Αναπολώντας τον Θανάση Λέτσιο
- Γράφτηκε από τον/την Αρθρογράφος

Γράφει ο Τάσος Βασιάδης
Ξεκίνημα καλοκαιριού του 2024 ήταν, όταν ο Θανάσης Λέτσιος ξεκινούσε το ταξίδι του προς την αιωνιότητα, αφήνοντας στην κοινωνία της Βέροιας την ανεξίτηλη αίσθηση απουσίας του σεμνού και πολιτικά ενεργού συμπολίτη, του ηλεκτρονικού επαγγελματία, του ακτιβιστή, του οικολόγου, του φυσιολάτρη, του αθλητή, του εικαστικού καλλιτέχνη, του εκλεκτού φίλου.
Γεννημένος στο Πολυνέρι Γρεβενών και εγκατεστημένος από την μικρή του ηλικία στη Βέροια, ο Θανάσης Λέτσιος έδειξε από πολύ νωρίς την αγάπη του προς την φύση και την ανησυχία του για τις παραβιάσεις που αυτή δέχεται από τον σύγχρονο άνθρωπο.
Ως επαγγελματίας ηλεκτρονικός λειτούργησε το προσωπικό του εργαστήριο στη Βέροια, συνεισφέροντας με την συμμετοχή του στην παρακολούθηση της ηλεκτρονικής εποχής που βρίσκονταν σε εξέλιξη.
Ορμώμενος από τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές του ανησυχίες δημιούργησε στο εργαστήριο του τον πρώτο πειραματικό ραδιοφωνικό σταθμό στην περιοχή, σε μιά εποχή όπου η μη κρατική ραδιοφωνία ήταν απαγορευμένη και οι διάφοροι ιδιωτικοί ραδιοσταθμοί χαρακτηρίζονταν ως «πειρατικοί».
Μη αποδεχόμενος τον χαρακτηρισμό του ως «πειρατή» των ερτζιανών, ο Θανάσης Λέτσιος προσπάθησε να νομιμοποιήσει την δραστηριότητα του αυτή και προσέφυγε στον τότε βουλευτή Ημαθίας Γιώργο Χιονίδη, ο οποίος έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην πρωτοβουλία και μετέφερε το θέμα στην Εθνική Αντιπροσωπεία εισηγούμενος την νομική ρύθμιση για την ίδρυση μη κρατικών ραδιοσταθμών.
Η καθιέρωση της Ελεύθερης Ραδιοφωνίας επήλθε αρκετά αργότερα, με τον Θανάση Λέτσιο να δικαιώνεται ως πρωτοπόρος στην Ημαθία.
Η έμφυτη αγάπη του προς την φύση και τα μνημεία της υπήρξε συνεχής και αδιάκοπη για τον Θανάση Λέτσιο που εκδηλώνονταν με την αμείωτη ακτιβιστική του διάθεση και δραστηριότητα.
Έχουν μείνει ανεξίτηλοι στην συλλογική μνήμη οι διαχρονικοί αγώνες του για την διάσωση και ανάδειξη των μοναδικής γεωλογικής, παραδοσιακής και τουριστικής αξίας σπηλαίων της «Μοιραούς», που τελικά καταχώθηκαν από τα μπάζα που σωρεύτηκαν για να δημιουργηθεί το σταθερό έδαφος επί του οποίου διέρχεται η Εγνατία.
Μπροστά στην αμείλικτη πραγματικότητα ο Θανάσης μπόρεσε να διασώσει κάποια τεμάχια από τα απολιθωμένα δένδρα, τους σταλαγμίτες και τους σταλακτίτες που στήριζαν την οροφή των σπηλαίων της «Μοιραούς», πριν αυτή καταρεύσει και καταχωθεί μαζί με τα ογκώδη αδρανή υλικά που σωρεύτηκαν για να προχωρήσουν τα έργα της Εγνατίας.
Αναπτύσσοντας συνεχή δραστηριότητα ως ορειβάτης, περιπατητής και εξερευνητής των βουνών, των κοιλάδων, των ποταμών και εν γένει του φυσικού περιβάλλοντος, συνδύαζε τις εξορμήσεις του συλλέγοντας διάφορα φυσικά κατάλοιπα, όπως ρίζες, πεταμένα κλαδιά και πέτρες διαφόρων μεγεθών και σχημάτων, των οποίων διαπίστωνε την εικαστική αξία και τα φυσιολατρικά μηνύματα που εμπεριείχαν.
