο πλαίσιο της αποστολής και του ρόλου της ΓΣΕΕ, προτάσσεται η συγκρότηση ενός δικτύου συμβουλευτικών και υποστηρικτικών υπηρεσιών με στόχο την παροχή αφενός έγκυρης και έγκαιρης πληροφόρησης, αφετέρου συμβουλευτικής, διαμεσολάβησης και υποστήριξης σε εργαζόμενους και οικονομικούς μετανάστες, για θέματα εργασιακών σχέσεων, ασφαλιστικής νομοθεσίας, καθώς και για θέματα απασχόλησης και κατάρτισης.
Πρόκειται για μια νέα δραστηριότητα του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, μια πρωτοβουλία η οποία έχει στόχο την ενημέρωση, την πληροφόρηση και τη συμβουλευτική του εργατικού δυναμικού, με έμφαση και προτεραιότητα στους τομείς κοινωνικής ασφάλισης, των εργασιακών σχέσεων και της απασχόλησης.
Σε ποιους απευθύνεται:
• Εργαζομένους
• Επισφαλείς εργαζομένους
• Ανέργους
• Νέους ανέργους
• Μέλη συνδικαλιστικών οργανώσεων
• Συνδικαλιστικά στελέχη
• Συνδικάτα
• Κοινωνικούς φορείς, επιμελητήρια
• Φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης
Οι υπηρεσίες Πληροφόρησης και Συμβουλευτικής έχουν στατικό και δυναμικό χαρακτήρα. Στην πρώτη περίπτωση γίνεται επιλογή πληροφοριών για ευρεία διάχυση, με κριτήριο επιλογής την επικαιροποίηση ή ανανέωση της πληροφόρησης σε συνάρτηση με τις τρέχουσες εξελίξεις στα πεδία που δραστηριοποιείται το δίκτυο. Παρέχονται, επίσης, βασικές αναλύσεις, αρθρογραφία και ειδήσεις. Η διάχυση των πληροφοριών και των θεμάτων συμβουλευτικής πραγματοποιείται με όλους τους δυνατούς τρόπους επικοινωνίας (ηλεκτρονικούς και έντυπους).
Στην δεύτερη περίπτωση της δυναμικής διάστασης παροχής των υπηρεσιών πραγματοποιούνται συναντήσεις στις υπηρεσίες του φορέα, με εξειδικευμένα στελέχη, ή διατυπώνονται ερωτήματα με ηλεκτρονικό τρόπο επικοινωνίας, καθώς επίσης και πραγματοποιούνται επισκέψεις σε χώρους εργασίας, συνδικάτα, δημοτικά καταστήματα και άλλους φορείς. Οι παραπάνω υπηρεσίες προσφέρονται από εξειδικευμένα στελέχη τα οποία αξιοποιούν σύγχρονες μεθόδους και κατάλληλα εργαλεία υποστήριξης του ανθρώπινου δυναμικού.
Το Δίκτυο Πληροφόρησης και Συμβουλευτικής μέσω των 19 δομών του σε όλη την χώρα, εκτός από τις παρεμβάσεις πληροφόρησης και συμβουλευτικής που υλοποιεί, έως σήμερα έχει απαντήσει σε χιλιάδες ερωτήματα εργαζομένων (τόσο μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, όσο και με την δια ζώσης παρουσία του), ενώ έχει προβεί και στην έκδοση και διακίνηση σημαντικού αριθμού πληροφοριακών και συμβουλευτικών κειμένων, τα οποία αναρτώνται στην ιστοσελίδα του φορέα και αποστέλλονται ηλεκτρονικά σε χιλιάδες εργαζόμενους και φορείς.
2. Τα πεδία πληροφόρησης και συμβουλευτικής
Ενδεικτικά οι εργαζόμενοι μπορούν να αναζητήσουν πληροφόρηση και συμβουλευτική για ένα ευρύ πεδίο θεματικών των εργασιακών σχέσεων της κοινωνικής ασφάλισης και της απασχόλησης. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα ακόλουθα:
Για τις εργασιακές σχέσεις:
Άδειες εργαζομένων, θέματα που σχετίζονται με τον χρόνο εργασίας (ωράριο, αργίες, υπερωριακή απασχόληση, πλήρη και μερική απασχόληση, εκ περιτροπής εργασία), τις συμβάσεις απασχόλησης, την αμοιβή της εργασίας καθώς και την καταβολή επιδομάτων, το διευθυντικό δικαίωμα και τα όρια άσκησής του, την αποζημίωση απόλυσης, τα μέτρα προστασίας του μισθού, τις ενέργειες που μπορεί να προβεί ο εργαζόμενος για να διεκδικήσει τα δεδουλευμένα του, ποιες δυνατότητες έχει ο εργαζόμενος έναντι του εργοδότη σε περίπτωση μη καταβολής του μισθού του, τι είναι η επίσχεση εργασίας και πότε ο εργαζόμενος μπορεί να ασκήσει αυτό το δικαίωμα, τι αναφέρουν οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας, με ποια μέτρα κατοχυρώνεται η ατομική προστασία εργαζομένων ως προς τη συνδικαλιστική τους δράση.
