Επιστολή στον δήμαρχο Βέροιας για την διαχείριση των αδέσποτων έστειλε ο Σύλλογος Ζωόφιλων Ημαθίας Ζω.Η.

Επιστολή στον δήμαρχο Βέροιας για τον τρόπο διαχείρισης των αδέσποτων έστειλε ο Σύλλογος Ζωόφιλων Ημαθίας Ζω.Η. Στην επιστολή αναφέρει:

"Η θέσπιση του ν. 4039/12, όπως ισχύει σήμερα μετά την τροποποίησή του από το άρθρο 46 του  ν. 4235/14, για «τα δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα συντροφιάς και την προστασία των ζώων από την εκμετάλλευση ή την χρησιμοποίηση με κερδοσκοπικό σκοπό», αποσκοπεί στην δημιουργία ενός νέου, φιλικού και προστατευτικού θεσμικού πλαισίου που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες αντιλήψεις  περί ευζωίας, προστασίας και καλής μεταχείρισης των ζώων και θα βασίζεται στην θεμελιώδη αρχή του σεβασμού προς αυτά.   Μέσα στα νομικά αυτά πλαίσια σε κάθε Δήμο συγκροτείται πενταμελής επιτροπή παρακολούθησης του προγράμματος διαχείρισης αδέσποτων ζώων συντροφιάς. Καθίσταται λοιπόν σαφές ότι ο ρόλος της 5μελούς επιτροπής, o οποίος προσδιορίζεται επαρκώς στο νόμο, είναι κατ΄ αρχήν θεσμικός. Κατά συνέπεια, τα 5 μέλη της επιτροπής, για να μπορούν να παρακολουθούν την διαχείριση του προγράμματος, θα πρέπει να ενημερώνονται και να αποφασίζουν για κάθε ζήτημα που την αφορά ήτοι, για την περισυλλογή, την επανένταξη, την θεραπεία των ζώων σε περιπτώσεις  νοσηλεία τους,  την ευζωία τους, την υιοθεσία τους κλπ.

Α. Χώρος επανένταξης Ταγαροχωρίου : Σύμφωνα με την παρ. 9 του άρθρου 9. τον Ν. 4039/2012, «τα περισυλλεγέντα αδέσποτα ζώα (σκύλοι), μετά την διαχείρισή τους (εμβολιασμός, στείρωση) από τους Δήμους και εφόσον είναι υγιή, επανεντάσσονται άμεσα στο οικείο τους περιβάλλον εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου από όπου περισυλλέγησαν, υπό την από κοινού ευθύνη και φροντίδα του Δήμου και των συνεργαζόμενων με αυτόν φιλοζωικών σωματείων.

«Την ευθύνη για την επίβλεψη και τη φροντίδα των επανεντασσόμενων αδέσποτων έχουν από κοινού, οι Δήμοι, οι οποίοι μάλιστα δύνανται να δημιουργήσουν και σημεία παροχής τροφής και νερού για τα ζώα αυτά, καθώς και τα συνεργαζόμενα με αυτούς φιλοζωικά σωματεία και ενώσεις».

