BANNER ME POS 987x100px

Η εμπειρία του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας από το πρόγραμμα Nature Detectives

Το ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ καταθέτει την εμπειρία του και διαχέει την παραγόμενη γνώση της συμμετοχής του στο πρόγραμμα με τίτλο: ¨NATURE DETECTIVES¨ σε σεμινάριο που διοργανώνεται από το Κ.Π.Ε. Νάουσας και την Δ/νση Π/θμιας Εκπ/σης Ημαθίας.

Μια πολύ αξιόλογη και ενδιαφέρουσα ιδέα του Δημοτικού σχολείου Κουλούρας που εξελίχθηκε σε πρόταση προς τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας η οποία την αγκάλιασε και ανάλαβε να ¨στήσει¨ και να προωθήσει η υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων, κα Αντωνιάδου, έφτασε η ώρα να παρουσιαστεί στο ευρύ κοινό.

Η ιδέα αφορούσε την αξιοποίηση της σημαντικής γνωριμίας και συνεργασίας του Δ.Σ. Κουλούρας με τον καθηγητή του Τμήματος Βιολογίας του Α.Π.Θ. κου Κρίγκα στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ στο οποίο συμμετέχει το σχολείο με τίτλο ¨NATURE DETECTIVES¨. Συνεργασία από την οποία προέκυψαν πολλές δραστηριότητες και παράχθηκαν σημαντικά αποτελέσματα μέσα από βιωματικές και ομαδοσυνεργατικές διαδικασίες μάθησης που κέρδισαν το θαυμασμό και τον έπαινο όλων των συμμετεχόντων Ευρωπαίων εταίρων του προγράμματος.

Την ιδέα ανέλαβε να υλοποιήσει το ΚΠΕ Νάουσας (Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης) με διημερίδα (16 & 17 Δεκεμβρίου 2016) που θα αφορά τρεις φάσεις: στην 1η φάση ο καθηγητής κος Κρίγκας με τους φοιτητές του Βιολογικού τμήματος του Α.Π.Θ θα πραγματοποιήσει επιμορφωτική επίσκεψη και βιωματικό εργαστήρι στο χώρο του Κ.Π.Ε. Το απόγευμα της ίδιας μέρας (2η φάση) θα γίνει παρουσίαση του βιβλίου ¨Με ... Νου, Αρωματόκηπος και ευεξία: ανακαλύπτοντας μυστικά των βοτάνων¨. Στην 3η φάση θα ακολουθήσει ολοήμερο σεμινάριο με τίτλο ¨Περιβαλλοντική εκπαίδευση και πολύπλευρη ευαισθητοποίηση για τη βιοποικιλότητα με πρωταγωνιστές τα φυτά¨ όπου ανάμεσα σε πολλές σημαντικές εισηγήσεις και παρουσιάσεις, ο Διευθυντής του Δ.Σ. Κουλούρας, κος Δ. Κατσαβός και ο εκπαιδευτικός του σχολείου, κος Σ. Τσέλιος σε συνεργασία με τον καθηγητή κο Ν. Κρίγκα θα παρουσιάσουν τις δράσεις του προγράμματος Erasmus+ : Nature Detectives (Alien Invasive Species) καθώς και τη δυνατότητα αξιοποίησης τέτοιων προγραμμάτων (διασυνδέοντάς τα και επεκτείνοντάς τα – σπάζοντας τη μονομέρεια) για μια ευρύτερη καλλιέργεια δεξιοτήτων, στάσεων και συμπεριφορών των μαθητών, ώστε να αποκτήσουν μεγαλύτερη ευαισθησία σε θέματα περιβαλλοντικά, κοινωνικά ... και να καταστούν περισσότερο υπεύθυνοι αυριανοί πολίτες με ... Νου , γνώση και κριτική σκέψη.

"Στόχος της αρχικής ιδέας του σχολείου μας ήταν, όσον αφορά το Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας, μέσω της συμμετοχής σε τέτοιες διαδικασίες (παρουσίαση βιβλίου, βιωματικά εργαστήρια, εισηγήσεις, παρουσιάσεις) να επιτευχθεί η διάχυση των αποτελεσμάτων των δράσεων του Nature Detectives (Alien Invasive Species) και να γίνει κτήμα της εκπαιδευτικής κοινότητας η γνώση η οποία έχει παραχθεί", αναφέρει η ανακοίνωση του σχολείου.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ:

Περιβαλλοντική εκπαίδευση και πολύπλευρη ευαισθητοποίηση για τη βιοποικιλότητα,
 με πρωταγωνιστές τα φυτά!

