Logo

Έκλεισε ο κύκλος Εαρινών Συμφωνιών με έργα του Beethoven (φωτογραφίες, βίντεο)

Ο κύκλος συναυλιών με τίτλο «Εαρινές Συμφωνίες» που διοργάνωσε η ΚΕΠΑ Δήμου Βέροιας και το Δημοτικό Ωδείο Βέροιας έκλεισε το Σάββατο 24 Μαρτίου, στην Αντωνειάδειο Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, με έργα μουσικής δωματίου του L.V. Beethoven.

Οι καθηγητές του Δημοτικού Ωδείου Γιάννης Βλάχος (βιολί) και Πόπη Φιρτινίδου (πιάνο) ερμήνευσαν τρεις σονάτες του Ludwig Van Beethoven για βιολί και πιάνο, γραμμένες μεταξύ του 1799 και του 1801, ανάμεσά τους και την κοσμαγάπητη σονάτα της άνοιξης.

Ludwig Van Beethoven (1770 - 1827)

Σονάτες για βιολί και πιάνο

Μέρος Α’

Σονάτα οp.23 σε λα ελάσσονα

Presto

Andante scherzoso, piu allegretto

Allegro molto

Σονάτα op. 12, No 2 σε λα μείζονα

Allegro vivace

Andantet piu tosto allegretto

Allegro piacevole

Μέρος Β’

Σονάτα op. 24 σε φα μείζονα («της άνοιξης»)

Allegro

Adagio molto espressivo

Scherzo, Allegro molto

Rondo, Allegro ma non troppo

Η φόρμα της σονάτας για βιολί και πιάνο αναδείκνυε τις δυνατότητες του πιάνου σε βάρος εκείνων του βιολιού μέχρι την έλευση του μέγα πειραματιστή Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ {1756 - 1791). Εκείνος υπήρξε ο πρώτος που ανέδειξε το βιολί ως ισότιμο συνομιλητή του πιάνου, που καθώς ήταν νεότερο όργανο, αποτέλεσε το αγαπημένο πεδίο εργασίας των συνθετών του 18ου αιώνα, αλλά -οε μεγάλο βαθμό- και του ίδιου. Ο Μπετόβεν προχώρησε το είδος αυτό πολύ παρακάτω προσφέροντας μας έργα εξαιρετικής συνθετικής μαεστρίας, όσο και αισθητικής αξίας.

Οι σονάτες για βιολί και πιάνο του Μπετόβεν στο γύρισμα του 18ου αιώνα

Η σονάτα οp. 23 είναι μία από τις δύο που έγραψε ο Μπετόβεν σε ελάσσονες τονικότητες σε ένα σύνολο δέκα σονατών που τον απασχόλησαν από το 1798 μέχρι το 1812. Με το ιδιαίτερο ύφος της, σοβαρό και ασκητικό, αν και όχι σκοτεινό, υπήρξε η πρώτη που απέσπασε από τους κριτικούς θετικά σχόλια όταν εκδόθηκε. Η ανατρεπτική ματιά του συνθέτη κρύβεται, ανάμεσα σε άλλα, και στο γεγονός το έργο τελειώνει σε απαλούς, γλυκούς τόνους και όχι στο οργασμικό έντονο φινάλε που είναι η συνήθεια και το αναμενόμενο για τις σονάτες της κλασσικής εποχής.

Οι σονάτες οp.12 No 2 και ορ.24 είναι και οι δύο γραμμένες σε φωτεινές μείζονες τονικότητες. Έχουν, παρ' όλα αυτά, έντονα διαφορετικό χαρακτήρα.

Η πρώτη, σε λα μείζονα, βρίθει αναφορών στο έργο του μεγάλου Φρανχς Γιόζεφ Χάιντν (1832 -1809) που δεν δίσταζε να τοποθετεί πνευματώδεις, ως και αστείες, μουσικές ιδέες στις συνθέσεις του. Συγκεκριμένα, η σονάτα είναι γεμάτη χιουμοριστικά στοιχεία και ένα συνεχές κυνηγητό ανάμεσα στα δύο όργανα, που δεν τελειώνει ούτε καν στο οριστικό τέλος του έργου που ο συνθέτης δίνει στο ένα μόνο από τα δύο όργανα!