Η εύρωστη φυσική κατάσταση που διατηρούσε με αυτή του την δραστηριότητα, τον ενθάρρυνε να συμμετέχει με άνεση σε μεγάλες αθλητικές δραστηριότητες με σημαντικότερη τον αυθεντικό Μαραθώνιο Δρόμο στην Αττική
Πέραν όμως από αυτές τις δραστηριότητες που ανέπτυσσε ο Θανάσης Λέτσιος, έμεινε περισσότερο στην συλλλογική μνήμη ως ο σεμνός, αυτοδίδακτος και αθόρυβος εικαστικός της Βέροιας, ο οποίος συμμετείχε πάντα στα δρώμενα της πόλης.
Ως παρατηρητής της φύσης αλλά και των επιβλαβών επιδράσεων που αυτή δέχεται από τις διάφορες κατασκευαστικές δραστηριότητες, οι οποίες δεν διέπονται από τον απαιτούμενο σεβασμό προς το περιβάλλον, ο Θανάσης Λέτσιος παρουσίαζε επί χρόνια σε διάφορα σημεία της Βέροιας και σε άλλες πόλεις, με τον ξεχωριστό εικαστικό του τρόπο, την απελπισμένη κραυγή της φύσης για βοήθεια, όπως έλεγε ο ίδιος, με την έκθεση επεξεργασμένων τμημάτων και συμπλεγμάτων ριζών, κορμών και πετρωμάτων με ιδιαίτερα σχήματα.
Τον Νοέμβριο του 1990 ο Θανάσης Λέτσος παρουσίασε τα έργα του σε μία ατομική έκθεση που πραγματοποιήθηκε στο φουαγιέ της Αντωνιαδείου Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών.
Με αφορμή την επικαιρότητα εκείνης της έκθεσης, ο Θανάσης προσήλθε στο στούντιο του τοπικού ραδιοφωνικού σταθμού «Ράδιο Τύπος FM» και συμμετείχε με μία ενδιαφέρουσα συνέντευξη στην εκπομπή «Ταξιδεύοντας στον Χρόνο και στον Τόπο» του Τάσου Βασιάδη.
Αναπολώντας τον Θανάση Λέτσιο, παρατίθενται οι διάλογοι εκείνης της εκπομπής.
«ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΧΡΟΝΟ»
Εκπομπή στο Ράδιο «ΤΥΠΟΣ FM»
Θέμα εκπομπής:
Η ΕΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΘΑΝΑΣΗ ΛΕΤΣΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΤΩΝΙΑΔΕΙΟ ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ
Από 5 έως 15 Νοεμβρίου 1990
Παραγωγός και παρουσιαστής της εκπομπής:
ΤΑΣΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ
Φιλοξενούμενος εκπομπής:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΕΤΣΙΟΣ
ΤΑΣΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ:
Μέσα στα εικαστικά δρώμενα της περιοχής μας, θα προστεθεί στον εκθεσιακό χώρο της Στέγης η εικαστική δραστηριότητα του Θανάση Λέτσιου.
Ο Θανάσης είναι γνωστός συμπολίτης μας με την ιδιότητα του ηλεκτρονικού και επανειλημμένως τον έχουμε συναντήσει στο δρόμο, αλλά και έχουμε ακούσει γι αυτόν, καθώς έντονα ενδιαφέρεται και εκδηλώνει το ενδιαφέρον του για τα κοινά και ιδιαίτερα για τα περιβαλλοντικά θέματα.
Η καλλιτεχνική δραστηριότητα την οποία εκφράζει ο Θανάσης Λέτσιος είναι ιδιότυπη και πρωτότυπη.
Θα έχετε την ευκαιρία αγαπητοί μου ακροατές να επισκεφθείτε την έκθεση στο χώρο της Στέγης από τις 5 έως τις 15 Νοεμβρίου για να πάρετε μια ίδια γνώση, ίδια εντύπωση για το έργο του καλλιτέχνη.
