Τι πρέπει να γνωρίζετε για τις 120 δόσεις

Του Γιώργου Ουρσουζίδη

Κατά κοινή ομολογία τα προτεινόμενα μέτρα για ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την Εφορία και τον ΕΦΚΑ αποτελούν διέξοδο από το περιβάλλον της παρατεταμένης κρίσης που βιώνουμε, μια ανάσα οξυγόνου μέσα στον ασφυκτικό κλοιό που βρίσκεται η χώρα, εδώ και μια δεκαετία σχεδόν.

Αναντίρρητα η πατρίδα μας βιώνει τη χειρότερη κρίση στην ιστορίας της σε περίοδο ειρήνης.

Τι μας οδήγησε στα βράχια τον Μάη του 2010; Αναμφίβολα, η ανεπάρκεια, η ανεντιμότητα, η ανευθυνότητα και η άγνοια κινδύνου, που με βεβαιότητα διέθεταν σε υπερθετικό βαθμό οι προηγούμενοι διαχειριστές της εξουσίας.

Βεβαίως και το οικονομικό κατεστημένο - η «ελίτ» της αλητείας και όχι της αριστείας - επέβαλε τη στρατηγική του ασκώντας επιρροή στο πολιτικό προσωπικό.- Αυτή ήταν η θλιβερή πραγματικότητα στη χώρα μας για πολλές δεκαετίες.

Επίορκοι πολιτικοί και μεγαλόσχημοι «επιχειρηματίες», απολάμβαναν για χρόνια την εμπιστοσύνη του Ελληνικού λαού - τον οποίο δυστυχώς πρόδωσαν!

Ήλεγχαν κατά τρόπο απόλυτο τα δημόσια Μ.Μ.Ε. - μέχρι που τα κατήργησαν - και παρέδωσαν την ενημέρωση των πολιτών στους κομματικούς φίλους και κουμπάρους ιδιοκτήτες των Μ.Μ.Ε., στην λεγόμενη ιδιωτική πρωτοβουλία, που μόνο ιδιωτική δεν ήταν! Αντίθετα, εκ των ενόντων αποδείχθηκε, ότι ήταν ο ορισμός, η επιτομή, της κρατικοδίαιτης πραγματικότητας και της λεηλασίας του δημόσιου χρήματος!

Οι πολίτες κατανοούν πλέον πολύ καλά, πόσο αδιάφορο, πόσο διαπλεκόμενο και ανεπαρκές υπήρξε το πολιτικό-οικονομικό κατεστημένο, αφού κατάφερε το ακατόρθωτο- δεν χρεοκόπησε μια οποιαδήποτε χώρα- χρεοκόπησε την Ελλάδα του μοναδικού πολιτισμού, του εξαίρετου τουρισμού, του άριστου πρωτογενούς τομέα, του διεθνώς αναγνωρισμένου ανθρώπινου δυναμικού! Θερμά συγχαρητήρια, για ακόμη μια φορά!

Η εξαγγελία των μέτρων ανακούφισης από τον Πρωθυπουργό το περασμένο Φθινόπωρο ήταν αποτέλεσμα σκληρής και επίπονης προσπάθειας του Ελληνικού λαού –ευχαριστώ θερμά γι αυτό - και φυσικά, ήταν κάτι που είχαν απόλυτα ανάγκη οι πολίτες, αλλά και το ίδιο το κράτος.

Η υλοποίηση της δέσμευσης για τη μη περικοπή των συντάξεων, ήρθε σαν αποτέλεσμα σταθερής προσήλωσης σε στόχους, με απόλυτο σεβασμό στο μόχθο των φορολογούμενων πολιτών – πρώτη φορά χωρίς δανεικά, έντιμα και καθαρά.

Οι πολίτες ένοιωσαν επιτέλους, ότι οι θυσίες «πιάνουν τόπο», ότι παρά τις αντιξοότητες, την άθλια οικονομική συγκυρία, κάποιοι επιτέλους καταφέρνουν να ανταποκριθούν στην αυτονόητη απαίτηση για συνετή και έντιμη διαχείριση, περιστολή των δαπανών και εξάλειψη των οικονομικών σκανδάλων που λεηλάτησαν και εν τέλει χρεοκόπησαν την πατρίδα μας.

Εκείνοι που πρέπει – τώρα - να νοιώσουν ανακούφιση, είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι επιχειρηματίες και οι αγρότες.

