Διαγωνισμός θεάτρου και εικαστικών από το δίκτυο των "ΔΗΠΕΘΕ της Εγνατίας Οδού"
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης
Δυο εκπαιδευτικά προγράμματα θα υλοποιήσει το δίκτυο των "ΔΗΠΕΘΕ της Εγνατίας Οδού". Πρόκειται για δυο προτάσεις του προέδρου του ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας Νίκου Μαυροκεφαλίδη και αφορά το θέατρο και τα εικαστικά. Λεπτομέρειες για τα δυο προγράμματα παρουσιάστηκαν σε συνέντευξη τύπου από τον κ. Μαυροκεφαλίδη, παρουσία της διευθύντριας Β/θμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, Αναστασίας Μαυρίδου και του διευθυντή Β/θμιας Εκπαίδευσης Πέλλας, Κωνσταντίνου Κούγκα.
Θεατρική άνοιξη εφήβων
Η δράση αυτή θα "πατήσει" πάνω στον σχολικό θεατρικό διαγωνισμό που υλοποιείται στην Ημαθία την τελευταία τετραετία. Κάθε ένα από τα έξι ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. σε συνεργασία με τους Δ/ντές Β/θμιας Εκπ/σης των περιφερειακών Ενοτήτων της χωρικής του ευθύνης, θα καλέσει τις Δευτεροβάθμιες Σχολικές Μονάδες (Γυμνάσια και Λύκεια) να δημιουργήσουν θεατρικές ομάδες.
Κάθε ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. θα οργανώσει εβδομάδα «Θεατρικής Άνοιξης Εφήβων», το αργότερο εντός Μαρτίου-Απριλίου, όπου κάθε θεατρική ομάδα θα παρουσιάσει το έργο, που έχει ετοιμάσει (από το παγκόσμιο, κλασικό και σύγχρονο δραματολόγιο) στις θεατρικές αίθουσες των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Η επταμελής Κριτική Επιτροπή θα κάνει πρόγραμμα παραστάσεων, που θα περιλαμβάνει όλες τις θεατρικές ομάδες των Γυμνασίων και Λυκείων της χωρικής ευθύνης σε αίθουσα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Θα παρακολουθήσει παρακολουθεί, σε σώμα όλες τις παραστάσεις, θα τις αξιολογήσει, και θα επιλέξει το καλύτερο θεατρικό έργο, το οποίο θα βραβεύσει με το βραβείο καλύτερης παράστασης.
Οι καλύτερες έξι παραστάσεις από τα έξι ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ θα συμμετάσχουν στην εβδομάδα «Θεατρικής Άνοιξης Εφήβων» του Δικτύου, που θα φιλοξενηθεί σε Κεντρική Θεατρική Σκηνή του Κ.Θ.Β.Ε. ως επιστέγασμα και κλείσιμο της θεατρικής δράσης αλλά και στις έδρες των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ, αν υπάρχει χρονική και οικονομική δυνατότητα. Η τελική φάση των έξι διακριθέντων θεατρικών ομάδων από κάθε ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. δεν έχει διαγωνιστικό χαρακτήρα.
Διαγωνισμός εικαστικών
Ο διαγωνισμός εικαστικών περιλαμβάνει τον διαγωνισμό Μάσκας-Προσωπείου και τον διαγωνισμός Ζωγραφικής για το Θέατρο-Σκηνογραφίας.
1.Μάσκα-Προσωπείο
Οι μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων, στα πλαίσια του μαθήματος της αισθητικής αγωγής, μπορούν να φιλοτεχνήσουν μάσκες – προσωπεία σε μέγεθος ανθρώπινου προσώπου, που να αναφέρονται σε μάσκες-προσωπεία ηθοποιών, κλόουν, καρνάβαλων, λαϊκών δρώμενων κ.ά.
Τα υλικά κατασκευής είναι στην ελεύθερη επιλογή των συμμετεχόντων μαθητών.
Κάθε μαθητής να μεριμνήσει η μάσκα, που θα παραδώσει να διαθέτει άγκιστρο ανάρτησης, από οποιοδήποτε υλικό προτιμά, προκειμένου το προσωπείο να μπορεί να αναρτηθεί σε κάθετο ταμπλό.
Στο πίσω μέρος κάθε μάσκας-προσωπείου θα υπάρχουν με ευκρίνεια τα παρακάτω στοιχεία: Ονοματεπώνυμο μαθητή, τμήμα-τάξη και η ταυτότητα του σχολείου (όνομα του σχολείου και το όνομα της Δευτεροβάθμιας Διεύθυνσης, που ανήκει).