Είχα την ευχέρεια να επισκεφθώ τον Θανάση Λέτσιο στο εργαστήριο του και μεταφέρω τις εντυπώσεις μου, όπως αυτές καταγράφηκαν κατόπιν μιας συζήτησης που είχα με τον καλλιτέχνη.
Όπως ανέφερα προηγουμένως είναι μια ιδιότυπη και πρωτότυπη καλλιτεχνική δημιουργία με ανάδειξη φυσικών σχηματισμών μέσα από απλά κούτσουρα και συμπλέγματα ριζών.
Ο καλλιτέχνης με μοναδική ευαισθησία μετέφερε κομμάτια ριζών από ορεινές και παραποτάμιες περιοχές και τα εγκατέστησε σαν αγαπημένα του παιδιά στο εργαστήριο του.
Μερικές ρίζες σχηματίζουν αυτοτελείς μορφές και άλλες ποικίλα φανταστικά πλέγματα.
Τα παρακλάδια των ριζών, οι κομμένες προεξοχές, οι καμένες κουφάλες, τα κούτσουρα, οι παγιδευμένες πέτρες, όλα αυτά κεντρίζουν την φαντασία, όχι μόνο του καλλιτέχνη, αλλά και του απλού παρατηρητή, που έχει την χαρά να επισκεφθεί το εργαστήριο του Θανάση Λέτσου.
Τα θέματα είναι ανθρωποκεντρικά, έχουν ως θέμα τον άνθρωπο από την γέννηση ως την φθορά.
Υπάρχουν κατά την κατάταξη θέματα που μπορεί κανείς να τα εντάξει στην αφηρημένη τέχνη, με στοιχεία όμως πολύ συγκεκριμένα.
Ιδιαίτερα αξίζει να σταθεί κανείς σε ξεχωριστά κομμάτια, όπως αυτό με τίτλο «Δάφνη και Απόλλων».
Με μισόκλειστα τα μάτια μπορεί ο παρατηρητής να βιώσει με την φαντασία του την ερωτική απογοήτευση του Απόλλωνα καθώς βλέπει να μεταμορφώνεται σε δένδρο η αγαπημένη του νύμφη.
Στεκόμαστε και σε ορισμένες άλλες δημιουργίες με διάφορους τίτλους όπως «πολυερωτικό», «αγκάλιασμα», «φθορά», «εγκυμονούσα έχιδνα», «η αποθέωση του θυμικού», «γλαύκα», «χορός ταραντέλα», «το πουλί που κοιτάει το Θεό» και άλλα πολλά των οποίων ο αριθμός είναι ατέλειωτος.
Από τις 5 μέχρι τις 15 Νοεμβρίου λοιπόν, όλη αυτή η γλυπτική συλλογή του Θανάση Λέτσιου θα φιλοξενείται στον εκθεσιακό χώρο της Στέγης.
Μια ευκαιρία για τον καθένα μας να γνωρίσει τον καλλιτέχνη Θανάση Λέτσιο.
Θανάση καλωσόρισες στην εκπομπή.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΕΤΣΙΟΣ:
Ευχαριστώ πολύ για την τιμή που μου κάνατε να βρίσκομαι κοντά σας και για τα ωραία λόγια που είπατε για μένα.
ΤΑΣΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ:
Δεν είναι ωραία λόγια υπό την στενή έννοια, είναι η πραγματικότητα όπως μπορεί να την αισθανθεί ο κάθε συμπολίτης που σε βλέπει και σε γνωρίζει.
Θα θέλαμε από σένα αρχίζοντας την κουβέντα μας μια σύντομη αυτοβιογραφία, ένα ας το πούμε πορτραίτο, ένα προσωπικό πορτραίτο, το οποίο θα μας παραθέσεις.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΕΤΣΙΟΣ:
Γεννημένος στο Πολυνέρι Γρεβενών, από μικρή ηλικία εγκαταστάθηκα στη Βέροια και από κει αρχίζει η ζωή μου και οι δραστηριότητες μου.
Σχολείο, επαγγελματική εκπαίδευση και μετά επαγγελματική αποκατάσταση μέσα στο χώρο της Βέροιας.
Αυτά σε συντομία. Θα μπορούσα να πω και άλλα αλλά δεν το θεωρώ σωστό να μιλάει κανείς για τον εαυτό του.
