Περιδιαβαίνοντας την «Πολιτεία των πουλιών»

Του Γιάννη Μελιόπουλου

Οι «Όρνιθες» είναι κωμωδία του μεγάλου ποιητή τη ς αρχαιότητας, Αριστοφάνη, γραμμένη με αφορμή και αιτία τον Πελοποννησιακό πόλεμο που συντάραξε τον κόσμο της ελληνικής αρχαιότητας.

Στο πλαίσιο της θαυμαστής αυτής κωμωδίας, δύο Αθηναίοι φίλοι , ο Πεισθέταιρος και ο Ευελπίδης αναζητούν επίμονα τον τσαλαπετεινό για να ανακαλύψουν σε ποια πόλη-κράτος μπορεί κανείς να ζήσει μακριά απ’ τις κλαγγές των όπλων, ειρηνικά. Η εξέλιξη της κωμωδίας οδηγεί στην ίδρυση της «Νεφελοκοκκυγίας», μιας πόλης πουλιών, που φιλοδοξεί να αναδειχτεί σε μεσάζοντα θεών και ανθρώπων για την ειρήνη.

Δυόμιση χιλιάδες χρόνια αργότερα, τον Αριστοφάνη και τις «Όρνιθες», τον Πεισθέταιρο και τον Ευελπίδη, έρχεται να μας θυμίσει η «Πολιτεία των πουλιών» των Χάρη Κουρουζίδη και Απόστολου Χολέβα.

Δεν πρόκειται σήμερα για κωμωδία αλλά για έκθεση ζωγραφικής των δύο εικαστικών, ολοκληρωμένη πια, που διήρκεσε για μία εβδομάδα, 13-20 Μαρτίου, στο φιλόξενο φουαγιέ της Αντωνιάδειας Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών Βέροιας. Η έκθεση των έργων των σύγχρονων, Πεισθέταιρου και Ευελπίδη, στηρίχθηκε μάλιστα από τις Διευθύνσεις των δύο βαθμίδων εκπαίδευσης της περιοχής μας.
Περιδιαβαίνοντας τους πίνακες ζωγραφικής (σκίτσα και ακουαρέλες), δε γίνεται παρά να σημειώσουμε κάποιες, ελάχιστες, σκέψεις:
-Αξίζουν ασφαλώς τα πιο θερμά συγχαρητήρια στους δύο εικαστικούς για την αξιέπαινη προσπάθειά τους και πολλές ευχές για τη συνέχιση του έργου τους. Ακόμη κι αν κάποιος δεν είναι εικαστικός ή πολύ περισσότερο κριτικός τέχνης, αναγνωρίζει ενστικτωδώς την καλλιτεχνική αξία των εκτιθέμενων έργων.

-Η προσπάθεια Κουρουζίδη, Χολέβα, κινείται κατά τη γνώμη μας σε τρεις διακριτούς, αλλά συνδεδεμένους άξονες:

1. Ο πρώτος αφορά το εικαστικό κομμάτι στο οποίο εν ολίγοις ήδη αναφερθήκαμε και δεν έχει σε κάτι να ζηλέψει από άλλες εκθέσεις ζωγραφικής.

2. Ο δεύτερος αφορά τον περιβαλλοντικό τομέα, κάνοντας όσους είχαν την τύχη να δουν τα έργα από κοντά να πλησιάσουν ένα κομμάτι της φύσης, αυτό της «Πολιτείας των πουλιών». Κομμάτι άγριο, όμορφο, περίεργο και αξιοπερίεργο για το σύγχρονο, αλλοτριωμένο και απομακρυσμένο από το φυσικό περιβάλλον άνθρωπο. Συμπλήρωμα χρήσιμο οι εκδόσεις της Ορνιθολογικής Εταιρείας, που μπορούν να μας καθοδηγήσουν στον κοντινό αλλά τόσο άγνωστο στην πλειοψηφία αυτό κόσμο.

3. Ο τρίτος αφορά το εκπαιδευτικό κομμάτι, ιδιαίτερα για όσους μαθητές είχαν τη δυνατότητα να γίνουν κοινωνοί αυτής της όμορφης «Πολιτείας» των πουλιών επί της γης! Τι πιο ουσιαστικό, μορφωτικό , εκπαιδευτικό από το αντάμωμα με την εικόνα των πτηνών, τα υδατοχρώματα και τις φιγούρες των πτηνών. Με το αντάμωμα με τα , πρωτάκουστα και περίεργα πολλές φορές , ονόματα: ποταμοσφυρικτής, πετρίτης, κρυπτοτσικνιάς, κοκκινοκεφαλάς, σκουφοβουτηχτάρι, χουλιαρομύτα, αινίθαλος ή με τα γνωστότερα καρδερίνα, μπούφος, χελιδόνι!

Δε γίνεται να ξεχωρίσουμε κανένα από τα τρία διαφορετικά επίπεδα. Όλα μαζί συνέθεσαν ένα όμορφο. Ξεχωριστό αποτέλεσμα, προσφορά στον πολιτισμό του τόπου μας. Αξίζουν συγχαρητήρια.