Είναι προφανές, ότι η περαιτέρω διόγκωση των οφειλών μόνο κακό θα κάνει, θα οδηγήσει στη λήψη μέτρων αναγκαστικής είσπραξης, στην περαιτέρω συρρίκνωση της οικονομίας και στη διατήρηση της ανεργίας σε πολύ υψηλά επίπεδα, προφανώς, ούτε το επιδιώκουμε, ούτε το επιθυμούμε.

Επομένως, επιβάλλεται να ληφθούν μέτρα αμοιβαίου οφέλους, τόσο για τους πολίτες, όσο και για το κράτος -Αυτά πάνε πάντα μαζί.

ΜΕΡΟΣ Α΄ ΡΥΘΜΙΣΗ ΟΦΕΙΛΩΝ ΠΡΟΣ ΦΟΡΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

Η ρύθμιση είναι απαίτηση, κυρίως, της κοινωνίας των ελεύθερων επαγγελματιών, των ανθρώπων που επιχειρούν, που η κρίση μετά το 2010 ανέτρεψε κάθε προγραμματισμό στις επιχειρήσεις τους.

Αφορά όλους ανεξαιρέτως τους οφειλέτες:

  1. Στη ρύθμιση υπάγονται όλοι - Φυσικά και Νομικά πρόσωπα.

  2. Περιλαμβάνονται όλες οι οφειλές (προς όλα τα πρώην Ταμεία που εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ, όπως είναι τα χρέη προς τον πρώην ΟΑΕΕ (ΤΕΒΕ), το πρώην ΙΚΑ, το πρώην ΕΤΑΑ και τον πρώην ΟΓΑ) που δημιουργήθηκαν πριν την 31η .12.2018.

  3. Μόνη προϋπόθεση η καταβολή των εισφορών του 2019.

  4. Μπορούν να ενταχθούν και οι ενήμεροι οφειλέτες.

  5. Κανένας περιορισμός σε ό,τι αφορά περιουσιακά ή εισοδηματικά κριτήρια.

  6. Κούρεμα Βασικής Οφειλής που δημιουργήθηκε από το 1.01.2002 μέχρι και 31.12.2016, με επαναϋπολογισμό της οφειλής με βάση την κατώτατη εισφορά όπως ορίζεται στο ν.4387/2016 - που σημαίνει μεσοσταθμικά περικοπή Βασικής Οφειλής περί το 65%

  7. Η βάση του νέου υπολογισμού των οφειλών της περιόδου 2002-2016 είναι ο κατώτατος μισθός του 2018, ήτοι τα 586,08 ευρώ. Συνεπώς, οι οφειλές επαναϋπολογίζονται και το μηνιαίο χρέος δεν θα ξεπερνά:

α) τα 157 ευρώ ανά οφειλόμενο μήνα για ασφαλισμένο του πρώην ΟΑΕΕ

β) τα 222 ευρώ ανά οφειλόμενο μήνα για δικηγόρους και μηχανικούς
γ) τα 181 ευρώ ανά οφειλόμενο μήνα για γιατρούς

  1. Οφειλές που δημιουργήθηκαν πριν από το 2002 δεν θα υποστούν «κούρεμα», αλλά θα συνυπολογιστούν με τις «κουρεμένες» οφειλές της περιόδου 2002-2016 και εν συνεχεία θα ρυθμιστούν σε 120 δόσεις

  2. Κούρεμα προσαυξήσεων οφειλής κατά 85%

  3. Κούρεμα Προσαυξήσεων οφειλής για αγρότες 100%

  4. Εργοδοτικές εισφορές:

α) Εφόσον εξοφλήσουν την Βασική Οφειλή - κούρεμα προσαυξήσεων 100%

β) Εφόσον ενταχθούν σε 120 δόσεις - κούρεμα προσαυξήσεων κατά 50%

12. Ελάχιστη μηνιαία δόση ρυθμισμένης οφειλής 50 € ανά μήνα, για τους αγρότες 30 € ανά μήνα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με την ένταξη στη ρύθμιση, που αφορά περίπου 1.300.000 πολίτες, εκ των οποίων οι 300.000 είναι ελ. επαγγελματίες, οι 200.000 αγρότες και οι 80.000 εγκλωβισμένοι προς σύνταξη λόγω οφειλής:

  1. Επέρχεται αυτομάτως αναστολή των όποιων μέτρων είχαν επιβληθεί στον οφειλέτη.

