«Το γαλάζιο πουλί» του 2ου Γυμνασίου & 2ου ΓΕΛ Αλεξάνδρειας η καλύτερη παράσταση της 7ης Θεατρικής Άνοιξης Εφήβων (φωτογραφίες, βίντεο)
- Γράφτηκε από τον/την Μαρία Τριγώνη
Στο πλαίσιο της 7ης Θεατρικής Άνοιξης Εφήβων Γυμνασίων & Λυκείων Ημαθίας, Πιερίας και Πέλλας, που διοργάνωσε το ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας σε συνεργασία με το 3ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κ. Μακεδονίας και τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, Πιερίας, Πέλλας, την εβδομάδα που μας πέρασε, πραγματοποιήθηκε η τελετή βράβευσης, την Κυριακή 7 Απριλίου, στον Χώρο Τεχνών Βέροιας.
Τα σχολεία, που συμμετείχαν στην 7η Θ.Α.Ε ήταν τα εξής:
1ο Γυμνάσιο Έδεσσας, ΓΕΛ Κονταριώτισσας, Γυμνάσιο Κοπανού, 5ο ΓΕΛ Κατερίνης, 2ο Γυμνάσιο & 2ο ΓΕΛ Αλεξάνδρειας, 2ο Γυμνάσιο Κατερίνης & 2ο Γυμνάσιο Κονταριώτισσας.
Την εκδήλωση παρουσίασε η υπεύθυνη επικοινωνίας του ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας Κατερίνα Γρηγορίαδου, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε ο πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας Νίκος Μαυροκεφαλίδης, ο οργανωτικός συντονιστής του 3ου ΠΕΚΕΣ Κεντρικής Μακεδονίας Νίκος Γραίκος και η αναπληρώτρια Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαρία Σουμελίδου, η οποία μετέφερε το μήνυμα της Διευθύντριας Β’θμιας Αναστασίας Μαυρίδου.
Οι θεατρικές ομάδες αξιολογήθηκαν από τα μέλη της κριτικής επιτροπής, την πρόεδρο, Ηρώ Γεωργίου, Θεατρολόγο, σκηνοθέτη, εκπαιδευτικό Π.Ε ΠΕΛΛΑΣ, τον Χριστόδουλο Φανιόπουλο, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου 3ου ΠΕΚΕΣ Κεντρικής Μακεδονίας, τον Αθανάσιο Χαρίση, Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου για την Αειφορία 3ου ΠΕΚΕΣ Κεντρικής Μακεδονία, τον Κώστα Αποστολίδη, Σκηνοθέτη, δάσκαλο ομάδων του Τμήματος Θεατρικής Υποδομής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Βέροιας και την Ιωάννα Στεφανοπούλου, Σκηνογράφο, ενδυματολόγο, εκπαιδευτικό Π.Ε ΗΜΑΘΙΑΣ, με κριτήρια την επιλογή του έργου, τη σκηνοθεσία, τη σκηνογραφία, την ενδυματολογία, τη μουσική επιμέλεια, την ηθοποιία, τη γενική παρουσία, για να καταλήξουν στα παρακάτω βραβεία κι επαίνους:
Έπαινος πρωτοεμφανιζόμενης ομάδας
1ο Γυμνάσιο Έδεσσας με την παράσταση «Η Εχώρα και η Ειμαίρα » της Μερόπης Βλάχου
Έπαινος επιλογής έργου
2ο Γυμνάσιο Κατερίνης & Γυμνάσιο Κονταριώτισσας για την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή
Έπαινος συγγραφής κειμένου
ΓΕΛ. Κονταριώτισσας «Οδύσσεια… όσα δεν μάθαμε ποτέ» στον Μάριο Δόγκα (μαθητή λυκείου)
Έπαινος κινησιολογίας
2ο Γυμνάσιο Κατερίνης & Γυμνάσιο Κονταριώτισσας «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στον Νικόλαο Γραίκο
Έπαινος μουσικής επιμέλειας
1ο Γυμνάσιο Έδεσσας «Η Εχώρα και η Ειμαίρα» της Μερόπης Βλάχου στις Γιώτα Τσόκα & Μαρία Παπαδοπούλου
Έπαινος ερμηνείας τραγουδιού
2ο Γυμνάσιο Κατερίνης & Γυμνάσιο Κονταριώτισσας «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Βαγγελίτσα Τσιμήτρη
