novart

tsakiridis

brouvali

proteas

Πλήθος κόσμου παρακολούθησε την ενδιαφέρουσα ημερίδα με θέμα "Πώς μεγαλώνουμε ένα ευτυχισμένο παιδί;» στην Βέροια (φωτογραφίες)

Ημερίδα με θέμα "Πώς μεγαλώνουμε ένα ευτυχισμένο παιδί; Τεχνικές διαχείρισης βίας, επιθετικότητας και αποκλίνουσας συμπεριφοράς για γονείς και εκπαιδευτικούς" πραγματοποιήθηκε το πρωινό του Σαββάτου στην Βέροια.

Το ενδιαφέρον θέμα της ημερίδας προσέλκυσε πλήθος κόσμου (εκπαιδευτικοί, επαγγελματίες υγείας, γονείς κ.α.) που γέμισαν ασφυκτικά την αίθουσα της Αντωνιάδειου Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών.

Αφορμή για την πραγματοποίηση αυτής της ημερίδας ήταν η Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του παιδιού που καθιερώθηκε να τιμάται στις 20 Νοέμβρη κάθε έτους.

Την διοργάνωση ανέλαβε η Αντιδημαρχία Παιδείας του Δήμου Βέροιας, με τη συνεργασία της Διεύθυνσης Κοινωνικής Προστασίας – Παιδείας – Πολιτισμού Δήμου Βέροιας, Ομάδα Προστασίας Ανηλίκων, την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας και της Πρωτοβουλίας για το Παιδί.

Χαιρετισμό απηύθυνε η Αντιδήμαρχος Παιδείας και Ισότητας Φύλων - Νομικός Συρμούλα Τζήμα Τόπη, η οποία αναφέρθηκε στην Παγκόσμια Ημέρα Παιδιού, στις ανισότητες που βιώνουν οι ανήλικοι, στην βία και τις διακρίσεις που υφίστανται, καθώς επίσης και στα δικαιώματα των παιδιών. Όλοι οι συνεργαζόμενοι φορείς του τόμου μας, κάνουν δράσεις ενημέρωσης, κοινοποιώντας τις υπηρεσίες που μπορούν να προσφέρουν ώστε να θωρακιστούν οι ανήλικοι, είτε αυτοί έχουν κακοποιηθεί είτε παραμεληθεί είτε έχουν αποκλίνουσα συμπεριφορά. Στόχος είναι να επεκταθούν οι προσπάθειες και να υπάρξει ενημέρωση στα σχολεία και στους εκπαιδευτικούς. Έκλεισε με το μήνυμα «Τα παιδιά και οι έφηβοι έχουν φωνή, θα πρέπει να τους ακούμε. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί δεν είναι μόνοι τους. Υπάρχουν δομές που μπορούν να τους βοηθήσουν και να συμβάλουν συμβουλευτικά στην ψυχική υγεία των παιδιών και στην πρόληψη αποκλίνουσας συμπεριφοράς».

Στα πλαίσια των δράσεων της Αντιδημαρχίας θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 11 Δεκέμβρη το Δημοτικό Συμβούλιο Παιδιών, που αποτελείτε από μαθητές της Στ’ Τάξης, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δημαρχείου Βέροιας, όπου θα ακουστούν οι απόψεις των παιδιών. Είναι ανοιχτό προς το κοινό.

Έπειτα η κα Τζήμα αναφέρθηκε στα βιογραφικά των αξιόλογων ομιλητών.

Η Μαρία Σουμελίδου, προϊσταμένη εκπαιδευτικών θεμάτων κι εκπρόσωπος της Διευθύντριας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας απηύθυνε σύντομο χαιρετισμό.

«Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα θέματα αντιμετώπισης επιθετικών κι αντικανονικών συμπεριφορών των παιδιών είναι ένα μείζον ζήτημα, τόσο για την πολιτεία όσο και για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι χρειάζονται εφόδια, ώστε να είναι αποτελεσματικοί στη δουλειά τους. Το να μεγαλώνεις ευτυχισμένα παιδιά αποτελεί κοινή επιδίωξη όλων όσον σχετίζονται με την εκπαίδευση», είπε η κα Σουμελίδου.

