Τη νομισματική συλλογή του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης επισκέφθηκαν μαθητές του Δημοτικού Κουλούρας

Στη νομισματική συλλογή του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού, που αριθμεί πάνω από 30.000 νομίσματα, τα οποία προέρχονται από τη Θεσσαλονίκη, αλλά και από την ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας , είχαν την ευκαιρία να ξεναγηθούν οι μαθητές και εκπαιδευτικοί του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας, στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ με τίτλο “Money matters”.

Η συλλογή καλύπτει, χρονολογικά, τις περιόδους από τα υστερορωμαϊκά χρόνια και όλες τις περιόδους της Βυζαντινής αυτοκρατορίας, φτάνοντας στα μεταβυζαντινά και νεώτερα χρόνια. Πρόκειται για αντιπροσωπευτικές κοπές των περισσοτέρων αυτοκρατόρων και των νομισματοκοπείων που λειτούργησαν καθόλη τη διάρκεια της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Στη συντριπτική πλειοψηφία τους είναι χάλκινα, λίγα χρυσά και ακόμη λιγότερα αργυρά.

Εκτός από μεμονωμένα νομίσματα, η συλλογή περιλαμβάνει και νομισματικούς θησαυρούς, που οι κάτοχοί τους σχημάτισαν σε μεγάλη σχετικά περίοδο με σκοπό την αποταμίευση. Στη συνέχεια τους έκρυψαν σε ώρα άμεσου κινδύνου, συνήθως πολέμου, και δεν ανέλαβαν ποτέ.

Στην παλαιοχριστιανική πτέρυγα (1η, 2η, 3η αίθουσα) εκτίθενται νομίσματα, κυρίως χάλκινα, από τον 4ο αιώνα που ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος εισήγαγε το χρυσό σόλιδο ως κύρια νομισματική μονάδα έως και τον 6ο αιώνα. Το χάλκινο νόμισμα, ως υποδιαίρεση του χρυσού νομίσματος, κυκλοφορούσε ευρέως σε όλη την επικράτεια της αυτοκρατορίας.

Στην 5η αίθουσα που πραγματεύεται τις αυτοκρατορικές δυναστείες του Βυζαντίου παρουσιάζονται νομίσματα από τον Ηράκλειο έως το 1204 που η αυτοκρατορία αλώθηκε από τους Λατίνους της 4ης σταυροφορίας.

Σημαντικό έκθεμα είναι ο θησαυρός δεκατεσσάρων χρυσών ισταμένων των αυτοκρατόρων Βασιλείου Β΄, Ρωμανού Γ΄ Αργυρού και Κωνσταντίνου Θ΄ Μονομάχου.

Τέλος στην 7η αίθουσα «Το λυκόφως του Βυζαντίου» παρουσιάζονται οι τελευταίες κοπές της τελευταίας δυναστείας των Παλαιολόγων, καθώς επίσης και οι εκδόσεις του νομισματοκοπείου της Θεσσαλονίκης.

Για τους μαθητές και εκπαιδευτικούς του σχολείου ήταν μια ακόμη παραγωγική επίσκεψη από την οποία αποκόμισαν γνώσεις γύρω από τη νομισματική και χρηματοοικονομική ιστορία του Βυζαντίου και κατανόησαν σε ικανοποιητικό βαθμό τον τρόπο με τον οποίο επιβίωσε ένα τόσο μεγάλο κράτος, με τόσο μεγάλο , μισθοφορικό στρατό, με τόσα σύνορα και εκτάσεις, με τόσες προκλήσεις και απειλές. Έγιναν επίσης, αναφορές στο εμπόριο, τη ναυτιλία και γενικότερα στις οικονομικές δραστηριότητες της περιόδου.

Εννοείται ότι δόθηκε η δυνατότητα στους επισκέπτες , μαθητές και εκπαιδευτικούς, να απολαύσουν και τα υπόλοιπα σημαντικότατα εκθέματα (εικόνες, τέμπλα, αντικείμενα...) του μουσείου.