BANNER ME POS 987x100px

Οι επισημάνσεις του Ανθρώπινου Δυναμικού Βέροιας για τον κανονισμό χρήσης παραχωρούμενων κοινόχρηστων χώρων

epitropi diavoulefsis4

Τις βασικές θέσεις του Ανθρώπινου Δυναμικού για την χρήση παραχωρούμενων κοινόχρηστων χώρων του Δήμου Βέροιας γνωστοποιεί ο σύλλογος με ανακοίνωσή του. Ας δούμε ποιες είναι οι επισημάνσεις:

"Ας ξεκινήσουμε με μια γενική παραδοχή: Οι πλατείες και τα πάρκα είναι εκ του Νόμου κοινόχρηστοι χώροι, ελεύθεροι για χρήση από κάθε πολίτη.

Η παραχώρηση από το Δήμο των κοινόχρηστων πλατειών και πάρκων για εμπορική χρήση, έρχεται σε σύγκρουση με το δικαίωμα του κάθε δημότη να επισκέπτεται τα πάρκα και τις πλατείες του και να ψυχαγωγείται δωρεάν, χωρίς να πληρώσει αντίτιμο σε καταστηματάρχες.

Επίσης, οι πλατείες χρησιμοποιούνται τακτικά από συλλόγους, φορείς, κόμματα, οργανώσεις για μαζικές εκδηλώσεις, πολιτικού, κοινωνικού ή πολιτιστικού χαρακτήρα. Όλοι οι κοινωνικοί και πολιτικοί αγώνες έχουν περάσει από τις πλατείες και αν χρειαστεί, θα επαναληφθούν αυτή τη φορά για την προστασία τους.

Η Βέροια στερείται μεγάλων πλατειών προκειμένου να πραγματοποιηθούν τα παραπάνω. Ουσιαστικά οι πλατείες που βρίσκονται στο κέντρο της είναι οι πλατείες Ωρολογίου και Δημαρχείου. Θα είναι έγκλημα να στερηθούν έστω και ένα τετραγωνικό από έναν χώρο που βρίσκουν καταφύγιο εκατοντάδες δημότες κάθε ηλικίας κάθε ημέρα.

Δεν έχει δημοσιοποιηθεί καμία μελέτη ή έστω εισήγηση από αρχιτέκτονα τοπίου ή κάποιο θεσμικό φορέα για την αλλαγή χρήσης των πλατειών, τους όρους της νέας χρήσης και τις συνέπειες αυτής.

Δεν έχει ζητήσει την αλλαγή χρήσης των κοινόχρηστων αυτών χώρων κανένας φορέας , σωματείο, αλλά και κανείς δημότης που φυσικά να μην έχει επιχειρηματικά συμφέροντα από τη χρήση τους. Ταυτόχρονα, η εκχώρηση κοινόχρηστων χώρων σε συγκεκριμένους επιχειρηματίες δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού προς τους υπόλοιπους, κλονίζοντας τις ισορροπίες της αγοράς και εκτινάσσοντας την παραβίαση της νομιμότητας, όπως ακριβώς συμβαίνει και με το «φαινόμενο ντόμινο» της αυθαίρετης κατάληψης των πεζοδρομίων, κυρίως στην οδό Μητροπόλεως, Βενιζέλου και Εληάς, όπου η ανοχή της παρανομίας εκτός των άλλων συνεπειών, μπορεί να γίνει αντικείμενο πολιτικής συναλλαγής.

Η πόλη έχει υποφέρει στο παρελθόν από αυθαίρετες και παράνομες αποφάσεις σε δρόμους και πλατείες, όπως με την αμφιδρόμηση της οδού Μητροπόλεως και την ανεφάρμοστη απόφαση για λειτουργία 2ης Λαϊκής Αγοράς στην οδό Μπότσαρη και την πλατεία Τσερμενίου, αλλά και με την παράνομη μετατροπή του χώρου πρασίνου κάτω από την Εληά σε αυτοσχέδιο δημοτικό χώρο στάθμευσης.