Θα προτιμούσα να μιλούν άλλοι για μένα.
ΤΑΣΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ:
Παρ όλα αυτά είσαι το τιμώμενο πρόσωπο της σημερινής εκπομπής.
Αυτά όσον αφορά αυτούς που θα ήθελαν να γνωρίσουν την προσωπική σου ιστορία.
Από πότε ασχολείσαι με την τέχνη, αυτές οι καλλιτεχνικές δημιουργίες σου από πότε άρχισαν να εκδηλώνονται;
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΕΤΣΟΣ:
Κοιτάξτε, δεν θα το έθετα σε ορισμένα χρονικά περιθώρια, από πότε ασχολούμαι με την τέχνη.
Ως γνωστό όλοι οι άνθρωποι είμαστε καλλιτέχνες με την έννοια ότι όλοι γράφουμε και η καλλιτεχνία προηγείται της γραφής και μάλιστα η ζωγραφική.
Στην αρχή οι άνθρωποι για να συνεννοηθούν μεταξύ τους ζωγράφιζαν τα διάφορα αντικείμενα και πράγματα και σιγά σιγά δημιουργήθηκε η γραφή.
Κατ’ επέκταση όλοι είμαστε καλλιτέχνες.
Την καλλιτεχνία την άσκησα από μικρός.
Πάντα μου άρεσε το ωραίο και το σίγουρο είναι η φύση, επειδή μου άρεσε η φύση και επειδή νομίζω ότι από τη φύση μπορεί να αντλήσει κανείς τις καλλιτεχνικές του ευαισθησίες και η φύση είναι ο μεγαλύτερος δάσκαλος στη ζωή μου, από εκεί άρχισα να ασχολούμαι με τις καλλιτεχνικές δραστηριότητες.
Τώρα η παρουσίαση πιο δυναμική, πιο έντονη γίνεται, όσο τα προβλήματα της ζωής γίνονται πιο έντονα, τόσο η καλλιτεχνική μου δραστηριότητα αναπτύσσεται περισσότερο.
Σε συνδυασμό με τα οικολογικά, βλέποντας την φύση να καταστρέφεται και αναπτύσσοντας τις δραστηριότητές μου πάνω στα οικολογικά, στις διάφορες καταστροφές που γίνονται γύρω μας και ένα τελευταίο παράδειγμα με τα σπήλαια, από εκεί αντλώντας τα θέματα μου, άρχισα να κάνω την γλυπτική και μάλιστα από τα φθαρμένα υλικά τα οποία είναι εντελώς άχρηστα, αλλά και αυτά συνθέτουν την όλη μας την ζωή, είναι μέρος της σύνθεσης της ζωής μας τα οποία τα φέρνω στην επιφάνεια, δεν παραποιώ τη ζωή, αλλά δείχνω την πραγματική αλήθεια αυτής της ζωής.
ΤΑΣΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ:
Στην πραγματικότητα σε μια συζήτηση που είχαμε κατ’ ιδίαν με τον Θανάση Λέτσιο, είχε την ευκαιρία να αναπτύξει τα αισθήματα που τον διακατέχουν όταν βλέπει μπροστά του ένα άμορφο όγκο, μια ρίζα ας πούμε, η οποία μέσα της κρύβει την τελική μορφή η οποία πρέπει να αναδειχθεί,
Η τελική αυτή μορφή είναι μέσα στην έμπνευση του καλλιτέχνη του Θανάση και με διάφορες παρεμβάσεις τις οποίες επιχειρεί, κλαδεύοντας ορισμένα κομμάτια της ρίζας και δίνοντας κάποιες ιδιαίτερες διαστάσεις στον όλο άμορφο όγκο, προσπαθεί και επιτυγχάνει στο τέλος να δώσει την μορφή που κρύβει αυτός ο όγκος.
Πριν όμως προχωρήσουμε σε αυτά τα καλλιτεχνικά θέματα, θα σταματήσω Θανάση στην έμπνευση την οποία παίρνεις από την φύση και η οποία έμπνευση εκδηλώθηκε σε σένα πριν από την καλλιτεχνική σου δραστηριότητα, εκδηλώθηκε με την περιβαλλοντική και οικολογική ευαισθησία την οποία κατά καιρούς έδειξες και δείχνεις.
