iek alpha23

tsakiridis tires

proteas

«Συμβουλές» αντιμετώπισης του άγχους των εξετάσεων

Το άγχος κινητοποιείται συνήθως από αρνητικές σκέψεις οι οποίες σχετίζονται με το φόβο και την αγωνία του παιδιού για το πόσο καλά θα τα πάει στις εξετάσεις. Σε περίπτωση αποτυχίας τι θα πούνε οι φίλοι και ιδιαίτερα οι γονείς που μπορεί να τους απογοητεύσει ή να μην επιβεβαιώσει τις προσδοκίες τους. Οι αρνητικές αυτές σκέψεις έχουν την ιδιότητα κάποιες φορές να ωθούν το παιδί να λειτουργεί με τέτοιο τρόπο που να προκαλέσει αυτό το οποίο φοβάται. Στην ουσία αυτό αποτελεί και το κλειδί για την καλύτερη αντιμετώπιση ή προετοιμασία του μαθητή.

Σημαντικό στοιχείο είναι να αλλάξει το παιδί τρόπο σκέψης όσον αφορά τις εξετάσεις. Για να γίνει κάτι τέτοιο χρειάζεται να αλλάξει και ο τρόπος σκέψης των ίδιων των γονιών. Οι εξετάσεις δεν είναι το εισιτήριο για επαγγελματική αποκατάσταση αλλά ούτε και μοναδικός τρόπος επιβεβαίωσης των ικανοτήτων του παιδιού τους.

Συμπτώματα και επιπτώσεις έντονου άγχους

* Μείωση της επίδοσης: Δυσκολία συγκέντρωσης, διανοητικό μπλοκάρισμα (μπλακ-άουτ), δυσκολία οργάνωσης των πληροφοριών.

* Ψυχοσωματικά συμπτώματα: Πονοκέφαλοι, κοιλόπονοι, ταχυκαρδία, εφίδρωση, συχνουρία, τρέμουλο, ναυτία, μυϊκή υπερένταση.

* Διανοητικά συμπτώματα: Αρνητικές σκέψεις, μείωση αυτοπεποίθησης, ευσυγκινησία, ευερεθιστότητα, άσχημος ύπνος.

Μπορεί οι πανελλήνιες εξετάσεις να αποτελούν μάχη που καλείται να δώσει το παιδί, μόνο του, ωστόσο οι γονείς, ως παραστάτες στη μάχη αυτή, μπορούν να καταλαγιάσουν το άγχος του παιδιού και να το εμψυχώσουν. Θα πρέπει να είναι διαθέσιμοι να ακούν το παιδί και τις πιθανές αγωνίες του και να το συμβουλεύουν με λόγια ειλικρινή που πραγματικά θα το κάνουν να νιώσει καλύτερα, π.χ.:

«το άγχος της αποτυχίας είναι φυσιολογικό»

«όλοι έχουμε σε αντίστοιχες συνθήκες παρόμοιο άγχος...»

«ακόμα κι αν δεν περάσεις, υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις...»

«αν δεν περάσεις, για το μόνο που θα στεναχωρηθώ είναι γιατί δεν θα ανταμειφθούν οι κόποι σου...»

«Κάθε αποτυχία είναι μια ευκαιρία μάθησης»

Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει οι γονείς να αγχώνουν ακόμα περισσότερο το παιδί εν όψει των εξετάσεων. Άλλωστε, ένα παιδί έχει τόσες ακόμα δύσκολες και αγχωτικές καταστάσεις να συναντήσει στη ζωή του, οπότε καλό είναι να μάθει από τώρα να ανταποκρίνεται σε αυτές με ψυχραιμία.

Για αυτό:

  • Προσπαθήστε να είστε όσο το δυνατό πιο ήρεμοι αν εσείς είστε ήρεμοι αυτό θα νιώθουν και τα παιδιά κοντά σας.
  • Εκτονωθείτε και εσείς με κάποιο τρόπο, όπως περίπατο, συνάντηση με φίλους.
  • Μην πιέζετε το παιδί να διαβάσει ή του το υπενθυμίζετε σε κάθε περίπτωση που το βλέπετε να κάθεται (και να μη διαβάζει) ξέρει το ίδιο τους ρυθμούς του αν νιώσει πίεση από εσάς μπορεί να κάνει και ακριβώς το αντίθετο, να διαβάζει ελάχιστα.
  • Μην φροντίζετε το παιδί περισσότερο από όσο χρειάζεται, δεν είναι άρρωστο απλά εξετάσεις δίνει–σταθείτε διακριτικά κοντά του και όταν θελήσει κάτι θα το ζητήσει.
  • Αυτό που έχει ανάγκη το παιδί σε αυτή τη φάση είναι να είστε εκεί και να το ακούσετε, να μοιραστεί μαζί σας τις ανησυχίες και τους φόβους του.
  • Έχετε στο μυαλό ότιτο παιδί δίνει εξετάσεις. Δεν «δίνουμε» εξετάσεις όπως ακούγεται πολύ συχνά (αν και έτσι μπορεί να νιώθετε). 
  • Σε περίπτωση που δυσκολεύεστε να διαχειριστείτε αυτή την κατάσταση μια επίσκεψη σε έναν ειδικό ψυχικής υγείας μπορεί να είναι ιδιαίτερα βοηθητική τόσο για εσάς όσο και για το παιδί.

Αν οι εξετάσεις συνιστούν την πρώτη δοκιμασία για το πώς θα ανταποκριθεί ένα παιδί σε μελλοντικές απαιτήσεις, αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να βοηθήσετε τα παιδιά να προσαρμοστούν σε δύσκολες καταστάσεις, περιορίζοντας έτσι τις αρνητικές επιπτώσεις που συνδέονται με αυτές.

Είμαστε πρόθυμοι να βοηθήσουμε σε οτιδήποτε μπορεί να διευκολύνει την πορεία του παιδιού σας. Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας. 

Με εκτίμηση

Η Διεύθυνση και οι Καθηγητές του Διδακτηρίου

Εκτιμούμε την εμπιστοσύνη σας, σεβόμαστε το μέλλον των παιδιών σας.

access

dyslexia centers

tsiafoulis

kyriazis

sidiropoulos

valavanidis1

methodos orizontio

studio 69