Όσον αφορά το δημοτικό κυνοκομείο Βέροιας, είναι αδειοδοτημένο ένα τμήμα που περιλαμβάνει 17 κλουβιά. Ο όμορος και συνεχόμενος προς αυτό χώρος, στον οποίο διαβιεί άγνωστος αριθμός σκύλων - υπολογίζουμε τουλάχιστον 80 ζώα, μια που δεν γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό, καθώς αυτός αυξομειώνεται ανάλογα με τις εκάστοτε αιφνίδιες και αδικαιολόγητες περισυλλογές - έχει καθορισθεί, με παλαιότερη απόφαση της 5μελούς επιτροπής, ως χώρος «επανένταξης Ταγαροχωρίου», όπου επανεντάσσονται αδέσποτοι σκύλοι, οι οποίοι για διάφορους λόγους, δεν μπορούν να επανενταχθούν άμεσα στο οικείο τους περιβάλλον. Από το 2003 που λειτουργεί το δημοτικό κυνοκομείο ΟΛΕΣ οι δημοτικές Αρχές επέτρεπαν στα μέλη των φιλοζωικών ή μετέπειτα στους εκπροσώπους τους στην 5μελή επιτροπή την ελεύθερη πρόσβαση, αναγνωρίζοντας προφανώς τον θεσμικό και σημαντικό ρόλο των φιλοζωικών στην διαχείριση των αδέσποτων, ενώ δεν ήταν λίγες οι φορές που προσφέραμε εθελοντική εργασία στην φροντίδα των φιλοξενούμενων ζώων. Ουδέποτε διακινδύνευσε η ζωή μας επισκεπτόμενοι τον χώρο, καθώς στην πλειοψηφία τους πρόκειται για σκυλιά ιδιαίτερα φιλικά. Η πρόσβασή μας στους χώρους διαβίωσης των ζώων και ειδικότερα στον χώρο «επανένταξης Ταγαροχωρίου», απαγορεύτηκε πλήρως - αιφνιδίως και παράνομα - όταν ανέλαβε την αρμοδιότητα ο αντιδήμαρχος κ. Κορωνάς, δημιουργώντας αυτοβούλως ένα «άβατο». Πέραν του ότι σε κανένα σημείο του νόμου δεν αναφέρεται δυνατότητα απαγόρευσης πρόσβασης στον δημόσιο αυτό χώρο, ο ορισμός του και μόνο ως «χώρου επανένταξης», συνεπάγεται την εκ του νόμου δυνατότητα πρόσβασης σε όσους πολίτες το επιθυμούν, πολύ περισσότερο στα μέλη της 5μελούς επιτροπής, καθώς πρόκειται για χώρο  επανένταξης, όπου σύμφωνα με το νόμο την ευθύνη για την επίβλεψη και τη φροντίδα των επανεντασσόμενων αδέσποτων έχουν από κοινού, οι Δήμοι και τα συνεργαζόμενα με αυτούς φιλοζωικά σωματεία. Ο ρόλος των φιλοζωικών είναι θεσμικός και ως προς την παρακολούθηση της ευζωίας τους και αυτό αποτελεί έναν επί πλέον λόγο να μας επιτρέπεται η πρόσβασή μας στον συγκεκριμένο χώρο, πολλώ μάλλον στους εκπροσώπους μας στην 5μελή επιτροπή, κατόπιν συνεννόησης και με την παρουσία κυνοκόμων.

Πολλά δημοτικά κυνοκομεία ανά την Ελλάδα είναι φιλικά προσκείμενα σε κάθε εργασία και βοήθεια που προσφέρεται από τους εθελοντές, που για χρόνια σηκώνουν στις αδύναμες πλάτες τους τον αγώνα για την ευζωία και των αδέσποτων πέραν πάσης ιδιοτέλειας. Ποιος μπορεί να είναι ο λόγος που δεν μας επιτρέπετε να μπούμε; Γιατί δεν θέλετε να έχουμε επαφή με τα πολλά ζώα που διαβιούν σε αυτό το τμήμα της επανένταξης; Η επίκληση της διακινδύνευσης της σωματικής μας ακεραιότητας, είναι όχι μόνο προσχηματική και αβάσιμη, αλλά και άκρως ρατσιστική καθώς, ενώ δεν πρόκειται για άγρια ζώα, δημιουργείτε στους πολίτες την αίσθηση της υποτιθέμενης επικινδυνότητας για ζώα συντροφιάς, τα οποία έχουν χαρακτηρισθεί ως «ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου», γεγονός απαράδεκτο. Περαιτέρω, στον συγκεκριμένο αυτό χώρο, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΥΝΟΚΟΜΕΙΟ (ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ) πρόσβαση έχουν μόνο οι κυνοκόμοι που ταΐζουν. Ο υπεύθυνος κτηνίατρος του Δήμου, όπως μας διαβεβαίωσε, δεν φέρει καμία ευθύνη για τον συγκεκριμένο χώρο, ούτε παρακολουθεί τα ζώα που διαβιούν σε αυτόν, εκτός αν κρίνουν οι κυνοκόμοι ότι κάποιο έχει πρόβλημα (!!) Η υγεία τους δηλ. και η ευζωία τους επαφίεται στην καλή διάθεση και την παρατηρητικότητα των κυνοκόμων,  κάποιοι εκ των οποίων είναι συμβασιούχοι 8μηνης διάρκειας, χωρίς ειδικές γνώσεις για τα ζώα.