Εδώ πρέπει να τονίσω ότι σημαντικά δραστηριοποιείται ο Θανάσης σαν οικολόγος, αλλά προσπαθεί να αποδώσει ότι μπορεί στις δικές του φυσικές δυνατότητες τρέχοντας σε μαραθώνιους ως αθλητής κλπ.
Είναι γνωστή η παρέμβαση του Θανάση, ήταν ένας από τους επώνυμους της Βέροιας, οι οποίοι αντέδρασαν άμεσα και προσωπικά στην καταστροφή των σπηλαίων, η οποία προκλήθηκε κατά την διάρκεια των εργασιών που έγιναν στον περιφερικό δρόμο της Βέροιας.
Σχετικά με την οικολογία και με αυτά τα περιβαλλοντικά θέματα, ποιες άλλες δραστηριότητες έχεις αναπτύξει, από πότε και τι σκοπεύεις γύρο από αυτό το θέμα να κάνεις στο εξής;
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΕΤΣΙΟΣ:
Πάλι είναι λίγο δύσκολο να μιλάω για τον εαυτό μου, αλλά θα σας πω ότι από μικρός όταν έβλεπα καμμιά χαράδρα, τοποθετούσα μια πέτρα για να μη γίνει μεγαλύτερη η χαράδρα, η νεροφαγιά, ώστε να αποφευχθεί η μεγαλύτερη καταστροφή.
Τώρα τοποθετούμαι ανάλογα με το πρόβλημα.
Όταν το πρόβλημα μεγαλώνει, τόσο η τοποθέτηση μου είναι πιο μεγάλη στα περιβαλλοντικά θέματα.
Δυστυχώς όμως με την εξέλιξη της ζωής αυξάνονται και τα περιβαλλοντικά θέματα.
Θα προσπαθήσω όμως και πάλι θα ρθώ στην τέχνη, να κάνω έργα τα οποία θα δείχνουν ότι ο άνθρωπος θα μπορεί να ζει στον σύγχρονο κόσμο μετξύ μηχανής και της φύσης.
Τι άλλο ακριβώς θέλετε, για πέστε για να σας απαντήσω.
ΤΑΣΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ
Θα έχουμε την ευχέρεια να πούμε και άλλα πάλι, γύρο από την τέχνη και την οικολογία ίσως.
Η αλήθεια είναι ότι πριν ο καλλιτέχνης φθάσει στην αποκορύφωση της καλλιτεχνικής του δημιουργίας, δημιουργεί και εξελίσσεται σε διάφορα είδη τέχνης.
Δεν ξέρω αν ο Θανάσης Λέτσος με την σημερινή του παρουσία και την έκθεση που πρόκειται να κάνει, βρίσκεται στην αποκορύφωση της καλλιτεχνικής του δημιουργίας.
Αυτό το μέλλον θα το δείξει και κανείς άλλος.
Παρ όλα αυτά όμως θα έχει περάσει και αυτός από διάφορες προκλήσεις σε είδη τέχνης.
Γι αυτό το θέμα τι έχεις να μας πεις αγαπητέ Θανάση;
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΕΤΣΙΟΣ:
Η πρόκληση μου ήτανε όταν έπεσαν διάφορα βιβλία στα χέρια μου με σχέδια από διάφορες σχολές ζωγραφικής που δημιουργήθηκαν και από κει άρχισα να σχεδιάζω βλέποντας τα αντικείμενα με κάποια άλλη οπτική γωνία, όχι όπως ακριβώς νατουραλιστικά όπως είναι η φωτογραφία.
Και σιγά σιγά είδα ότι νομίζω ότι τα σχέδια αυτά που μπορούσα να κάνω και να δω να τα μεταφέρω σε όγκο.
Ο όγκος δηλαδή, η γλυπτική που κάνω, νομίζω ότι είναι μοντέρνα αφαιρετική γλυπτική.
Δεν είναι ακριβώς γλυπτική νατουραλιστική όπως είναι το αντικείμενο στην πραγματικότητα.
Θα μπορώ να το πω ότι είναι κυβιστική.
