novart

tsakiridis

podas yaris oct

brouvali

proteas

ena

5ο ΓΕΛ Βέροιας: 4η ανταλλαγή μαθητών στο πλαίσιο προγράμματος Erasmus

Η τέταρτη ανταλλαγή μαθητών στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ ΚΑ2 με τίτλο «Trans European Water Sustainability» και κωδικό 2018-1-DK01-KA229-047090_5 με θέμα την αειφορία του νερού, στο οποίο το σχολείο συμμετέχει ως εταίρος, πραγματοποιήθηκε στο Bagenkop της Δανίας. Μετέβησαν 31 συνολικά μαθητές από Τουρκία, Λετονία, Ιταλία, Ελλάδα και Πορτογαλία.

Έτσι, επταμελής αποστολή του 5ου ΓΕ.Λ. Βέροιας, αποτελούμενη από 5 μαθητές/-τριες και 2 καθηγήτριες, επισκέφτηκε το σχολείο Magleby Fri-og Efterskole», στο Bagenkop της Δανίας από την Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου έως την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2019. Πρόκειται για την τέταρτη συνάντηση των συνεργαζόμενων σχολείων· το θέμα της αφορούσε τις επιπτώσεις της ανόδου της στάθμης της θάλασσας και συμπληρωνόταν από μυθολογικές αναφορές της κάθε χώρας σχετικές με το νερό. Ήταν η συνέχεια του θέματος της πρώτης, της δεύτερης και της τρίτης συνάντησης που είχαν πραγματοποιηθεί στο Usak της Τουρκίας, στη Ρίγα της Λετονίας και στο Torre del Greco της Ιταλίας, των οποίων τα θέματα ήταν οι πηγές των υδάτων, η υδροδότηση των πόλεων/πόσιμο νερό και η θάλασσα με τις ποικίλες ευεργετικές επιδράσεις της στον άνθρωπο και τον πολιτισμό του αντίστοιχα.

Καθώς μία πρώτη επαφή των παιδιών μεταξύ τους πραγματοποιήθηκε το βράδυ της άφιξης στο σχολείο (Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου),  οι καθηγητές του δανέζικου σχολείου υποδέχτηκαν τη Δευτέρα το πρωί τους συνεργάτες καθηγητές και μαθητές με μία λιτή αλλά ζεστή τελετή στην τραπεζαρία του σχολείου· μετά από τις τρεις συναντήσεις του προηγούμενου έτους αρκετοί ήταν οι μαθητές που ξανασυναντήθηκαν, επανασυνδέθηκαν και εκδήλωσαν τη χαρά τους για την συνάντηση με παλιούς γνώριμους. Αμέσως μετά ξεκίνησε η παρουσίαση των εργασιών των εθνικών αποστολών σχετικές με το νερό, θέμα του προγράμματος. Αυτή τη φορά το πρώτο μέρος ήταν αφιερωμένο στους μύθους κάθε χώρας σχετικά με το νερό. Η ελληνική αποστολή παρουσίασε μύθους από την πλούσια μυθολογική μας κληρονομιά· οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν αποδελτιώσει το μυθολογικό μας παρελθόν και παρουσίασαν δύο θέματα: τον μύθο των Ωκεανίδων και τον μύθο της Γοργόνας, της αδερφής του Μέγα Αλέξανδρου. Αργότερα, και αφού υπήρξε χρόνος ελεύθερος για την τους μαθητές προκειμένου να συνυπάρξουν και να γνωριστούν καλύτερα, όλες οι αποστολές περπάτησαν στην ύπαιθρο χώρα της Δανίας γνωρίζοντας την φύση και την κουλτούρα της περιοχής, επισκέφτηκαν το Langelandsfortet,  ένα μουσείο για τον Ψυχρό Πόλεμο. Εκεί, περιδιαβαίνοντας μία τεράστια έκταση, έγινε κατανοητή η πορεία των γεγονότων της ευρωπαϊκής και παγκόσμιας ιστορίας από το 1945 μέχρι και το 2000, αλλά και η βίωση αυτών των γεγονότων από τους Δανούς, καθώς η Δανία υπήρξε νευραλγικός χώρος εξαιτίας της γεωγραφικής της θέσης στη Βαλτική Θάλασσα. Έτσι, οι μαθητές και οι καθηγητές είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν ένα αυθεντικό ναρκαλιευτικό, ένα υποβρύχιο, ένα ρωσικό και ένα αμερικανικό πολεμικό αεροσκάφος, ένα μικρό τεθωρακισμένο όχημα πόλης, μεγάλα στρατιωτικά φορτηγά μεταφοράς εξοπλισμού και προσωπικού του δεύτερου μισού του εικοστού αιώνα· εμπειρία ανεπανάληπτη για μικρούς και μεγάλους που επισκέπτονται μουσεία με περιεχόμενο συνήθως παλαιότερο χρονολογικά. Στη συνέχεια, μαθητές και καθηγητές ξεναγήθηκαν στο σχολείο και παρακολούθησαν 45λεπτο μάθημα ερχόμενοι σε επαφή πραγματικά με το δανέζικο εκπαιδευτικό σύστημα.

