Βαρβάρα Σαράντη: Επίσκεψη στον ΕΦΚΑ και συζήτηση για την λειτουργία και τα προβλήματα
- Γράφτηκε από τον/την Αρθρογράφος
Γράφει η Βαρβάρα Σαράντη
Σε πρόσφατη επίσκεψή μου στο κατάστημα του ΕΦΚΑ, συνάντηθηκα με τον διευθυντή κ. Στέφανο Παυλίδη αλλά και εργαζόμενες /εργαζόμενους του καταστήματος και ζήτησα να μου αναφέρουν τα προβλήματα της υπηρεσίας της, με σκοπό την άμεση διερεύνηση και κοινοποίησή τους, προς όφελος των πολιτών.
Τα προβλήματα που μου ανέφεραν και οδηγούν σε δυσλειτουργία είναι:
- Υψηλός φόρτος εργασίας στο υπάρχον προσωπικό καθώς δεν υπάρχει επαρκής αριθμός υπαλλήλων (υποστελέχωση) . Δεν έχουν γίνει προσλήψεις εδώ και 12 ολόκληρα χρόνια, ενώ ταυτόχρονα έχουν υπάρξει χιλιάδες συνταξιοδοτήσεις.
- Η πίεση που ασκείται στο ελλιπές προσωπικό λόγω του φόρτου εργασίας είναι αφόρητη και έχει οδηγήσει σε εργασιακή εξουθένωση.
- Ζητούνται συνεχώς στατιστικά δεδομένα ενώ υπάρχει κεντρικό πληροφοριακό σύστημα από το οποίο μπορούν να αντλήσουν αυτές τις πληροφορίες και να απαλλάξουν τις/τους υπαλλήλους από αυτή την εργασία που δεν είναι ούτε αναγκαία αλλά ούτε και επείγουσα, ώστε να ασχοληθούν απερίσπαστα με την απονομή συντάξεων.
- Μη συμβατά λογισμικά, απαρχαιωμένα, «ασύγχρονα» και χωρίς διαλειτουργικότητα πληροφοριακά συστήματα των πρώην ταμείων που έχουν ενταχθεί στον e-ΕΦΚΑ, που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των εργασιών της υπηρεσίας. Με τους εργαζόμενους του φορέα, να είναι οι τελευταίοι που φέρουν ευθύνες.
- Η τεχνολογική υποδομή είναι ξεπερασμένη με αποτέλεσμα να προκύπτουν πολλά τεχνικά προβλήματα που δυσχεραίνουν το έργο της απονομής.
- Οι αυτοματοποιημένες αποφάσεις είναι σε μεγάλο ποσοστό μη ολοκληρωμένες ή λανθασμένες και χρειάζονται αναθεώρηση των στοιχείων.
- Η παταγώδης αποτυχία πρόσληψης εξωτερικών συνεργατών λογιστών και δικηγόρων (μόνο μερικές δεκάδες «πέρασαν τη βάση») απέδειξε ότι τα διαθέσιμα στην αγορά στελέχη που μπορούν να διαχειριστούν συνταξιοδοτικές υποθέσεις είναι ελαχιστότατα.
- Είναι μύθος πως η συμμετοχή πιστοποιημένων ιδιωτών συνεργατών θα έλυνε το πρόβλημα καθώς ο έλεγχος και ο κύριος όγκος δουλειάς γίνεται από την υπηρεσία.
Όλα τα παραπάνω ζητήματα που τέθηκαν από τη διεύθυνση και το προσωπικό της υπηρεσίας εξουθενώνουν τους/τις υπαλλήλους με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Η απονομή συντάξεων καθυστερεί, οι πολίτες δεν εξυπηρετούνται , οι συντάξεις δεν καταβάλλονται στον χρόνο τους δυσκολεύοντας την καθημερινότητά των μελλοντικων συνταξιούχων και την επιβίωσή τους.
Τόνισαν πως η αναθεώρηση της υπάρχουσας νομοθεσίας που θα θεσπίσει έναν ενιαίο τρόπο απονομής αλλά και η ενοποίηση της νομοθεσίας για την ταχύτερη διεκπεραίωση των υποθέσεων που καθυστερούν είναι επιτακτική ανάγκη.
Επιβάλεται ο ΕΦΚΑ άμεσα να προχωρήσει σε :
- Πρόσληψη του αναγκαίου προσωπικού για να λυθεί το θέμα της υποστελέχωσης της υπηρεσίας.
- Στις αναγκαίες επενδύσεις στις υποδομές και τη μηχανογράφηση καθώς και στην δημιουργία ολοκληρωμένου πληροφοριακού σύστημα.
- Να δοθεί εξειδικευμένη εκπαίδευση στο προσωπικό.
- Να δημιουργηθεί άμεσα Ενιαίος Κανονισμός Παροχών και Ασφάλισης.
Το επιτελικό κράτος που τόσο βαρύγδουπα και αυτάρεσκα εξανήγγειλε ο Μητσοτάκης χωλαίνει ανεπανόρθωτα και το κράτος με τις υπηρεσίες του αφήνει ξεκρέμαστους τους ανθρώπους.
Τα θύματα της κατάστασης, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί είναι οι ασφαλισμένοι, αλλά και οι εργαζόμενοι του ΕΦΚΑ, που δέχονται πολλές φορές το μένος των ασφαλισμένων λόγω των τεράστιων προβλημάτων.
Οι συνταξιούχοι ζουν τον εμπαιγμό των fast track συντάξεων, που μία στις δύο βγαίνει με λάθη ή μικρότερο ποσό, το συνεχιζόμενο δράμα των 120.000 εκκρεμών επικουρικών συντάξεων και 55.000 εκκρεμών εφάπαξ.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ δεσμεύεται για:
- Ένα σύγχρονο λειτουργικό ΕΦΚΑ στην υπηρεσία του πολίτη
- Για ένα δίκαιο και βιώσιμο δημόσιο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.
Βαρβάρα Σαράντη
Υποψ. Βουλεύτρια ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ν.Ημαθίας