tsakiridis tires

proteas

logomageia

Ολοκληρώθηκε ο παραμυθένιος Δεκέμβρης στο Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας

Έναν παραμυθένιο Δεκέμβρη έζησε η μικρή κοινότητα του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας. Με γενικό τίτλο «Στη γωνιά μας κόκκινο τ’ αναμμένο τζάκι ...» και ενταγμένο στα πλαίσια και τη στοχοθεσία του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ “ Together We Can Do So Much” , δάσκαλοι, μαθητές, γονείς, γιαγιάδες, αφηγητές, συγγραφείς βρέθηκαν σ’ ένα γλυκό συναπάντημα ηλικιών, ηθών και εθίμων, με συνδετικό κρίκο το ΠΑΡΑΜΥΘΙ.

Το παραμύθι που για το παιδί αποτελεί ένα απ’ τα σημαντικότερα εργαλεία διερεύνησης και ανακάλυψης του κόσμου. Μέσα από την ταύτισή του με τους ήρωες παίρνει ένα συγκεκριμένο ρόλο, ένα συγκεκριμένο χαρακτήρα, ¨ζει¨ τις περιπέτειες, βιώνει τις καλές και κακές καταστάσεις, αντιμετωπίζει συνθήκες, εμπλέκεται σε διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων, κατανοεί και αφομοιώνει τρόπους σκέψης και δράσης, αναπτύσει κριτική και δημιουργική σκέψη.

Το σύγχρονο παραμύθι, μέσα από τις νέες παιδαγωγικές προσεγγίσεις επιδιώκει να ετοιμάζει το παιδί για τη ζωή. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιεί τη γλώσσα του παιδιού, ακολουθεί το δρόμο της ψυχής του. Μέσα από το παραμύθι παρουσιάζονται όλα τα προτερήματα καθώς και τα ελαττώματα του ανθρώπου, διαπραγματεύονται όλα τα προβλήματα και οι καταστάσεις. Χωρίς διάθεση διδαχής, το παιδί περισσότερο αισθάνεται. Αισθάνεται τις αξίες που προβάλει το παραμύθι, δέχεται τα αισιόδοξα μηνύματά του, ανοίγει διάπλατα την πόρτα της φαντασίας του, χτίζει σιγά-σιγά το βάθρο πάνω στο οποίο θα στηρίξει αργότερα την αντίληψή του για τη ζωή, τον άνθρωπο, τον συνάνθρωπό του, το διαφορετικό. Την ανοχή προς αυτό, την ισότητα, τη δικαιοσύνη και τη δικαίωση, τον αγώνα και την προσπάθεια ... εν τέλει την ηθική του συνείδηση και τα αξιολογικά του κριτήρια.

Σ’ αυτά τα πλαίσια οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με βραβευμένες και καταξιωμένες συγγραφείς:

  • Με την κα Δήμητρα Πυργελή και τον «Παππού Ευτύχη»,
  • την κα Ελισάβετ Τάρη και τον «Κροκόδειλο που έτρωγε το χιόνι»,
  • την κα Βασιλική Νευροκοπλή και τη «Νύχτα θαυμάτων».

Ο Παραμυθένιος Δεκέμβρης, ωστόσο, δεν άφησε απ’ έξω το παραδοσιακό παραμύθι. Γιατί μέσα από το παραδοσιακό παραμύθι το παιδί μπορεί να γνωρίσει και να κατανοήσει τα πως και τα γιατί των γονιών και των παππούδων του, να γνωρίσει και να δεθεί με τις ρίζες του, της οικογένειάς του, του τόπου του, των ηθών και εθίμων του καθώς και του ανεξάντλητου πλούτου της παράδοσής του. Έτσι στο σχολείο φιλοξενήθηκε και έκανε την αφήγησή του ο Γιώργης Μελίκης.