Την επόμενη μέρα, Τρίτη 9 Οκτωβρίου, οι μαθητές και καθηγητές παρακολούθησαν μία σύντομη παρουσίαση για το δανέζικο εκπαιδευτικό μοντέλο το οποίο έχει την ιδιαιτερότητα ότι αφήνει την ελευθερία στον κηδεμόνα να επιλέξει τον τύπο δημόσιου σχολείου που αρμόζει στο παιδί του, δεδομένου ότι η δημόσια εκπαίδευση τους διαθέτει διαφορετικά είδη σχολείων που διαφοροποιούνται σε θέματα διαπαιδαγώγησης. Στη συνέχεια, οι οικοδεσπότες-μαθητές ενημέρωσαν τους υπόλοιπους μαθητές σχετικά με τη δυσλεξία και τον τρόπο που το εθνικό τους εκπαιδευτικό σύστημα βοηθά τους μαθητές να υπερβούν τις δυσκολίες τους. Η μέρα συνεχίστηκε με τις παρουσιάσεις των μαθητών για τις επιπτώσεις της ανόδου της στάθμης της θάλασσας και συνεχίστηκε με παιχνίδια αποσκοπώντας στην αλληλοπροσέγγιση και στην αλληλογνωριμία: τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες με τους δανούς οικοδεσπότες να ηγούνται με στόχο την δημιουργία προϊόντων που θα αναδείκνυαν τη διαφορετικότητα αλλά και τα κοινά σημεία των εθνικών κουλτούρων· τα video και οι παρουσιάσεις των μαθητών προκάλεσαν έκπληξη σε όλους αλλά και γέλιο καθώς χαρακτηρίζονταν από ευφυΐα και χιούμορ.

Τις επιπτώσεις της ανόδου της στάθμης της θάλασσας σε συνδυασμό με το φαινόμενο της παλίρροιας βίωσαν οι μαθητές των αποστολών από κοντά όταν την Τετάρτη 2 Οκτωβρίου επισκέφθηκαν το νησί Mandø στη Βόρεια Θάλασσα, το οποίο αποκόπτεται από τη στεριά εξαιτίας της παλίρροιας· αρχικά, στο Mandø τα παιδιά ενημερώθηκαν από τους υπαλλήλους του μουσείου φυσικής ιστορίας στο προστατευόμενο εθνικό πάρκο στο Wadden Sea National Park για την παλίρροια και για τις επιπτώσεις της ανόδου της στάθμης της θάλασσας και στη συνέχεια επισκέφτηκαν το ίδιο το νησί και συνομίλησαν με κατοίκους για τους φόβους τους για το μέλλον εξαιτίας της ανόδου της στάθμης της θάλασσας που τους περιβάλλει..