Το γλυπτό το δικό μου δεν έχει τις ίδιες ακριβώς τις απόψεις όπως ένα νατουραλιστικό γλυπτό.
Έχει διαφορετικές απόψεις από οποιαδήποτε μεριά και αν το δείς.
Μπορεί να έχει χιλιάδες απόψεις. Δεν είναι ακριβώς το ίδιο, καθώς ένα γλυπτό συμμετρικό ας πούμε, έχει το μισό των απόψεων.
Ένα ανθρώπινο κεφάλι επί παραδείγματι, που εμφανίζεται ως συμμετρικό, έχει μισές απόψεις από ότι έχει ένα άλλο κυβιστικό.
Αυτή είναι η προσπάθεια μου δηλαδή, το γλυπτό να γίνει, να είναι πραγματικό, να μην είναι αφηρημένο αλλά κάτι συγκεκριμένο, να δείχνει την ωμή πραγματικότητα, την ίδια πραγματικότητα της ζωής, χωρίς να είναι ωραιοποιημένο.
Αυτά κύριε Βασιάδη, τώρα τι άλλο;
ΤΑΣΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ:
Αυτά όσον αφορά τα είδη της τέχνης που σε απασχόλησαν.
Από ότι περιέγραψα και εγώ στην αρχή της εκπομπής και από ότι θα δουν και οι ακροατές της εκπομπής που θα θελήσουν να επισκεφθούν την έκθεση που θα παρουσιάσεις από τις 5 έως τις 15 Νοεμβρίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, διαπιστώσαμε ότι τα υλικά είναι κάπως παράδοξα.
Δεν χρησιμοποιείς ένα υλικό το οποίο διαμορφώνεις εσύ από άμορφη μάζα, αλλά παίρνεις μια ήδη σχηματισμένη μάζα, παίρνεις μια ρίζα, ένα κούτσουρο και μετά από αυτό προσπαθείς να αναδείξεις την γλυπτική του μορφή, την οποία φαντάζεσαι ότι υποκρύπτεται.
Βέβαια για να παρουσιάσεις αυτό το γλυπτό είσαι υποχρεωμένος να αναζητήσεις σε κάπως παράξενα και πρωτότυπα μέρη τα υλικά που χρησιμοποιείς.
Για αυτά τα υλικά, για την αναζήτηση που κάνεις, θα ήθελα να μου μιλήσεις για λίγο και επί πλέον να μας μιλήσεις για τον τρόπο που τα επεξεργάζεσαι και χρησιμοποιείς, ώστε να φθάσουν στην τελική μορφή την οποία έχουν.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΕΤΣΙΟΣ:
Όπως είπατε τα υλικά που χρησιμοποιώ είναι το ξύλο, κορμοί δένδρων, ρίζες.
Θεωρώ ότι αυτή η δουλειά που κάνω είναι γλυπτική.
Γλυπτική λέγοντας με την έννοια ότι όπως ένας άλλος καλλιτέχνης έπαιρνε έναν όγκο μάρμαρο, θα αφαιρούσε διάφορα κομμάτια για να φέρει την μορφή αυτός που θέλει ή που φαντάζεται, που θέλει να δημιουργήσει, ακριβώς το ίδιο γίνεται και με την δική μου τέχνη.
Παίρνω ένα όγκο, έναν κορμό με κλαδιά, με ρίζες και από εκεί διαλέγω το σχέδιο το οποίο θα κάνω, αφαιρώντας τα περιττά κομμάτια.
Δεν ήθελα να σχοληθώ με το μάρμαρο, γιατί απλά να σας πω κάτι.
Κάπου αδικείται το μάρμαρο όταν θέλεις να εκφράσεις το δέρμα, ή το αίμα πάνω στο μάρμαρο.
Νομίζω ότι αδικείται το μάρμαρο σε αυτές τις περιπτώσεις.
ΤΑΣΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ:
Δηλαδή το υλικό δεν επαρκεί για να δώσει κανένας την έκφραση την οποία θα ήθελε;
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΕΤΣΙΟΣ:
Βρήκα ας πούμε ότι με το ξύλο θα μπρούσα να δώσω αυτές τις εκφράσεις και μπορώ να πω ότι αυτές οι εκφράσεις είναι εκφράσεις της πραγματικής ζωής.