Ο Δήμος οφείλει να μεριμνήσει για την περαιτέρω ανάπλαση των πλατειών και των πάρκων με περισσότερο πράσινο και χώρους αναψυχής για παιδιά και ηλικιωμένους, για τη διευκόλυνση ΑΜΕΑ και βρεφικών καροτσιών, και για την δωρεάν πρόσβαση σε καθίσματα και τρεχούμενο νερό για όλους. Δεν είναι δυνατό να θυσιάζουμε στο βωμό του χρήματος, το συμφέρον του συνόλου των δημοτών και να υποθηκεύουμε το μέλλον των παιδιών μας.

Ο δημόσιος χώρος μπορεί και πρέπει να αποτελέσει το μοχλό ανάπτυξης της πόλης, αναδεικνύοντας την ξεχωριστή της ταυτότητα, τον πολιτισμό και την κουλτούρα της.

2. Παρατηρήσεις επί των άρθρων του σχεδίου κανονισμού.

Άρθρο 5: Γενικές Αρχές

Είμαστε αντίθετοι στην ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων και από τις δύο πλευρές του πεζοδρομίου, ακόμη κι αν απομένει στον ενδιάμεσο το 1,50 μέτρο που προβλέπει ο Κανονισμός για την ομαλή και ασφαλή διέλευση των πεζών. Ο χώρος χρήσης του πεζοδρομίου από τα καταστήματα, θα πρέπει να εφάπτεται με το κατάστημα και όχι να βρίσκεται απέναντι από αυτά, ώστε να μετατρέπονται στην πράξη τα πεζοδρόμια σε «διαδρόμους καταστημάτων».

Άρθρο 6: Κατηγορίες χρήσεων κοινόχρηστων χώρων

Παράγραφος 4: Όσον αφορά τον κάδο αδρανών υλικών, να μη γίνεται η χρέωση του τέλους χρήσης σε ελάχιστο διάστημα δύο εβδομάδων, αλλά θα μπορούσε να γίνεται και για μικρότερο χρονικό διάστημα. Με τον αυτόν τον τρόπο, εάν κάποιος θέλει να κάνει μια ανακαίνιση του χώρου του και να πετάξει υλικά σε ένα μεγάλο κάδο απορριμμάτων και για μια μέρα ακόμη, να μπορεί να το πράξει.

Παράγραφος 9: Όσον αφορά το στάσιμο εμπόριο, να εξαιρεθούν από την δυνατότητα λήψης άδειας στάσιμου εμπορίου, έμποροι για είδη (π.χ. οπωρολαχανικά) που πωλούνται από καταστήματα σε απόσταση 100 μέτρων.

Άρθρο 7: Καθορισμός Κοινοχρήστων χώρων

Πλατεία Δημαρχείου: Όσον αφορά την παραχώρηση χρήσης 150 τ.μ. στην Πλατεία Δημαρχείου, θεωρούμε ότι δεν είναι αναγκαία η επέκταση κι άλλων τραπεζοκαθισμάτων από τα ήδη υπάρχοντα. Αντίθετα μπορεί να προκύψει όχληση κατά τις μεσημεριανές και βραδινές ώρες σε συμπολίτες μας που βρίσκονται σε μία άκρως πυκνοκατοικημένη περιοχή, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Και τότε ο δήμος θα υποδεικνύει ως λύση την Αστυνομία! Αντίθετα θα μπορούσε στο σημείο αυτό να δημιουργηθεί ένας εναλλακτικός χώρος άθλησης και ψυχαγωγίας για νέους, όπως τεχνική πίστα για ποδήλατα.