Για την κοινωνική ασφάλιση:
Σε ποια ηλικία μπορεί να συνταξιοδοτηθεί ένας εργαζόμενος, πόσες ημέρες ασφάλισης πρέπει να έχει συμπληρώσει και μέχρι πότε, πως υπολογίζεται το ποσό της σύνταξης, τα είδη των συντάξεων και τις διαφορές υπάρχουν μεταξύ πλήρους και μειωμένης σύνταξης, τις μεταβατικές διατάξεις, ποια περίοδο καλύπτουν και ποιους αφορούν, τους πλασματικούς χρόνους ασφάλισης, την διαδοχική ασφάλιση, τις παροχές μητρότητας, τις συντάξεις αναπηρίας και τις προϋποθέσεις για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.
Για τα θέματα απασχόλησης
Πολιτικές απασχόλησης, προγράμματα συγκράτησης της απασχόλησης, αντιμετώπιση των διακρίσεων στην αγορά εργασίας, παροχές και επιδόματα προς εργαζόμενους, που μπορεί να απευθυνθεί ένας εργαζόμενος για να λάβει υποστήριξη από συνδικαλιστική οργάνωση (Εργατικό Κέντρο, Σωματείο), ποια τα επαγγελματικά δικαιώματα της ειδικότητας μου, τι αναφέρει το επαγγελματικό περίγραμμα της ειδικότητας μου, πως μπορώ να πιστοποιήσω τις γνώσεις και τις επαγγελματικές μου δεξιότητες, θέματα που αφορούν την επαγγελματική ένταξη και εξέλιξη του εργαζομένου, προγράμματα κατάρτισης, επιμόρφωσης και συμβουλευτικής καθώς και θέματα που σχετίζονται με την επικοινωνία στον χώρο εργασίας, τις συγκρούσεις, την ικανοποίηση από την εργασία, την υγιεινή και ασφάλεια στην εργασία, το επαγγελματικό άγχος και ευρύτερα το περιβάλλον εργασίας.
3. Μέθοδοι παροχής υπηρεσιών:
Ερωτήματα
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν ερωτήματα στις δομές του δικτύου (συμπληρώνοντας και αποστέλλοντας την αντίστοιχη φόρμα, διαθέσιμη εδώ http://www.inegsee.gr/diktio-ipiresion-pliroforisis-simvouleftikis-ergazomenon/) και αποστέλλοντας την μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην διεύθυνση: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., μέσω φαξ στον αριθμό 2331024424 και με φυσική παρουσία στην οδό Σωτήρη Πέτρουλα 5, Βέροια. Τα ερωτήματα μπορούν επίσης να υποβάλλονται και από τα ίδια τα σωματεία, σαν φορέας και όχι σαν φυσικό πρόσωπο, για θέματα που αφορούν το σύνολο των εργαζομένων του σωματείου.
Αποστολή πληροφοριακού και συμβουλευτικού υλικού
Διαθέτοντας τα στοιχεία επικοινωνίας του ο ενδιαφερόμενος (αποστολή μηνύματος Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. ) λαμβάνει είτε σε εβδομαδιαία βάση τις εκδόσεις του Δικτύου, είτε εξειδικευμένα τις εκδόσεις που τον ενδιαφέρουν. Τέλος το πληροφοριακό υλικό αναρτάται στην ιστοσελίδα του Δικτύου http://www.inegsee.gr/diktio-ipiresion-pliroforisis-simvouleftikis-ergazomenon/ .
Συμμετοχή σε παρεμβάσεις πληροφόρησης και συμβουλευτικής
Κατόπιν συνεννόησης με τους συμβούλους των δομών διοργανώνονται συναντήσεις πληροφόρησης και συμβουλευτικής με καθορισμένο αντικείμενο τόσο στους χώρους της δομής όσο και σε χώρους δουλειάς, σωματείων και φορέων.