Β. Περισυλλογές : Οι αθρόες περισυλλογές ήδη διαχειρισμένων και ακίνδυνων σκύλων (στειρωμένα, εμβολιασμένα, τσιπαρισμένα), που γίνονται τακτικά εκ μέρους του Δήμου με το πρόσχημα του υπερπληθυσμού και για τις οποίες ο αρμόδιος αντιδήμαρχος επαίρεται δημοσίως,  αποτελεί μία τακτική που υποδηλώνει άγνοια του θέματος. Υπερπληθυσμός θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι υπάρχει στη Βέροια μόνο στην περιοχή των Αγ. Αναργύρων και όχι στον υπόλοιπο αστικό ιστό. Άλλωστε, όπου υπάρχει επικίνδυνο ζώο κατά τις διατάξεις του νόμου αυτό περισυλλέγεται, ούτως ή άλλως. Συνέπεια των αθρόων και παράνομων περισυλλογών είναι - πέραν της άνευ λόγου υπερσυγκέντρωσης ζώων στο δημοτικό κυνοκομείο - ότι σε λίγα 24ωρα από την απομάκρυνση των ήδη ενταγμένων και μη επικίνδυνων αδέσποτων εμφανίζονται νέα, τα οποία δεν έχουν τύχει διαχείρισης, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος. Ο μοναδικός τρόπος αντιμετώπισης του θέματος των αδέσποτων δεν είναι ο ανελέητος διωγμός τους από την πόλη, αλλά η συστηματική στείρωσή τους και ο αυστηρός έλεγχος των κηδεμόνων σκύλων (μεταξύ των οποίων κτηνοτρόφοι, κυνηγοί κλπ), που με τις συνεχείς εγκαταλείψεις ανακυκλώνουν τα αδέσποτα και όχι η υπερσυγκέντρωσή τους στο κυνοκομείο. Παρά τις έντονες αντιρρήσεις των εκπροσώπων των φιλοζωικών στην 5μελή επιτροπή, ο Δήμος επανεντάσσει μονομερώς σκυλιά ήρεμα και διαχειρισμένα στα χωριά - κατά προτίμηση ορεινά - του Δήμου Βέροιας, χωρίς να έχει ληφθεί οποιαδήποτε πρόνοια για την προστασία τους και την σίτιση τους και όπου είναι γνωστή η τύχη (;) τους ήτοι οι αθρόες δηλητηριάσεις, καθώς πρόκειται κυρίως για περιοχές που δεν διακρίνονται για την φιλοζωία τους. Αυτή είναι η νόμιμη διαχείριση των αδέσποτων;

Γ. Υιοθεσίες. Σύμφωνα με το υπ΄ αριθμ πρωτ. 569/90358/26-6-2018 έγγραφο  του ΥΠΑΑΤ   σε απάντηση ερωτημάτων από την Κτηνιατρική Διεύθυνση Θεσσαλονίκης, αναφέρεται (απάντηση ερωτήματος Β1 περ β) ότι : «Οι Δήμοι οφείλουν να ελέγχουν τα αιτήματα προς υιοθεσία με γνώμονα την διασφάλιση της ευζωίας των ζώων συντροφιάς, λαμβάνοντας υπό όψη την γνώμη των πενταμελών επιτροπών, οι οποίες είναι αρμόδιες για την παρακολούθηση του προγράμματος. Συνεπώς, σαφώς οι Δήμοι με εισήγηση της πενταμελούς επιτροπής, δύνανται να απορρίπτουν αιτήματα των ενδιαφερομένων για υιοθεσία εφόσον  δεν υπάρχουν τα εχέγγυα της διασφάλισης της προστασίας και της ευζωίας των ζώων αυτών και δεν τηρούνται οι νόμιμες προυποθέσεις που ορίζει η ισχύουσα ενωσιακή και εθνική νομοθεσία και ειδικότερα το άρθρο 4 του ν. 2017/1992»  