Πλατεία Ωρολογίου: Σαφώς και δεν πρέπει να αναπτυχθούν τραπεζοκαθίσματα πάνω στα πεζοδρόμια της πλατείας, όσο πλάτος κι αν έχουν αυτά. Θα μπορούσαν να αναπτυχθούν κάποια τραπεζοκαθίσματα στον πέτρινο τοίχο στην πίσω πλευρά της εξέδρας, εάν τα απέναντι καταστήματα εφάπτονταν με την πλατεία –όπως στο παρελθόν που η Μητροπόλεως έκαβε κάθετα την πλατεία στη μέση. Όσοι επιθυμούν να δώσουν χρώμα και κίνηση στην πλατεία Ωρολογίου, ας ξανασκεφτούν την επαναλειτουργία του πρώην Δικαστικού Μεγάρου ως Μεγάρου Πολιτισμού κατά την πρόταση του Ανθρώπινου Δυναμικού, που μπορεί να μετατρέψει το εγκαταλειμμένο κτίριο σε κυψέλη όλων των πολιτιστικών –κοινωνικών – επαγγελματικών Σωματείων της Βέροιας, όπου θα στεγάζεται σε μόνιμη βάση και το γραφείο Τουρισμού του Δήμου και θα ξαναφέρει την παλιά αίγλη στην πλατεία και την εμπορική κίνηση στα καταστήματα γύρω από αυτήν.

Πλατεία Πλατάνων: Διαμόρφωση ΤΩΡΑ της πλατείας Πλατάνων σύμφωνα με τη δωρεάν μελέτη της ομάδας αρχιτεκτόνων της Βέροιας και σε καμία περίπτωση ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων «προσωρινά» στο 30% αυτής, λόγω του πολύ μικρού εύρους και του κεντρικού της σημείου ως ανάσα δροσιάς και ξεκούρασης για όλους τους Δημότες.

Πάρκο Εληάς: Όχι κι άλλα τραπεζοκαθίσματα στο μοναδικό πάρκο της Βέροιας. Ναι και σε άλλα φυτά και πράσινο, ώστε να συνεχίσει να θυμίζει πάρκο!

Πεζοδρόμια: Σε καμία περίπτωση να μην επιτρέπεται ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων όταν δεν απομένει 1,50 μέτρο ελεύθερο για διέλευση των πεζών.

Προτείνουμε να προβλεφθεί το δικαίωμα κατάσχεσης ανά πάσα στιγμή, κάθε αντικειμένου σε κοινόχρηστο χώρο άνευ άδειας προς άρση της όχλησης και της αυθαίρετης κατάληψης. Να ξανατεθεί σε εφαρμογή το μοναδικό μέτρο που είχε πλήρη επιτυχία: Φόρτωμα των παράνομων τραπεζοκαθισμάτων από συνεργείο του Δήμου σε φορτηγό του Δήμου! Όσες φορές κι αν χρειαστεί, αφού τα έξοδα θα καλύπτονται από τους παρανομούντες στους οποίους θα επιβάλλονται τα ανάλογα πρόστιμα.

Όσον αφορά την παραχώρηση σε εμπορεύματα 1,20 μέτρο σε πλάτος του πεζοδρομίου δημιουργείται πρόβλημα αθέμιτου ανταγωνισμού σε σχέση με τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Να ισχύουν τα ίδια μέτρα! Να μην υπάρχει διαφοροποίηση είτε είναι ανάπτυξη για καφέ, είτε για πάγκους λαχανικών, ψαρικών ή άλλων εμπορευμάτων. Όχι μόνο στην πρόσοψη αλλά και περιμετρικά του καταστήματος αν αυτό επιτρέπει την ασφαλή διέλευση σύμφωνα με τις παραπάνω γενικές προϋποθέσεις, ώστε να αυξηθούν και τα έσοδα του Δήμου. Ακόμα και σε τυφλές πλευρές απέναντι από καταστήματα που δε χρησιμοποιούνται από κάποιον άλλον, να μπορεί κάποιος έμπορος ή κάποιο κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος να τις χρησιμοποιήσει εφόσον πάντα πληρούνται οι συγκεκριμένες προϋποθέσεις και καταβάλλεται το συγκεκριμένο τέλος χρήσης, προκειμένου να μην χάνει έσοδα ο Δήμος. Θεωρούμαι πολύ σωστή την πρόβλεψη για Δημοτική Ενημερότητα καθ' όλη τη διάρκεια της άδειας και όχι μόνο κατά την απόκτηση της.