  2. Παρέχεται στον οφειλέτη αμέσως ασφαλιστική ενημερότητα.

  3. Υποψήφιοι συνταξιοδότησης που έχουν εγκλωβιστεί λόγω οφειλής, εντάσσονται στη ρύθμιση και παρακρατείται μικρό μέρος της σύνταξης, ενώ απολαμβάνουν το μεγαλύτερο τμήμα αυτής.

  4. Χρονικό περιθώριο για να ενταχθεί κάποιος στη νέα ρύθμιση την 30η Σεπτεμβρίου 2019.

Συντάξεις χηρείας

  • Καταβάλλεται το 70% του ύψους της σύνταξης - αντί 50% που ισχύει σήμερα.

  • Καταβάλλεται από το πεντηκοστό πέμπτο (55) έτος.

Βαρέα και ανθυγιεινά

  • Θα απαιτούνται στα τελευταία 17 έτη 1.000 ένσημα , αντί 1.000 στα τελευταία 13 έτη, που ισχύει σήμερα.

Χορήγηση 13ης Σύνταξης

« Στους δικαιούχους κύριας σύνταξης λόγω γήρατος, αναπηρίας και θανάτου και στους δικαιούχους επιδομάτων σύνταξης με αιτία την αναπηρία, χορηγείται, από το 2019 και για κάθε επόμενο έτος δέκατη Τρίτη (13η) σύνταξη.»

Οι Έλληνες συνταξιούχοι υπέστησαν μεγάλες περικοπές στις συντάξεις τους, που τους ανέτρεψαν κάθε προγραμματισμό – μιλάμε για ηλικιωμένους συμπολίτες μας – έχουμε υποχρέωση να αποκαταστήσουμε τα πράγματα στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό.

  • Όσοι λαμβάνουν κύρια σύνταξη έως 500 ευρώ θα λάβουν το 100% της σύνταξής τους, δηλαδή θα λάβουν μια πλήρη σύνταξη.

  • Οι συνταξιούχοι με κύρια σύνταξη από 501 – 600 ευρώ θα λάβουν το 70% της σύνταξής τους.

  • Οι συνταξιούχοι με μικτή κύρια σύνταξη από 601 – 1.000 ευρώ θα λάβουν το 50% της σύνταξής τους.

  • Οι συνταξιούχοι με μικτή κύρια σύνταξη πάνω από 1.000 ευρώ θα λάβουν το 30% της σύνταξής

Το μέτρο είναι μόνιμο, όσο θα υπάρχουν άνθρωποι στη διαχείριση του δημόσιου πλούτου που ασκούν χρηστή διοίκηση και σέβονται τον μόχθο των πολιτών.

ΜΕΡΟΣ Β΄ ΡΥΘΜΙΣΗ ΟΦΕΙΛΩΝ ΠΡΟΣ ΦΟΡΟΛΟΓ. ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Άρθρο 98: Οφειλές που υπάγονται στη ρύθμιση:

Βεβαιωμένες οφειλές στις Δ.Ο.Υ., τα Ελεγκτικά Κέντρα και τα Τελωνεία

● Δύνανται να ρυθμίζονται με καταρχήν άπαξ απαλλαγή ποσοστού δέκα τοις εκατό (10%) από τους τόκους και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής που τις επιβαρύνουν κατά την ημερομηνία της αίτησης για υπαγωγή, σε έως :

α) Έως εκατόν είκοσι (120) δόσεις, για τα φυσικά και νομικά πρόσωπα ή οντότητες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα

β) Έως τριάντα έξη (36) δόσεις, για τα νομικά πρόσωπα ή οντότητες κερδοσκοπικού χαρακτήρα

Έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες έως και την 31.12.2018 και έχουν καταχωρηθεί στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων των Δ.Ο.Υ./Ελεγκτικών Κέντρων Τελωνείων μέχρι την ημερομηνία αίτησης για υπαγωγή σε ρύθμιση

● Για οφειλέτες φυσικά πρόσωπα με συνολικό εισόδημα (ατομικό, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό) κατά το φορολογικό έτος 2017 μέχρι δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ χορηγείται δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών τους σε έως και εκατόν είκοσι (120) δόσεις, υπό τον περιορισμό του ελάχιστου ποσού μηνιαίας δόσης των τριάντα ευρώ (30 €).