Ξεκινώντας τον λόγο πήρε η Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου του 3ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κεντρικής Μακεδονίας, Αικατερίνη Παπαγεωργίου, η οποία ανέπτυξε το θέμα «Πρακτικές διαχείρισης της παιδικής επιθετικότητας στο σχολείο».

Η κα Παπαγεωργίου αναφέρθηκε στις αιτίες που τα παιδιά δεν είναι ευτυχισμένα, στις συμπεριφορές και τους παράγοντες κινδύνου, στις μορφές επιθετικότητας στο σχολείο, καθώς και στους μηχανισμούς πρόληψης. Αναφέρθηκε στους λόγους που ένα παιδί καταλήγει να είναι παραβατικό, στις δομές των σχολείων που αντιμετωπίζουν αυτές τις συμπεριφορές, στις πρακτικές αντιμετώπισης τέτοιων φαινομένων, καθώς επίσης και στην συναισθηματική εκπαίδευση, αφού όπως πιστεύει «Ευτυχισμένος άνθρωπος είναι ο ηθικός άνθρωπος». Η απάντηση στο ερώτημα «πώς κάνουμε ένα παιδί ευτυχισμένο» είναι «ευτυχισμένο παιδί είναι αυτό που μαθαίνει να συμπορεύεται με τους άλλους, που χτίζει την ευτυχία του με τους άλλους», είπε, κι έκλεισε την εισήγησή της.

Έπειτα τον λόγο πήρε η Ψυχίατρος Παιδιών-Εφήβων, Διευθύντρια Ε.Σ.Υ., Υπεύθυνη Κοινοτικού Κέντρου Ψυχικής Υγείας Παιδιών-Εφήβων, Γ.Ν. «Γ. Παπανικολάου» Θεσσαλονίκης, Λίλιαν Αθανασοπούλου, η οποία ανέπτυξε το θέμα «Το παιδί στην οικογένεια και το σχολείο: Από τις φυσιολογικές εκφάνσεις στις συμπεριφορές που προβληματίζουν. Διαπιστώσεις, σκέψεις και προβληματισμοί από την κλινική εμπειρία και οι δυνατότητες των γονιών και των εκπαιδευτικών».

Η κα Αθανασοπούλου είπε πως έχουμε ευθύνη απέναντι στα παιδιά, πρέπει να προσέχουμε τις λέξεις που χρησιμοποιούμε και να τα αντιμετωπίζουμε με σεβασμό.

Έπειτα αναφέρθηκε στις περιπτώσεις που αναλαμβάνει ο τομέας που εργάζεται στο νοσοκομείο και στους εξειδικευμένους τομείς που λειτουργούν εκεί, στα προβλήματα που έχουν αντίκτυπο στην ψυχολογική ανάπτυξη του παιδιού (αναφέρθηκε στις κατηγορίες). Επικεντρώθηκε στο θέμα της επιθετικότητας και στην κλινική εικόνα (ευερεθιστότητα, δια των μαθησιακών, παιδική κατάθλιψη, εναντιωματική διαταραχή).

Έκλεισε λέγοντας ότι πρέπει να είμαστε αφοσιωμένοι στα παιδιά, να τα ακούμε, να τα θεωρούμε αξιόπιστα, να επικοινωνούμε και να συνεργαζόμαστε μαζί τους.

Στη συνέχεια τον λόγο πήρε η Σχολική ψυχολόγος, Ειρήνη Αναγνώστου-Κελεπούρη, η οποία ανέπτυξε το θέμα «Οι σεισμικές δονήσεις στα σχολεία μας: η ομίχλη της επιθετικότητας».