ΣΑΒΒΑΤΟ 17 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2016

στις εγκαταστάσεις του ΚΠΕ ΝΑΟΥΣΑΣ

 

9:00-9:45 π.μ. Προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην Ημαθία

  • Λιάνα Στυλιανού: Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας – 10 λεπτά
  • Έφη Αντωνιάδου: Τα φυτά στα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης των σχολείων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας: δυνατότητες, προβληματισμοί και προτάσεις – 10 λεπτά
  • Λένα Δημητριάδου: Οι κρεμαστοί κήποι… της αειφορίας – 10 λεπτά
  • Δημήτρης Κατσαβός, Στέφανος Τσέλιος και Νίκος Κρίγκας: Yλοποίηση του προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Erasmus + με τίτλο Naturedetectives (alieninvasivespecies) στο Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας Ημαθίας – 15 λεπτά

 

9:45-11:15 π.μ. Βιοποικιλότητα: έννοια-πλαίσιο, υλικό και εργαλεία για δραστηριότητες

  1. Μαρία Κατσάρου: Βιοποικιλότητα είμαστε όλοι! – 15 λεπτά
  2. Νίκος Κρίγκας: Αξιοποιώντας το βιβλίο «Ζιζάνια ελληνικών πόλεων - Συνανθρωπιστικά φυτά στο αστικό και περιαστικό περιβάλλον» ως εργαλείο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης – 15 λεπτά
  3. Δήμητρα Μπατζιλή: Ένα απρόσωπο αστικό ρέμα αποκτά ταυτότητα και αναδεικνύεται: το βοτανικό μονοπάτι «Το πράσινο στο ρέμα Θ. Σοφούλη έχει ταυτότητα: Ελάτε να γνωριστούμε!» – 10 λεπτά
  4. Νίκος Κρίγκας: Το βιβλίο «Με...Νου, Αρωματόκηπος και Ευεξία» μας προ(σ)καλεί να εμπλουτίσουμε την καθημερινότητά μας – 15 λεπτά
  5. Λυδία Κατσίκα και Δημήτρης Παππάς: Δομή, αξιολόγηση και προοπτικές επέκτασης του καινοτόμου προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης «Το πράσινο στο πρώην στρατόπεδο Κόδρα έχει ταυτότητα: Εξερευνήστε το!» – 15 λεπτά
  6. Νίκος Κρίγκας: Εξημέρωση ελληνικών αυτοφυών φυτών για διατήρηση-προστασία και αειφορική αξιοποίηση– 5 λεπτά
  7. Δέσποινα Βώκου: Αξία βιοποικιλότητας και περιβαλλοντική εκπαίδευση – 15 λεπτά

 

11:15-11:30 Ερωτήσεις-Συζητήση

 

11:30-11:45  – Διάλειμμα και σνάκ

 

11:45-14:45 – Ποικιλία σεναρίων και δραστηριοτήτων [κυλιόμενα βιωματικά εργαστήρια για δύο ομάδες εκπαιδευτικών με εισηγήσεις των φοιτητών του Τμήματος Βιολογίας ΑΠΘ που παρακολουθούν το μάθημα Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Ευαισθητοποίηση]

Συντονισμός-δημιουργία βιωματικών εργαστηρίων: Νίκος Κρίγκας και Δέσποινα Βώκου

 

Ομάδα Α:  Εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης - Με αφόρμηση από τον «μεγάκοσμο» (αφόρμηση α): 11:45-13:20 άξονες διακρίνω-ταξινομώ, ρωτάω-ερευνώ-διαπιστώνω / 13:20-14:45 άξονες χρησιμοποιώ, δημιουργώ, παίζω-μαθαίνω

Ομάδα Β: Εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης - Με αφόρμηση από τον «μικρόκοσμο» (αφόρμηση β): 11:45-13:20 άξονες παίζω-μαθαίνω, δημιουργώ, χρησιμοποιώ / 13:20-14:45 άξονες διακρίνω-ταξινομώ, ρωτάω-ερευνώ-διαπιστώνω

Αφόρμηση-ευαισθητοποίηση «Αυτός ο κόσμος ο μικρός, ο μέγας!»