● Για οφειλέτες φυσικά πρόσωπα με συνολικό εισόδημα (ατομικό, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό) κατά το φορολογικό έτος 2017 μεγαλύτερο από δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ, ο αριθμός των δόσεων υπολογίζεται:

* Ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος προκύπτει ένα ελάχιστο ποσό ετήσιας δαπάνης του οφειλέτη που διατίθεται για την εξυπηρέτηση.

* Αυτό το ποσό διαιρείται με το 12, έτσι προκύπτει η μηνιαία δόση.

* Στη συνέχεια η συνολική οφειλή διαιρείται με τη μηνιαία δόση και έτσι προκύπτει ο αριθμός των δόσεων. Για τμήμα εισοδήματος:

- από 10.000,01 ευρώ έως 15.000 ευρώ με συντελεστή τέσσερα τοις εκατό (4%)

- από 15.000,01 ευρώ έως 20.000 ευρώ με συντελεστή έξι τοις εκατό (6%)

- από 20.000,01 ευρώ έως 25.000 ευρώ με συντελεστή οκτώ τοις εκατό (8%)

- από 25.000,01 ευρώ έως 30.000 ευρώ με συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%)

- από 30.000,01 ευρώ έως 50.000 ευρώ με συντελεστή δώδεκα τοις εκατό (12%)

- από 50.000,01 ευρώ έως 75.000 ευρώ με συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%)

- από 75.000,01 ευρώ έως 100.000 ευρώ με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%)

- πάνω από 100.000 με συντελεστή είκοσι πέντε τοις εκατό (25%)

● Ο ανωτέρω συντελεστής μειώνεται κατά μία ποσοστιαία μονάδα, ανάλογα με τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων του οφειλέτη, ως εξής:

- κατά μία (1) μονάδα για ένα τέκνο

- κατά δύο (2) μονάδες για δύο τέκνα

- κατά τρεις (3) μονάδες για τρία τέκνα και άνω

● Ο οφειλέτης μπορεί να επιλέξει πριν από την υπαγωγή της οφειλής του στη ρύθμιση να καταβάλει την οφειλή του σε μικρότερο πλήθος δόσεων από αυτό που προτείνεται από τη Φορολογική Διοίκηση, τότε δικαιούται μείωσης των προσαυξήσεων και τόκων εκπρόθεσμης καταβολής, σε συνάρτηση με το ποσοστό απομείωσης του πλήθους δόσεων που επιλέγεται από τον φορολογούμενο, το οποίο υπολογίζεται στην πλησιέστερη ακέραιη μονάδα.

● Σε περίπτωση που ο οφειλέτης επιλέξει σε οποιοδήποτε στάδιο της ρύθμισης την εφάπαξ εξόφληση του υπόλοιπου των δόσεων ή τη μετάπτωση σε μικρότερο αριθμό δόσεων, τυγχάνει απαλλαγής επί του εναπομείναντος ποσού των προσαυξήσεων και τόκων εκπρόθεσμης καταβολής, σε ποσοστό που αντιστοιχεί στον αριθμό των μηνιαίων δόσεων που τελικά διαμορφώνεται.

α) για ποσοστό απομείωσης δόσεων είκοσι τοις εκατό (20%), χορηγείται απαλλαγή τόκων και προσαυξήσεων σε ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%),

β) για ποσοστό απομείωσης δόσεων τριάντα τοις εκατό (30%) χορηγείται απαλλαγή τόκων και προσαυξήσεων σε ποσοστό είκοσι πέντε (25%),

γ) για ποσοστό απομείωσης δόσεων σαράντα τοις εκατό (40%) χορηγείται απαλλαγή τόκων και προσαυξήσεων σε ποσοστό τριάντα πέντε (35%),

δ) για ποσοστό απομείωσης δόσεων πενήντα τοις εκατό (50%) χορηγείται απαλλαγή τόκων και προσαυξήσεων σε ποσοστό σαράντα πέντε (45%),

ε) για ποσοστό απομείωσης δόσεων εξήντα τοις εκατό (60%) χορηγείται απαλλαγή τόκων και προσαυξήσεων σε ποσοστό πενήντα πέντε (55%),

στ) για ποσοστό απομείωσης δόσεων εβδομήντα τοις εκατό (70%) χορηγείται απαλλαγή τόκων και προσαυξήσεων σε ποσοστό εβδομήντα πέντε (75%),