Η κα Αναγνώστου αναφέρθηκε στους όρους συμπεριφορά και προκλητική συμπεριφορά, στον ορισμό της προκλητικής συμπεριφοράς, τις κατηγορίες και τους βασικούς στόχους της προκλητικής συμπεριφοράς. Σε εικόνες έδειξε ποια είναι βία στο σχολείο και συνέχισε με το τι γίνεται σήμερα στα σχολεία μας (θέματα βίας, χρήσης ουσιών κ.α.). Ποιες είναι οι σχέσεις που πρέπει να έχουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί, για το καλό του παιδιού, ακόμη και οι εκπαιδευτικοί μεταξύ τους. Χρόνος πολύς δεν υπάρχει διαθέσιμος, απλά θα πρέπει να τον οργανώσουμε το καλύτερο δυνατόν για τα παιδιά μας. Το θέμα των σχέσεων, η συναισθηματική εκπαίδευση, το τι περιμένουν τα παιδιά από τους γονείς τους, η απαιτητική σχολική ζωή του παιδιού και οι τρόποι αποτροπής προκλητικών συμπεριφορών (8 βήματα) αναλύθηκαν από την Ψυχολόγο. Έκλεισε λέγοντας ότι χρειαζόμαστε ένα οργανωμένο πλάνο μέσα στα σχολεία, με κοινή αντίληψη και θέση και κοινές στρατηγικές, το οποίο πρέπει να προσφέρει το Υπουργείο Παιδείας, για να μπορέσει να υπάρξει ως ένας επιστημονικός θεσμός κι ένα καθοδηγητικό εγχειρίδιο.

Ακολούθησε η ομιλία της Ψυχολόγου του Δήμου Βέροιας-Μέλος Ομάδας Προστασίας ανηλίκων, Παρασκευής Αγγελή, η οποία αναφέρθηκε στο θέμα “Ομάδα προστασίας ανηλίκων ως μηχανισμός άμεσης κοινωνικής παρέμβασης”.

Η κα Αγγελή αναφέρθηκε στο ορισμό της παιδικής προστασίας και το νομοθετικό πλαίσιο. Μίλησε για την κοινωνική υπηρεσία του δήμου μας και τις παρεχόμενες υπηρεσίες σε όσους χρειάζονται υποστήριξη, στον τρόπο που ενεργοποιείται η Ομάδα Προστασίας Ανηλίκων (ΟΠΑ) και το πλαίσιο των δράσεων της. Στόχος της ΟΠΑ είναι το παιδί να μείνει στην οικογένεια, να αναπτυχθεί σε ένα υγιές περιβάλλον και να είναι υγιή και ευτυχισμένο. Να εξαλειφτεί η αποκλίνουσα συμπεριφορά για να βοηθηθεί το παιδί. Αναφέρθηκε στα σημάδια που μέσω αυτών εντοπίζεται η κακοποίηση (ενδείξεις κακοποίησης, σωματικής -ψυχολογικής – σεξουαλικής κακοποίησης) και τις επιπτώσεις που έχουν στην ανάπτυξη των παιδιών. Παράλληλα με την τεχνική των ιχνογραφημάτων (τρόπος μη λεκτικής έκφρασης), οι ειδικοί ερμηνεύουν εάν υπάρχει κακοποίηση.

Έκλεισε με την ομιλία της λέγοντας «το σημαντικό θέμα είναι η πρόληψη κι όχι η θεραπεία. Η εξάλειψη της κακοποίησης είναι υπόθεση όλων μας. Για να μιλάμε για ευτυχισμένα παιδιά θα πρέπει να τα αγαπάμε, να τα προστατεύουμε και να τα φροντίζουμε».

Σε αυτό το σημείο απηύθυνε σύντομο χαιρετισμό η πρόξενος της Κένυας στην Ελλάδα, κ. Βίκυ Πανταζοπούλου, η οποία παραβρέθηκε στην εκδήλωση με τον Κενυάτη Μαραθωνοδρόμο, Amos Koech Limakori. Τους συνόδευσε ο πρόεδρος τους Συλλόγου Δρομέων Βέροιας Βασίλης Τσιάρας.