α. Θεόδωρος Μαρέτης: Ερεθίσματα από το «μεγάκοσμο»: ντοκυμαντέρ Home – 5 λεπτά

β. Ευαγγελία Μαρτίνη: Ερεθίσματα από το «μικρόκοσμο»: ντοκυμαντέρ Microcosmos – 5 λεπτά

 

Άξονας Α: Διακρίνω και ταξινομώ τη βιοποικιλότητα – 40 λεπτά

  1. 1.Δημήτρης Παππάς: Πως να εξερευνήσω τη βιοποικιλότητα στην πόλη; – 10 λεπτά
  2. 2.Νίκος Κρίγκας: Πως να αναγνωρίσω την ταυτότητα των φυτών στο αστικό περιβάλλον; – 10 λεπτά
  3. 3.Κωνσταντίνος Τσαρίδης: Πως διακρίνω τα άγρια βρώσιμα χόρτα; – 5 λεπτά
  4. 4.Εμμανουήλ Μανιάς: Κάρτες αναγνώρισης φυτών στο πεδίο – 5 λεπτά
  5. 5.Μαρία Παπαδοπούλου: Έχουν τα φυτά στρατηγική στον τρόπο που ζουν; – 10 λεπτά

Άξονας Β: Ρωτάω, ερευνώ, διαπιστώνω – 45 λεπτά

  1. 6.Αντώνης Κατσούλας: Τα αλλόχθονα φυτά ήρθαν και στον τόπο μου; - 5 λεπτά
  2. 7.Θεόδωρος Μαρέτης: Τα αυτόχθονα και τα αλλόχθονα φυτά ανθίζουν την ίδια περίοδο; – 5 λεπτά
  3. 8.Αντώνης Κατσούλας: Πως θα ήταν η διατροφή μας αποκλειστικά με αυτόχθονα ή με αλλόχθονα φυτά; - 5 λεπτά
  4. 9.Δήμητρα Μπατζιλή: Η άσχημη οσμή χρησιμεύει; – 5 λεπτά
  5. 10.Άννα Γρένδα: Τι γνωρίζουν/πιστεύουν οι κάτοικοι της περιοχής σου για τα αλλόχθονα φυτά; -10 λεπτά
  6. 11.Κωνσταντίνος Τσαρίδης: Τι και ποιοι (ανα)γνωρίζουν τα «χόρτα» στο οικείο περιβάλλον; – 5 λεπτά
  7. 12.Αντιγόνη Βαλμά: Ιδιότητες αρωματικών-φαρμακευτικών φυτών: Αξιολόγησε την «αλήθεια»! – 10 λεπτά

 

Άξονας Γ: Χρησιμοποιώ τη βιοποικιλότητα – 20 λεπτά

  1. 13.Μαρία Κατσάρου: Σχολικός αρωματόκηπος: καλλιεργώ και ανακαλύπτω την ποικιλότητα οσμών-γεύσεων – 10 λεπτά
  2. 14.Γεμελιάρη Πετρούλα: Δημιουργική μαγειρική στο σπίτι, γευσιγνωσία στην τάξη, ή και αντίστροφα – 10 λεπτά

 

Άξονας Δ: Δημιουργώ με τη βιοποικιλότητα – 30 λεπτά

  1. 15.Άννα-Κατερίνα Μαλαμίδου: Δημιουργικό κολάζ με φυτικά υλικά (αυτόχθονα και αλλόχθονα) – 5 λεπτά
  2. 16.Κυριακή Αναστασιάδου: Ζωγραφική βιοποικιλότητας – 5 λεπτά
  3. 17.Ευαγγελία Μαρτίνη: Φωτογραφική τεκμηρίωση βιοποικιλότητας: στιγμιότυπα και εποχικότητα – 5 λεπτά
  4. 18.Άννα-Κατερίνα Μαλαμίδου: Αποτυπώσεις βιοποικιλότητας και εκθέσεις ευρημάτων-τεκμηρίων – 5 λεπτά
  5. 19.Ιωάννης Ράλλης: Θεατρικά παιγνίδια «Το ρέμα καλεί σε βοήθεια!» και «Από που είσαι εσύ;» - 10 λεπτά

 

Άξονας Ε: Παίζω με τη βιοποικιλότητα και μαθαίνω – 30 λεπτά

  1. 20.Ευαγγελία Μαρτίνη: Ονόματα φυτών και αναγραμματισμοί – 5 λεπτά
  2. 21.Ελεονόρα Γκαλαΐτση: Τaboo φυτικών ονομάτων – 10 λεπτά
  3. 22.Λυδία Κατσίκα και Κυριακή Αναστασιάδου: MEMORY φυτών: Δες, αναγνώρισε, θυμήσου, επέλεξε και κέρδισε! – 15 λεπτά

14:45-15:15 – Συζήτηση σε ολομέλεια