"Η επαφή των μικρών μαθητών του σχολείου με τόσο σημαντικούς και καταξιωμένους , στο χώρο τους, ανθρώπους, πιστεύουμε πως θα έχει πολύ βαθιά και μακροχρόνια αποτελέσματα. Ήδη , ο δανεισμός βιβλίων από την πλούσια σχολική μας βιβλιοθήκη, αυξήθηκε κατά το μήνα Δεκέμβριο, κατακόρυφα. Προς αυτή την κατεύθυνση καλλιέργειας αγάπης και θετικής διάθεσης για το βιβλίο συνετέλεσε και η επίσκεψή μας, στις αρχές Δεκεμβρίου, στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας. Κατά την επίσκεψή μας εκεί, οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να ξεναγηθούν στους χώρους της, να γνωρίσουν τον τρόπο αναζήτησης και δανεισμού βιβλίων, και το σημαντικότερο: σε συνεννόηση που προηγήθηκε μεταξύ των Διευθυντών του Σχολείου και της Βιβλιοθήκης, δόθηκε η δυνατότητα σε κάθε μαθητή ξεχωριστά να παραλάβει ¨Ατομική Κάρτα Δανεισμού¨, η οποία θα αποτελεί από εδώ και στο εξής ένα επιπλέον ερέθισμα, κι ένα εισιτήριο για την είσοδο και αξιοποίηση από τον ίδιο του πλούσιου και ανεξάντλητου κόσμουτων βιβλίων.

Όμως, στόχο μας αποτελεί και η προσπάθεια να μετατρέψουμε, σταδιακά, το μαθητή από ακροατή και αναγνώστη σε δημιουργό και παραγωγό λόγου και εικόνων. Το παιδί είναι χρήσιμο να διαβάζει και να ακούει παραμύθια αλλά ακόμη χρησιμότερο και πολυτιμότερο είναι να μάθει να παρεμβαίνει. Να έχει άποψη. Να συμπληρώνει, να διορθώνει, να ανατρέπει. Να αλλάζει εικόνες, να δημιουργεί καινούριες, να προσθέτει τα δικά του χρώματα, ανάλογα με τον δικό του συναισθηματικό κόσμο. Τότε μόνο θα λειτουργήσει απόλυτα ευεργετικά στη μαθησιακή διαδικασία. Αν εμπλακεί με την ενεργό συμμετοχή του (και σε ομαδικά πλαίσια) στη συγγραφή του/των δικού/ων του/τους παραμυθιού, της δικής τους ιστορίας μέσα από τη δοκιμή πολλών τεχνικών γραφής (π.χ συνάντηση χαρακτήρων από διαφορετικά παραμύθια κ.λ.π.).

Αυτά έχοντας κατά νου, οργανώσαμε έναν διαγωνισμό συγγραφής παραμυθιού από τους ίδιους τους μαθητές (είτε ατομικά, είτε συλλογικά), σε μια προσπάθεια ανασύνθεση και ανατρεπτική δημιουργίας παραμυθιού μέσα από μια συνύπαρξη όλων των ηρώων των αφηγήσεων που παρακολούθησαν κατά τη διάρκεια του Παραμυθένιου Δεκέμβρη. Όλοι μαζί, παιδιά, γονείς, γιαγιάδες, παππούδες, αναζητώντας και αξιοποιώντας, κατά τη διάρκεια των Χριστουγεννιάτικων διακοπών, τον κοινό, ελεύθερο χρόνο τους, μέσα από μια ευχάριστη και δημιουργική συνύπαρξη να καταβάλουν κοινή προσπάθεια και να απολαύσουν τα κοινά αποτελέσματά τους. Αυτός άλλωστε είναι και ο στόχος του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ “ Together We Can Do So Much” στο οποίο είναι ενταγμένες όλες οι δράσεις του Παραμυθένιου Δεκέμβρη, να αναδείξει τα κοινά σημεία γονιών και μαθητών, ενηλίκων και παιδιών, να αγγίξει τις ευαίσθητες χορδές όλων, ώστε να μάθουν να απολαμβάνουν αλλά και να δημιουργούν από κοινού" αναφέρει η ανακοίνωση του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας.

dyslexia centers

tsiafoulis

kyriazis

sidiropoulos

methodos orizontio

studio 69