Κάθε Δευτεροβάθμιο Σχολείο (Γυμνάσιο-Λύκειο) επιλέγει τις τρεις (3) καλύτερες μάσκες - προσωπεία και τις αποστέλλει στην Επταμελή Κριτική Επιτροπή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ της περιοχής του, συνοδευμένες με πρακτικό, έως τις 22 Φεβρουαρίου 2017.
Κάθε Επταμελής Κριτική Επιτροπή συνέρχεται σε ολομέλεια, αριθμεί (στο πίσω μέρος της μάσκας) αξιολογεί και επιλέγει τις τριάντα καλύτερες μάσκες-προσωπεία, συντάσσοντας προς τούτο σχετικό πρακτικό με τα ακριβή στοιχεία των διακριθέντων. Οι τριάντα (30) καλύτερες μάσκες-προσωπεία από κάθε ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ αποστέλλονται, με το σχετικό πρακτικό τεκμηρίωσης και με τον προσφορότερο τρόπο, στα γραφεία της Περιφ. Δ/νσης Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης Κεντρικής Μακεδονίας, στην έδρα του προέδρου της Κ.Ο.Ε κ. Ανανιάδη Παναγιώτη έως τις 3 Μαρτίου 2017.
Η Κ.Ο.Ε παραλαμβάνει τριάντα (30) μάσκες- προσωπεία από κάθε ένα από τα έξι ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ήτοι 30x6 = 180 μάσκες. Η Κ.Ο.Ε. επιλέγει κατά αξιολογική σειρά τις εκατό (100) καλύτερες με κατάταξη από την 1η έως την 100η έως 20 Μαρτίου 2017.
Στους 100 μαθητές της τελικής φάσης θα επιδοθούν αναμνηστικά συμμετοχής. Στους τρεις πρώτους θα επιδοθούν ειδικοί έπαινοι. Όλα τα αναμνηστικά διπλώματα και οι διακρίσεις θα υπογραφούν από τον πρόεδρο και τα μέλη της Κ.Ο.Ε
2. Ζωγραφική για το Θέατρο-Σκηνογραφία
Οι μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων, στα πλαίσια του μαθήματος της αισθητικής αγωγής, μπορούν να φιλοτεχνήσουν πίνακες ζωγραφικής για το Θέατρο -Σκηνογραφία. το αργότερο έως τα τέλη Ιανουαρίου 2017.
Θεματογραφία και έμπνευση: από όλο το εύρος του κλασικού, του νεότερου και του σύγχρονου ελληνικού και ξένου δραματολογίου.
Διαστάσεις έργων: 40x 60 cm.
Υλικό ζωγραφικής επιφάνειας: με ελεύθερη επιλογή (π.χ. καμβάς, χαρτόνι. χαρτί, ύφασμα κ.λ.π.)
Χρώματα-τεχνοτροπία: με ελεύθερη επιλογή (π.χ. λάδια ακρυλικά, αυγοτέμπερες, τέμπερες, ακουαρέλες, κάρβουνο, κολάζ, στένσιλ κλπ).
Κάθε μαθητής να μεριμνήσει το έργο, που θα παραδώσει, να διαθέτει άγκιστρο ανάρτησης, προκειμένου ο πίνακάς του να μπορεί να αναρτηθεί σε κάθετο ταμπλό.
Στο πίσω μέρος κάθε μάσκας-προσωπείου θα υπάρχουν με ευκρίνεια τα παρακάτω στοιχεία: Ονοματεπώνυμο μαθητή, τμήμα-τάξη, η ταυτότητα του σχολείου (όνομα του σχολείου και το όνομα της δευτεροβάθμιας διεύθυνσης, που ανήκει).
Κάθε Δευτεροβάθμιο Σχολείο (Γυμνάσιο-Λύκειο) επιλέγει τους τρεις (3) καλύτερους πίνακες ζωγραφικής και τους υποβάλει έως τα , έως τις 22 Φεβρουαρίου 2017 , στην Επταμελή Κριτική Επιτροπή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ της περιοχής του, συνοδευμένους με σύντομο πρακτικό.
Κάθε Επταμελής Κριτική Επιτροπή συνέρχεται σε ολομέλεια, έως τέλη Φεβρουαρίου, αριθμεί κάθε έργο (στο πίσω μέρος του πίνακα ζωγραφικής), αξιολογεί και επιλέγει τους τριάντα καλύτερους πίνακες ζωγραφικής, συντάσσοντας προς τούτο σχετικό πρακτικό με τα ακριβή στοιχεία των διακριθέντων. Οι τριάντα καλύτεροι πίνακες, από κάθε ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. αποστέλλονται, έως τις 3 Μαρτίου 2017, με το σχετικό πρακτικό τεκμηρίωσης και με τον προσφορότερο τρόπο στα γραφεία της Περιφ. Δ/νσης Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης Κεντρ. Μακεδονίας, στη έδρα του προέδρου της Κ.Ο.Ε κ. Ανανιάδη Παναγιώτη.