Έπαινος ενδυματολογίας
1.Γυμνάσιο Κοπανού «Κωσταντής ο Γενίτσαρος» της Αθηνά Ντάσιου – Γιάννου στους Αλεξία Παπαθεοδώρου, Κωνσταντίνο Προύντση, Αλεξάνδρα Νικολαϊδου
2. 2ο Γυμνάσιο & 2ο ΓΕΛ Αλεξάνδρειας «Το γαλάζιο πουλί» του Μωρίς Μαίτερλινκ στους Φλώρα Γώτη, Δόμνα Ζυγομάνη, Πολύκαρπο Φωτιάδη, Γεωργία Καστανά
Έπαινος σκηνογραφίας
2ο Γυμνάσιο & 2ο ΓΕΛ Αλεξάνδρειας «Το γαλάζιο πουλί» του Μωρίς Μαίτερλινκ στον Πασχάλη Γαβριηλίδη
Έπαινος βωβού ρόλου
ΓΕΛ. Κονταριώτισσας «Οδύσσεια… όσα δεν μάθαμε ποτέ» του Μάριου Δόγκα στον Διονύση Κούρτη για το ρόλο του ως βοηθός Κίρκης
Έπαινος Β’ ανδρικού ρόλου
1.ΓΕΛ. Κονταριώτισσας «Οδύσσεια… όσα δεν μάθαμε ποτέ» του Μάριου Δόγκα στον Κωνσταντίνο Πασχάλη για το ρόλο του ως Ερμής
2.Γυμνάσιο Κοπανού «Κωσταντής ο Γενίτσαρος» της Αθηνά Ντάσιου - Γιάννου στον Αντώνη Καραμπατάκη για το ρόλο του ως Κωνσταντής (22 ετών)
Έπαινος Β’ γυναικείου ρόλου
1.2ο Γυμνάσιο & 2ο ΓΕΛ Αλεξάνδρειας «Το γαλάζιο πουλί» του Μωρίς Μαίτερλινκ στην Αλεξάνδρα Ράπτη για το ρόλους της ως Νύχτα και ως Ευτυχία
2.ΓΕΛ. Κονταριώτισσας «Οδύσσεια… όσα δεν μάθαμε ποτέ» του Μάριου Δόγκα στην Ευαγγελία Πλακίδα για το ρόλο της ως Ευρύκλεια
Έπαινος Α’ ανδρικού ρόλου
1.5ο ΓΕΛ Κατερίνης «Ο Επιθεωρητής» του Νικολάι Γκόγκολ στον Μιλτιάδη Αρβανίτη για ρόλο του ως Έπαρχος
2.ΓΕΛ. Κονταριώτισσας «Οδύσσεια… όσα δεν μάθαμε ποτέ» του Μάριου Δόγκα στον Μάριο Δόγκα για το ρόλο του ως Οδυσσέας
Έπαινος Α’ γυναικείου ρόλου
1.2ο Γυμνάσιο & 2ο ΓΕΛ Αλεξάνδρειας «Το γαλάζιο πουλί» του Μωρίς Μαίτερλινκ στην Μαργαρίτα Φυλακτάκη για το ρόλο της ως Μυτύλ
2. 2ο Γυμνάσιο Κατερίνης & Γυμνάσιο Κονταριώτισσας «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Βαγγελίτσα Τσιμήτρη για το ρόλο της ως Αντιγόνη
Βραβείο σκηνοθεσίας
2ο Γυμνάσιο & 2ο ΓΕΛ Αλεξάνδρειας «Το γαλάζιο πουλί» του Μωρίς Μαίτερλινκ στην Φλώρα Γώτη
Βραβείο καλύτερης παράστασης
2ο Γυμνάσιο & 2ο ΓΕΛ Αλεξάνδρειας «Το γαλάζιο πουλί» του Μωρίς Μαίτερλινκ
ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ
Βραβείου καλύτερης παράστασης 7ης Θεατρικής Άνοιξης Εφήβων από την πρόεδρο της Κριτικής Επιτροπής, θεατρολόγο, σκηνοθέτη, εκπαιδευτικό Π.Ε Πέλλας κ. Ηρώ Γεωργίου
Εφτά… 7 οι ελεύθερες τέχνες στην αρχαιότητα … Η αρχαία Ελλάδα είχε 7 σοφούς… Τα θαύματα του αρχαίου κόσμου ήταν 7 … Η ρώμη χτίστηκε πάνω σε 7 λόφους, το ίδιο και η Κωνσταντινούπολη… 7 στρατηγοί εκστρατεύσανε κατά της Θήβας , αλλά και 7 την υπερασπίστηκαν στους «7 επί Θήβας του Αισχύλου»… 7 είναι τα ιερά μυστήρια… 7 οι κύριες οι αρετές… Βεβαίως 7 και τα θανάσιμα τα αμαρτήματα… 7 μέρες η βδομάδα … σε 7 μέρες η δημιουργία του κόσμου… Κάθε φάση της σελήνης διαρκεί 7 ημέρες…. Τα χρώματα του φάσματος του ουράνιου τόξου είναι 7…. 7 είναι οι βυζαντινές, 7 και οι ευρωπαϊκές οι νότες… 7 είναι και τα γενέθλια χρόνια της Θεατρικής Άνοιξης Εφήβων Γυμνασίων και Λυκείων Ημαθίας, Πέλλας και Πιερίας που διοργανώνει το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας.