Σύμφωνα με το παραπάνω έγγραφο, αλλά και εκ του θεσμικού τους ρόλου, δεν τίθενται για τις 5μελείς επιτροπές ζητήματα παραβίασης προσωπικών δεδομένων σε περιπτώσεις ελέγχου υιοθεσιών, αντίθετα η επιτροπή πρέπει να ενημερώνεται για αιτήματα υιοθεσιών, ώστε να τις εγκρίνει ή μη.  

Κατόπιν όλων των ανωτέρω, κρίνεται επιβεβλημένη η απάντηση των εξής ερωτημάτων : άραγε, αξιότιμε κ. Δήμαρχε, είστε ενήμερος για την ανωτέρω κατάσταση ; διότι εάν είστε φέρετε και ο ίδιος το μερίδιο της ευθύνης. Εάν πάλι δεν είστε τότε οφείλετε να ενημερωθείτε και να δράσετε προς τη σωστή και νόμιμη κατεύθυνση. Είναι άραγε νόμιμο να απαγορεύεται η είσοδος στο κυνοκομείο και σε χώρους διαχείρισης αδέσποτων στα φιλοζωικά σωματεία και στους εκπροσώπους τους, όταν ο ίδιος ο νόμος επιβάλλει και αξιώνει κοινή δράση ; άραγε δεν συνιστά υπέρβαση εξουσίας η απαγόρευση εισόδου σε δημοτικό χώρο σε νομίμως ορισθέντα άτομα για συγκεκριμένο σκοπό ; ποια είναι άραγε τα κριτήρια των αθρόων και αυθαίρετων περισυλλογών ζώων, χωρίς καμία ενημέρωση και χωρίς κανέναν απολύτως σχεδιασμό; όταν ο ίδιος ο νόμος επιβάλλει τη λήψη υπόψη της γνώμης της 5μελούς επιτροπής σε ζητήματα υιοθεσίας, τότε ο Δήμος δεν έχει απλά δικαίωμα να ενημερώσει για τις υιοθεσίες, αλλά τουναντίον υποχρέωση. Άραγε αναρωτηθήκατε ποτέ για ποιο λόγο επιβάλλει ο νόμος τη λήψη υπόψη της γνώμης της 5μελούς επιτροπής ; Είναι αυτονόητο ότι την αναγνωρίζει ως αρμόδια καθύλην επιτροπή που έχει γνώση και ευαισθησία επί των ζητημάτων υιοθεσίας. Και φυσικά προς αποφυγήν περιπτώσεων κακοποίησης, εμπορίας κ.λ.π. Πως θα εκφέρει γνώμη η 5μελής επιτροπή εφόσον δεν γνωρίζει απολύτως τίποτε ; Από πού άραγε εφηύρατε ζήτημα προσωπικών δεδομένων ; Με τις ενέργειες αυτές αναιρείται ο σκοπός της 5μελούς επιτροπής, κάτι που ρητώς απαγορεύεται.

Για τους λόγους αυτούς και επειδή θεωρούμε ότι επανειλημμένως καταστρατηγείται και παραβιάζεται σκοπίμως ο νόμος, απαιτούμε να μας γνωστοποιήσετε εγγράφως τις ενέργειες στις οποίες πρόκειται  να προβείτε προς άρση αυτών των αυθαιρεσιών, προκειμένου να προβούμε και εμείς σε ανάλογες ενέργειες για την τήρηση της νομιμότητας".