ζ) για ποσοστό απομείωσης δόσεων ογδόντα τοις εκατό (80%) χορηγείται απαλλαγή τόκων και προσαυξήσεων σε ποσοστό ογδόντα πέντε (85%),

η) για ποσοστό απομείωσης δόσεων ενενήντα τοις εκατό (90%), χορηγείται απαλλαγή τόκων και προσαυξήσεων κατά ποσοστό ενενήντα (90%),

θ) σε περίπτωση που ο οφειλέτης εξοφλήσει εφάπαξ την οφειλή του, χορηγείται απαλλαγή τόκων και προσαυξήσεων κατά ποσοστό εκατό (100%).

* Συμπεριλαμβανομένου του ποσοστού απαλλαγής (τόκων και προσαυξήσεων) του πρώτου εδαφίου της παρ.1(10%).

● Για οφειλέτες νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες κερδοσκοπικού χαρακτήρα χορηγείται δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών τους, σε έως και εικοσιτέσσερις (24) μηνιαίες δόσεις και κατ' εξαίρεση σε έως και τριάντα έξι (36) μηνιαίες δόσεις εφόσον πρόκειται για οφειλές που βεβαιώνονται από έκτακτη αιτία ή φόρους που καταβάλλονται εφάπαξ, με ταυτόχρονη απαλλαγή από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής που τις επιβαρύνουν κατά την ημερομηνία της αίτησης υπαγωγής, σε συνάρτηση με το πλήθος των δόσεων που επιλέγονται, υπό τον περιορισμό του ελάχιστου ποσού μηνιαίας δόσης της παρ. 2.

Ειδικότερα:
Ι.Για οφειλές που ρυθμίζονται σε έως και εικοσιτέσσερις (24) δόσεις:

α) χορηγείται απαλλαγή κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%), εφόσον η οφειλή καταβάλλεται εφάπαξ,

β) χορηγείται απαλλαγή κατά ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%), συμπεριλαμβανομένου του ποσοστού του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, εφόσον η οφειλή καταβάλλεται σε δύο (2) έως και έξι (6) μηνιαίες δόσεις,
γ) χορηγείται απαλλαγή κατά ποσοστό εξήντα τοις εκατό (60%), συμπεριλαμβανομένου του ποσοστού του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, εφόσον η οφειλή καταβάλλεται σε επτά (7) έως και δώδεκα (12) μηνιαίες δόσεις,

δ) χορηγείται απαλλαγή κατά ποσοστό σαράντα τοις εκατό (40%), συμπεριλαμβανομένου του ποσοστού του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, εφόσον η οφειλή καταβάλλεται σε δεκατρείς (13) έως και δεκαοκτώ (18) μηνιαίες δόσεις,

ε) χορηγείται απαλλαγή κατά ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%), συμπεριλαμβανομένου του ποσοστού του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, εφόσον η οφειλή καταβάλλεται σε δεκαεννέα (19) έως και είκοσι δύο (22) μηνιαίες δόσεις,

ΙΙ. Για οφειλές που ρυθμίζονται σε έως και τριάντα έξι (36) δόσεις:

α) χορηγείται απαλλαγή κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%), εφόσον η οφειλή καταβάλλεται εφάπαξ,

β) χορηγείται απαλλαγή κατά ποσοστό ογδόντα πέντε τοις εκατό (85%), συμπεριλαμβανομένου του ποσοστού του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, εφόσον η οφειλή καταβάλλεται σε δύο (2) έως και έξι (6) μηνιαίες δόσεις,

γ) χορηγείται απαλλαγή κατά ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%), συμπεριλαμβανομένου του ποσοστού του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, εφόσον η οφειλή καταβάλλεται σε επτά (7) έως και δώδεκα (12) μηνιαίες δόσεις,

δ) χορηγείται απαλλαγή κατά ποσοστό εξήντα τοις εκατό (60%), συμπεριλαμβανομένου του ποσοστού του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, εφόσον η οφειλή καταβάλλεται σε δεκατρείς (13) έως και δεκαοκτώ (18) μηνιαίες δόσεις,

ε) χορηγείται απαλλαγή κατά ποσοστό σαράντα τοις εκατό (40%), συμπεριλαμβανομένου του ποσοστού του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, εφόσον η οφειλή καταβάλλεται σε δεκαεννέα (19) έως και είκοσι τέσσερις (24) μηνιαίες δόσεις.