Είμαστε αντίθετοι στην προβολή διαφημίσεων στους κοινόχρηστους χώρους, οι οποίοι εξ αντικειμένου τίθενται στην υπηρεσία του πολίτη και όχι του εμπορικού κέρδους τρίτων. Η νέα αυτή διάταξη του Κανονισμού μας ανησυχεί για τη σκοπιμότητα και τα κριτήρια με τα οποία ο Δήμος θέλει να παραδώσει κοινόχρηστους χώρους στην εμπορική εκμετάλλευση, χωρίς μάλιστα να αποκομίζει ο Δήμος κανένα όφελος.

Είμαστε αντίθετοι στην πρόβλεψη μεταβατικού διαστήματος 6 μηνών για την ισχύ του Κανονισμού, όταν δηλαδή οι δημότες θα τον έχουν ήδη... ξεχάσει! Αντ' αυτού προτείνουμε να υπάρχει αναστολή σε κάποιες περιπτώσεις προκειμένου να γίνουν διαμορφώσεις ή συμμόρφωση με τα νέα δεδομένα εφόσον υπάρχει μια υφιστάμενη κατάσταση που απαιτούνται εργασίες για να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές, με την καταβολή όμως παράβολου στο Δήμο, ανάλογο με το διάστημα εργασιών που δεν θα πρέπει να ξεπερνά τους δύο (2) μήνες.

Επίσης, να προβλεφθεί η υποχρέωση άμεσης διαβίβασης από τον Δήμο προς το αρμόδιο τμήμα εμπορίου ή δημοτικής περιουσίας ή Πολεοδομίας ή Αστυνομικό Τμήμα κάθε επώνυμης ή ανώνυμης καταγγελίας, εφόσον προσκομίζονται όλα τα στοιχεία που αποδεικνύουν την παράβαση, όπως για παράδειγμα φωτογραφία, ακόμα και με αποστολή σε e-mail του Δήμου με προστασία των δεδομένων του καταγγέλλοντος, τα οποία θα μένουν στη διάθεση της υπηρεσίας, όπως ακριβώς γίνεται με τις καταγγελίες για το κάπνισμα. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορεί να ο Δήμος να ελέγχει την συχνότητα παραβάσεων από συγκεκριμένους παραβάτες που λειτουργούν αθέμιτα στον ανταγωνισμό με τους υπόλοιπους πειθαρχημένους καταστηματάρχες και να παρακολουθεί την επιβολή ποινών από τα αρμόδια όργανα, διαδικασία που δεν μπορεί να κάνει ο κάθε δημότης ξεχωριστά.

Να προβλεφθεί η συγκρότηση ελεγκτικής επιτροπής από μέλη της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης, με σκοπό τον έλεγχο της ορθής εφαρμογής του κανονισμού που θα αποφασιστεί από το Δήμο, έτσι ώστε αυτά που αποφασίζονται να εφαρμόζονται κιόλας και να μη μένουν στα χαρτιά.

Επίσης, να γίνει ρητή αναφορά και σε παραβάσεις των αυτοκινήτων σε πεζοδρόμια και πεζοδρόμους, πάρκα και πλατείες, όπου κι εκεί λοιπόν να υπάρχει αυτή η δυνατότητα επιβολής προστίμων σε περίπτωση κατάληψης πεζοδρομίου ή πεζοδρόμου αλλά και αποζημίωση σε περίπτωση φθορών των πεζοδρομίων".