7 χρόνια που συμβαίνουν πράγματα θαυμαστά… 7 χρόνια που θαύματα συντελούνται… 7 χρόνια που η αισθητική, ως η αξία του ωραίου, του καλού , του ευγενούς γίνεται αντικείμενο έκφρασης, σημείο αναφοράς και αφορμή συμμετοχής. 7 του Απρίλη σήμερα και βρισκόμαστε εδώ για να βραβεύσουμε…καλύτερη παράσταση, καλύτερη σκηνοθεσία, καλύτερο ηθοποιό, καλύτερη σκηνογραφία, καλύτερη ενδυματολογία….. Λάθος…. 7 του Απρίλη σήμερα και βρισκόμαστε εδώ , για να γιορτάσουμε, για να συμμετάσχουμε, για να τιμήσουμε, για να ενισχύσουμε, για να υπερασπιστούμε το παιδί …
Εξάλλου, «Υπερασπίσου το παιδί, γιατί αν γλυτώσει το παιδί υπάρχει ελπίδα». Και σίγουρα παρακολουθώντας όλες τις θεατρικές παραστάσεις αυτές τις μέρες γεμίσαμε ελπίδα. Αποκτήσαμε τη βεβαιότητα πως ο κόσμος μας μπορεί Ανακτήσαμε την πίστη μας πως η εξέλιξη της ιστορίας μας σπειροειδή και ανοδική πορεία θα έχει. Πιστέψαμε πως οι νέοι μας μπορούν και ξέρουν να εκφράζονται, να δημιουργούν, να ονειρεύονται, να συνυπάρχουν. Νιώσαμε την μεταμόρφωση, την ανασύσταση, την δημιουργική ανάπλαση της τέχνης σε όλες της τις εκφάνσεις. Βεβαιώσαμε πως μπορούν να αναμετρηθούν με κείμενα μεγάλα, να συνθέσουν πρωτότυπα δικά τους, να καταπιαστούν με νοήματα σημαίνοντα, να προσεγγίσουν απλοϊκές συνθέσεις και να τις μεταλλάξουν.
Απολαύσαμε παραστάσεις καινοτόμες, προσεγγίσεις ρηξικέλευθες, προτάσεις ενδιαφέρουσες και ουσιαστικές. Ευφρανθήκαμε από καλλιτεχνικές δημιουργίες άρτιες και ολοκληρωμένες. Μάρτυρες γίναμε εκφάνσεων πρωτογενών, καλλιτεχνικών δημιουργημάτων παρθενογένησης, έκφανσης ποικιλόμορφης και αξιοθαύμαστης. Μυσταγωγοί μετουσιωθήκαμε μουσικών συνθέσεων, λυρικής απόδοσης, εικαστικής σύστασης. Θαυμάσαμε μαθητές σε όλους τους ρόλους της καλλιτεχνικής δημιουργίας που απαιτεί και προυποθέτει η Θεατρική Τέχνη. Για αυτό όλοι τους συλλογικά και ο καθένας ξεχωριστά άξιος είναι. Ευοί, ευάν και ζήθι τους αρμόζουν.