Από εκεί πήραμε εμείς όλες τις εκφράσεις και δημιουργήθηκε αυτό που σήμερα ζούμε καθώς ο σύγχρονος πολιτισμός και όλα είναι παρμένα από την φύση.
ΤΑΣΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ:
Είναι αλήθεια ότι καθώς εξελίσσονται οι ρίζες του δένδρου, δημιουργούν μορφές παράξενες.
Αυτό γίνεται με όλα τα φυτά.
Καθώς θα θυμάσαι υπήρχε ένα φυτό στην αρχαιότητα ο μανδραγόρας, στον οποίο έδιναν ιδιαίτερες μαγικές ιδιότητες, ακριβώς επειδή η ρίζα του έπαιρνε μορφή ανθρώπου.
Παρ όλα αυτά όμως πέραν από τις όποιες παγανιστικές δοξασίες μπορεί να υπάρχουν, το δικό σου έργο Θανάση είναι κάπως ιδιαίτερο, δεν θα έλεγα δύσκολο, αλλά ιδιαιτέρως λεπτό, διότι δεν έχει να χειριστεί έναν άμορφο όγκο, από τον οποίο θα αφαιρέσεις ορισμένα κομμάτια, αλλά έναν ήδη διαμορφωμένο όγκο τον οποίο προσπαθείς να τον φέρεις σε κάτι πιο γνωστό, σε κάτι πιο σχηματιστό, σε κάτι το πιο αντιληπτό από την ανθρώπινη διανόηση.
Τα υλικά που χρησιμοποιείς πώς τα επεξεργάζεσαι; Δηλαδή τα μεταφέρεις ακριβώς ως έχουν και απλώς κόβεις ορισμένα κομμάτια ή κάνεις και άλλους είδους επεξεργασίες πάνω στο υλικό το οποίο έχεις;
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΕΤΣΙΟΣ:
Τα υλικά που χρησιμοποιώ είναι συνήθως ρίζες, κομμένα κούτσουρα, κορμοί δέντρων.
Τα μεταφέρω στο εργαστήριο μου, διαλέγω την μορφή που θα τους δώσω και μετά με πριόνι, κόβω τα διάφορα σημεία, εκείνα που θέλω να αφαιρέσω, τα αποφλοιώνω για να τα ωραιοποιήσω και να δώσω τελικά την πραγματικότητα της ζωής, αυτής που υπάρχει σήμερα και ζούμε στη δίνη των εποχών. Αυτό ακριβώς.
ΤΑΣΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ:
Πολλά και ενδιαφέροντα είχαμε την ευκαιρία να ακούσουμε από τον Θανάση Λέτσο γύρω από την ιδιότυπη μορφή τέχνης που παρουσιάζει στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών από τις 5 έως τις 15 Νοεμβρίου.
Εσείς θα έχετε την ευχέρεια να επισκεφθείτε την έκθεση και να μορφώσετε και την προσωπική σας άποψη για το έργο του καλλιτέχνη .
Η εκπομπή μας κοντεύει στο τέλος της. Θα έχω την ευχέρεια να ρωτήσω τον Θανάση για τα μελλοντικά του σχέδια .
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΕΤΣΙΟΣ:
Πάλι θα το επαναλάβω ότι σκοπός μου είναι να κάνω έργα που θα δείχνουν ότι ο άνθρωπος θα μπορεί να ζει στον σύγχρονο κόσμο μεταξύ μηχανής και φύσης. Αυτά είναι τα μελλοντικά μου σχέδια.
ΤΑΣΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ:
Βέβαια επιλεκτικός και επιγραμματικός ο Θανάσης Λέτσιος και ελπίζουμε ότι κάτω από αυτή την επιγραμματικότητα κρύβεται κάποια νέα, πρωτότυπη καλλιτεχνική δημιουργία. Το μέλλον θα δείξει.
Αγαπητέ Θανάση σου εύχομαι ολόψυχα καλή επιτυχία στην έκθεση, καλή επιτυχία στην καλλιτεχνική σου δημιουργία και δραστηριότητα και καλή επιτυχία στις περιβαλλοντικές σου επιδιώξεις.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΕΤΣΙΟΣ:
Ευχαριστώ πολύ.
-Πέρας εκπομπής-