στ) χορηγείται απαλλαγή κατά ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%), συμπεριλαμβανομένου του ποσοστού του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, εφόσον η οφειλή καταβάλλεται σε είκοσι πέντε (25) έως και τριάντα (30) μηνιαίες δόσεις.

● Στην περίπτωση που ο οφειλέτης επιλέξει σε οποιοδήποτε στάδιο της ρύθμισης την εφάπαξ εξόφληση του υπολοίπου αριθμού των δόσεων των ρυθμισμένων οφειλών ή τη μετάπτωση σε μικρότερο αριθμό δόσεων, τυγχάνει απαλλαγής επί του εναπομείναντος ποσού των προσαυξήσεων και τόκων εκπρόθεσμης καταβολής, σε ποσοστό ίσο με αυτό που αντιστοιχεί στον αριθμό των μηνιαίων δόσεων που τελικά διαμορφώνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στα προηγούμενα εδάφια της παρούσας περίπτωσης.

Μείωση ΦΠΑ σε εστίαση, τρόφιμα, ηλεκτρικό ρεύμα και φυσικό αέριο

Μείωση ΦΠΑ στην ενέργεια. Μειώνεται ο ΦΠΑ στο 6% (από 13%) στην ενέργεια και συγκεκριμένα στο ηλεκτρικό ρεύμα και στο φυσικό αέριο τόσο για τα νοικοκυριά όσο και τις επιχειρήσεις.

Μείωση ΦΠΑ στα τρόφιμα. Από την 1η Ιουνίου επιστρέφουν στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ 13% όλα τα τρόφιμα. Οι καταναλωτές θα δουν τις λιανικές τιμές να μειώνονται κατά 8%-9% στα εξής είδη: κρέατα, μαλακόστρακα και μαλάκια, συκώτια, αυγά, μπαχαρικά, μαστίχα, σπορέλαια, παρασκευάσματα κρεάτων, ψαριών, μαλακίων και μαλακοστράκων, ζάχαρη και παρασκευάσματα ζάχαρης, κακάο και παρασκευάσματα κακάο, παρασκευάσματα με βάση τα δημητριακά, τα αλεύρια, τα άμυλα και το γάλα, παρασκευάσματα λαχανικών, καρπών και φρούτων, ξίδια και υποκατάστατα αυτών, αλάτι.

Μείωση ΦΠΑ στην εστίαση. Από την 1η Ιουνίου ο ΦΠΑ στην εστίαση μειώνεται σε 13% από 24% σήμερα. Υπό κανονικές συνθήκες, χωρίς τα ποτά, θα πρέπει οι καταναλωτές να δουν όφελος της τάξεως του 8%-9%.

Αγαπητοί συνάδελφοι, κανείς δεν υποστηρίζει ότι από αύριο πλέουμε στα πελάγη της ευτυχίας, ωστόσο τα προτεινόμενα μέτρα τα ανέμεναν για πάρα πολύ καιρό οι ελεύθεροι επαγγελματίες που κυριολεκτικά δεινοπάθησαν στα χρόνια της κρίσης, που σήκωσαν το βάρος της κρίσης, που στερήθηκαν τα αυτονόητα - χωρίς να φταίνε.

Το μόνο λάθος τους, εμπιστεύθηκαν εντελώς ακατάλληλους ανθρώπους, εκείνους που και σήμερα ακόμα εμφανίζονται ως νέοι «μεσσίες», που με το μαγικό ραβδί θα λύσουν το πρόβλημα που οι ίδιοι δημιούργησαν και σκόρπισαν τη δυστυχία στους Έλληνες και την ανυποληψία στην πατρίδα μας.

Ακόμη και σήμερα διαβάζω στα «καθεστωτικά» μέσα ενημέρωσης, τους ίδιους μίσθαρνους «παπαγάλους» – βεβαίως μεροκάματο βγάζουν οι άνθρωποι – να μιλούν για ψίχουλα και για λαϊκισμό! Μα από λίγα έχει ανάγκη ο πολίτης σήμερα, ψάχνει για διέξοδο, να κερδίσει χρόνο, να ελπίζει ξανά σε κάτι πιο αισιόδοξο.

