Λάστιχα αυτοκινήτου: Μας κρατάνε ασφαλείς και εντός δρόμου
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης
Στα εύκολα, όταν οδηγούμε αμέριμνοι, βασιζόμαστε στον κινητήρα και στις οδηγικές μας ικανότητες για να φτάσουμε στον προορισμό μας. Στα δύσκολα όμως; Τι γίνεται όταν είτε από δικό μας λάθος είτε από σφάλμα άλλων, είτε ακόμη και από κακοτεχνία του οδοστρώματος, η παραμονή μας στον δρόμο γίνεται επισφαλής; Τότε σκεφτόμαστε τα μέρη του αυτοκινήτου μας όπου στηρίζεται το όχημά μας και στα οποία καταλήγει η κίνησή του. Και αυτά δεν είναι άλλα από τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας.
Τα λάστιχα αυτοκινήτων, αυτοί οι παραγνωρισμένοι πολλές φορές «δευτεραγωνιστές» παρ’ ότι έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο για την ασφάλειά μας στον δρόμο, πρέπει να εξετάζονται τακτικά στο ΚΤΕΟ ή σε κάποιο συνεργείο, ωστόσο πρέπει κι εμείς να έχουμε τον νου μας για την καλή τους κατάσταση. Κάποια tips που μπορούμε να εφαρμόσουμε βοηθούν πολύ τα ελαστικά μας να αντέξουν περισσότερο χρόνο. Ας δούμε μερικά από αυτά:
- Αντικαθιστούμε τα ελαστικά μας όταν διαπιστώσουμε φθορά, ακόμη και τμηματική, ανεξαρτήτως του χρόνου αγοράς.
- Κάνουμε συχνά ζυγοστάθμιση στα λάστιχά μας.
- Σταθμεύουμε το αυτοκίνητό μας σε στεγνό έδαφος και πάντως ποτέ πάνω από υπολείμματα πετρελαίου ή άλλων χημικών ουσιών που δεν γνωρίζουμε τι ακριβώς είναι, γιατί ενδέχεται να διαβρωθούν τα ελαστικά.
- Προσαρμόζουμε την ταχύτητα του ΙΧ μας και το φορτίο με το οποίο το επιβαρύνουμε λαμβάνοντας υπόψη μας τον κωδικό που αναγράφεται στο πλαϊνό τμήμα του ελαστικού.
- Δεν ξεχνάμε ποτέ πως η μακροζωία ή μη του ελαστικού εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ταχύτητα και τον τρόπο οδήγησης. Είναι λογικό ένα λάστιχο που χρησιμοποιείται για μετακινήσεις μέσα στην πόλη να έχει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής σε σχέση με ένα λάστιχο που καταπονείται στους χωματόδρομους ενός χωριού.
- Στην απευκταία περίπτωση όπου υπάρχει σύγκρουση ή τρύπημα στο ελαστικό εξετάζουμε και το εσωτερικό του για τυχόν άλλες κακώσεις ή φθορές.
- Φροντίζουμε για την έγκαιρη αντικατάστασή τους πριν φτάσουν στο όριο, που είναι τα 40.000 ή 50.000 χιλιόμετρα (χρονικό όριο είναι τα τέσσερα έτη). Καλό είναι όμως ήδη από τα 30.000 χιλιόμετρα να ελέγχεται η κατάσταση των ελαστικών. Τα λάστιχα που έχουν παραμεληθεί μπορεί να μας το… πουν με τον δικό τους τρόπο. Πολλές φορές τα γλιστρήματα ή τα σπινιαρίσματα στον δρόμο δείχνουν πως έχει έρθει η ώρα της αλλαγής, ενώ αν σκάσει το λάστιχο μπορεί να απειληθεί η ασφάλειά μας.
Ωστόσο προκειμένου να αποφευχθεί αυτό το ενδεχόμενο τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί μια καινούργια κατηγορία ελαστικών που λέγεται run flat. Χάρη σε αυτά τα νέου τύπου ελαστικά ο οδηγός εξακολουθεί να κινείται με ασφάλεια στο οδόστρωμα ακόμη και μετά από σκάσιμο ενός λάστιχου, χωρίς να χάσει ξαφνικά τον έλεγχο του οχήματος.
Πριν λοιπόν φτάσουμε σε επικίνδυνες καταστάσεις για το αυτοκίνητό μας κι εμάς τους ίδιους, ας δείξουμε ιδιαίτερη προσοχή σε αυτούς τους ακούραστους εργάτες της ασφάλτου που υπομένουν το βάρος όλου του οχήματος και βάζουν τα δυνατά τους για να είμαστε ασφαλείς και να παραμένουμε στον δρόμο, ό,τι κι αν συμβεί. Και ας είμαστε προσεκτικοί σε όλη τη ζωή τους, από την αγορά τους και τη συντήρησή τους ως και την αντικατάστασή τους.