Η τέταρτη μέρα του προγράμματος, Πέμπτη 3 Οκτωβρίου, ήταν αφιερωμένη στο νερό και την αειφορία του· μαθητές και καθηγητές επισκέφθηκαν μία πρότυπη βιολογική φάρμα, τη Skovsgaard Gods, στην οποία εκτρέφονται ζώα και καλλιεργούνται προϊόντα χωρίς τη χρήση χημικών και φαρμάκων. Οι διοργανωτές του προγράμματος εστίασαν στην ανακύκλωση και χρήση του νερού, αλλά ιδιαίτερα στις μικρές λίμνες που υπάρχουν στη φάρμα. Αυτές οι μικρές λίμνες χρησιμοποιούνται αφενός για την προσέλκυση εντόμων και παρασίτων και αφετέρου για την άρδευση της γης· παράλληλα αντιλήφθηκαν την δύναμη του νερού στην δημιουργία βελτιωτικών για την καλλιέργεια: η λάσπη που δημιουργείται μέσα στις λίμνες εξάγεται και χρησιμεύει για λίπασμα στη γη. Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά αρχικά σε ψάρεμα μέσα από τις λίμνες, στην αλίευση μικροοργανισμών βοηθητικών στην βελτίωση των δυνατοτήτων της γης, στην εξαγωγή λάσπης, στο κυνήγι θησαυρού, σε παιχνίδια σχετικά με την κατανάλωση του νερού και τη μελέτη του νερού ως ζωογόνου μέσου στην ύπαρξη και ανάπτυξη των φυτών και των μικροοργανισμών. Η συνεργασία τους απέδειξε για άλλη μια φορά τα ερεθίσματα που το πρόγραμμα Erasmus δίνει στα παιδιά και τα συναισθήματα που προκαλεί.

Την τελευταία μέρα οι μαθητές των έξι αποστολών επισκέφτηκαν το νησί Strynø· εκεί, αρχικά ξεναγήθηκαν και κατανόησαν τη δύναμη του νερού ως παράγοντα ανάπτυξης οικονομίας της περιοχής π.χ. αλιεία και ναυπήγηση πλωτών μέσων, αλλά και αντιλήφθηκαν για άλλη μια φορά την επικινδυνότητα της ανόδου της στάθμης της θάλασσας. Στη συνέχεια, στον ελεύθερο χρόνο που απέμεινε έπαιξαν και διασκέδασαν όλοι μαζί εθνικά παιχνίδια τα οποία δίδασκαν ο ένας τον άλλον.

Η εβδομάδα φιλοξενίας από τους συνεργάτες τελείωσε με ένα λιτό και ζεστό δείπνο με φαγητά από την δανέζικη γαστρονομική παράδοση και κουλτούρα. Η φιλοξενία εκ μέρους του δανέζικου σχολείου ήταν εξαιρετική και τα παιδιά βίωσαν την σημασία της προσέγγισης των αλλοεθνών συμμαθητών τους προσπαθώντας να τους πλησιάσουν, έχοντας πάντα υπόψη τους την διαφορετική τους κουλτούρα· οι Έλληνες μαθητές, μαθήτριες και καθηγητριες ευχαριστούν το σχολείο Magleby Fri-og Efterskole για τις ανεπανάληπτες εμπειρίες που έζησαν.

Οι μαθητές που επισκέφθηκαν την Δανία είναι οι : Βασιλείου Μαριλένα, Γκαλίτσιου Δήμητρα, Ντάφης Ραφαήλ, Πιπερίδης Παναγιώτης και Ταιπλιάδου Βασιλική συνοδευόμενοι από τις καθηγήτριες/μέλη του προγράμματος Θυμιοπούλου Χριστίνα και Καραγιάννη Φράγκα.

dyslexia centers

my choice

kyriazis

ΤΑΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ

sidiropoulos

studio 69