Οι ίδιοι άνθρωποι, που όταν λεηλατούνταν ο τόπος, δεν σταύρωσαν μια λέξη. Τα ίδια μέσα, που όταν φορολογούνταν ακόμη και ο αέρας που αναπνέαμε δεν είπαν κουβέντα. Καταθέτω την ερώτηση των βουλευτών της Ν.Δ. προς το ΥΠ.ΟΙΚ. τον Μάρτη του 2015, όπως προκύπτει, μέχρι και τις αγροτικές αποζημιώσεις (ΕΛΓΑ) μετά από καταστροφές είχαν φορολογήσει – παγκόσμια καινοτομία φορολόγηση της ζημιάς!

  • Με το νόμο φορολογίας εισοδήματος Ν.4172/2013 της συγκυβέρνησης ΝΔ – ΠΑΣΟΚ οι αγροτικές επιδοτήσεις καθώς και οι πάσης φύσεως αποζημιώσεις (ΕΛΓΑ) προσμετρούνταν στο φορολογητέο εισόδημα από το πρώτο ευρώ.

  • Σε τροπολογία του Υπουργείου Οικονομικών που καταθέσαμε το 2015, στο φορολογητέο αγροτικό εισόδημα υπολογίζεται μόνο το μέρος των επιδοτήσεων που υπερβαίνει τα 12.000 ευρώ. Δηλαδή τα πρώτα 12.000 ευρώ είναι αφορολόγητα.

  • Επιπλέον, θεσπίστηκε για πρώτη φορά το «αφορολόγητο» στους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, όπως ισχύει για τους συνταξιούχους και Δημ. Υπαλλήλους.

  • Εννοείται, ότι είναι αφορολόγητο το 100% των αποζημιώσεων που λαμβάνει ο Έλληνας αγρότης από τον ΕΛΓΑ.

  • Αντίθετα, θεσμοθετήσαμε το αφορολόγητο στο εισόδημα των αγροτών, όπως ισχύει για τους συνταξιούχους και τους δημοσίους υπαλλήλους για πρώτη φορά.

Προσέξτε τη 2η και 4η παράγραφο, αναφέρουν οι συνάδελφοι της ΝΔ:

«Όπως είναι γνωστό, από την 01.01.2014, το φορολογητέο εισόδημα των παραγωγών θα προσδιορίζεται με λογιστικό τρόπο και θα φορολογείται χωρίς αφορολόγητο από το πρώτο ευρώ. Για τον προσδιορισμό του εισοδήματος, εκτός των τιμολογίων αγοράς και πώλησης, θα συνυπολογίζονται και οι κοινοτικές αποζημιώσεις και ενισχύσεις (άμεσες ενισχύσεις, εξισωτικές αποζημιώσεις, ποιοτικά πριμ κ.α.)» και στην 4η παράγραφο:

«Οι επιδοτήσεις και οι πάσης φύσεως αποζημιώσεις από την Ε.Ε. και τον ΕΛΓΑ, τις οποίες λαμβάνει μεγάλο μέρος των παραγωγών δεν πρέπει να λογίζονται σαν εισόδημα…»

Εξάλλου, εκτός από τα παραπάνω υπάρχουν ακόμη, η σχετική Κοινή Απόφαση των Υπουργών Κουσελά και Σκανδαλίδη, όσο και οι διευκρινίσεις σχετικής Εγκυκλίου της κ. Σαβαϊδου (τ. Γ.Γ.Δ.Ε.), όπου ρητώς αναφέρουν τις αγροτικές ενισχύσεις και τις αποζημιώσεις ως κέρδη για τον προσδιορισμό του αγροτικού εισοδήματος (τα σχετικά έγγραφα έχουν κατατεθεί ήδη σε προηγουμένη συζήτηση).

Τα συμπεράσματα δικά σας.

Αναρωτιέται κανείς, πως είναι δυνατόν σήμερα κάτω τόσο αντίξοες συνθήκες, που βρέθηκαν τα χρήματα; Για τη θεσμοθέτηση της 13ης σύνταξης, το ‘’μαξιλάρι’’ των για κάθε ενδεχόμενο σχετικά με την πορεία των δημοσιονομικών, την σημαντική αύξηση πόρων για στη δημόσια υγεία, την ολοκλήρωση έργων υποδομής, των οδικών αξόνων (που τόσα θύματα θρηνούμε κάθε χρόνο), για την μέριμνα των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων;