Σε αντίθεση με αυτήν, η σονάτα οp. 24, σε φα μείζονα, χαρακτηρίζεται από τόσο λυρισμό και θαρραλέα έμπνευση που μπορεί άνετα να χαρακτηρισθεί ρομαντική. Η τρυφερότητα, το χιούμορ, αλλά και τα έντονα δραματικά στοιχεία εναλλάσσονται και προσφέρουν ένα πλήρες έργο που μετά από τόσα χρόνια είναι ακόμα φρέσκο, ζωντανό, κοσμαγάπητο και όχημα ονείρου τόσο για τους μουσικούς όσο και για τους εραστές της μουσικής.

Λίγα λόγια για τους καθηγητές

Ο Γιάννης Στέφανος Βλάχος γεννήθηκε ίο 1963. Σπούδασε βιολί στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, απ’ όπου και αποφοίτησε με Δίπλωμα βιολιού το 1989 (τάξη Ο. Κουζόφ). Μετά την αποφοίτηση του συμμετείχε σε σεμινάρια βιολιού στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει διατελέσει μέλος της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης (1984 -1994) και της ορχήστρας της ΕΤ3 (1998 - 2000), έχει συνεργαστεί με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (1985 - 2007), ενώ έχει συμμετάσχει κατ' επανάληψιν σε Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης και στην ηχογράφηση δύο cd. Έχει συμμετάσχει σε συναυλίες Μουσικής Δωματίου σε πολλές διοργανώσεις ανά την Ελλάδα, ενώ από το 2017 συμπράττει με το μουσικό σύνολο ‘Art Various’.

Έχει διδάξει στα Δημοτικά Ωδεία Αλεξανδρούπολης, Γιαννιτσών και Έδεσσας, και στο Ωδείο Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Σερρών, ενώ από το 1991 διδάσκει στο Δημοτικό Ωδείο Βέροιας.

Η Πόπη Φιρτινίδου γεννήθηκε το 1966. Σπούδασε πιάνο στο Δημοτικό Ωδείο Βέροιας, απ' όπου και αποφοίτησε με Δίπλωμα πιάνου το 1989 (τάξη Πόπης Χατζηδήμου). Μετά την αποφοίτηση της και μέχρι σήμερα συμμετέχει σε σεμινάρια πιάνου ως ακροάτρια ή ενεργό μέλος (Roberto Szidon, Νικόλας Αστρινίδης, Δόμνα Ευνουχίδου κ.α.). Έχει πραγματοποιήσει ατομικά ρεσιτάλ και σειρά συναυλιών ως συνοδός. Έχει παρακολουθήσει εξ αποστάσεως μαθήματα πάνω στα αντικείμενα εκπαιδευτική Ψυχολογία (Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών), Εισαγωγή στην Εκπαίδευση των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες και Εισαγωγή στην Εκπαίδευση των ατόμων με Ειδικές Ανάγκες (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων), Εισαγωγή στην Ιστορία της Κλασσικής Μουσικής (Yale Universi­ty, ΗΠΑ), ενώ από τον Φεβρουάριο του 2018 παρακολουθεί το πρόγραμμα Εξερευνώντας τις σονάτες του Beethoven για πιάνο (Curtis Insti­tute of Music, ΗΠΑ). To 2015 ολοκλήρωσε τo Μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου του Reading (Ηνωμένο Βασίλειο) πάνω στην Διδασκαλία των Μουσικών Οργάνων. Διδάσκει μουσική από το 1987.

Ο Γιάννης και η Πόπη παίζουν μαζί από το 2009 γιατί είναι φίλοι.

{jlex}flickr:72157694103658134{/jlex}

Copyright © 2007 - 2023 - Πληροφοριοδότης Όλα τα δικαιώματα διατηρούνται - Ανάπτυξη LEONweb