Πάρα ταύτα υπάρχει ένα σύνολο μαθητών, που ξεχώρισε. Μια ομάδα που φαίνεται πως έχει ζυμωθεί στις αρχές της σύμπραξης και της ζύμωσης. Μια ομάδα, που και παρελθόν έχει και από ό,τι μπορώ να φανταστώ και μέλλον. Μια ομάδα, που γνωρίζει καλά πως το ταξίδι είναι η απόλαυση. Πως την ουσία των πραγμάτων την αντιλαμβάνεσαι με τα μάτια της ψυχής. Που εύχεται να ναι μακρύς ο δρόμος της, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώση. Που στην επιλογή δραματολογίου δεν δηλώνει αμηχανία. Που συνειδητά σε μια εποχή πεζότητας, όπου η έλλειψη ποίησης τείνει να γίνει ο κανόνας και τη θέση της έχει πάρει ο στεγνός υπολογισμός, η ισοπέδωση αξιών και η απουσία φαντασίας, επιλέγει να αναμετρηθεί με λυρισμό και με παραμυθένια διάθεση. Μια ομάδα, που με τον συμβολισμό αντικαθιστά το φαίνεσθαι και με το σημείο το είναι. Που με την αλληγορία υποσημειώνει την ουσία. Μια ομάδα με ξεκάθαρη σκηνοθετική προσέγγιση. Λιτή και απέριττη. Δηλούσα και σημαίνουσα. Μια ομάδα, που υποκριτικά στέκεται ισάξια απέναντι στις απαιτήσεις του θεατρικού κειμένου. Η πολυπληθέστερη ομάδα των φετινών συμμετοχών, που παρά ακριβώς το κίνδυνο να χαθεί μέσα στη αριθμητική της ισχύ, κατάφερε να ισορροπήσει την υπεροχή της αυτή σε ένα αποτέλεσμα δομημένο με κανόνες αισθητικής αρτιότητας και δημοκρατίας, όπου πρώτοι και δεύτεροι ρόλοι ισόνομοι και ισάξιοι. Μια πρόταση σκηνογραφίας ατμοσφαιρική, αισθαντική, υποδηλούσα και αναδεικνύουσα το ύφος και τον χαρακτήρα του έργου. Μια σκηνογραφία παραμυθένια τόσο, όσο χρειαζόταν το παραμυθιακό θεατρικό κείμενο. Μια ενδυματολογική προσέγγιση συνεπής στις απαιτήσεις της θεατρικής παράστασης ενταγμένης και εναρμονισμένης στο σύνολο του θεατρικού δημιουργήματος. Με λύσεις που προτάθηκαν και υπηρετήθηκαν από τους ηθοποιούς. Μια παράσταση πρόταση. Πρόταση για την επαναπροσέγγιση και επαναπροσδιορισμό των μεγάλων…. Τα παιδιά ευτυχώς και φαντασία έχουν και αγάπη και αγνότητα. Οι μεγάλοι είμαστε εκείνοι που χρειάζεται να συνειδητοποιήσουμε ότι η ζωή μας καθορίζεται από την ποιότητα και το επίπεδο των αναζητήσεων μας. Εμείς χρειάζεται να περιπλανηθούμε ακόμα στη χίμαιρα της ευτυχίας που κρύβεται στην αναζήτηση της. Και αυτή η αναζήτηση έχει αξία. Και όσο πιο δύσκολη, τόσο πιο ουσιαστική. Όσο πιο κοπιαστική τόσο πιο γόνιμη. Όσο πιο χρονοβόρα, τόσο πιο πολύτιμη.
Όσο πιο ανέφικτη, τόσο πιο πολύτιμη. Και όσο και αν φαίνεται πως απομακρυνόμαστε από αυτό, τόσο πιο στην αγκαλιά μας έχουμε το «Γαλάζιο Πουλί» της ευτυχίας.
Κυρίες και κύριοι, Το Γαλάζιο Πουλί, του Μωρίς Μαίτερλινγκ από το 2ο Γυμνάσιο και Λύκειο Αλεξάνδρειας.
Στο τέλος της τελετής παρουσιάστηκε η παράσταση του 2ου Γυμνασίου & 2ου ΓΕΛ Αλεξάνδρειας «Το γαλάζιο πουλί» του Μωρίς Μαίτερλινκ, που έλαβε το βραβείο καλύτερης παράστασης.