Η «Black Friday»…στις ακρίβειας τον καιρό!
- Γράφτηκε από τον/την Αρθρογράφος
Γράφει ο Τάσος Βασιάδης
Η φράση «Στης ακρίβειας τον καιρό...», όσο και αν παραπέμπει σε στίχους γνωστών τραγουδιών, δεν παύει να εκφράζει μια πραγματικότητα που υφίσταται και σήμερα με τις ανατιμήσεις των βασικών προϊόντων διαβίωσης, που παρά τα αναγγελόμενα μέτρα υποστήριξης των καταναλωτών, δεν φαίνεται να εξασφαλίζονται τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Στην γενικότερη αγωνιώδη προσπάθεια που εξελίσσεται για την αντιμετώπιση των συνεπειών της ακρίβειας, ανακύπτει και η αναβίωση της λεγόμενης «Μαύρης Παρασκευής», του ξενόφερτου θεσμού που έγινε γενικότερα γνωστός υπό την αγγλόφωνη εκδοχή του ως «Black Friday», σαν μια προσπάθεια αύξησης του τζίρου μέσω γενικευμένων εκπτώσεων των τιμών στα προϊόντα που διατίθενται προς πώληση.
Η «Black Friday» εντάσσεται στις κινήσεις που επιχειρούνται προκειμένου να αυξηθεί ο τζίρος, με διάφορα μέσα επικοινωνιακού κυρίως χαρακτήρα, στα πλαίσια των παγιωμένων πλέον προβλημάτων του τόπου, μεταξύ των οποίων η κρίση που βιώνει η αγορά.
Η βελτίωση των δεικτών της αγοραστικής κίνησης αποτελεί ένα διαρκές στοίχημα.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την ζητούμενη ανάκαμψη της αγοράς, προβάλλει η οικονομική ευχέρεια των καταναλωτών, ώστε να δοθεί η απαιτούμενη πνοή που χρειάζεται και να υπάρξει ανάκαμψη.
Οι τοπικές οικονομικές δραστηριότητες κάθε τόπου που στηρίζονται στον πρωτογενή αλλά και στον δευτερογενή παραγωγικό τομέα, σημειώνουν μια κατιούσα πορεία.
Το κόστος της παραγωγής, τα προβλήματα στη διακίνηση και την μεταποίηση των προϊόντων και η γενικότερη οικονομική κρίση, μειώνουν συνεχώς το εισόδημα των πολιτών, με εμφανείς τις συνέπειες για την αγορά.
Σημαντικός αριθμός πολιτών που βλέπει τις οικονομίες του να μειώνονται δραματικά λόγω του υψηλού κόστους διαβίωσης, δυσχεραίνεται να προμηθευτεί τα προϊόντα της αγοράς εκτός από τα απολύτως αναγκαία, όσο και εάν αυτά περιστασιακά διατίθενται σε χαμηλότερες τιμές, στα πλαίσια επικοινωνιακού κυρίως τύπου εκπτώσεων, όπως είναι η «Black Friday».
Οι νομοθετικοί πειραματισμοί στον χώρο της Υγείας, υποχρεώνουν τους πολίτες να διαφυλάττουν έντρομοι τα υπολείμματα των οικονομιών τους για την απευχόμενη «κακιά ώρα», που θα χρειαστούν υπηρεσίες περίθαλψης.
Η εμφανής υποβάθμιση της Δημόσιας Παιδείας και η υπέρμετρη αύξηση της παραπαιδείας, έχουν δημιουργήσει οικονομικές συνθήκες δυσβάστακτες για τη μέση οικογένεια.
Όλα αυτά κι άλλα πολλά επιμέρους ζητήματα απωθούν τους καταναλωτές από την αγορά, με αποτέλεσμα η κίνηση να είναι εμφανώς υποβαθμισμένη.
Αυτό παρατηρείται κατά αντίθεση με ότι συνέβαινε τα παλαιότερα χρόνια, όπου οι καταναλωτές κυριολεκτικώς συνωστίζονταν στα καταστήματα και η αγορά έσφυζε από κίνηση, ενεργοποιώντας όλα τα επαγγέλματα, με αποτέλεσμα την ευημερία του τόπου.
Η επίκαιρη πολιτική, παραγωγική και κοινωνική συγκυρία, θέτει προ των ευθυνών τους όλες τις Αρχές, τους Φορείς και τους Παράγοντες, για την ανάληψη συντονισμένων δράσεων, ώστε να μην αφεθούν οι τοπικές κοινωνίες στο ρόλο του απλού παρατηρητή των εξελίξεων.
Επιβάλλεται άμεσα να πραγματοποιηθούν δυναμικές τομές στο χώρο του τοπικού εμπορίου, που να αποβαίνουν προς όφελος των καταναλωτών, οι οποίοι με τη σειρά τους θα εμπιστεύονται και θα προτιμούν τα τοπικά εμπορικά καταστήματα για τις αγορές τους.
Η διεκδίκηση πόρων και η διασφάλιση των αναγκαίων επενδύσεων θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και θα ενισχύσουν σημαντικά την οικονομική πορεία του τόπου.
Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος επιβάλλεται γενικότερος συντονισμός και συνεργασία όλων των αρμοδίων, ώστε ο χρόνος να πάψει να κυλά εις βάρος των τοπικών αγορών.
Ο ανταγωνισμός που ήδη κλιμακώνεται, είναι σκληρός και αμείλικτος.
Ο καταναλωτής δέχεται συνεχώς αμέτρητα καταναλωτικά ερεθίσματα από τα τηλεοπτικά προγράμματα και από το διαδίκτυο, με το ηλεκτρονικό εμπόριο να κερδίζει συνεχώς έδαφος.
Αν το στοίχημα για την βελτίωση των δεικτών της αγοραστικής κίνησης δεν κερδηθεί, οι τοπικές κοινωνίες θα υποβαθμιστούν δραματικά, με συνέπειες την πτώση των τιμών των ακινήτων, την ένταση της ανεργίας, την επίταση των μεγάλων κοινωνικών προβλημάτων και τελικά τον μαρασμό και την εγκατάλειψη.
Όσο και εάν το σύγχρονο marketing προβάλλει την «Black Friday» ως ευκαιρία φτηνής κατανάλωσης, σίγουρα δεν δίδεται πειστική απάντηση στην προσδοκία ως προς την ανάκαμψη της αγοράς, για την οποία απαιτείται γενικότερη κινητοποίηση.