Η κα Πανταζοπούλου είπε ότι η Βέροια, με την ιστορία και τον πολιτισμό της, αποτέλεσε έκπληξη για την ίδια, καθώς πρώτη φορά την επισκέφθηκε. Την εντυπωσίασαν οι άνθρωποι και θα ήθελε να χτιστούν γέφυρες με την Βεργίνα και την Κένυα, να γίνει αδελφοποίηση, και συνεργασία με τα σχολεία.

Στο τέλος τον λόγο πήρε η Μαρία Πανταζή, Ψυχολόγος του Συλλόγου «Πρωτοβουλία για το Παιδί», η οποία αναφέρθηκε στο θέμα «Οριοθέτηση, ψυχική ανθεκτικότητα, υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις».

Η κα Πανταζή, μετά την παρουσίαση της πυραμίδας των αναγκών, συνέχισε με τα όρια που πρέπει να τίθενται μέσα στο σπίτι, τα είδη ορίων (σωματικά, συναισθηματικά, συμπεριφορικά), στα οφέλη των ορίων (τι προσφέρουν αυτά στα παιδιά ή η έλλειψή τους τι αντίκτυπο έχει), στα χαρακτηριστικά του προσφέρει η ψυχική ανθεκτικότητα και η έλλειψη της, πως δημιουργούνται υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις, και τι οφείλουν οι γονείς να κάνουν.

Τόνισε ότι οι γονείς θα πρέπει να συζητούν με τα παιδιά τους το παρακάτω, το τι θα συμβεί ‘αν’.  Να νιώσει το παιδί ότι ο γονιός του νοιάζεται γι αυτό, να στραφεί σε αυτόν εάν έρθει σε δύσκολη θέση και να μπορέσει να το αντιμετωπίσει. «Στο χέρι μας είναι να αλλάξουμε συμπεριφορές, με συνέπεια και σταθερότητα που τα παιδιά χρειάζονται», είπε κλείνοντας.

Έπειτα ακολούθησαν ερωτήσεις του κοινού, που απαντήθηκαν από τις ομιλήτριες.

Στο τελευταίο μέρος της εκδήλωσης η Σχολική Χορωδία Βέροιας, υπό τη διεύθυνση της Ελένης Αναγνώστου, τραγούδησε για τα δικαιώματα των παιδιών (Εγώ κι εσύ μαζί, Αν θα μπορούσα τον κόσμο να άλλαζα κ.α.)

Δόθηκαν βεβαιώσεις συμμετοχής στους παρευρισκόμενους.

Την ημερίδα παρακολούθησαν οι:

Τάσος Μπαρτζώκας Βουλευτής ΝΔ, Αγγέλου εκπρόσωπος Αστυνομίας, Γαϊτάνου Διευθύντρια Σχολής Μετεκπαίδευσης Ελληνικής Αστυνομίας Βορείου Ελλάδος, Στάθης Κελεσίδης Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής Δήμου Βέροιας, Γεωργία Μπατσαρά Αντιπρόεδρος ΔΗΠΕΘΕ Δ. Βέροιας, Φώτης Καραβασίλης πρόεδρος Δικηγορικού Συλλόγου Βέροιας, Αριστοτέλης Σιδηρόπουλος πρόεδρος Πρωτοβουλίας για το Παιδί, π. Λεωνίδας Αφεντούλης εκπρόσωπος του Μητροπολίτη, Νίκος Μαυροκεφαλίδης πρώην πρόεδρος ΔΗΠΕΘΕ, Ελένη Γεωργιάδη Στεφανάκη πρόεδρος ΜΑμΑ, διευθυντές σχολείων, εκπαιδευτικοί, εκπρόσωποι φορέων και συλλόγων κ.α.

View this gallery on Flickr

dyslexia centers

kyriazis

sidiropoulos

studio 69