novart

tsakiridis

meimaridis

proteas

Το Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Βέροιας… «κουβαλάει» το παραμύθι στο σακί και σας εύχεται «Καλή όρεξη»

Του Νίκου Κολίτση*

Ήταν ένα μικρό φασολάκι
Μία φακούλα τόση δα πλακουτσή
Ένα μικρό στρογγυλό ρεβυθάκι
Κι ένα κουκί πονηρό…

Κάπως έτσι ξεκίνησε η ιστορία… της διατροφής στο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Βέροιας, με το εκπαιδευτικό παραμυθένιο σακί «Καλή όρεξη», (δανείζεται δωρεάν σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας από τις εκδόσεις του συγγραφέα) βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του διάσημου Αμερικανού συγγραφέα Eric Carle, με σκοπό την καλλιέργεια της φιλααναγνωσίας και την απόκτηση υγιεινών συνηθειών διατροφής από τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου μας.

Μέσα από τις πολύχρωμες σελίδες του βιβλίου, μαζί με τα παιδιά γνωρίσαμε μια σειρά ζώα (σκαντζόχοιρος, ελέφαντας, αλεπού, παπαγάλος), σε διάφορες δραστηριότητες, που όλες όμως, κατά κάποιο τρόπο, σχετίζονται με την τροφή. Οι εικόνες, ζωγραφισμένες όλες από το σπουδαίο αυτό καλλιτέχνη και παιδαγωγό, με θαυμάσια κολάζ, εξάπτουν τη φαντασία των παιδιών και προάγουν την αισθητική τους.

Άλλωστε αυτό που κάνει τα βιβλία του Eric Carle τόσο ιδιαίτερα, από αισθητικής άποψης, είναι ο μοναδικός τρόπος που δημιουργεί τις εικόνες του, χρησιμοποιώντας πολύ λεπτά χαρτιά που ζωγραφίζει στο χέρι. Στη συνέχεια κόβοντας ή σκίζοντας τα χαρτιά αυτά δημιουργεί σχήματα ή μοτίβα τα οποία κολλάει πάνω σε μεγάλες επιφάνειες. Αυτό προσδίδει στα έργα μια διαφάνεια που τα κάνει να μοιάζουν με χρωματιστό γυαλί. Ο Eric Carle έχει μια βαθιά κατανόηση και σεβασμό για τα παιδιά τα οποία με τη σειρά τους αναγνωρίζουν στο πρόσωπό του κάποιον που μοιράζεται μαζί τους τις πιο δικές τους σκέψεις και συναισθήματα.

Μέσα από ένα πλούσιο συνοδευτικό υλικό στο εκπαιδευτικό σακί, επιδιώξαμε οι μαθητές και οι μαθήτριες να γνωρίσουν καλούς τρόπους συμπεριφοράς, όταν βρίσκονται στο τραπέζι με άλλα πρόσωπα, να μάθουν να συνεργάζονται και να υπακούουν στις εντολές για προσαρμογή στα κοινωνικά πρότυπα και σε κανόνες ορθής συμπεριφοράς και να ενσωματώσουν στοιχεία, στο μέτρο του δυνατού, από την κουλτούρα της διατροφής και της αξίας της για την καθημερινή ζωή τους.

Σε επιμέρους δραστηριότητες χρησιμοποιήσαμε τους μαγνητικούς πίνακες από το σακί για να σερβίρουμε διαφορετικά πιάτα και μιλήσαμε για τα διαφορετικά είδη τροφών, κάναμε αναπαράσταση της ιστορίας σε ομάδες, αξιοποιώντας την παρουσία της σχολικής ψυχολόγου, Χριστοφορίδου Φωτεινής,  με role play ως εμψυχώτρια και συνδαιτημόνα στο γεύμα.

Ακολουθήσαμε ως  μεθοδογία το γνωστικό καταιγισμό ιδεών: ομάδες τροφίμων/σύνολα/πυραμίδα διατροφής/πίνακες καταγραφής και έρευνα με «στατιστικά στοιχεία»/ημέρες της εβδομάδας/ζώα και το δικό τους πραγματικό διαιτολόγιο/ανάπτυξη μνήμης από εκτέλεση συνταγών, το συναισθηματικό και κοινωνικό: τρέφομαι σωστά=σκέφτομαι σωστά/ τι μου αρέσει να τρώω/τι είναι καλό να τρώω!/σύνδεση σχολείου-οικογένειας/τι θα μαγείρευα για ένα γεύμα με τους φίλους μου; και το κινητικό και εικαστικό: εξοικείωση με το μαχαίρι, το κουτάλι και το πιρούνι/δημιουργία χαρτοκολλητικής: το τραπεζομάντηλο και το πιάτο στο ύφος του Carle και τα φαγητά με πραγματικές φωτογραφίες από περιοδικά. Η ανταπόκριση και η αποδοχή των παιδιών ήταν πολύ θετική και ενθαρρυντική της συνέχισης ανάλογων δραστηριοτήτων.

Ευχηθήκαμε «Καλή όρεξη» πολλές φορές και ανανεώσαμε το ραντεβού μας για την επόμενη βιωματική δράση έκπληξη των εκδόσεων Καλειδοσκόπιο στο σχολείο μας, ακούγοντας ως μουσικό χαλί το «χορό των μπιζελιών» από τη Λιλιπούπολη. Σκέφτεστε τίποτα καλύτερο;

*Φιλόλογος ειδικής αγωγής Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Βέροιας

vasilikos

dyslexia centers

kyriazis

sidiropoulos

maiovis

studio 69