Η Κ.Ο.Ε παραλαμβάνει τους τριάντα (30) πίνακες ζωγραφικής από κάθε ένα από τα έξι ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ήτοι 30 επί 6= 180 πίνακες. Η Κ.Ο.Ε. επιλέγει κατά αξιολογική σειρά τα εκατό (100) καλύτερα έργα με κατάταξη από το 1ο έως το 100ο, έως 20 Μαρτίου 2017.
Στους 100 μαθητές της τελικής φάσης θα επιδοθούν αναμνηστικά συμμετοχής. Στους τρεις πρώτους θα επιδοθούν ειδικοί έπαινοι. Όλα τα αναμνηστικά διπλώματα και οι διακρίσεις θα υπογράφουν από τον πρόεδρο και τα μέλη της Κ.Ο.Ε.
Σε κεντρική αίθουσα της Θεσ/νίκης με τη συνδρομή φορέα της πόλης ( π.χ Κ.Θ.Β.Ε, Δήμος κ.α) και με δαπάνες του Δικτύου «Τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ της Εγνατίας Οδού» μπορούν να εκτεθούν τα διακριθέντα έργα. Στον ίδιο χώρο θα πραγματοποιηθεί και η τελετή απονομής και διακρίσεων των επαίνων.
Η έκθεση των διακοσίων (200) έργων (100 μάσκες-προσωπεία και 100 πίνακες ζωγραφικής) μπορεί να περιοδεύσει στις έδρες των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. του Δικτύου.
Τα διακόσια (200) έργα (100+100) μπορούν να εκδοθούν σε λεύκωμα με ευθύνη του Δικτύου ή άλλου φορέα ή χορηγού και να αποσταλούν στα ΔΗ. ΠΕ. ΘΕ και στις Δευτεροβάθμιες Δ/νσεις, που συμμετείχαν στη δράση.
Ο χώρος και ο χρόνος, που θα εκτεθούν οι εκατό καλύτερες Μάσκες- Προσωπεία και οι εκατό καλύτεροι πίνακες Ζωγραφικής για Θέατρο-Σκηνογραφία και θα γίνουν οι απονομές, με επισημότητα, θα επιλεγεί στο αμέσως επόμενο διάστημα από την Κ.Ο.Ε με πιθανή περίοδο τα τέλη Απριλίου 2017. Θα ενημερωθούν έγκαιρα όλες οι Επταμελείς Κριτικές Επιτροπές και οι Δευτεροβάθμιες Διευθύνσεις Ηπείρου, Μακεδονίας και Θράκης.
Μαυρίδου: "Εξαιρετική ιδέα"
Εξαιρετική ιδέα χαρακτήρισε την πρωτοβουλία του δικτύου να θεσμοθετήσει του δυο παραπάνω διαγωνισμούς η διευθύντρια Β/θμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, Αναστασία Μαυρίδου. "Ο θεσμός της θεατρικής άνοιξης ήταν πετυχημένος. Τα σχολεία ανταποκρίθηκαν και η κοινωνία τον αγκάλιασε. Είναι πολύ ωραία η ενασχόληση των μαθητών με την τέχνη. Ο καλλιεργημένος νέος είναι κεφάλαιο για την κοινωνία. Η αναβάθμιση της διοργάνωσης δίνει άλλο εύρος στον θεσμό. Και ο διαγωνισμός εικαστικών φέρνει τα παιδιά κοντά στην τέχνη. Θα τον αγκαλιάσουν μαθητές και εκπαιδευτικοί και είμαι βέβαιη ότι θα πάει καλά" σημείωσε η κ. Μαυρίδου.
Κούγκας: "Το σχολείο έχει ευρύτερους στόχους"
Ο διευθυντής Β/θμιας Εκπαίδευσης Πέλλας, Κωνσταντίνος Κούγκας από την πλευρά του τόνισε: "Το σχολείο έχει ευρύτερους στόχους. Εκτός από το γνωστικό αντικείμενο πρέπει να δίνει ερεθίσματα στους μαθητές και για άλλες κατευθύνσεις. Γι αυτό γίνονται στα σχολεία μας και άλλες δράσεις. Μου άρεσε η ιδέα των ΔΗΠΕΘΕ να διασυνδεθούν μεταξύ τους. Εμείς θα βοηθήσουμε και θα εισπράξουμε τους καρπούς αυτής της πρωτοβουλίας".