Αρκεί ίσως να αναφερθώ στην υπ.αρ.9 Ειδική Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου και στα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε αναφορικά με τη λεηλασία και τη ληστρική συμπεριφορά των «αρίστων τεχνοκρατών» απέναντι στον Ελληνικό λαό. Στην επίσημη Έκθεση του ανώτατου ελεγκτικού οργάνου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καταγράφεται όλη η αλήθεια που ο παλαιοκομματισμός έκρυβε επιμελώς - χρεώνοντας ανελέητα τον Ελληνικό λαό - μόνο στους τρεις αυτοκινητοδρόμους (Ολυμπία Οδός, Μορέας, Κεντρική Οδός Ε65)– στην καρδιά της κρίσης «ο εταίρος από τον δημόσιο τομέα επιβαρύνθηκε με πρόσθετο κόστος σχεδόν 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ».

Αυτή είναι η πραγματική εικόνα του παλαιοκομματισμού των «αρίστων» - ακόμη και στα χρόνια της κρίσης – όταν οι Έλληνες λιμοκτονούσαν και στα σχολεία μοιράζονταν συσσίτια με το σταγονόμετρο, όταν η Δημόσια Υγεία θεωρούνταν πολυτέλεια, τα δισεκατομμύρια γίνονταν βίλες στη Σύρο και Λαγονήσι και επενδύσεις σε off shore εταιρείες.

«39. Επιπροσθέτως, ο εταίρος από τον δημόσιο τομέα επιβαρύνθηκε με πρόσθετο κόστος σχεδόν 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ (βλέπε πίνακα 3). Σε συνέχεια της ανωτέρω αναφερθείσας απόφασης αναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων:

α) Καταβλήθηκαν 470 εκατομμύρια ευρώ ως πρόσθετη χρηματοδοτική συνεισφορά (εκ των οποίων 422 εκατομμύρια ευρώ από κονδύλια της ΕΕ) για τις περιόδους κατασκευής της Ολυμπίας Οδού και του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας,

β) Επιπλέον, ο εταίρος του δημόσιου τομέα αναγκάστηκε να καταβάλει ακόμη 705 εκατομμύρια ευρώ στους παραχωρησιούχους των τριών αυτοκινητόδρομων, χωρίς αυτό να είναι αναγκαίο για την κάλυψη αναγκών δυναμικότητας, …»

Τα έργα ολοκληρώθηκαν το 2016 ο «Μορέας» και το 2017 τα δύο άλλα, δηλαδή μέσα σε 2 χρόνια από τότε που ανέλαβε μια νέα και άπειρη κυβέρνηση – τα συμπεράσματα δικά σας.

Όμως η καθυστέρηση των οδικών αξόνων, εκτός των προφανών οικονομικών επιβαρύνσεων κρύβουν ακόμη ένα τεράστιο κοινωνικό κόστος, των τροχαίων θυμάτων, που με τη σειρά τους κρύβουν ένα επίσης μεγάλο οικονομικό κόστος πολλών δις, γι αυτό το κόστος, ποτέ δεν ειπώθηκε τίποτε από τους μίσθαρνους.

Και για να εξηγούμαστε, επιπλέον 1,20 δις, σημαίνει:

* 22 νοσοκομεία σαν αυτό που κατασκευάζεται (χορηγία του ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος) στην Κομοτηνή προϋπολογισμού 55 εκ. ευρώ!

* * 12 χρόνια το «μαξιλάρι» προστασίας της 1ης κατοικίας !

*** Ένα μετρό (βασική γραμμή) της Θεσσαλονίκης !

Αλήθεια, αν υπήρχε παρόμοια διαχείριση των οικονομικών της χώρας – πριν το 2010 - πιστεύει κανείς ότι θα φτάναμε ποτέ στη χρεοκοπία;

Ανεύθυνοι και πολιτικά ανύπαρκτοι υπήρξατε απέναντι στο πρόταγμα της χώρας – την πρόοδο, την αξιοπρέπεια και την διατήρηση των πολύτιμων παραδόσεων του λαού μας που μας κληροδότησαν έντιμοι και άξιοι άνθρωποι!

Όπως ακριβώς κάνατε και στο εθνικό μας ζήτημα - το Μακεδονικό - δραπετεύσατε υποκρινόμενοι και αρνούμενοι κάθε ευθύνη. Πράγματι δεν σας αναλογεί καμιά ευθύνη, έτσι θα συνεχίζουν να σας αναγνωρίζουν, ως πολιτικά ανεύθυνους.